De gemeenteraad keurde in zitting van 20 juni 2018 (jaarnummer 485) het protocol tussen BAM (thans Lantis) en stad Antwerpen in het kader van de realisatie van de Oosterweelverbinding goed.
Op 29 juni 2018 (jaarnummer 6145) bekrachtigde het college de selectie van 18 projecten en vier reserveprojecten als eindresultaat van het proces “Over de Ring” onder leiding van Intendant Alexander D’Hooghe. Naast deze Ringprojecten is 10,5 miljoen euro voorzien voor verder studiewerk rond onder andere het verkeerskundig systeem op de zuidoostelijke Ring, tunnelveiligheid, multimodale knopen en overkappingskansen voor de volgende fasen.
Op 6 maart 2020 (jaarnummer 2227) sloten stad Antwerpen, Lantis en team Intendant een Afsprakennota omtrent hun samenwerking voor het Ringpark Noordkasteel, Ringpark Groenendaal, Ringpark Lobroekdok en Ringpark Het Schijn, gekoppeld aan het project Oosterweelverbinding.
Hierin werd onder meer afgesproken dat stad Antwerpen de aangewezen partij was voor de uitwerking van de Ringparken. Stad Antwerpen stelde in dat kader in 2020 ontwerpteams aan om de Ringparken te ontwerpen (jaarnummer 7402). De voorontwerpen voor de noordelijke Ringparken op de projectzone van de Oosterweelverbinding (bovenbouw) voor de eerste fase van de leefbaarheidsprojecten werden afgerond eind 2021 (jaarnummers 9148, 9149, 9234, 9235). Deze werden nadien geadviseerd door de betrokken stakeholders en doorgelicht op technische interferenties met de snelweginfrastructuur en konden gevalideerd worden medio 2022 (jaarnummers 4664, 4665, 4844, 4846). Nu is het zaak de brug te maken naar een integrale uitvoering van de snelweg en Ringparken.
In de voorontwerpen voor de noordelijke Ringparken uit de eerste fase van de leefbaarheidsprojecten, zijn -met het oog op verbeterde leefbaarheid en ruimtelijke kwaliteit een aantal ingrepen voorgesteld die impact hebben op de onderbouw of er nauw mee verbonden zijn. Daardoor worden zowel ontwerp als uitvoering van infrastructuur en bovenbouw verweven. Het trekkerschap voor die elementen van de Ringparken kan dus niet langer alléén bij stad Antwerpen liggen, zoals afgesproken in 2020, maar een gezamenlijke opvolging tussen Lantis en stad Antwerpen is noodzakelijk, zeker wanneer de brug gemaakt moet worden naar een geïntegreerde uitvoering. De verantwoordelijkheden en betrokkenen worden in deze fase door andere principes bepaald dan tijdens het voorontwerp.
De Vlaamse Regering besliste daarnaast in maart 2020 dat Lantis, via een opname uit het overkappingsfonds, kan instaan voor de financiering voor de Ringparken. Dit wil zeggen dat onderbouw en bovenbouw ook qua budget verweven zijn en dat dus ook wat betreft budget een gezamenlijke opvolging tussen Lantis en stad Antwerpen noodzakelijk is.
In een apart besluit wordt de selectie van een tweede fase leefbaarheidsprojecten voorgelegd om tot een maximale overkapping van de Noordelijke Ring te komen. Daarmee is het kader vastgelegd waarbinnen stad Antwerpen, Lantis, team Intendant en de andere partners van het Toekomstverbond kunnen samenwerken.
Hierbij zullen de ontwerp- en uitvoeringsprocessen van de verschillende (respectievelijk eerste en tweede fase) leefbaarheidsprojecten parallel lopen.
Naast afspraken om tot implementatie en geïntegreerde uitvoering te komen van de Ringparken (zie supra), is er anderzijds nood aan coördinatie tussen de eerste en tweede fase leefbaarheidsprojecten en ontwerp en uitvoering die parallel zullen moeten lopen.
Stad Antwerpen en Lantis kwamen overeen te werken met een gezamenlijke implementatiestructuur - die controle houdt op programmaniveau - die kan garanderen dat er binnen scope, budget en planning wordt gebleven tijdens de uitvoering. Ook team Intendant maakt deel uit van de implementatiestructuur vanuit scope-, kwaliteits- en draagvlakbewaking.
De afspraken tussen Lantis, stad Antwerpen en team Intendant om bovenstaande samenwerking in een implementatiestructuur te concretiseren, worden ter goedkeuring voorgelegd.
De afspraken tussen de partners over de noordelijke Ringparken worden gevat in voorliggende Afsprakennota Implementatie.
Deze Afsprakennota Implementatie bouwt verder op de samenwerking en de afspraken uit de ontwerpfase, maar geeft bijkomend invulling aan de samenwerking om tot implementatie en uitvoering te komen van zowel de eerste als de tweede fase leefbaarheidsprojecten in de omgeving van de Oosterweelverbinding.
De belangrijkste doelstellingen van deze afsprakennota zijn:
Deze Afsprakennota Implementatiefase vervangt integraal de vorige Afsprakennota Ontwerpfase, zoals goedgekeurd door het college in zitting van 6 maart 2020 (jaarnummer 2227).
Deze afsprakennota heeft geen betrekking op de realisatie van Ringstad.
Met betrekking tot de leefbaarheidsprojecten in kader van het Toekomstverbond, engageerde stad Antwerpen zich voor het eerste pakket aan leefbaarheidsprojecten tot een bijdrage van 107,5 miljoen euro door stad Antwerpen (prijspeil 2017).
In het meerjarenplan 2020-2025 van stad werd voor deze leefbaarheidsprojecten 'over de Ring' reeds een totaal aan uitgavekrediet voorzien van 46 miljoen euro.
Dit krediet wordt - gespreid over de verschillende budgetjaren - beschikbaar gesteld in 2LMS010102 - Over de Ring. Uiterlijk op moment van effectieve bestelling worden de kredieten vanuit de budgettaire voorzieningen in het meerjarenplan toegewezen aan het concrete project (M-nummer).
Het college keurt de Afsprakennota Implementatie Noordelijke Ringparken tussen stad Antwerpen, Lantis en team Intendant voor de vier Ringparken (Noordkasteel, Groenendaal, Lobroekdok en Het Schijn) goed, ter vervanging van de Afsprakennota Ontwerpfase, zoals goedgekeurd door het college in zitting van 6 maart 2020 (jaarnummer 2227).
Het college geeft opdracht aan:
Dienst | Taak |
SW en AG Vespa (Coördinatoren en projectleiders Over de Ring) | De ontwerpopdrachten aan de ontwerpteams herbekijken in functie van de bijkomende kapstukken en bijkomende leefbaarheidsprojecten. |