Terug
Gepubliceerd op 15/05/2023

2023_CBS_03074 - Omgevingsvergunning - OMV_2022157720. Lange Lozanastraat 63. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 12/05/2023 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2023_CBS_03074 - Omgevingsvergunning - OMV_2022157720. Lange Lozanastraat 63. District Antwerpen - Goedkeuring 2023_CBS_03074 - Omgevingsvergunning - OMV_2022157720. Lange Lozanastraat 63. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2022157720

Gegevens van de aanvrager:

mevrouw Nuray Bakir met als adres Lange Lozanastraat 63 te 2018 Antwerpen

Ligging van het project:

Lange Lozanastraat 63 2018 Antwerpen

Kadastrale percelen:

afdeling 10 sectie K nr. 1531D2

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

uitbreiden van een eengezinswoning

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis 

er werd geen relevante voorgeschiedenis teruggevonden. 

 

Geacht vergunde toestand 

-          functie: 

  • eengezinswoning. 

Bestaande toestand 

-          functie: 

  • eengezinswoning; 

-          bouwvolume: 

  • 3 bouwlagen onder zadeldak; 

-          bouwdiepte: 

  • hoofdvolume tot circa 8,8 m; 
  • uitbouw aan de linkerzijde op de gelijkvloerse verdieping tot circa 16,7 m; 
  • uitbouw aan de rechterzijde over 3 bouwlagen tot circa 15,1 m; 
  • dakterras op de eerste verdieping; 

-          gevelafwerking: 

  • plint en dorpels natuursteen; 
  • gevelsteen beige; 
  • buitenschrijnwerk grijs. 

Nieuwe toestand 

-          functie:   

  • eengezinswoning; 

-          bouwvolume:  

  • 3 bouwlagen onder zadeldak;   

-          bouwdiepte: 

  • hoofdvolume tot circa 8,8 m; 
  • uitbouw aan de linkerzijde op de gelijkvloerse verdieping tot circa 16,7 m en op de eerste verdieping tot circa 15,1 m; 
  • uitbouw aan de rechterzijde op de gelijkvloerse verdieping tot circa 16,7 m en op de eerste & tweede verdieping tot circa 15,1 m; 
  • uitgebreid dakterras op de eerste verdieping; 

-          gevelafwerking:  

  • plint en dorpels natuursteen; 
  • gevelsteen beige; 
  • buitenschrijnwerk grijs; 

-          opgehoogde scheimuur. 

Inhoud van de aanvraag 

-          uitbreiden van het volume;  

-          wijzigen van de scheimuur;  

-          doorvoeren van interne constructieve werken;  

-          uitbreiden van het dakterras.

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

Er werden geen adviezen gevraagd.

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend(e) punt(en):

  • artikel 24 Minimale lichtinval en minimale luchttoevoer: De lichtdoorlatende oppervlakte van de opening is minimaal 10 % van de netto-vloeroppervlakte van de ruimte, met een minimum van 1 vierkante meter. Van eventuele uitsprongen die zich direct boven de daglichtopening van de verblijfsruimte bevinden, moet voor de daglichtberekening de oppervlakte opgeteld worden bij de netto-vloeroppervlakte van de verblijfsruimte. De gelijkvloerse bureauruimte voldoet niet aan deze vereisten door het uitbreiden van het dakterras op de eerste verdieping. 
  • artikel 27 Open ruimte: Bij nieuwbouw, herbouw, bij functiewijziging of bij toename van de bebouwde grondoppervlakte moet minimaal 20 % van de oppervlakte van het perceel op het niveau van het maaiveld onbebouwd zijn. Deze 20 % dient zich te bevinden in de zone voor zij-, achtertuinen en binnenplaatsen. Door de uitbreiding van het dakterras is er minder dan 20 % van de oppervlakte van het perceel onbebouwd.  
  • artikel 34 Stabiliteit en scheidingsmuren: Zowel enkelvoudige als ontkoppelde scheidingsmuren zijn toegelaten onder volgende voorwaarden: Nieuwe scheidingsmuren hebben minstens een brandweerstand van Rf 2 uur. De zichtbaar blijvende onderdelen van de scheidingsmuur moeten esthetisch verantwoord en volgens de regels der kunst afgewerkt worden. Bijkomend geldt voor enkelvoudige scheidingsmuren dat ze uitgevoerd dienen te worden in massief, ongeperforeerd materiaal en steeds een minimale dikte van 0,18 meter hebben. De opgehoogde scheidingsmuur voldoet niet aan deze vereisten. 
  • artikel 40 Privaat gescheiden rioolstelsel en afvoerleidingen: Elk gebouw moet voorzien zijn van een gescheiden rioolstelsel dat bestaat uit 1 droogweerafvoer (DWA) en 1 hemelwaterafvoer (RWA). Dit gescheiden rioolsysteem moet aangeboden worden aan de straat. Het rioolstelsel/de afvoer van het hemelwater is niet opgetekend. 

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt. 

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

Voorliggende aanvraag omvat geen functiewijziging. De bestaande functie van eengezinswoning blijft behouden en komt hiermee overeen met de kenmerkende woonfuncties in de Lange Lozanastraat.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

Achteraan ter hoogte van de linker perceelgrens wordt het bouwvolume uitgebreid tot een bouwdiepte van 15,1 meter. In deze uitbreiding bevindt zich op het gelijkvloers een slaapkamer en op de 1ste verdieping een keuken en een overdekt terras. Op de 1ste verdieping voorziet men daarop aansluitend nog een deels uitkragend terras over de volledige perceelsbreedte tot 16,75 meter.

 

De uitbreiding in functie van de slaapkamer, de keuken en het overdekt terras past zich in tussen de bestaande scheimuren. Deze uitbreiding veroorzaakt dus geen onaanvaardbare bijkomende hinder ten opzichte van de aanpalers en heeft een positieve impact op de woonkwaliteit van de eengezinswoning. Deze uitbreiding wordt gunstig beoordeeld.

 

De verdere uitbreiding van het dakterras is niet aanvaardbaar. Dit wordt verder toegelicht onder ‘hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen’.

 

De overige wijzigingen beperken zich binnen het bestaande volume waardoor zowel schaal als ruimtegebruik gerespecteerd blijven.

 

Visueel-vormelijke elementen

De bestaande voorgevel in beige gevelsteen, blauwe hardstenen plint en dorpels en grijs buitenschrijnwerk wordt behouden. Op die manier blijft het pand zich inpassen in het bouwblok waar gevels met gelijkaardige detaillering kenmerkend zijn.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Het dakterras ter hoogte van de eerste verdieping wordt perceelsbreed uitgebreid tot een bouwdiepte van 16,75 meter. Hierdoor wijkt de aanvraag af van artikel 24 en artikel 27 van de bouwcode. Aangezien licht en lucht de basiskwaliteiten van verblijfsruimte zijn, kan hierop geen afwijking worden toegelaten. Bijkomend verkleint deze uitbreiding de open ruimte tot minder dan 20 % van de totale oppervlakte ter hoogte van het maaiveld. Open binnengebieden zijn zeer belangrijk voor de woon- en leefkwaliteit binnen een bouwblok en voor de ecologische kwaliteit van een wijk. Ook hier kan geen afwijking op worden toegelaten.

 

Om voldoende privacy te creëren ten opzichte van de rechter aanpaler, wordt de scheimuur ter hoogte van de eerste verdieping opgehoogd met een terrasscherm. Dit terrasscherm wijkt af van artikel 34 van de bouwcode. Bijkomend is een scheimuurverhoging ter hoogte van de eerste verdieping hier onaanvaardbaar wegens de dichtbebouwde omgeving zo dicht tegen de oksel van het bouwblok.

 

Omwille van bovenstaande argumentering wordt de perceelsbrede uitbreiding van het dakterras uitgesloten van de vergunning. Zie ook rode aanduiding op de plannen.

 

Mits het naleven van de gestelde voorwaarden voldoet de woning aan de actuele eisen wat betreft hinderaspecten, gezondheid en gebruiksgenot.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat elke omgevingsvergunningsaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).


De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de aanvraag betrekking heeft op de verbouwing van een eengezinswoning waarbij de functie en het aantal woongelegenheden ten opzichte van de bestaande toestand ongewijzigd blijven.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. Na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

2. Het rioolstelsel en afvoerleidingen dienen te worden voorzien conforme de bepalingen van artikel 40 van de bouwcode.

3. Het terrasscherm ter hoogte van de rechterscheimuur wordt uitgesloten van de vergunning (zie rode aanduiding op de plannen).

4. Alle handelingen, werken en wijzigingen in verband met de perceelsbrede uitbreiding van het terras op de eerste verdieping worden uitgesloten van de vergunning (zie rode aanduiding op de plannen).

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

25 november 2022

Volledig en ontvankelijk

1 maart 2023

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

29 juli 2023

Verslag GOA

3 mei 2023

naam GOA

Katrijn Apostel

 

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Schriftelijke bezwaarschriften

Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften

Petitielijsten

Digitale bezwaarschriften

0

0

0

0

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1. Na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

2. Het rioolstelsel en afvoerleidingen dienen te worden voorzien conforme de bepalingen van artikel 40 van de bouwcode.

3. Het terrasscherm ter hoogte van de rechterscheimuur wordt uitgesloten van de vergunning (zie rode aanduiding op de plannen).

4. Alle handelingen, werken en wijzigingen in verband met de perceelsbrede uitbreiding van het terras op de eerste verdieping worden uitgesloten van de vergunning (zie rode aanduiding op de plannen).

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.