De gemeenteraad keurde op 28 januari 2019 (jaarnummer 42) het bestuursakkoord voor de stad Antwerpen 2019 - 2024 goed.
Het college keurde op 22 maart 2019 (jaarnummer 2627) de doelstellingenboom voor de stad Antwerpen 2020 - 2025 goed.
De stad Antwerpen wil zich profileren als een internationale kunst- en cultuurstad met een rijk verleden en een creatieve toekomst. De stad Antwerpen positioneert zich als een culturele metropool en een vrijplaats voor eigenzinnige creativiteit door onder meer haar internationaal gerennommeerd cultureel erfgoed, vooruitstrevende kunst- en cultuurinstellingen en de aanwezigheid van eigenzinnige creatievelingen en Antwerpse meesters door de eeuwen heen.
De stad Antwerpen is uitgenodigd om in te stappen in een samenwerkingsverband Open Creatives Toolbox, samen met de Vlaamse centrumsteden Gent, Kortrijk, Leuven en Mechelen. Voor dit samenwerkingsverband wordt er een aanvraag voor projectsubsidie ingediend op basis van het Bovenlokaal Cultuurdecreet van 15 juni 2018. Ter voorbereiding van die aanvraag wordt de stad Antwerpen om een intentieverklaring met betrekking tot het instappen in het samenwerkingsverband rond Open Creatives Toolbox gevraagd.
Open Creatives Toolbox is een samenwerkingsverband met kennis- en expertise-uitwisseling met als doel een opschaling binnen verschillende centrumsteden van het platform Open Creatives. Open Creatives is een business-to-business digitaal platform voor de culturele en creatieve sector, dat sinds 2022 geïmplementeerd is in en om de stad Gent.
Het platform tracht de digitale mogelijkheden maximaal te benutten in functie van de dienstverlening. Het is:
De stad Antwerpen heeft een eerste toetsing gedaan op welke uitdagingen dit platform een antwoord kan bieden. Daarbij werden volgende opportuniteiten onderzocht:
1. Netwerk en verbinding stimuleren
Uit onderzoek blijkt de vraag vanuit de culturele en creatieve sectoren tot meer mogelijkheden voor gemeenschapsopbouw en netwerken. Dit draagt bij aan de versterking van de Antwerpse creatieve en culturele sctoren in functie van actuele en toekomstige maatschappelijke uitdagingen, stimuleert kennisdeling en samenwerking over de grenzen van de verschillende deelsectoren heen en creëert mogelijkheden tot een positieve dialoog onderling en met de verschillende overheden. Complementair op de fysieke netwerk- en ontmoetingsmomenten, biedt Open Creatives een digitaal platform voor:
2. Communicatie & stakeholder management
De stad Antwerpen ambieert een grotere zichtbaarheid voor haar culturele en creatieve sectoren in functie van haar merkstrategie en zoekt naar mogelijkheden om in dialoog te treden met de culturele en creatieve sectoren. Open Creatives biedt de mogelijkheid om:
3. Inzichten en analyse
Door de data-gedreven aanpak en de automatische koppeling met officiële databanken, deelt Open Creatives steeds de meest actuele informatie. Deze informatie is zowel voor beleidsvoorbereiding als voor beleidsuitvoering uiterst zinvol. Open Creatives wil een duurzame monitor zijn van de status waarin de sectoren zich bevinden. Open Creatives
De stad heeft de intentie om als partnerstad toe te treden tot het samenwerkingsverband rond Open Creatives Toolbox. Zij zal de komende maanden de mogelijkheden en meerwaarde van het platform Open Creatives enerzijds en het samenwerkingsverband Open Creatives Toolbox anderzijds voor de stedelijke dienstverlening hiertoe verder onderzoeken.
De concretisering van deze intentie is onder voorbehoud van een positieve evaluatie van de mogelijkheden en meerwaarde van enerzijds het platform Open Creatives en anderzijds het samenwerkindsverband Open Creatives Toolbox binnen de stedelijke dienstverlening, alsook de noodzakelijke budgettaire en personeelsmatige ruimte het project te implementeren binnen de stedelijke dienstverlening.
In het kader van het project Open Creatives Toolbox zal de stad Antwerpen haar opgedane kennis en ervaring binnen de beleidsdomeinen Kunst en Cultuur en Ondernemen en Stadsmarketing en rond digitalisering delen.
Het college keurt principieel goed dat de stad Antwerpen de intentie heeft om als partnerstad toe te treden tot het samenwerkingsverband rond Open Creatives Toolbox indien uit voorafgaand onderzoek de meerwaarde van enerzijds het platform Open Creatives en anderzijds het samenwerkingsverband Open Creatives Toolbox voor de stedelijke dienstverlening blijkt en de financiële en personeelsmatige randvoorwaarden vervuld zijn.
Het college geeft opdracht aan:
Dienst | Taak |
TV/Cultuur | In afstemming met Ondernemen & Stadsmarketing en Digipolis de mogelijkheden en de meerwaarde van het platform Open Creatives en het samenwerkingsverband Open Creatives Toolbox voor de stedelijke dienstverlening te onderzoeken; De resultaten van dit onderzoek voor te leggen aan het college. |