Terug
Gepubliceerd op 15/05/2023

2023_CBS_03258 - District Wilrijk. Sterrenlaan. Wegeniswerken. Woonstraat. Antwerpen breekt uit. SWOU12127 - Projectdefinitie en concept. Mobiliteitsvoorwaarden - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 12/05/2023 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2023_CBS_03258 - District Wilrijk. Sterrenlaan. Wegeniswerken. Woonstraat. Antwerpen breekt uit. SWOU12127 - Projectdefinitie en concept. Mobiliteitsvoorwaarden - Goedkeuring 2023_CBS_03258 - District Wilrijk. Sterrenlaan. Wegeniswerken. Woonstraat. Antwerpen breekt uit. SWOU12127 - Projectdefinitie en concept. Mobiliteitsvoorwaarden - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

fase

actie

datum

jaarnummer

Antwerpen breekt uit

Selectie projecten


goedkeuring college
18 december 2020
10682
inspraak bewoners
district Wilrijk
augustus 2021

adviescoördinatieoverleg openbaar domein
19 september 2022

projectdefinitie en het concept
goedkeuring districtscollege  Wilrijk
24 april 2023
70


Het district Wilrijk wil de Sterrenlaan omvormen tot een aangename en verkeersveilige woonstraat. Door het behoud en de uitbreiding van het straatgroen, gecombineerd met verschillende systemen voor regenwaterinfiltratie, verhoogt de leefbaarheid en klimaatbestendigheid van de straat.

Op 24 april 2023 (jaarnummer 70) keurde het districtscollege de projectdefinitie goed.

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling legt de mobiliteitsvoorwaarden ter goedkeuring voor.

Regelgeving: bevoegdheid

Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges vastgelegd. Artikel 11 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale straten en pleinen.

In het gemeenteraadsbesluit van 31 mei 2021 (jaarnummer 309) werden de bovenlokale locaties vastgelegd.
Sterrenlaan is een lokale straat.

Het college is bevoegd voor de mobiliteitsvoorwaarden.

Argumentatie

Analyse

Karakter en gebruik:

  • De Sterrenlaan is een woonstraat met weinig garages en een hoge parkeerdruk.
  • Het straatgroen beperkt zich tot het pleintje bij de Struisbeeklaan. Voortuinen zijn verspreid over de straat, aan beide zijden of aan één zijde. Een deel van de straat heeft geen voortuinen.   
  • De rijweg bestaat uit kasseien in waaierverband. 
  • Het pleintje wordt gebruikt als ontmoetingsruimte voor straat- en buurtfeesten. Er is een speeltuin aanwezig voor kleinere kinderen. 

Mobiliteit

  • Het verkeer is voornamelijk lokaal met een piek aan woon-werkverkeer tijdens de spits. Ook is er winkelverkeer en laden en lossen bij de lokale handel. 
  • Er is gemengd gebruik van de rijbaan. 
  • Er is dubbelrichtingsverkeer met eenzijdig parkeren.
  • Er zijn 65 parkeerplaatsen aanwezig in de straat.

Techniek

  • De nutsleidingen bevinden zich onder de voetpaden waar weinig restruimte is voor nieuwe leidingen
  • Het meeste regenwater wordt rechtstreeks afgevoerd via straatkolken naar de riolering. Enkel op het pleintje en in de onverharde voortuinen kan regenwater in de grond infiltreren.

Groen & klimaat

  • De enige groene long in de straat is het pleintje waar de aanwezige bomen gegroepeerd in twee groepen voor wat verkoeling en schaduw zorgen. De rest van de straat is verhard zonder bomen.
  • Groen in de straat is enkel aanwezig in private voortuinen. 
  • De luchtkwaliteit wordt vooral bepaald door het verkeer op de Prins Boudewijnlaan en de verderaf gelegen R11 en E19. Door het ontbreken van enig groen is de straat een corridor waarin het geluid wordt weerkaatst en verder in de straat wordt geleid.

Concept

  • Het dubbelrichtingsverkeer blijft behouden in functie van de wijkcirculatie.
  • Over de ganse straatlengte wordt een profiel uitgerold met voetpaden in opstand. 
  • Aan de kruispunten zorgen verkeersplateaus voor verkeersremming.
  • De omgeving van het pleintje wordt ingericht als een woonerf om de bereikbaarheid van deze groene verblijfsruimte voor voetgangers te vergroten. 
  • Rond het pleintje wordt enkelrichtingsverkeer ingesteld. 
  • Op de aansluiting met de Fort V-straat wordt een goed zichtbare fietsoversteek voorzien. 
  • Er wordt rekening gehouden met een neutrale parkeerbalans
  • Er wordt een gescheiden rioleringsstelsel voorzien met centraal een koker voor de afvoer van regenwater (RWA) en twee strengen droogweerafvoer (DWA) langs weerszijden van de straat. De opvang en infiltratie worden voorzien in de parkeerstroken, groene bermen en de wegfundering; daarnaast komen er infiltratiekolken.
  • Er komt nieuwe duurzame verlichting.
  • Het gebiedseigen hemelwater wordt ter plekke opgevangen en infiltreert. Het water van de daken wordt afgevoerd naar de RWA. Het hemelwater van de straat wordt afgeleid naar de plantvakken. Op het pleintje wordt ruimte voorzien om extra water op te vangen en te laten infiltreren. Er wordt onderzocht of hier ook regenwater van de omliggende huizen naartoe kan worden geleid.
  • Op de straathoeken komen rust- en koelteplekken. Het groene pleintje wordt uitgebreid. In combinatie met groen- en waterelementen vergroot zo het verkoelende effect van deze plek.
  • De waardevolle bomen op het pleintje blijven behouden waarbij rekening wordt gehouden met de bestaande boomspiegels en ondergronds wortelgestel. Het nieuwe straatgroen zal de biodiversiteit verder vergroten
  • Ter hoogte van de Prins Boudewijnlaan komt een bomencluster om het stof, de lucht en de wind tegen te houden. Aan de kruispunten met de omliggende straten worden extra bomen voorzien. 

Mobiliteitsvoorwaarden

  • de straat (woonstraat zone 30 km/u) heeft een lengte van ± 450 m. Er wordt een snelheidsremmer voorzien indien een deelsegment langer is dan 80 à 100 m zonder snelheidsremmer;
  • de brandweer vraagt een doorgang van 4m breed;
  • de percelen en functies worden toegankelijk en bereikbaar gemaakt;
  • de verblijfsfunctie primeert;
  • in de straat wordt enkel herkomst- en bestemmingsverkeer toegelaten;
  • de maximumsnelheid bedraagt 30km/u;
  • fietsers delen de rijbaan met het overige verkeer; 
  • de straat is een dubbelrichtingsstraat (enkele of dubbele rijrichting is te onderzoeken); 
  • de parkeerbalans is neutraal. 

Parkeerbalans
In de bestaande toestand zijn 65 parkeerplaatsen en in de nieuwe toestand worden deze behouden.

Bomenbalans

In de bestaande toestand bevinden zich 15 bomen op het pleintje en 7 bomen op de hoeken met de zijstraten. In de nieuwe toestand worden 11 bomen op het pleintje behouden en komen er 2 bomen bij; in de straat worden 6 bomen behouden en komen er minstens 2 bij. 

Hemelwaterplan
Op 19 januari 2018 (jaarnummer 501) keurde het college het hemelwaterplan goed. 
De Vlaamse wetgeving en het hemelwaterplan van de stad Antwerpen stellen dat maximaal moet worden gestreefd naar bronmaatregelen om hemelwater op te vangen en te verwerken.

De Sterrenlaan ligt in een zone waar het rioleringsstelsel gescheiden aangelegd moet worden. Voor deze zone wordt een gescheiden systeem met waar mogelijk bronmaatregelen (hergebruik, infiltratie, buffering ) voorgesteld.

Inspraak

Een leefbaarheidsbevraging bij de bewoners in district Wilrijk en de gemeente Edegem werd afgenomen in  augustus en september 2021.

De bewoners wensen minder doorgaand verkeer tijdens de spits, een lagere snelheid door automobilisten en voldoende parkeerplaatsen. Ook wenst men betere en bredere voetpaden en een hoger fietscomfort. Tenslotte wil men ook meer groen. Hieruit blijkt de wens om het sluipverkeer aan te pakken. Tegelijkertijd wil men inzetten op snelheidsremming en  een verbeterd fietscomfort. 

De bewoners willen meer groen en de mogelijkheid tot straat- en buurtactiviteiten.  maar de groen- en parkeerbalans moeten in evenwicht blijven.

Algemene financiële opmerkingen

Het budget zal voorzien worden op 5082500000/2WIL010701M01427/224/2300/2400

Adviezen

Coördinatieoverleg openbaar domein Gunstig onder voorwaarden

Het coördinatieoverleg openbaar domein geeft gunstig advies op de projectdefinitie en concept op voorwaarden dat:

  • de infrastructuur “poort zone 30 (thv Prins Boudewijnlaan) voorzien wordt conform het Draaiboek Openbaar Domein;
  • de locatie van de verkeersplateau’s, versmallingen en as-verschuivingen, in overleg met SW/MOB, verfijnd en op elkaar afgestemd worden, rekening houdend met de zichtbaarheid en de nodige passeerruimte;
  • de inplanting van de (toekomst)bomen en de noodzakelijke doorwortelbarre ruimte wordt afgestemd op de aanwezigheid van de nutsleidingen;
  • waar nodig, in functie van het aanplanten van toekomstbomen onderzocht wordt, in samenspraak met de betrokken nutsmaatschappijen, of de ondergrondse nutsleidingen kunnen verplaatst worden;
  • ter hoogte van het plein onderzocht wordt of extra toekomstbomen, met voldoende ondergronds doorwortelbaar volume, kunnen voorzien worden; 
  • de inplanting van de wadi’s verder verfijnd wordt, rekening houdend met het wortelgestel van de bestaande bomen en het resultaat van het bomenonderzoek;
  • onderzocht wordt, in overleg met het district, of het bestaand speelterrein mee vernieuwd/uitgebreid kan worden;
  • de inplanting van de glascontainer, ter hoogte van het kruispunt met de parklaan, wordt herbekeken;
  • de waterproblematiek verder onderzocht en transparant in beeld wordt gebracht en in kader van Antwerpen Breekt Uit onderzocht wordt hoe waterinfiltratie en de waterbuffering voorzien kan worden om extra te verblauwen;
  • onderzocht wordt of een neutrale parkeerbalans kan gerealiseerd worden.

Alles wordt onderzocht bij het uitwerken van het voorontwerp

Beleidsdoelstellingen

9 - Decentralisatie
2WIL01 - 7 unieke en diverse wijken, samen één bruisend Wilrijk
2WIL0107 - Grijs
2WIL010701 - Aanleg en heraanleg
2WIL010701M01427 - SWOU12127 Sterrenlaan (woonstraat_ABU)

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college neemt kennis van de projectdefinitie en het concept (19 september 2022) voor de wegeniswerken SWOU12127 in de Sterrenlaan, district Wilrijk.

Artikel 2

Het college keurt de mobiliteitsvoorwaarden goed.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen

  • 20220919_12127_COD_PD_bijlage.pdf
  • 20220919_12127_COD_PD_concept.pdf