Schepen
In antwoord op onze vragen over het uitblijven van de mobiliteitsvoorwaarden voor de Tuinbouwstraat en de Ketsstraat in Antwerpen en Borgerhout had u het over de bevoegdheid van het college om die mobiliteitsvoorwaarden vast te leggen en dat dat voorafgaand de projectdefinitie moet gebeuren. "Eerst de mobiliteitsvoorwaarden, dan het ontwerp."
We keken de toelichting bij het decentralisatiebesluit van 12 mei 2017 (jaarnummer 04463) en 29 mei 2017 (jaarnummer 00300) er eens op na. Dat stelt bij het onderdeel ‘Openbaar domein’ het volgende:
‘Het bovenlokale niveau blijft bevoegd voor de mobiliteitsvoorwaarden, die van toepassing zijn op lokale projecten van aanleg en heraanleg van openbaar domein. In de fase van de projectdefinitie van een lokaal project neemt het district het initiatief om mobiliteitsvoorwaarden te formuleren, binnen het kader van het stedelijk mobiliteitsplan. Dit voorstel van het district wordt gevolgd, tenzij dit in het licht van de ruimere omgeving en verkeerssituatie problematisch is. In dat geval wordt een nieuw voorstel besproken met het districtscollege en wordt dit na advies van het district terug ter goedkeuring voorgelegd aan het college van burgemeester en schepenen.’