Terug
Gepubliceerd op 15/05/2023

2023_CBS_03257 - District Ekeren. Driehoekstraat (kruispunt kerkhof - Schriek) - SWOU12368 - Wegeniswerken - Definitief ontwerp. Gewijzigde mobiliteitsvoorwaarden - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 12/05/2023 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2023_CBS_03257 - District Ekeren. Driehoekstraat (kruispunt kerkhof - Schriek) - SWOU12368 - Wegeniswerken - Definitief ontwerp. Gewijzigde mobiliteitsvoorwaarden - Goedkeuring 2023_CBS_03257 - District Ekeren. Driehoekstraat (kruispunt kerkhof - Schriek) - SWOU12368 - Wegeniswerken - Definitief ontwerp. Gewijzigde mobiliteitsvoorwaarden - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

fase

actie

datum

jaarnummer

projectdefinitie en concept

goedkeuring districtscollege Ekeren

 

19 april 2022

100

mobiliteitsvoorwaarden

goedkeuring college 

6 mei 2022

3718

adviezen

Coördinatieoverleg Openbaar Domein

20 februari 2023

 

seniorenraad

12 april 2023

 

adviesjeugdraad19 april 2023
definitief ontwerp
goedkeuring districtscollege Ekeren
25 april 2023
82

Het districtscollege keurde in zitting van 19 april 2022 (jaarnummer 100) de projectdefinitie en concept voor de Driehoekstraat (kruispunt kerkhof/Schriek/Vogelkersstraat) district Ekeren goed en nam kennis van de mobiliteitsvoorwaarden.

Het college keurde in zitting van 6 mei 2022 (jaarnummer 3718) de mobiliteitsvoorwaarden goed.

Het districtscollege keurde in zitting van 25 april 2023 (jaarnummer 82) het definitief ontwerp voor wegeniswerken in de Driehoekstraat (kruispunt kerkhof - Schriek), district Ekeren goed en nam kennis van de gewijzigde mobiliteitsvoorwaarden.

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling legt de gewijzigde mobiliteitsvoorwaarden, ter goedkeuring, voor aan het college.

Regelgeving: bevoegdheid

Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges vastgelegd.
Artikel 11 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale straten en pleinen.

In het gemeenteraadsbesluit van 31 mei 2021 (jaarnummer 309) werden de bovenlokale locaties vastgelegd.
De Driehoekstraat en Schriek zijn lokale straten.

Het college is bevoegd voor de mobiliteitsvoorwaarden.

Argumentatie

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling maakte een definitief ontwerp op. Er werden ten opzichte van de projectdefinitie en concept volgende fundamentele wijzigingen aangebracht.

Doordat Matexi bereid is het volledige perceel dat middenin de projectzone ligt te verkopen, is het ontwerp herbekeken in functie van de extra vrijgekomen ruimte. Tevens zal Water-link de riolering en huisaansluitingen vernieuwen in de Driehoekstraat tussen huisnummer 147 en 274.

Mobiliteit
Een dubbelrichtingsrijbaan en -fietspad, met gemengd gebruik, komen uit op een verkeersplateau in de Driehoekstraat, iets verder van de begraafplaatsmuur verwijderd om meer zichtbaarheid te creëren. 

Tussen de begraafplaats en de rijweg komt ruimte voor een groene verblijfszone met wandelpad, enkele zitbanken en grote (toekomst)bomen. 

De bushalte aan de noordkant schuift op richting de begraafplaats en wordt integraal toegankelijk gemaakt. De halte wordt voorzien van alle nodige infrastructuur. De bushalte aan de zuidkant blijft behouden op dezelfde locatie.

Ter hoogte van de hoeve wordt  de overbodige wegenis onthard. De toegang naar de Lindehoeve wordt vernieuwd met waterdoorlatende materialen. Hiernaast wordt een nieuw, ruim infiltratiebekken aangelegd.

Mobiliteitsvoorwaarden

Volgende mobiliteitsvoorwaarden worden gewijzigd:

  • markeringen: geen oversteekvoorzieningen behalve opstelruimtes wijzigt naar:
    een zebrapad over de Driehoekstraat richting Puihoek;
  • verkeerssamenstelling: fietspad wijzigt naar:
    het doortrekken van het bestaande profiel vanuit Puihoek (gemengd fiets- en voetpad), scheiding rijbaan en fiets- en voetpad door bomenrij;
  • linkerkant Puihoek: geen toegang voor gemotoriseerd verkeer wijzigt naar:
    de linkerkant Puihoek/Schriek (rijbaan naast kerkhof) dubbelrichtingsverkeer, bestaande rijbaan ter hoogte van boerderij wordt gesupprimeerd.

Bijkomende mobiliteitsvoorwaarden:

  • het verplaatsen en integraal toegankelijk maken van de bushalte op de Driehoekstraat richting Ekeren centrum.

Parkeerbalans
Binnen de projectzone zijn er geen parkeerplaatsen, enkel toegangen naar inritten. 

Bomenbalans
Het definitief ontwerp resulteert in een positieve bomenbalans.
Eén boom in slechte conditie wordt gerooid. Twaalf nieuwe bomen, waarvan acht toekomstbomen, worden aangeplant.

Hemelwaterplan
Op 19 januari 2018 (jaarnummer 501) keurde het college het hemelwaterplan goed.
De Vlaamse wetgeving en het hemelwaterplan van de stad Antwerpen stellen dat maximaal moet worden gestreefd naar bronmaatregelen om hemelwater op te vangen en te verwerken.

De Driehoekstraat en Schriek liggen in een zone waar het rioleringsstelsel gescheiden aangelegd moet worden. Voor deze zone wordt een gescheiden systeem voorgesteld en er worden ontwerpmaatregelen opgenomen die nodig zijn om de infiltratie en buffering toe te passen volgens de berekeningen en regels zoals beschreven in het hemelwaterplan. 

Ten noorden van de Driehoekstraat, aan de hoeve, komt ruimte vrij om een infiltratiebekken aan te leggen. Hierin zal het hemelwater opgevangen worden en infiltreren in de ondergrond. De baangracht aan de noordkant van het weiland zal bijgevolg verwijderd worden.

Omgevingsvergunning
Voor deze werken is een omgevingsvergunning vereist omwille van de aanleg van een infiltratiebekken, een wijziging aan de rooilijn en bijkomende verharding.

Algemene financiële opmerkingen

Het voor deze opdracht(en) vereist budget is voorzien op:
5052500000/224/2EKE010102M01402/2EK090200/2300 en 2400.

Adviezen

Seniorenraad Gunstig onder voorwaarden

Het definitief ontwerp is besproken op de seniorenraad op 12 april 2023. Zij brachten positief advies uit op 12 april 2023 en vragen met de volgende opmerking rekening te houden:

  • fietspad – voetpad verbreden van 3,50m naar 4.00m;
    • In het uitvoeringsdossier zal het fietspad verbreed worden naar 4 meter
  • bushalte aan de zuidkant van de Driehoekstraat ook integraal toegankelijk maken;
    • De bushalte valt niet binnen het projectgebied.
  • een duidelijk gemarkeerde fietsers-oversteekplaats richting Puihoek in de Driehoekstraat te voorzien waar voorrangsregels duidelijk aangegeven zijn;
    • De oversteekplaats is ingericht conform het draaiboek openbaar domein met aandacht voor alle voorrangsregels.
  • de nieuwe bushalte-locatie in het verlengde van de verkeersremmer in combinatie met de oversteekplaatsen voor fietsers en voetgangers is een wat ongelukkige keuze;
    • De bushalte is ingetekend met een lengte van 18m conform het draaiboek openbaar domein, dichterbij de begraafplaats en alle oversteekbewegingen zijn hier geclusterd. 
  • een beperking van de verkeerssnelheid tot 30km/u van de Korte Bund tot Vogelkersstraat;
    • De categorisering van het wegennet ondersteunt geen zone 30 voor dit segment.
  • de nodige “technologische vergroening” voorzien (bijvoorbeeld: slimme lantaarnpalen, laadvoorzieningen voor elektrische wagens, fietsen, …);
    • De plaatsing van een laadpaal op deze locatie is reeds in onderzoek.
  • een bloemenweide voorzien in de resterende groenzone van het weiland.
    • Dit is momenteel niet voorzien maar indien het volledige perceel (momenteel eigendom van Matexi) overgedragen wordt zal dit onderzocht worden.
Coördinatieoverleg openbaar domein Gunstig onder voorwaarden

Op 20 februari 2023 gaf het Coördinatieoverleg openbaar domein gunstig advies op voorwaarden dat:

    • in functie van de nieuwe toekomstbomen voldoende ondergrondse doorwortelbare ruimte, en waar nodig wortelstraten, voorzien worden;
      • Het plan werd aangepast.
    • bij de verdere detaillering rekening wordt gehouden met de bestaande boomwortels ter hoogte van het infiltratiebekken;
      • Hiermee wordt rekening gehouden bij de uitwerking van het uitvoeringsplan.
    • een volwaardige voetpadverbinding tussen bushalte en oversteek gerealiseerd wordt en de minimum buffer afstand tussen wachthuisje en fietspad voorzien wordt, in functie van conflictvermijding met de fietsers;
      • Het plan werd aangepast.
    • het parkpad, tegen de kerkhofmuur doorgetrokken wordt tot aan Schriek, zonder een oversteekbeweging voor fietsers te faciliteren;
      • Het plan werd aangepast.
    • de bushalte voorzien wordt van alle nodige infrastructuur (met onder andere een afvalbak);
      • Het plan werd aangepast.
    • fietspadmarkeringen conform het draaiboek openbaar domein toegevoegd worden.
      • Het plan werd aangepast.

Dit vertaalde zich in een aangepast ontwerp (17 april 2023).

Jeugdraad Gunstig advies

Beleidsdoelstellingen

9 - Decentralisatie
2EKE01 - We verzekeren de toekomst van Ekeren door samen te bouwen aan een meerkernig groen district waar een gevarieerd en kwaliteitsvol publiek aanbod aanwezig is
2EKE0101 - We realiseren een kwaliteitsvol en veilig publiek domein door in te zetten op duurzaam en planmatig onderhoud en heraanleg
2EKE010102 - Het publiek domein is goed onderhouden en kwaliteitsvol (her)aangelegd met veel aandacht voor veilig verkeer, toegankelijkheid en voor de zwakke weggebruiker
2EKE010102M01402 - SWOU12368 Driehoekstraat, Schriek (kruispunt kerkhof)

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college neemt kennis van het definitief ontwerp voor de Driehoekstraat (kruispunt kerkhof - Schriek), district Ekeren.

Artikel 2

Het college keurt de volgende gewijzigde - en nieuwe mobiliteitsvoorwaarden goed:

  • markeringen: geen oversteekvoorzieningen behalve opstelruimtes;
    • wijzigt naar: een zebrapad over de Driehoekstraat richting Puihoek;
  • verkeerssamenstelling: fietspad;
    • wijzigt naar: het doortrekken van het bestaande profiel vanuit Puihoek (gemengd fiets- en voetpad), scheiding rijbaan en fiets- en voetpad door bomenrij;
  • linkerkant Puihoek: geen toegang voor gemotoriseerd verkeer;
    • wijzigt naar: de linkerkant Puihoek/Schriek (rijbaan naast kerkhof) dubbelrichtingsverkeer, bestaande rijbaan ter hoogte van boerderij wordt gesupprimeerd;
  • nieuwe mobiliteitsvoorwaarde: het verplaatsen en integraal toegankelijk maken van de bushalte op de Driehoekstraat richting Ekeren centrum.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen

  • 20230417_12368_DO_BT_NT.pdf