Terug
Gepubliceerd op 15/05/2023

2023_CBS_03102 - Omgevingsvergunning - OMV_2022122402. Van Heetveldelei 157. District Deurne - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 12/05/2023 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2023_CBS_03102 - Omgevingsvergunning - OMV_2022122402. Van Heetveldelei 157. District Deurne - Goedkeuring 2023_CBS_03102 - Omgevingsvergunning - OMV_2022122402. Van Heetveldelei 157. District Deurne - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2022122402

Gegevens van de aanvrager:

Samir Aiau met als adres Van Heetveldelei 157 te 2100 Deurne (Antwerpen)

Ligging van het project:

Van Heetveldelei 157 te 2100 Deurne (Antwerpen)

Kadastrale percelen:

afdeling 28 sectie A nr. 64G3

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

uitbreiden van een pand met een extra bouwlaag, het wijzigen van de voorgevel en het doorvoeren van constructieve wijzigingen

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          23/06/1986: milieuvergunning (1112#5726) voor een herstelwerkplaats met e.m. van samen ca. 3,50 pk en stpl. voor max 6 wagens.

 

Vergunde / Geacht vergunde toestand

-          functie:

  • benedenverdieping: industrie en bedrijvigheid (werkplaats);
  • eerste verdieping: wonen (1 drieslaapkamerappartement);

-          bouwvolume:

  • pand in gesloten bebouwing met 2 bouwlagen onder plat dak;
  • volledig dicht gebouwd perceel ter hoogte van het maaiveld;
  • buitenruimte bij de wooneenheid in de vorm van een patio (rechterzijde perceel);
  • poort aan rechterzijde perceel die uitgeeft op de doorrij naar de werkplaats;

-          gevelafwerking:

  • gevel in gele baksteen en witte cementering;
  • detaillering in donker getinte glazuurtegeltjes en smeedijzer;
  • plint en dorpels in blauwe hardsteen;
  • wit geschilderd houten buitenschrijnwerk.

 

Bestaande toestand

-          functie ongewijzigd;

-          bouwvolume:

  • de patio op de eerste verdieping werd dicht gebouwd;
  • bouwhoogte en -diepte ongewijzigd;

-          doorgevoerde constructieve wijzigingen (intern en aan de achtergevel);

-          gevelafwerking:

  • buitenschrijnwerk verdieping en toegangsdeur in wit pvc;
  • opbouwrolluiken bij de ramen;
  • boven de poort werd een uithangbord met zaakgebonden publiciteit voorzien.

 

Nieuwe toestand

-          functie:

  • benedenverdieping: industrie en bedrijvigheid (werkplaats);
  • bovenliggende verdiepingen: wonen (1 vierslaapkamerappartement);

-          bouwvolume:

  • pand in gesloten bebouwing met 3 bouwlagen onder plat dak;
  • open ruimte bij de wooneenheid in de vorm 2 dakterrassen (achtergevel);

-          gevelafwerking conform bestaande toestand.

Inhoud van de aanvraag

-          uitbreiden van het bouwvolume:

  • voorzien van een extra bouwlaag;
  • dicht bouwen van de patio op de eerste verdieping;
  • inrichten van 2 dakterrassen (eerste en tweede verdieping);
  • ophogen van de scheidingsmuren;

-          wijzigen van de afwerking van de voorgevel;

-          doorvoeren van constructieve wijzigingen.

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

Er werden geen adviezen gevraagd.

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de stedelijke agglomeratie van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Kleine Ring en respectievelijk de reservatiestrook voor de aanleg van lijninfrastructuur (de A102) tussen Merksem en Wommelgem, de R11 tussen Wommelgem en Mortsel, de oostelijke grens van Mortsel en Hove en de reservatiestrook voor pijpleidingen tussen Hove/Kontich en Hemiksem.

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:

- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;

- de eigen aard van het betrokken gebied;

- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend(e) punt(en):

  • artikel 34 Stabiliteit en scheidingsmuren:
    Er werd onvoldoende informatie aangeleverd om na te gaan of de nieuwe delen van de scheidingsmuur uitgevoerd worden als enkelvoudige of ontkoppelde scheidingsmuur. Indien dit een enkelvoudige scheidingsmuur is dient rekening gehouden te worden met de voorwaarden opgelegd in punt 4 van dit artikel;
  • artikel 36 Zonnepanelen en zonnecollectoren:
    De zonnepanelen werden niet opgetekend op de snedes. Het is dan ook niet duidelijk of deze gelegd worden met een maximale hoogte van 1,50 m zoals opgelegd in dit artikel;
  • artikel 38 Groendaken:
    Het nieuwe dak met een oppervlakte groter dan 20 m² en een helling kleiner dan 15° moet aangelegd worden als groendak. Enkel voor de oppervlakte ingenomen door de zonnepanelen vervalt deze verplichting;
  • artikel 40 Privaat gescheiden rioolstelsel en afvoerleidingen:
    Elk gebouw moet voorzien worden van een gescheiden rioolstelsel dat bestaat uit 1 droogweerafvoer en 1 hemelwaterafvoer. Bovendien moet de aansluiting gebeuren conform de voorschriften van artikel 41 Kenmerken aansluiting van de leidingen met het openbaar rioolstelsel.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).

Voor het project is geen pluviale overstromingskans gemodelleerd.

Voor het project is geen fluviale overstromingskans gemodelleerd.

Het project is niet gelegen in een signaalgebied.

Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag is functioneel inpasbaar in de omgeving. De bestaande eengezinswoning met werkplaats blijft behouden en blijft verenigbaar met de bestemming woongebied volgens gewestplan.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De woning wordt uitgebreid met een derde bouwlaag. In de Van Heetveldelei tussen de Van Deynsestraat en de Van Rossumstraat, kant oneven huisnummers, komen overwegend twee bouwlagen voor. De aanpalende panden links van de woning uit de aanvraag tellen 3 bouwlagen. Een continuering van deze typologie is ruimtelijk aanvaardbaar. De schaal van de aanvraag is verenigbaar met de goede ruimtelijke ordening.

 

Visueel-vormelijke elementen

De voorgevel van de woning bevat nog goed bewaarde kenmerken van de architectuurtaal uit het interbellum. Het materiaalgebruik van de bijkomende bouwlaag wordt afgestemd op de bestaande gevel. Deze keuze wordt geapprecieerd. Om de vormentaal van de interbellumarchitectuur verder te maximaliseren in de nieuw bouwlaag, dient de bestaande kroonlijst verwijderd te worden en moet de voorgevel verder opgetrokken worden rechtstreeks op het metselwerk van de bestaande voorgevel. De kroonlijst boven de erker kan wel behouden blijven. Op die manier is de optopping naar analogie met andere optoppingen in de onmiddellijke omgeving. De optopping van het linkeraanpalende pand wordt niet als de meest geslaagde referentie beschouwd. Deze voorwaarden moeten aan de vergunning worden gekoppeld en dit wordt in rood aangeduid op het plan van de voorgevel nieuwe toestand (BA_BIJBOUWEN_G_N_VG_NIEUWE VOORGEVEL_ROOD).

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

De oorspronkelijke koer op de eerste verdieping werd dichtgebouwd in de bestaande situatie. Gezien een gewijzigde planindeling ten opzichte van de vergunde toestand heeft dit geen nadelige invloed op het wooncomfort.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat elke omgevingsvergunningsaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).


De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de aanvraag betrekking heeft op de verbouwing van een eengezinswoning waarbij de functie en het aantal woongelegenheden ten opzichte van de bestaande toestand ongewijzigd blijven.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. De bestaande kroonlijst moet verwijderd worden en de voorgevel moet verder opgetrokken worden rechtstreeks op het metselwerk van de bestaande voorgevel.

2. De kroonlijst van de erker op de eerste verdieping moet behouden blijven.

3. Na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

7 februari 2023

Volledig en ontvankelijk

23 maart 2023

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

20 augustus 2023

Verslag GOA

3 mei 2023

naam GOA

Katrijn Apostel

 

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Schriftelijke bezwaarschriften

Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften

Petitielijsten

Digitale bezwaarschriften

1

0

0

0

 

Bespreking van de bezwaren

Technische detaillering: De bezwaarindiener tekent geen bezwaar aan maar uit enkele bezorgdheden en verwacht dat:

  • er een grondig stabiliteitsonderzoek gebeurt ten aanzien van de huidige scheidingsmuur die gebruikt zal worden voor het optrekken van de extra verdieping. Het betreft immers een steense muur zonder spouw;
  • de verhoogde scheidingsmuur aan de kant van de aanpalenden afdoende afgewerkt wordt om waterinspijpeling te voorkomen;
  • er degelijke geluidsisolatie gebruikt wordt;
  • de bijkomende bouwlaag vakkundig wordt afgewerkt ter hoogte van de geïsoleerde buitengevels van de aanpalende woning zodat deze niet onderbroken wordt en water zou zuigen. 

Beoordeling: Het bezwaar is ongegrond. De bezorgdheden hebben betrekking op de technische uitwerking van de aangevraagde stedenbouwkundige handelingen. De bezorgdheden zijn niet stedenbouwkundig van aard en vormen geen grond voor weigering of voorwaarden die aan de vergunning kunnen worden gekoppeld. De uitwerking van de stedenbouwkundige handelingen dient te gebeuren volgens de regels van de kunst.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij:

 

-          de bespreking van de ingediende bezwaren zoals geformuleerd in het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt deze beoordeling tot zijn eigen standpunt;

-          het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

 

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1. De bestaande kroonlijst moet verwijderd worden en de voorgevel moet verder opgetrokken worden rechtstreeks op het metselwerk van de bestaande voorgevel.

2. De kroonlijst van de erker op de eerste verdieping moet behouden blijven.

3. Na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.