Terug
Gepubliceerd op 15/05/2023

2023_CBS_03066 - Omgevingsvergunning - OMV_2023000281. Carnotstraat 54A. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 12/05/2023 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2023_CBS_03066 - Omgevingsvergunning - OMV_2023000281. Carnotstraat 54A. District Antwerpen - Goedkeuring 2023_CBS_03066 - Omgevingsvergunning - OMV_2023000281. Carnotstraat 54A. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2023000281

Gegevens van de aanvrager:

de heer Mohammad Raeime met als adres Leo Baekelandstraat 47 te 2030 Antwerpen

Ligging van het project:

Carnotstraat 54A te 2060 Antwerpen

Kadastrale percelen:

afdeling 8 sectie H nr. 1017K

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

wijzigen van de gelijkvloerse functie naar restaurant

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          15/05/2020: voorwaardelijke vergunning college (OMV_2020012171) voor het regulariseren en verbouwen van een handelspand en woningen en het oprichten van een eengezinswoning;

-          29/03/2019: vastgesteld bouwkundig erfgoed: https://inventaris.onroerenderfgoed.be/erfgoedobjecten/6612.

 

Vergunde toestand

-          functie:

  • handelsgelijkvloers;

-          bouwvolume:

  • 4 bouwlagen waarvan het hoogste zich in het schuine dak bevindt;
  • gelijkvloerse verdieping volledig dichtgebouwd;

-          voorgevelafwerking:

  • uitstalraam op het gelijkvloers met daarnaast de inkom naar de bovenliggende woonentiteiten;
  • de bovenliggende bouwlagen zijn afgewerkt in een witte natuursteen in combinatie met wit pvc buitenschrijnwerk.

 

Bestaande toestand

-          voorgevelafwerking:

  • uitstalraam op het gelijkvloers met dubbele deur.

 

Nieuwe toestand

-          de aanvraag heeft enkel betrekking op de gelijkvloerse verdieping;

-          functie:

  • restaurant op de gelijkvloerse verdieping;

-          voorgevelafwerking:

  • onverlichte zaak-gebonden publiciteit met oppervlakte van circa 3,3 m2.

Inhoud van de aanvraag

-          wijzigen van de gelijkvloerse functie naar restaurant;

-          wijzigen van de voorgevel.

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen BZA

14 maart 2023

11 april 2023

Voorwaardelijk gunstig

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Ondernemen en Stadsmarketing/ Business en Innovatie

14 maart 2023

27 maart 2023

Stadsontwikkeling/ Mobiliteit

14 maart 2023

17 maart 2023

Stadsontwikkeling/ Omgeving/ Vergunningen Milieu

14 maart 2023

20 maart 2023

Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Monumentenzorg

14 maart 2023

31 maart 2023

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de binnenstad van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Leien en de Kleine Ring.

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:

- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;

- de eigen aard van het betrokken gebied;

- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

  • artikel 24 Minimale lichtinval en minimale luchttoevoer:

elke verblijfsruimte dient openingen te hebben voor de toetreding van daglicht en zicht. De keuken van het restaurant heeft enkel een dakkoepel;

  • artikel 27 Open ruimte:

bij functiewijziging moet minimaal 20 % van de oppervlakte van het perceel op het niveau van het maaiveld onbebouwd zijn. De gelijkvloerse verdieping is volledig bebouwd;

  • artikel 33 Zaak-gebonden publiciteit:

voor inventarispanden geldt dat publiciteit op het gevelvlak en op het dak enkel mag bestaan uit losse letters. Dit is niet het geval voor de aangebrachte reclame.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).
Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

Gelet op de aangevraagde functiewijziging van handel naar reca werd advies gevraagd aan de stedelijke dienst Business en Innovatie. Dit advies laat zich als volgt lezen: “Gunstig advies voor het wijzigen van de functie handel naar reca op de gelijkvloerse verdieping van een pand gelegen in de zone lokaal kernwinkelgebied Antwerpen-Noord. De Beleidsnota Detailhandel 2020 stelt dat in deze zones er gestreefd wordt naar een goede mix tussen de functies handel, reca en diensten om op deze manier de aantrekkelijkheid en de verblijftijd van de bezoekers te verhogen.”
Dit advies wordt bijgetreden. De voorgestelde reca-functie is functioneel inpasbaar in zijn omgeving.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

Er worden geen wijzigingen aangevraagd aan het bestaande en vergunde bouwvolume. De aanvraag beperkt zich tot kleine werken met het oog op de inrichting van de nieuwe reca-functie.
De ruimtelijke inpasbaarheid blijft bijgevolg gegarandeerd.

 

Visueel-vormelijke elementen en cultuurhistorische aspecten

Aangezien het pand in de Carnotstraat integraal is opgenomen op de inventaris onroerend erfgoed werd in het kader van de vergunningsaanvraag advies gevraagd aan de stedelijke dienst Monumentenzorg. Dit advies laat zich als volgt lezen: “De aanvraag heeft betrekking op een rijhuis van drie traveeën en drie bouwlagen onder schilddak met mechanische pannen waarvan de nok loodrecht op de straat staat. Dit pand dateert uit de tweede helft van de 19de eeuw en is voorzien van een gecementeerde lijstgevel met horizontaliserende lijsten en hoofdgestel en spiegelboogvensters in platte bandomlijsting. Het erg mooi gedetailleerd houten schrijnwerk werd vervangen door pvc. Het gevelparement werd recent wit geschilderd, de kroonlijst zwart. De winkelpui werd reeds aangepast.

Het pand is beeldbepalend. Een object/complex is beeldbepalend wanneer de stedenbouwkundige, architecturale of esthetische waarde hoog zijn. Bebouwing die de uitstraling van het plangebied bepaalt. Vanuit architecturaal oogpunt kan ze als representatief beschouwd worden voor de omgeving en vertoont ze een stedenbouwkundige samenhang met de ontstaansgeschiedenis van de wijken en verkavelingen. De architectuur binnen deze categorie wordt gekenmerkt door een hoge context- en ensemblewaarde en maakt vaak deel uit van gehelen. Ook waardevolle architectuur waarvan het oorspronkelijke ontwerp door aanpassingen werd aangetast maar waarvan het initiële idee nog leesbaar is behoort tot deze categorie.

 

In de vorige vergunningsaanvraag van 2020 werd de voorgevel ter hoogte van de Carnotstraat uitgesloten van vergunning. Aanpassingen dienden voorafgaandelijk met ons besproken. Dit is niet gebeurd. De voorgevel is intussen wit geschilderd, de kroonlijst zwart. Het oorspronkelijk houten schrijnwerk is na 2012 ook vervangen terwijl het behoud door ons is geadviseerd in de vergunningsaanvraag van 2012. Dit schrijnwerk was voorzien van een bijzondere profilering. Het huidige pvc schrijnwerk komt niet voor vergunning in aanmerking.

Het wit schilderen van het gevelparement is aanvaardbaar. Het is niet duidelijk of de oorspronkelijke kroonlijst nog bewaard bleef. Initieel waren de trigliefen die de kroonlijst dragen, hoger. Bij een volgende gevelverfraaiing dient dit uitgeklaard en indien nog bewaard dient deze hersteld en de kleurkeuze afgetoetst.   

De bestaande en onvergunde pui vormt geen meerwaarde voor het inventarispand en dient op welstand getoetst. De reclame doet hier nog eens extra afbreuk aan.”

 

Vanuit stedenbouwkundig oogpunt wordt het advies van de dienst Monumentenzorg integraal bijgetreden. Bijgevolg dient de voorgevel in de Carnotstraat uitgesloten te worden van vergunning. Alvorens hiervoor een nieuwe aanvraag in te dienen, wordt opnieuw sterk aanbevolen om contact op te nemen met de stedelijke dienst Monumentenzorg.

 

De voorziene publiciteit is strijdig met artikel 33 van de bouwcode (zie supra). Als voorwaarde wordt opgelegd om de publiciteit conform dit artikel aan te brengen.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

De aanvraag is strijdig met artikels 24 en 27 van de bouwcode. Zo is er in de keuken van de reca-functie enkel daglichttoetreding via een dakkoepel en wordt er bij de functiewijziging geen deel van het perceel ontpit op maaiveldniveau. Voor beide strijdigheden kan echter uitzonderlijk een afwijking worden toegestaan op basis van artikel 3 van de bouwcode.

De keuken wordt niet afgesloten voorzien maar wordt ingericht als open keuken in contact met de verbruikszaal. In combinatie met de lichtkoepel wordt geoordeeld dat de ruimte zo alsnog voorziet in voldoende licht en luchttoetreding. Aangaande het ontbreken van een onbebouwde zone op het maaiveldniveau voorziet artikel 27 een uitzondering voor panden gelegen in een kernwinkelgebied waardoor ook hiervoor een afwijking kan worden toegestaan.

Gelet op het bovenstaande wordt geoordeeld dat de aanvraag vanuit gebruiksgenot gunstig geadviseerd kan worden. De aanvraag geeft hierbij geen hinder naar de omgeving.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat een omgevingsvergunningsaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeer- en stallingsnormen uit de tabel van artikel 30 van de bouwcode, herzien op 1 maart 2018, dienen te worden nageleefd bij nieuwbouw, herbouw, verbouwing, functiewijziging, volume-uitbreiding en wijzigen van het aantal wooneenheden. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.

 

Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 0 parkeerplaatsen.

 

De parkeerbehoefte wordt bepaald op de functiewijziging van het gelijkvloers naar een restaurant.

Voor een restaurant in het centrum van de stad moeten geen eigen parkeerplaatsen voorzien worden.

De werkelijke parkeerbehoefte is 0

 

De plannen voorzien in 0 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0.

 

Dit aantal is toereikend.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement op de omgevingsvergunning van 17 december 2019. In deze aanvraag is dit dus niet van toepassing.

 

 

Er wordt door de stedelijke dienst Mobiliteit een gunstig advies gegeven mits in acht name van volgende voorwaarde: “Laden en lossen moet gebeuren op bestaande laad- en loszones in de omgeving.”

Het advies wordt bijgetreden en de gestelde voorwaarde wordt als voorwaarde bij de vergunning opgenomen.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.

2. Alle handelingen, werken en wijzigingen aan de voorgevel in de Carnotstraat worden uitgesloten uit de vergunning.

3. Laden en lossen moet gebeuren op bestaande laad- en loszones in de omgeving.

4. De zaakgebonden publiciteit dient conform de bepalingen van artikel 33 van de bouwcode te worden aangebracht.

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

4 januari 2023

Volledig en ontvankelijk

7 maart 2023

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

4 augustus 2023

Verslag GOA

30 april 2023

naam GOA

Katrijn Apostel 

 

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.

2. Alle handelingen, werken en wijzigingen aan de voorgevel in de Carnotstraat worden uitgesloten uit de vergunning.

3. Laden en lossen moet gebeuren op bestaande laad- en loszones in de omgeving.

4. De zaakgebonden publiciteit dient conform de bepalingen van artikel 33 van de bouwcode te worden aangebracht.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.