Terug
Gepubliceerd op 20/02/2023

2023_VB_00026 - Bestek GAC_2022_02388. Raamovereenkomst voor het leveren, plaatsen en monteren van meubelen en matrassen voor noodwoningen - Bestek en procedure - Goedkeuring

Vast Bureau
vr 17/02/2023 - 10:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2023_VB_00026 - Bestek GAC_2022_02388. Raamovereenkomst voor het leveren, plaatsen en monteren van meubelen en matrassen voor noodwoningen - Bestek en procedure - Goedkeuring 2023_VB_00026 - Bestek GAC_2022_02388. Raamovereenkomst voor het leveren, plaatsen en monteren van meubelen en matrassen voor noodwoningen - Bestek en procedure - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

De stedelijke bedrijfseenheid Sociale Dienstverlening beheert noodwoningen. Het doel van deze woningen bestaat erin voorlopige huisvesting te bieden aan personen in nood- en/of crisisopvang, en hen zo de kans te bieden hun huisvestingsproblematiek op te lossen binnen een beperkte termijn. De noodwoningen worden gemeubeld aangeboden aan de gebruiker. De huidige raamovereenkomsten die in de aankoop van de meubelen en matrassen voorzien, lopen respectievelijk af op 26 februari 2024 en op 12 november 2023. Om in de toekomst dergelijke producten op een uniforme en vlotte wijze te kunnen bestellen, is het aangewezen om tijdig een nieuwe overeenkomst op te maken.

De Gemeenschappelijke Aankoopcentrale stelt voor om hiervoor openbare procedure met Europese bekendmaking GAC_2022_02388 uit te schrijven.

Argumentatie

De inschrijver dient aan te tonen dat hij voldoende bekwaam is om deze opdracht tot een goed einde te brengen. De geschiktheid van de kandidaat wordt beoordeeld aan de hand van minimaal 2 referenties met betrekking tot gelijkaardige opdrachten. De opdrachten waarop de voormelde referenties betrekking hebben, werden uitgevoerd tijdens de laatste 3 jaar, en hebben gezamenlijke een waarde van minimaal 15.000,00 euro (exclusief btw).

De opdracht wordt gegund aan de inschrijver die de economisch meest voordelige offerte heeft ingediend, rekening houdend met de volgende gunningscriteria: 
  1. prijs op een totaal van 50 punten.
  2. kwaliteit op een totaal van 20 punten.
  3. aanbieden montagepakketten voor zitbanken op een totaal van 5 punten.
  4. duurzaamheid op een totaal van 25 punten.

Juridische grond

In toepassing van artikel 35, eerste lid, 1° van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, zal deze opdracht worden gegund bij openbare procedure.

In toepassing van artikel 36, §4 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, kan de aanbestedende overheid de in artikel 36, §1, tweede lid bepaalde termijn van ten minste 35 dagen voor de ontvangst van de offertes met vijf dagen verkorten indien de offertes langs elektronische weg worden ingediend overeenkomstig de door en krachtens artikel 14, §1, tweede lid en §§5 tot 7, bepaalde regels betreffende de elektronische platformen.

In toepassing van de artikelen 2, 6° en 47 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, zal de stad Antwerpen optreden als aankoopcentrale in die zin dat ze gecentraliseerde aankoopactiviteiten en aanvullende aankoopactiviteiten verricht die bestemd zijn voor andere aanbesteders die in de opdrachtdocumenten zijn aangeduid.

Overeenkomstig en binnen de grenzen van artikel 71 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten legt de aanbestedende overheid aan de kandidaten of inschrijvers selectiecriteria op als voorwaarde voor deelname.

In toepassing van artikel 81 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, baseert de aanbestedende overheid de gunning van de overheidsopdracht op de economisch meest voordelige offerte. De economisch meest voordelige offerte uit het oogpunt van de aanbestedende overheid wordt vastgesteld rekening houdend met de gunningscriteria. Ze vermeldt de gunningscriteria in de aankondiging van de opdracht of in een ander opdrachtdocument.

Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 84, §3, 5° van het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 stelt dat het vast bureau bevoegd is voor de vaststelling van de plaatsingsprocedure en de voorwaarden van overheidsopdrachten als het gaat om een opdracht die past binnen het begrip ‘dagelijks bestuur’.

Met de beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn van 24 juni 2019 (jaarnummer 00071) werd het begrip ‘dagelijks bestuur’ gedefinieerd.

Algemene financiële opmerkingen

Deze overeenkomst voorziet in de aankoop van meubilair. Deze kosten worden afgerekend op investeringskredieten.

Bij deze raamovereenkomst treedt de stad op als aankoopcentrale voor de aankoopgroep van de stad Antwerpen. Indien andere entiteiten dan de stad afnemen op deze raamovereenkomst, zal dat gebeuren in eigen naam en voor eigen rekening. De vastleggingen voor die deelopdrachten zullen dan ook op de eigen budgetten gebeuren.

Besluit

Het vast bureau beslist:

Artikel 1

Het vast bureau keurt bestek GAC_2022_02388 voor het afsluiten van een raamovereenkomst voor het leveren, plaatsen en monteren van meubelen en matrassen voor noodwoningen goed en keurt eveneens goed dat:

  • hiervoor een openbare procedure wordt uitgeschreven (met Europese bekendmaking);
  • de stad voor deze opdracht optreedt als aankoopcentrale voor de aankoopgroep van de stad Antwerpen.

Artikel 2

Het vast bureau geeft opdracht aan:

Dienst

Taak

GAC

dit besluit opnemen in de rapportering aan de raad voor maatschappelijk welzijn onder “dagelijks bestuur” omwille van investeringen > drempel OZVB (exclusief btw)

Artikel 3

De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:

Omschrijving Bedrag Boekingsadres Bestelbon
Raamovereenkomst voor het leveren, plaatsen en monteren van meubelen en matrassen voor noodwoningen   budgetplaats: 4401500000
budgetpositie: 240
functiegebied: 2HMS040302PA6350
subsidie: SUB_NR
fonds: INTERN
begrotingsprogramma: 2OA040909
budgetperiode: 2300, 2400, 2500, 2600, 2700
met orderbons



Bijlagen

  • 02388_Bijkomende bijlagen_toelichtingen.pdf
  • 02388_bijlage_milieucriteria_meubelen_binnenhuis.pdf
  • 02388_inventaris.xls
  • 02388_bijlage_werkzaamheden_uitgevoerd_door_derden.pdf
  • 02388_bestek.pdf