Terug
Gepubliceerd op 13/03/2023

2023_CBS_01448 - Bestek GAC_2022_02490. Raamovereenkomst voor het leveren van porselein, glaswerk, bestek en diverse keukenartikelen - Bestek en procedure - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 10/03/2023 - 09:00 Stadhuis - contact: BZ_besluitvorming_mailbox@antwerpen.be
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur; Glenn Verspeet, plaatsvervangend korpschef

Verontschuldigd

Jinnih Beels, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2023_CBS_01448 - Bestek GAC_2022_02490. Raamovereenkomst voor het leveren van porselein, glaswerk, bestek en diverse keukenartikelen - Bestek en procedure - Goedkeuring 2023_CBS_01448 - Bestek GAC_2022_02490. Raamovereenkomst voor het leveren van porselein, glaswerk, bestek en diverse keukenartikelen - Bestek en procedure - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Voor de periodieke vervanging en aanvulling van het bestaande porselein, glaswerk, bestek en diverse keukenartikelen wensen verschillende stadsdiensten te kunnen beschikken over een raamovereenkomst. De huidige raamovereenkomst is afgelopen op 10 februari 2023. Om toekomstige bestellingen vlot en uniform te kunnen afhandelen, dient zo snel als mogelijk een nieuwe raamovereenkomst gegund te worden.

De Gemeenschappelijke Aankoopcentrale stelt voor om voor deze aankopen een vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking GAC_2022_02490 uit te schrijven. De opdracht is opgedeeld in de volgende percelen:

  • PERCEEL 1 – Het leveren van porselein, glaswerk en bestek;
  • PERCEEL 2 – Het leveren van diverse keukenartikelen;
  • PERCEEL 3 – Het leveren van eetgerei voor kinderdagverblijven.

Argumentatie

De inschrijver dient aan te tonen dat hij voldoende bekwaam is om deze opdracht tot een goed einde te brengen. De geschiktheid van de kandidaat wordt beoordeeld aan de hand van minimum 2 referenties met betrekking tot gelijkaardige opdrachten. De opdrachten waarop de voormelde referenties betrekking hebben, werden uitgevoerd tijdens de laatste 3 jaar, en hebben:

  • Voor perceel 1 gezamenlijk een waarde van minimaal 20.000 EUR (excl. BTW);
  • Voor perceel 2 gezamenlijk een waarde van minimaal 10.000 EUR (excl. BTW);
  • Voor perceel 3 gezamenlijk een waarde van minimaal 2.000 EUR (excl. BTW).

De opdracht wordt (perceel per perceel) gegund aan de inschrijver die de economisch meest voordelige offerte heeft ingediend, rekening houdend met de volgende gunningscriteria:

  1. prijs op een totaal van 60 punten;
  2. kwaliteit op een totaal van 30 punten;
  3. esthetiek op een totaal van 10 punten.

Juridische grond

In toepassing van artikel 41, §1, 1° van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, zal deze opdracht gegund worden bij vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking omdat het geraamde bedrag van de opdracht (zonder belasting over de toegevoegde waarde) lager ligt dan de door het artikel 11, eerste lid, 3° van het Koninklijk Besluit Plaatsing van 18 april 2017 bepaalde drempel van 215.000,00 EUR.

In toepassing van artikel 41, §2, tweede lid, laatste zin van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten en met verwijzing naar artikel 37, §5, kan de aanbestedende overheid de in artikel 41, §2, tweede lid, eerste zin bepaalde termijn van ten minste 22 dagen voor de ontvangst van de offertes met vijf dagen verkorten indien de offertes langs elektronische weg worden ingediend overeenkomstig de door en krachtens artikel 14, §1, tweede lid en §5 tot §7, bepaalde regels betreffende de elektronische platformen.

Overeenkomstig en binnen de grenzen van artikel 71 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten legt de aanbestedende overheid aan de kandidaten of inschrijvers selectiecriteria op als voorwaarde voor deelname.

In toepassing van artikel 81 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, baseert de aanbestedende overheid de gunning van de overheidsopdracht op de economisch meest voordelige offerte. De economisch meest voordelige offerte uit het oogpunt van de aanbestedende overheid wordt vastgesteld rekening houdend met de gunningscriteria. Ze vermeldt de gunningscriteria in de aankondiging van de opdracht of in een ander opdrachtdocument.

In toepassing van de artikelen 2, 6° en 47 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, zal de stad Antwerpen optreden als aankoopcentrale in die zin dat ze gecentraliseerde aankoopactiviteiten en aanvullende aankoopactiviteiten verricht die bestemd zijn voor andere aanbesteders die in de opdrachtdocumenten zijn aangeduid.

Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 56, §3, 5° van het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 stelt dat het college bevoegd is voor de vaststelling van de plaatsingsprocedure en de voorwaarden van overheidsopdrachten als het gaat om een opdracht die past binnen het begrip dagelijks bestuur.

Algemene financiƫle opmerkingen

Bij deze raamovereenkomst treedt de stad op als aankoopcentrale voor de aankoopgroep van de stad Antwerpen. Indien andere entiteiten dan de stad afnemen op deze raamovereenkomst, zal dat gebeuren in eigen naam en voor eigen rekening. De vastleggingen voor die deelopdrachten zullen dan ook op de eigen budgetten gebeuren.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt bestek GAC_2022_02490 voor de raamovereenkomst voor het leveren van porselein, glaswerk, bestek en diverse keukenartikelen goed en keurt eveneens goed dat:

  • hiervoor een vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking wordt uitgeschreven;
  • de stad voor deze opdracht optreedt als aankoopcentrale voor de aankoopgroep van de stad Antwerpen.

Artikel 2

De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:

Omschrijving Bedrag Boekingsadres Bestelbon
Raamovereenkomst voor het leveren van porselein, glaswerk, bestek en diverse keukenartikelen  budgetplaats: divers
budgetpositie:6141
functiegebied: divers
subsidie: SUB_NR
fonds: INTERN
begrotingsprogramma: divers
budgetperiode: 2300, 2400, 2500, 2600 en 2700
met orderbons

Bijlagen

  • 2022_02490_20230228_bestek.pdf
  • 2022_02490_20230228_bijlage_2_inventaris.xlsx
  • 2022_02490_20230228_bijlage_9_bijkomende_bijlagen_toelichtingen.pdf