Terug
Gepubliceerd op 15/05/2023

2023_CBS_03081 - Omgevingsvergunning - OMV_2022172578. Paul van Ostaijenlaan 49. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 12/05/2023 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2023_CBS_03081 - Omgevingsvergunning - OMV_2022172578. Paul van Ostaijenlaan 49. District Antwerpen - Goedkeuring 2023_CBS_03081 - Omgevingsvergunning - OMV_2022172578. Paul van Ostaijenlaan 49. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2022172578

Gegevens van de aanvrager:

I.M.G.B. met als adres Blancefloerlaan 50 te 2050 Antwerpen

Ligging van het project:

Paul van Ostaijenlaan 49 te 2050 Antwerpen

Kadastrale percelen:

afdeling 13 sectie N nr. 915V13

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

uitbreiden van een meergezinswoning en vermeerderen van 2 naar 3 woonentiteiten

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          01/09/1961: toelating (18#42772) voor een meergezinswoning.

 

Vergunde toestand

-          functie:

  • meergezinswoning met 2 wooneenheden;

-          bouwvolume:

  • halfopen bebouwing;
  • 3 bouwlagen met plat dak; 
  • bouwdiepte circa 9 m;

-          gevelafwerking:

  • plint en dorpels natuursteen;
  • gevelmetselwerk lichtgeel;
  • schrijnwerk hout wit;
  • poort naar inpandige garage.

 

Bestaande toestand

-          schrijnwerk pvc wit;

-          poort naar inpandige garage pvc donker.

Nieuwe toestand

-          functie: 

  • meergezinswoning met 3 wooneenheden;

-          bouwvolume:

  • gesloten bebouwing;
  • 3 bouwlagen met plat dak; 
  • bouwdiepte circa 9 m;
  • gelijkvloerse uitbouw tot circa 13 m, voorzijde gelijk met uitbouw linkerbuur;
  • dakterras op de eerste verdieping;
  • uitkragend terras op de tweede verdieping achteraan;

-          gevelafwerking:

  • plint en dorpels natuursteen;
  • gevelmetselwerk lichtgeel;
  • schrijnwerk pvc en aluminium wit;
  • poort naar inpandige garage donker pvc.

Inhoud van de aanvraag

-          vermeerderen van het aantal woongelegenheden van 2 naar 3;

-          uitbreiden van het volume;

-          wijzigen van de voorgevel;

-          wijzigen van de scheimuren;

-          inrichten van dakterras en balkon achteraan;

-          oprichten van tuinhuis.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen BZA

1 maart 2023

24 maart 2023

Voorwaardelijk gunstig

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Stadsontwikkeling/ Mobiliteit

1 maart 2023

7 maart 2023

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De aanvraag is in overeenstemming met de verordening hemelwater.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend punt:

  • Artikel 27 Open ruimte

Voortuinen zijn vrij van constructies met uitzondering van tuinafsluitingen, brievenbussen. Enkel de strikt noodzakelijke verhardingen zijn toegelaten:

paden, palend aan de bebouwing en toegangspaden met een maximumbreedte van 1,50 meter.

De verharding in de voortuinzone bevat meer dan dit strikt noodzakelijke. Zo is er ook een oprit voorzien naast de garage.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag is functioneel inpasbaar in de omgeving. De bestaande vergunde meergezinswoning blijft behouden en blijft verenigbaar met het woongebied volgens gewestplan.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De meergezinswoning wordt op het gelijkvloers uitgebreid. De bouwdiepte van de uitbreiding is in overeenstemming met de kenmerkende bouwdiepte in de omgeving. De uitbreiding veroorzaakt bijgevolg geen hinder naar de aanpalende percelen. Op het dak van de uitbreiding wordt een dakterras voorzien op de eerste verdieping en een uitkragend terras op de tweede verdieping. Beide ingrepen veroorzaken geen hinder naar de aanpalende percelen omdat de bouwdiepte van het bestaande gebouw minder diep is dan de meergezinswoning op het rechteraanpalende perceel enerzijds en voldoende afstand houdt van de woning op het linkeraanpalende perceel anderzijds. 

 

In de bestaande en vergunde toestand is de zijtuinstrook volledig verhard aangezien deze dient als oprit naar de inpandige autostalplaatsen die langs de achterzijde bereikbaar zijn. Deze oprit vervalt aangezien er een perceelsbrede bijkomende aanbouw wordt gerealiseerd en de autostalplaatsen bijgevolg enkel via de garagepoort aan de voorzijde kunnen bereikt worden. De strook naast het bestaande meergezinsgebouw is een voortuinstrook. Conform artikel 27 van de bouwcode zijn voortuinen vrij van constructies en zijn enkel de strikt noodzakelijke verhardingen toegelaten. In dit geval is daarom enkel een toegangspad van 1,50 meter naar de voordeur van de wooneenheid in de aanbouw toegelaten. De oprit aan de linker zijde dient beperkt te worden tot een toegangspad. Dit moet als voorwaarden aan de vergunning worden gekoppeld.

 

Visueel-vormelijke elementen

Het nieuwe volume zoekt aansluiting bij het materiaalgebruik van het bestaande volume, namelijk geel metselwerk en wit schrijnwerk. De visueel-vormelijke inpassing sluit aan bij het referentiebeeld van de hoekbebouwing Paul Van Ostaijenlaan – Gaston Burssenslaan en is verenigbaar met de goede ruimtelijke ordening.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

De aanvraag betreft de toevoeging van een extra wooneenheid aan het meergezinsgebouw op het gelijkvloers. De wooneenheid is overwegend op de tuin gericht maar legt ter hoogte van de oorspronkelijke zijtuinstrook ook een relatie met de straat door grote glaspartijen die doorkijk geven tot in de leefruimte. Het bestaande meergezinsgebouw heeft in de bestaande toestand geen relatie met de straat op het gelijkvloers (bouwcode, artikel 12). De perceelsbrede aanbouw verhoogt de interactie tussen het gebouw en de straat wat de levendigheid van de straat ten goede komt.

 

Door de toevoeging van de perceelsbrede uitbouw op het gelijkvloers vervalt de toegang tot de tuin voor de bestaande appartementen op de verdiepingen. Als compensatie worden deze appartementen voorzien van een ruime private buitenruimte aansluitend bij de appartementen.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeernormen uit de bouwcode artikel 30 (tabel) goedgekeurd door het college op 25 oktober 2014 en herzien op 1 maart 2018 vormen de facto de algemene beleidslijn voor bouwen, verbouwen, vermeerderen van wooneenheden en functiewijzigingen. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.

 

Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 3 parkeerplaatsen.

De parkeerbehoefte wordt bepaald op de uitbreiding van het aantal wooneenheden van 2 naar 3.

Bij projecten tot 5 wooneenheden is de parkeernorm 1.

 

De plannen voorzien in 3 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.

De 2 bestaande inpandige parkeerplaatsen blijven behouden. Deze zijn voorbehouden voor de 2 bestaande vergunde appartementen. Er wordt een parkeerplaats in de voortuin ingericht.

 

Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 2.

De aanvraag betreft een uitbreiding van een bestaande meergezinswoning. De gevel van de meergezinswoning bevat reeds een garagepoort (bouwcode, artikel 12). Er kan geen bijkomende poort voorzien worden aangezien de breedte van het gebouw 12 meter bedraagt. Een parkeerplaats in open lucht, naast de garage, in de voortuin is niet toegelaten (bouwcode, artikel 27). Deze parkeerplaats verhardt de voortuin bijkomend, hindert de toegang naar de woning en dit zowel te voet als per fiets, en beperkt het contact tussen de straat en de woning.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 1.

 

Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement op de omgevingsvergunning van 17 december 2019. In deze aanvraag is dit dus van toepassing op 1 plaats.

 

 

Het advies van de stedelijke dienst Mobiliteit omvat volgende opmerking met betrekking tot de fietsenstallingen in de inkomhal:

“Voor het bijkomend appartement met 1 slaapkamer moeten 2 fietsenstallingen voorzien worden.

Deze worden ingericht in de inkomhal van het appartement. Deze fietsenstalling is niet bereikbaar als er een auto op de oprit staat. Ook is het weinig waarschijnlijk dat deze inkomhal als fietsenstalling gebruikt zal worden.”

Aangezien de oprit voor de voordeur van de nieuwe aanbouw wordt uitgesloten uit de vergunning, is de inkomhal wel bereikbaar met de fiets. De opmerking wordt niet bijgetreden.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.

2. De oprit in de voortuin te vervangen door een toegangspad van maximaal 1,5 m naar de voordeur.

3. De afwerking van het zichtbaar blijvende deel van de scheidingsmuur met de linkeraanpalende woning moet in overleg met de eigenaar van de linkeraanpalende woning gebeuren.

4. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

 

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

30 december 2022

Volledig en ontvankelijk

1 maart 2023

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

29 juli 2023

Verslag GOA

28 april 2023

naam GOA

Katrijn Apostel

 

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Schriftelijke bezwaarschriften

Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften

Petitielijsten

Digitale bezwaarschriften

1

0

0

0

 

Bespreking van de bezwaren

  1. Referentiebeeld: Het bezwaar dat de nieuwe achterbouw enkel wordt uitgelijnd op de rechter aanpalende bebouwing langs de Gaston Burssenslaan. De bebouwing langs de Paul Van Ostaijenlaan wordt nergens zo diep uitgebouwd. Er dient aangesloten te worden op de kenmerkende bouwdiepte van de woning langs de Paul Van Ostaijenlaan.

Beoordeling: Het bezwaar in ongegrond. De meergezinswoning in de Paul Van Ostaijenlaan 49 vormt een architectonisch geheel met de meergezinswoningen op de hoek met de Gaston Bursenslaan. Vanuit dit oogpunt is het logisch dat de aanbouw zich afstemt op het referentiebeeld van deze meergezinswoningen op voorwaarde dat de uitbreiding geen noemenswaardige hinder op vlak van lichtinval en zontoetreding met zich meebrengt. Er wordt geoordeeld dat de gelijkvloerse uitbreiding geen hinder met zich meebrengt naar het wooncomfort van de linker aanpalende eengezinswoning. De oriëntatie van het perceel en de beperkte diepere bouwdiepte van 0,88 m laten royale (zon)lichttoetreding toe.

 

  1. Afwerking scheidingsmuur: Het bezwaar dat het niet duidelijk is hoe de muur op de perceelsgrens met de linker aanpalende woning wordt afgewerkt.

Beoordeling: Het bezwaar is gegrond. Algemeen geldt dat de zichtbaar blijvende onderdelen van de scheidingsmuur esthetisch verantwoord en volgens de regels der kunst moeten afgewerkt worden. Dit gebeurt overwegend in hetzelfde materiaal als de beoogde uitbreiding. Deze uitbreiding wordt uitgewerkt in gele baksteen naar analogie met de appartementsgebouwen op de hoek van de Paul Van Ostaijenlaan en de Gaston Burssenslaan. De eengezinswoningen in de Paul Van Ostaijenlaan zijn allemaal opgetrokken in rode baksteen. In de voorwaarde bij de vergunning dient opgenomen te worden dat de afwerking van de uitbreiding in overleg met de eigenaar van het linker aanpalende perceel moet gebeuren.

 

  1. Te rooien boom: Het bezwaar dat er geen compensatie wordt voorzien voor de boom die zal gerooid worden;

Beoordeling: Het bezwaar is ongegrond. Het rooien van een boom, binnen een straal van 15 meter van een woning, is vrijgesteld van vergunningsplicht. De vergunningverlenende overheid kan geen compensatie opleggen voor de te rooien boom. De bezwaarindiener kan altijd in overleg treden met de aanvrager om een nieuwe boom te planten.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij:

 

-          de bespreking van de ingediende bezwaren zoals geformuleerd in het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt deze beoordeling tot zijn eigen standpunt;

-          het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

 

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.

2. De oprit in de voortuin te vervangen door een toegangspad van maximaal 1,5 m naar de voordeur.

3. De afwerking van het zichtbaar blijvende deel van de scheidingsmuur met de linkeraanpalende woning moet in overleg met de eigenaar van het linkeraanpalende woning gebeuren.

4. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.