Terug
Gepubliceerd op 15/05/2023

2023_CBS_03122 - Omgevingsvergunning - OMV_2022164150. Oversneslaan 10. District Wilrijk - Weigering

college van burgemeester en schepenen
vr 12/05/2023 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2023_CBS_03122 - Omgevingsvergunning - OMV_2022164150. Oversneslaan 10. District Wilrijk - Weigering 2023_CBS_03122 - Omgevingsvergunning - OMV_2022164150. Oversneslaan 10. District Wilrijk - Weigering

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2022164150

Gegevens van de aanvrager:

BV Rinovation met als adres Prins Boudewijnlaan 114 te 2610 Wilrijk (Antwerpen)

Ligging van het project:

Oversneslaan 10 te 2610 Wilrijk (Antwerpen)

Kadastrale percelen:

afdeling 44 sectie D nrs. 349V en 349W

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

wijzigen functie van garage naar wonen en  gedeeltelijke sloop van garages.

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis  

-          12/04/2022: vergunning (OMV_2021165245) voor het verbouwen van 2 bestaande meergezinswoningen; 

-          25/04/1961: toelating Oversneslaan 10 (238#11094) voor het bouwen van een appartementsgebouw met garages; 

-          05/09/1960: toelating Oversneslaan 12 (238#10796) voor het bouwen van een appartementsgebouw. 

Inhoud van de aanvraag 

-          wijzigen van de functie garage naar wonen; 

-          verlagen van de vloerplaat Oversneslaan 12; 

-          gelijkvloerse gevelwijziging; 

-          herinrichten van de voortuin en achtertuin; 

-          de verdiepingen maken geen deel uit van de aanvraag.  

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen BZA

15 februari 2023

13 maart 2023

Voorwaardelijk gunstig

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Stadsontwikkeling/ Mobiliteit

15 februari 2023

17 februari 2023

Stadsontwikkeling/ Publieke Ruimte

15 februari 2023

20 maart 2023

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de stedelijke agglomeratie van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Kleine Ring en respectievelijk de reservatiestrook voor de aanleg van lijninfrastructuur (de A102) tussen Merksem en Wommelgem, de R11 tussen Wommelgem en Mortsel, de oostelijke grens van Mortsel en Hove en de reservatiestrook voor pijpleidingen tussen Hove/Kontich en Hemiksem.

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:

- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;

- de eigen aard van het betrokken gebied;

- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening toegankelijkheid op volgend punt:

  • artikel 24: bij elke toegang of deur waarop dit besluit van toepassing is, moet voor een vrije en vlakke draairuimte worden gezorgd. Er is momenteel geen draairuimte voorzien ter hoogte van de toegangsdeur van de nieuwe wooneenheid op de gelijkvloerse verdieping. 

 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

  • artikel 19 Tuinafsluitingen:  
    • de voortuin moet afgesloten worden door een levende afsluiting, een muurtje of een hek met een hoogte van maximum 1 meter. Op de plannen is er geen voortuinafsluiting voorzien;
    • ter hoogte van de af te breken garages bedraagt de hoogte van de  tuinmuur circa 3 m in plaats van de maximale 2,60 m.
  • artikel 27 Open ruimte:  
    • de voortuin wordt deels verhard in functie van een fietsenparking;
    • de achtertuin van 178 m² is voorzien van 125 m² verharding. 
  • artikel 43 Septische putten:  
    • de inhoud van de septische put is te klein voor 18 GE. De minimale inhoud dient 5300 liter te bedragen. 

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021. 

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009. 
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag. 

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen 

De aanvraag betreft het inrichten van een appartement op de gelijkvloerse verdieping van een meergezinswoning. In bestaande toestand bevindt zich hier een garage, een zitplaats en twee bergingen. De gemeenschappelijke buitenruimte achter het pand is bereikbaar via de gemeenschappelijke zitplaats.

Het nieuwe gelijkvloerse appartement zorgt ervoor dat er gemeenschappelijke ruimten verdwijnen (een zitplaats, een berging en een inpandige garage) die volgens de plannen als gemeenschappelijk kunnen beoordeeld worden. Daardoor vermindert de woonkwaliteit van de appartementen op de verdiepingen aanzienlijk, wat vanuit stedenbouwkundig oogpunt niet aanvaardbaar is.

 

De nieuwe wooneenheid op de gelijkvloerse verdieping heeft een oppervlakte van circa 45 m². Om het wooncomfort van de wooneenheid te bewaken is het belangrijk dat het aantal slaapkamers in verhouding staat met het aantal beschikbare vierkante meters leefruimte per bewoner. Dit is niet het geval in de nieuwe wooneenheid, waardoor deze onvoldoende wooncomfort biedt.

 

Schaal - ruimtegebruik – bouwdichtheid 

Door het supprimeren van de doorgang naar de garageboxen achteraan dienen de garageboxen via een andere doorgang te worden ontsloten.

Ook worden 2 garageboxen omgevormd naar staanplaatsen in open lucht én verplaatst naar centraal in de tuinzone.

Het afbreken van volume en het ontharden van een beperkt deel van de tuinzone is principieel aanvaardbaar, echter hypothekeert voorliggende uitwerking een doordachte inrichting van de volledige tuinzone waarbij de tuinzone omgevormd wordt tot een volwaardige, aansluitende tuinzone.

 

De bestaande doorgang omvormen naar een garage, in plaats van een bijkomende wooneenheid met een bijkomende parkeerbehoefte, om zo het parkeren van achteraan het perceel te kunnen verplaatsen naar de straatzijde, zou dit deels mogelijk maken.

 

Visueel-vormelijke elementen 

De wijzigingen aan de voorgevel beperken zich tot het aanpassen van het buitenschrijnwerk naar een zwarte kleur en het wijzigen van een poort naar een raamgeheel. De bestaande gevelafwerking in rode gevelsteen blijft behouden, waardoor het pand zich blijft inpassen in het straatbeeld.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte) 

Het algemene principe is dat een omgevingsvergunningsaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein). 

  

De parkeer- en stallingsnormen uit de tabel van artikel 30 van de bouwcode, herzien op 1 maart 2018, dienen te worden nageleefd bij nieuwbouw, herbouw, verbouwing, functiewijziging, volume-uitbreiding en wijzigen van het aantal wooneenheden. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen. 

  

Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 1 parkeerplaats. 

  

De parkeerbehoefte wordt bepaald op de uitbreiding en/of functiewijziging.

 

In vergunde toestand zijn er 6 wooneenheden. Dit zou uitgebreid worden met nog een wooneenheid.

In de achterliggende ruimte worden 2 garageboxen afgebroken en vervangen door een fietsenstalling. Door een andere oriëntering kunnen er wel nog 2 staplaatsen in grasdals bij gemaakt worden.

 

1 appartement < 60m² met parkeernorm 1,1 : 1 x 1,1 = 1,1 afgerond 1

 

Er verdwijnen door de verbouwing geen parkeerplaatsen. De garage van nr 10 was geen garage maar eigenlijk een doorrit naar de 4 achterliggende boxen. Van deze 4 boxen worden er 2 afgebroken en vervangen door staplaatsen in open lucht. De overgebleven boxen en de staplaatsen zijn bereikbaar door de onderdoorrit van nr 8 en een nieuwe opening in de muur tussen 8 en 10 en 12.

 

De werkelijke parkeerbehoefte is 1 parkeerplaats

  

De plannen voorzien in 0 bijkomende autostal- en autoparkeerplaatsen. 

  

Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 1.

   

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te weigeren, omwille van onverenigbaarheden met een goede ruimtelijke ordening. 

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

13 december 2022

Volledig en ontvankelijk

15 februari 2023

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

15 juli 2023

Verslag GOA

2 mei 2023

naam GOA

Wim Van Roosendael

 

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Schriftelijke bezwaarschriften

Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften

Petitielijsten

Digitale bezwaarschriften

0

0

0

0

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning te weigeren.

Artikel 3

De plannen waarvan het overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, maken integraal deel uit van dit besluit.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.