Terug
Gepubliceerd op 15/05/2023

2023_CBS_03180 - Cultuur. Kunstenbeleid. Open Creatives Toolbox - Intentieverklaring - Principebeslissing - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 12/05/2023 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2023_CBS_03180 - Cultuur. Kunstenbeleid. Open Creatives Toolbox - Intentieverklaring - Principebeslissing - Goedkeuring 2023_CBS_03180 - Cultuur. Kunstenbeleid. Open Creatives Toolbox - Intentieverklaring - Principebeslissing - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

De gemeenteraad keurde op 28 januari 2019 (jaarnummer 42) het bestuursakkoord voor de stad Antwerpen 2019 - 2024 goed. 
Het college keurde op 22 maart 2019 (jaarnummer 2627) de doelstellingenboom voor de stad Antwerpen 2020 - 2025 goed. 

Argumentatie

De stad Antwerpen wil zich profileren als een internationale kunst- en cultuurstad met een rijk verleden en een creatieve toekomst. De stad Antwerpen positioneert zich als een culturele metropool en een vrijplaats voor eigenzinnige creativiteit door onder meer haar internationaal gerennommeerd cultureel erfgoed, vooruitstrevende kunst- en cultuurinstellingen en de aanwezigheid van eigenzinnige creatievelingen en Antwerpse meesters door de eeuwen heen. 

De stad Antwerpen is uitgenodigd om in te stappen in een samenwerkingsverband Open Creatives Toolbox, samen met de Vlaamse centrumsteden Gent, Kortrijk, Leuven en Mechelen. Voor dit samenwerkingsverband wordt er een aanvraag voor projectsubsidie ingediend op basis van het Bovenlokaal Cultuurdecreet van 15 juni 2018. Ter voorbereiding van die aanvraag wordt de stad Antwerpen om een intentieverklaring met betrekking tot het instappen in het samenwerkingsverband rond Open Creatives Toolbox gevraagd. 

Open Creatives Toolbox is een samenwerkingsverband met kennis- en expertise-uitwisseling met als doel een opschaling binnen verschillende centrumsteden van het platform Open Creatives. Open Creatives is een business-to-business digitaal platform voor de culturele en creatieve sector, dat sinds 2022 geïmplementeerd is in en om de stad Gent. 

Het platform tracht de digitale mogelijkheden maximaal te benutten in functie van de dienstverlening. Het is:

  • een data gedreven community ter ondersteuning van de culturele en creatieve sector;
  • gebaseerd op open data dat toelaat om te connecteren met relevante data, producten en diensten;
  • een op artificiële intelligentie gebaseerd platform dat het verzamelen van data waar mogelijk wil automatiseren;
  • het combineert data, artificiële intelligentie en door gebruikers gegenereerde inhoud als basis voor collectieve intelligentie. 

De stad Antwerpen heeft een eerste toetsing gedaan op welke uitdagingen dit platform een antwoord kan bieden. Daarbij werden volgende opportuniteiten onderzocht: 

1. Netwerk en verbinding stimuleren 

Uit onderzoek blijkt de vraag vanuit de culturele en creatieve sectoren tot meer mogelijkheden voor gemeenschapsopbouw en netwerken. Dit draagt bij aan de versterking van de Antwerpse creatieve en culturele sctoren in functie van actuele en toekomstige maatschappelijke uitdagingen, stimuleert kennisdeling en samenwerking over de grenzen van de verschillende deelsectoren heen en creëert mogelijkheden tot een positieve dialoog onderling en met de verschillende overheden. Complementair op de fysieke netwerk- en ontmoetingsmomenten, biedt Open Creatives een digitaal platform voor:

  • het creëren van kansen om elkaar te ontmoeten, de uitwisseling van kennis en het opbouwen van een stadsbreed en bovenlokaal netwerk;
  • het stimuleren van samenwerking tussen de professionele kunstensector, erfgoedsector en creatieve economie;
  • het creëren van kansen voor creatievelingen en artiesten; 
  • het optimaliseren van het gebruik van bestaande podia en ruimten;
  • het ontsluiten van nieuwe podia en ruimten.

2. Communicatie & stakeholder management 

De stad Antwerpen ambieert een grotere zichtbaarheid voor haar culturele en creatieve sectoren in functie van haar merkstrategie en zoekt naar mogelijkheden om in dialoog te treden met de culturele en creatieve sectoren. Open Creatives biedt de mogelijkheid om: 

  • de culturele en creatieve sectoren zichtbaar te maken op één plek;
  • de culturele en creatieve sectoren te verbinden en samenwerking rond projecten te faciliteren;
  • rechtstreeks in dialoog te treden met de verschillende actoren binnen het landschap;
  • actief bruggen te bouwen tusssen stedelijke diensten en stakeholders in de kunsten, erfgoed en creatieve sectoren. 

3. Inzichten en analyse 

Door de data-gedreven aanpak en de automatische koppeling met officiële databanken, deelt Open Creatives steeds de meest actuele informatie. Deze informatie is zowel voor beleidsvoorbereiding als voor beleidsuitvoering uiterst zinvol. Open Creatives wil een duurzame monitor zijn van de status waarin de sectoren zich bevinden. Open Creatives

  • geeft permanent actuele, cijfermatige en statistische inzichten over de status van de creatieve en culturele sectoren;
  • is een datasysteem dat op een heldere manier de gemeenschappelijke noden in kaart brengt;
  • centraliseert publiek toegankelijke informatie die verspreid zit op één platform;
  • actualiseert zichzelf, wordt automatisch voorzien van relevante data en reinigt zichzelf.

De stad heeft de intentie om als partnerstad toe te treden tot het samenwerkingsverband rond Open Creatives Toolbox. Zij zal de komende maanden de mogelijkheden en meerwaarde van het platform Open Creatives enerzijds en het samenwerkingsverband Open Creatives Toolbox anderzijds voor de stedelijke dienstverlening hiertoe verder onderzoeken.

De concretisering van deze intentie is onder voorbehoud van een positieve evaluatie van de mogelijkheden en meerwaarde van enerzijds het platform Open Creatives en anderzijds het samenwerkindsverband Open Creatives Toolbox binnen de stedelijke dienstverlening, alsook de noodzakelijke budgettaire en personeelsmatige ruimte het project te implementeren binnen de stedelijke dienstverlening. 

In het kader van het project Open Creatives Toolbox zal de stad Antwerpen haar opgedane kennis en ervaring binnen de beleidsdomeinen Kunst en Cultuur en Ondernemen en Stadsmarketing en rond digitalisering delen. 

Beleidsdoelstellingen

8 - Sterk bestuurde stad
2SBS06 - Marketing en communicatie
6 - Lerende en werkende stad
2LWS06 - Innovatie/digitalisering
7 - Bruisende stad
2BRS01 - Cultuur
2BRS0103 - Regie Cultuur
2BRS010302 - Kunstenbeleid: muziek, film, podium, literatuur en beeldende kunst

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt principieel goed dat de stad Antwerpen de intentie heeft om als partnerstad toe te treden tot het samenwerkingsverband rond Open Creatives Toolbox indien uit voorafgaand onderzoek de meerwaarde van enerzijds het platform Open Creatives en anderzijds het samenwerkingsverband Open Creatives Toolbox voor de stedelijke dienstverlening blijkt en de financiële en personeelsmatige randvoorwaarden vervuld zijn. 

Artikel 2

Het college geeft opdracht aan:

DienstTaak
TV/CultuurIn afstemming met Ondernemen & Stadsmarketing en Digipolis de mogelijkheden en de meerwaarde van het platform Open Creatives en het samenwerkingsverband Open Creatives Toolbox voor de stedelijke dienstverlening te onderzoeken;
De resultaten van dit onderzoek voor te leggen aan het college.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.