fase | actie | datum | jaarnummer |
projectdefinitie en concept | goedkeuring districtscollege Ekeren
| 19 april 2022 | 100 |
mobiliteitsvoorwaarden | goedkeuring college | 6 mei 2022 | 3718 |
adviezen | Coördinatieoverleg Openbaar Domein | 20 februari 2023 |
|
seniorenraad | 12 april 2023 |
| |
advies | jeugdraad | 19 april 2023 | |
definitief ontwerp | goedkeuring districtscollege Ekeren | 25 april 2023 | 82 |
Het districtscollege keurde in zitting van 19 april 2022 (jaarnummer 100) de projectdefinitie en concept voor de Driehoekstraat (kruispunt kerkhof/Schriek/Vogelkersstraat) district Ekeren goed en nam kennis van de mobiliteitsvoorwaarden.
Het college keurde in zitting van 6 mei 2022 (jaarnummer 3718) de mobiliteitsvoorwaarden goed.
Het districtscollege keurde in zitting van 25 april 2023 (jaarnummer 82) het definitief ontwerp voor wegeniswerken in de Driehoekstraat (kruispunt kerkhof - Schriek), district Ekeren goed en nam kennis van de gewijzigde mobiliteitsvoorwaarden.
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling legt de gewijzigde mobiliteitsvoorwaarden, ter goedkeuring, voor aan het college.
Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges vastgelegd.
Artikel 11 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale straten en pleinen.
In het gemeenteraadsbesluit van 31 mei 2021 (jaarnummer 309) werden de bovenlokale locaties vastgelegd.
De Driehoekstraat en Schriek zijn lokale straten.
Het college is bevoegd voor de mobiliteitsvoorwaarden.
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling maakte een definitief ontwerp op. Er werden ten opzichte van de projectdefinitie en concept volgende fundamentele wijzigingen aangebracht.
Doordat Matexi bereid is het volledige perceel dat middenin de projectzone ligt te verkopen, is het ontwerp herbekeken in functie van de extra vrijgekomen ruimte. Tevens zal Water-link de riolering en huisaansluitingen vernieuwen in de Driehoekstraat tussen huisnummer 147 en 274.
Mobiliteit
Een dubbelrichtingsrijbaan en -fietspad, met gemengd gebruik, komen uit op een verkeersplateau in de Driehoekstraat, iets verder van de begraafplaatsmuur verwijderd om meer zichtbaarheid te creëren.
Tussen de begraafplaats en de rijweg komt ruimte voor een groene verblijfszone met wandelpad, enkele zitbanken en grote (toekomst)bomen.
De bushalte aan de noordkant schuift op richting de begraafplaats en wordt integraal toegankelijk gemaakt. De halte wordt voorzien van alle nodige infrastructuur. De bushalte aan de zuidkant blijft behouden op dezelfde locatie.
Ter hoogte van de hoeve wordt de overbodige wegenis onthard. De toegang naar de Lindehoeve wordt vernieuwd met waterdoorlatende materialen. Hiernaast wordt een nieuw, ruim infiltratiebekken aangelegd.
Mobiliteitsvoorwaarden
Volgende mobiliteitsvoorwaarden worden gewijzigd:
Bijkomende mobiliteitsvoorwaarden:
Parkeerbalans
Binnen de projectzone zijn er geen parkeerplaatsen, enkel toegangen naar inritten.
Bomenbalans
Het definitief ontwerp resulteert in een positieve bomenbalans.
Eén boom in slechte conditie wordt gerooid. Twaalf nieuwe bomen, waarvan acht toekomstbomen, worden aangeplant.
Hemelwaterplan
Op 19 januari 2018 (jaarnummer 501) keurde het college het hemelwaterplan goed.
De Vlaamse wetgeving en het hemelwaterplan van de stad Antwerpen stellen dat maximaal moet worden gestreefd naar bronmaatregelen om hemelwater op te vangen en te verwerken.
De Driehoekstraat en Schriek liggen in een zone waar het rioleringsstelsel gescheiden aangelegd moet worden. Voor deze zone wordt een gescheiden systeem voorgesteld en er worden ontwerpmaatregelen opgenomen die nodig zijn om de infiltratie en buffering toe te passen volgens de berekeningen en regels zoals beschreven in het hemelwaterplan.
Ten noorden van de Driehoekstraat, aan de hoeve, komt ruimte vrij om een infiltratiebekken aan te leggen. Hierin zal het hemelwater opgevangen worden en infiltreren in de ondergrond. De baangracht aan de noordkant van het weiland zal bijgevolg verwijderd worden.
Omgevingsvergunning
Voor deze werken is een omgevingsvergunning vereist omwille van de aanleg van een infiltratiebekken, een wijziging aan de rooilijn en bijkomende verharding.
Het voor deze opdracht(en) vereist budget is voorzien op:
5052500000/224/2EKE010102M01402/2EK090200/2300 en 2400.
Het definitief ontwerp is besproken op de seniorenraad op 12 april 2023. Zij brachten positief advies uit op 12 april 2023 en vragen met de volgende opmerking rekening te houden:
Op 20 februari 2023 gaf het Coördinatieoverleg openbaar domein gunstig advies op voorwaarden dat:
Dit vertaalde zich in een aangepast ontwerp (17 april 2023).
Het college neemt kennis van het definitief ontwerp voor de Driehoekstraat (kruispunt kerkhof - Schriek), district Ekeren.
Het college keurt de volgende gewijzigde - en nieuwe mobiliteitsvoorwaarden goed: