Terug
Gepubliceerd op 13/03/2023

2023_CBS_01490 - District Antwerpen. Camille Huysmanslaan - Aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 10/03/2023 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Aanvullend reglement op het wegverkeer enkel m.b.t. gemeentewegen (niet in havengebied of speciale beschermingszones).

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur; Glenn Verspeet, plaatsvervangend korpschef

Verontschuldigd

Jinnih Beels, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2023_CBS_01490 - District Antwerpen. Camille Huysmanslaan - Aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring 2023_CBS_01490 - District Antwerpen. Camille Huysmanslaan - Aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Aanleiding en context

De Camille Huysmanslaan in het district Antwerpen:

  • behoort tot het beheer van de stad Antwerpen;
  • heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer dat goedgekeurd werd door het college op 8 mei 2020 (jaarnummer 4136);
  • maakt deel uit van een goedgekeurde zone 30, gekend als "Tentoonstellingswijk"; 
  • maakt deel uit van de wijk "Camille Huysmanslaan en omgeving" waar de toegang beperkt wordt voor voertuigen met een maximale toegelaten massa van 3,50 ton, uitgezonderd voor plaatselijk verkeer;
  • maakt deel uit van het reglement parkeren met beperkte parkeertijd "Binnen de Singel en 20ste-eeuwse gordel" met het oog op het betalend- en bewonersparkeren en/of het residentieel parkeren met parkeerschijf en bewonerskaart.

De bussen van de Vlaamse vervoersmaatschappij De Lijn ondervinden hinder bij het rechts indraaien van de straat via de bypass vanuit de Jan Van Rijswijcklaan. In de bocht zijn er voertuigen geparkeerd tot aan de bypass, waardoor de bussen een lichte S-kronkel moeten maken. Deze manoeuvre kan niet vlot worden uitgevoerd, waardoor de doorstroming van het verkeer gehinderd wordt. De Vlaamse vervoersmaatschappij De Lijn vraagt om een oplossing.

Op 12 december 2022 werd een aanvraag ingediend door een bewoner van de Camille Huysmanslaan om een voorbehouden parkeerplaats voor personen met een handicap in te richten. Gelijktijdig werd een onderzoek ingesteld naar het gebruik van de aanwezige voorbehouden parkeerplaatsen.

Argumentatie

Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld: 

  • inrichten van een voorbehouden parkeerplaats voor personen met een handicap ter hoogte van het nummer 56 (artikel 4).
    Onderzoek heeft uitgewezen dat de aanvrager, wonende in de Camille Huysmanslaan op het nummer 50, voldoet aan de voorwaarden;
  • verwijderen van twee voorbehouden parkeerplaatsen voor personen met een handicap ter hoogte van de nummers 66 en 44 (artikel 4).
    Onderzoek heeft uitgewezen dat deze plaatsen niet langer gebruikt worden; 
  • ter hoogte van de bypass wordt een verdrijvingsvlak aangebracht (artikel 9). Stilstaan of parkeren is verboden op een verdrijvingsvlak, hierdoor kan de bocht door bussen vlot worden genomen, en is de doorstroming van het verkeer niet langer geremd. 

De parkeerbalans neemt af met één (1) parkeerplaats. 

Juridische grond

  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Gemeenteraadsbesluit van 16 december 2019 (jaarnummer 760) waarbij de gewijzigde statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd;
  • Artikel 56 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
  • Collegebesluit van 24 februari 2017 (jaarnummer 1853) waarin de werkwijze voor het opmaken van de verkeersadviezen voor heraanleg openbaar domein, aanvullende verkeersreglementen en proefopstellingen werden vastgesteld;  
  • Ministeriële rondzendbrief van 3 april 2001 betreffende parkeerplaatsen, voorbehouden voor personen met een handicap;
  • Collegebesluit van 19 december 2001 (jaarnummer 13659) met de richtlijnen voor het inrichten van voorbehouden parkeerplaatsen voor personen met een handicap;
  • Ministeriële rondzendbrief van 25 april 2003 betreffende parkeerplaatsen, voorbehouden voor personen met een handicap;
  • Collegebesluit van 6 juli 2007 (jaarnummer 8652) betreffende parkeerplaatsen voorbehouden voor personen met een handicap.  

Regelgeving: bevoegdheid

De gemeenteraadsbeslissing van 28 januari 2013 (jaarnummer 50) waarin, krachtens het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende verkeersreglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens, de bevoegdheid om te beslissen over aanvullende verkeersreglementen wordt gedelegeerd aan het college.

Algemene financiële opmerkingen

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Adviezen

Districtsraad Antwerpen, advies van 20 februari 2023 (jaarnummer 10) Gunstig advies
Verkeerspolitie, advies van 24 januari 2023 Gunstig advies

Beleidsdoelstellingen

2 - Leefbare en mobiele stad
2LMS01 - Mobiliteit
2LMS0104 - Regulier
2LMS010403 - Parkeerbeleid

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt het aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Camille Huysmanslaan in het district Antwerpen goed, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 8 mei 2020 (jaarnummer 4136).

Artikel 2

Het college keurt goed dat het aanvullend reglement ter kennisname wordt overgemaakt aan het Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen