Terug
Gepubliceerd op 25/04/2023

2023_GR_00208 - Politiezone Antwerpen - Wijziging invullingsmogelijkheden personeelsformatie. Directie Operaties. Verschuiving tussen afdelingen in functie van nieuwe structuur - Goedkeuring

gemeenteraad
ma 24/04/2023 - 19:30 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester-voorzitter; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Tom Meeuws, schepen; Claude Marinower, raadslid; Nahima Lanjri, raadslid; André Gantman, raadslid; Peter Mertens, raadslid; Mie Branders, raadslid; Joris Giebens, raadslid; Johan Klaps, raadslid; Caroline Bastiaens, raadslid; Danielle Meirsman, raadslid; Martine Vrints, raadslid; Koen Laenens, raadslid; Franky Loveniers, raadslid; Peggy Pooters, raadslid; Kevin Vereecken, raadslid; Kristel Somers, raadslid; Ilse van Dienderen, raadslid; Sevilay Altintas, raadslid; Sanne Descamps, raadslid; Nathalie van Baren, raadslid; Patrick Van den Abbeele, raadslid; Hicham El Mzairh, raadslid; Sam Van Rooy, raadslid; Sam Voeten, raadslid; Koenraad De Vylder, raadslid; Tatjana Scheck, raadslid; Wim Jochems, raadslid; Mohammad Nawabi, raadslid; Lotte Mintjens, raadslid; Niel Staes, raadslid; Fatima Talhaoui, raadslid; Ilse De Schutter, raadslid; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Jan Penris, raadslid; Güler Turan, raadslid; Yasmia Setta, raadslid; Omar Fathi, raadslid; Khadija Chennouf, raadslid

Verontschuldigd

Erica Caluwaerts, schepen; Filip Dewinter, raadslid; Gerolf Annemans, raadslid; Anke Van dermeersch, raadslid; Wouter Vanbesien, raadslid; Liesbeth Homans, raadslid; Imade Annouri, raadslid; Nordine Saidi Mazarou, raadslid; Manuëla Van Werde, raadslid; Lise Vandecasteele, raadslid

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester-voorzitter
2023_GR_00208 - Politiezone Antwerpen - Wijziging invullingsmogelijkheden personeelsformatie. Directie Operaties. Verschuiving tussen afdelingen in functie van nieuwe structuur - Goedkeuring 2023_GR_00208 - Politiezone Antwerpen - Wijziging invullingsmogelijkheden personeelsformatie. Directie Operaties. Verschuiving tussen afdelingen in functie van nieuwe structuur - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Op 27 april 2020 (jaarnummer 276) keurde de gemeenteraad het personeelsbehoefteplan van Politiezone Antwerpen goed.

Met dit besluit werd de personeelsformatie van de directie operaties (DiOps) voor de afdelingen / diensten waarop dit besluit betrekking heeft als volgt vastgelegd:

DiOpsHCPCPHINPINPCNT
Leiding DiOps22

1
Steundienst - Leiding
12

Interventie - Leiding11

1
Interventie - dienst noodhulp
25605161
Operationele steun - leiding11

1
Openbare orde - leiding11

1
Operationele steun - dienst Amigo

118
TOTAAL531635345



Argumentatie

De directie operaties wenst een gerichtere aanpak van de vooropgestelde doelstellingen te realiseren door enerzijds het coördinatieniveau binnen de directie te versterken en anderzijds de autonomie en verantwoordelijkheid op dienstniveau te laten toenemen. 

Dit resulteert in een aangepaste - vlakkere - managementstructuur waarbij diensten en teams meer eindverantwoordelijkheid krijgen en rechtstreeks ressorteren onder een operationeel management team. Dit team is de "coördinatie van de operaties" (COPS), dat instaat voor de permanente coördinatie van de beschikbare middelen op het terrein op basis van de geplande evenementen, de onvoorziene gebeurtenissen, de concrete opdrachten van partners en de aangereikte intelligence. COPS komt in de plaats van de vroegere afdelingsleiding interventie, operationele steun en openbare orde.

Naast COPS wordt tevens een bureel operaties opgericht dat zowel de huidige steundienst (planning en dienstregeling) als de afdeling openbare orde (evenementenbeheer) omvat.

Daarnaast wordt ook de interne structuur van bepaalde diensten binnen de directie operaties aangepast zodat het behalen van de vooropgestelde doelen maximaal wordt gefaciliteerd.

1. Binnen de dienst noodhulp wordt een onevenwicht vastgesteld op vlak van een aantal ondersteunende en coördinerende niveaus.
Politiezone Antwerpen vraagt daarom om binnen de vastgestelde personeelsformatie drie dienstcoördinatoren noodhulp te voorzien in de graad van hoofdinspecteur van politie (HINP) voor de opvolging van de drie deelprocessen binnen noodhulp, zijnde dispatch, patrouille en gerechtelijke- en arrestantenafhandeling.

2. Bij de reorganisatie in 2015 en de nakende oprichting van de Directie van de beveiliging (DAB) werd uitgegaan van het gegeven dat alle politietaken in het justitiepaleis zouden overgenomen worden door de federale politie. Uiteindelijk bleek dat zowel de voorleiding bij de onderzoeksrechters als deze bij het jeugdparket en de jeugdrechters voor Politiezone Antwerpen bleven. Ingevolge een uitdoofscenario voor de dienst gerechtelijke overbrengingen (GEOV) en de natuurlijke uitstroom neemt de mobiele eenheid stilaan deze taken over, wat vooral op leidinggevend niveau een uitdaging is. Het vergt immers wel enige kennis van procedures, geplogenheden en gevoeligheden om de werking ter plaatse te coördineren.
Politiezone Antwerpen vraagt om binnen de vastgestelde personeelsformatie twee teamleiders GEOV te voorzien in de graad van HINP om de operationele continuïteit op leidinggevend vlak te kunnen blijven garanderen en om een professionele coördinatie te kunnen waarborgen.

3. Binnen het bureel operaties - meer bepaald het team planning - dringt zich de noodzaak op om een extra teamleider planning (HINP/consulent (CNT)) te voorzien teneinde efficiënter te kunnen inspelen op de toename aan planningen welke deze dienst voor haar rekening neemt.  
Politiezone Antwerpen vraagt om binnen de vastgestelde personeelsformatie een extra teamleider planning te voorzien in de graad van HINP/CNT.

4. Politiezone Antwerpen coördineerde het Europees project SkyFall, wat onder meer resulteerde in de aankoop van een kinetisch toestel (SkyWall) dat in staat is om malafide drones via een afgevuurde parachute gecontroleerd uit de lucht te halen. Deze handeling vereist een doorgedreven opleiding en een herhaalde training van de operatoren.
Tegelijkertijd startte Politiezone Antwerpen met het inzetten van drones ter ondersteuning van de operationele werking. Het werken met drones is flexibeler dan de inzet van de federale politiehelikopter en zorgt bovendien voor minder overlast voor de bewoners. Het performant en veilig werken met drones vereist echter periodieke training en permanente opvolging.
Het trainen van tactische procedures inzake ordehandhaving (GBOR) vereist een aanzienlijke voorbereiding en afstemming met (externe) partners. Daarnaast is binnen de dienst noodhulp gestart met een bijkomende flexibele groep medewerkers GBOR om over voldoende capaciteit te kunnen blijven beschikken. Ook deze eenheden moeten meermaals per jaar getraind worden.
De hierboven opgesomde taken worden tot op heden vooral projectmatig opgenomen als neventaken. Intussen is de projectfase ten einde en is het noodzakelijk de nieuwe functionaliteiten te borgen in de organisatie met voldoende garantie op kwaliteit en veiligheid onder meer in de functie van een coördinator (counter)-drone, bewijsregistratie en training GBOR. De functie wordt hybride voorzien voor commissaris van politie (CP)/HINP, waarbij de specifieke kennis in het domein primeert boven de graad.
Politiezone Antwerpen vraagt daarom binnen de vastgestelde personeelsformatie een coördinator (counter)-drone, bewijsregistratie en training GBOR te voorzien in de graad van CP/HINP.

Zodoende zal de personeelsformatie van DiOps voor de afdelingen / diensten waarop de wijzigingen betrekking hebben er als volgt uitzien:

DiOpsHCPCPHINPINPCNT
Directie1


2
COPS
33


Bureel operaties - leiding

3

1
Bureel operaties -planning (leiding)

13

Interventie - dienst noodhulp

21635341
Mobiele eenheid - GEOV


2

Mobiele eenheid - specifieke functie

1


TOTAAL
429685344
VERSCHIL (ten opzichte van PBP2020)
-1-2+50-1


Politiezone Antwerpen zal om de nominale wijziging van vijf extra functies HINP budgetneutraal te houden volgende functies schrappen binnen de vastgestelde personeelsformatie: een functie met de graad hoofdcommissaris van politie (HCP), twee functies met de graad CP en een functie met de graad CNT. Deze schrapping is mogelijk doordat de nieuwe managementstructuur vraagt om een afvlakking van het managementniveau versus een opschaling van het middenkader. Op heden zijn voornoemde functies leeg.



Juridische grond

Wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst gestructureerd op twee niveaus; 

Koninklijk Besluit van 30 maart 2001 tot regeling van de rechtspositie van het personeel in politiediensten, inzonderheid: deel II, het personeel, titel III, het administratief en logistiek kader, hoofdstuk II, de loonschalen;

Koninklijk Besluit van 23 maart 2007 tot wijziging van het Koninklijk Besluit van 30 maart 2001 tot regeling van de rechtspositie van het personeel van de politiediensten;

Omzendbrief GPI 60 betreffende de weging van de functies van het niveau A van het administratief en logistiek kader van de politiediensten van 5 juni 2007.

Algemene financiële opmerkingen

De bijzondere rekenplichtige van de politiezone Antwerpen regelt de financiële aspecten via de weddenkredieten van de politiebegroting van 2023. Hiermee rekening houdende is de hierboven beschreven wijziging van personeelsformatie volkomen budgetneutraal. 

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt, op advies van de korpschef, goed dat binnen de bestaande personeelsformatie van de directie operaties een functie met de graad HCP, twee functies met de graad CP en een functie met de graad CNT worden geschrapt.

Artikel 2

De gemeenteraad keurt, op advies van de korpschef, goed dat binnen de bestaande personeelsformatie drie dienstcoördinatoren noodhulp worden voorzien in de graad van HINP.

Artikel 3

De gemeenteraad keurt, op advies van de korpschef, goed dat binnen de bestaande personeelsformatie twee teamleiders GEOV worden voorzien in de graad van HINP.   

Artikel 4

De gemeenteraad keurt, op advies van de korpschef, goed dat binnen de bestaande personeelsformatie een extra teamleider planning wordt voorzien in de graad van HINP/CNT.

Artikel 5

De gemeenteraad keurt, op advies van de korpschef, goed dat binnen de bestaande personeelsformatie een coördinator (counter)-drone, bewijsregistratie en training GBOR wordt voorzien in de graad van CP/HINP.

Artikel 6

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.