Terug
Gepubliceerd op 15/05/2023

2023_CBS_03124 - Omgevingsvergunning - OMV_2022166392. Schansweg 18. District Wilrijk - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 12/05/2023 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2023_CBS_03124 - Omgevingsvergunning - OMV_2022166392. Schansweg 18. District Wilrijk - Goedkeuring 2023_CBS_03124 - Omgevingsvergunning - OMV_2022166392. Schansweg 18. District Wilrijk - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2022166392

Gegevens van de aanvrager:

Cis Fransen - Elke De Heyn met als contactadres Schansweg 18 te 2610 Wilrijk

Ligging van het project:

Schansweg 18 te 2610 Wilrijk (Antwerpen)

Kadastrale percelen:

afdeling 44 sectie D nr. 312S3

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

verbouwen van een eengezinswoning

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          23/08/1956: toelating (238#9338) voor een huis.

 

Geacht vergunde toestand

-          functie: eengezinswoning;

-          bouwvolume: 2 bouwlagen onder zadeldak; 

-          gevelafwerking:

  • rood gevelmetselwerk;
  • garagepoort wit geschilderd hout;
  • voordeur met lichtgroensmeedwerk;
  • wit geschilderd houten buitenschrijnwerk;
  • poort naar inpandige garage.

 

Bestaande toestand

-          verhoogd terras aan achtergevel;

-          versmalling van de dakkapel;

-          garagepoort en voordeur in donkerblauw;

-          tuinhuis achteraan het perceel.

 

Nieuwe toestand

-          functie: eengezinswoning met inpandige garage;

-          bouwvolume: 2 bouwlagen onder zadeldak; 

-          gevelafwerking:

  • rood gevelmetselwerk;
  • garagepoort en buitenschrijnwerk in donkerblauw;
  • donkerblauw aluminium gevelbeplating tussen ramen;
  • poort naar inpandige garage.
     

Inhoud van de aanvraag

-          isoleren en afwerken van de voorgevel;

-          herinrichten van de voortuin;

-          doorvoeren van interne constructieve werken;

-          regulariseren van een verhoogd terras;

-          volume en functie blijft ongewijzigd.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Stadsontwikkeling/ Omgeving/ Vergunningen Stedenbouw/ vermoeden van vergunning

14 maart 2023

11 april 2023

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de stedelijke agglomeratie van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Kleine Ring en respectievelijk de reservatiestrook voor de aanleg van lijninfrastructuur (de A102) tussen Merksem en Wommelgem, de R11 tussen Wommelgem en Mortsel, de oostelijke grens van Mortsel en Hove en de reservatiestrook voor pijpleidingen tussen Hove/Kontich en Hemiksem.

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:

- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;

- de eigen aard van het betrokken gebied;

- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag is niet in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode en wijkt af op volgend punt:

  • artikel 6 Harmonie en draagkracht:
    de constructie die dienst doet als verhoogd terras achteraan de woning is niet in harmonie met de kenmerkende bouwdiepte in dit deel van de straat.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).
Het voorliggende project is geheel gelegen in een zone waarvoor De Vlaamse Waterweg aangewezen is als adviesinstantie.

Voor het project is geen pluviale overstromingskans gemodelleerd.

Het project is niet gelegen in een signaalgebied.

Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.

 

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

 

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.
 

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

Voorliggende aanvraag omvat geen functiewijziging. De bestaande functie van eengezinswoning blijft behouden en is daarmee in harmonie met de kenmerkende woonfuncties in de straat.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

Op het gelijkvloers worden enkele muren verwijderd om van de keuken, eetkamer en zitkamer een groot geheel te kunnen voorzien. In de achtergevel wordt een groot raam voorzien waardoor het contact met de tuinzone wordt geoptimaliseerd. Onder het dak wordt de zolderruimte omgevormd tot een bijkomende slaapkamer. Deze ruimte is voldoende kwalitatief waardoor de aanpassing aanvaardbaar is. Deze werken verhogen de verblijfkwaliteit en kunnen bijgevolg gunstig beoordeeld worden. 

 

De aanvraag voorziet ook het herinrichten van de voortuin. Door een nieuwe trap naar de voordeur te voorzien is er de mogelijkheid om onder deze trap een bijkomende toegang tot de kelderruimte te maken. Hierdoor kan er een fietsenstalling gebruikt worden zonder dat deze hinder heeft van een geparkeerde wagen in de inpandige garage. Het is omwille van deze reden aanvaardbaar dat de verharding die dienst doet als oprit breder wordt voorzien dan 3,00 meter. Artikel 27 van de bouwcode laat namelijk toe dat een oprit voorzien wordt met een breedte van 3,00 meter en een toegangspad met een breedte van 1,50 meter. Door beide te bundelen blijft de verharding beperkt. Gemeten vanaf 1,50 meter van de bebouwing heeft deze verharding een breedte van 3,80 meter wat minder is dan de toegelaten 4,50 meter.

 

De aanvraag bevat bijkomend het regulariseren van het verhoogd terras achteraan de woning. Hiervoor wordt een document aangeleverd dat moet aantonen dat het hier om een geacht vergunde constructie zou gaan waardoor dit in aanmerking zou kunnen komen voor een opname in het vergunningenregister. Na onderzoek van de dienst Vermoeden Van Vergunning blijkt dat er geen gunstig advies verleend kan worden. De historische luchtfoto’s die beschikbaar zijn via Google Earth tonen duidelijk aan dat het verhoogd terras pas aanwezig is sinds 2018. Deze bevinding werd tijdens de procedure gecommuniceerd aan de architect en de bouwheer. Een reactie hierop was dat het terras verwijderd werd en later terug opgebouwd werd. Indien deze bewering correct zou zijn en het terras effectief ooit aanwezig zou geweest zijn maar volledig afgebroken en herbouwd werd, dient er alsnog besloten te worden dat de constructie niet langer gedekt is door het vermoeden van vergunning. In dit geval is een opname in het vergunningenregister van de nieuwe constructie bijgevolg niet mogelijk. Daarenboven kan er op basis van de historische luchtfoto’s geen bewijs gevonden worden dat er voor 2018 een verhoogde constructie aanwezig is geweest. De vraag tot opname in het vergunningenregister kan dan ook niet bijgetreden worden. In voorwaarde zal opgenomen worden dat het verhoogd terras verwijderd moet worden. Het regulariseren van de constructie in zijn huidige vorm is niet mogelijk. Deze constructie komt namelijk verder dan de kenmerkende bouwdiepte in dit deel van de Schansweg. Bijkomend wordt er een privacyprobleem gecreëerd ten opzichte van beide aanpalende eigenaars en bewoners aangezien het oprichten van een voldoende hoge tuinmuur op deze locatie niet toegelaten is. Het gevraagde is dan ook in strijd met de bepalingen van het burgerlijk wetboek omtrent lichten en zichten omwille van de rechstreekse inkijk bij de buren.

 

In de tuin wordt een tuinberging voorzien op de perceelgrens. Deze tuinberging maakt geen deel uit van voorliggende aanvraag én de hoogte van deze berging en de tuinmuur werd niet meegegeven in het dossier. Omwille van deze reden zal de constructie worden uitgesloten.

 

Visueel-vormelijke elementen

De feitelijke toestand van de omgeving wijst uit dat de Schansweg gekenmerkt wordt door gevels in gevelbakstenen. In de aanvraag wordt de gevel afgewerkt met roodbruine steenstrips en voorzien van donkerblauw buitenschrijnwerk. Tussen de gevelopeningen wordt gevelbeplating voorzien in dezelfde kleur als het buitenschrijnwerk. De afwerking van de gevel is aanvaardbaar.

 

De dakkapel aan de straatzijde heeft andere afmetingen dan oorspronkelijk vergund. De dakkapel zoals ze in de bestaande toestand aanwezig is, is aanvaardbaar.

 

De arrière-corps is een veel voorkomend detail bij aaneengesloten bebouwing. Ter hoogte van de perceelsgrens springt het gevelvlak terug en dit over de volledige gevelhoogte. Dit levert een verticale ritmering op die percelering in het straatbeeld nuanceert. Het is wenselijk om dit detail eigen aan de stedelijke context te behouden.

 

Het toepassen van buitengevelisolatie leidt tot een vervlakking van het straatbeeld door een verlies aan detaillering. Om een verarming van het materiaal tegen te gaan, wordt er bij een gunstig advies opgelegd dat bestaande elementen in natuursteen (raamdorpel, plint, …) behouden blijven of worden vervangen door nieuwe elementen in natuursteen.

 

De uitstekende delen van een gevel (plint, raamdorpel, kroonlijst, …) zorgen voor een detaillering van de gevel. Daarnaast hebben deze details ook een functie. Zo beschermt de plint tegen beschadigingen, vervuiling, ...

Indien er voor het uitvoeren van de werken een plint aanwezig is, moet deze behouden blijven. Dit kan door de bestaande plint naar voren te plaatsen (en er achter isolatie aan te brengen) of de bestaande plint te vervangen door een nieuwe plint.

 

Wanneer er zich in de bestaande toestand openbare verlichtingsarmaturen (of andere elementen van nutsvoorzieningen) bevinden aan de gevel moeten deze na het uitvoeren van de werken opnieuw gemonteerd worden aan de gevel op een duurzame manier (eventueel met een achterliggende constructie). Deze elementen moeten te allen tijde kunnen hersteld worden of weggenomen worden. Indien nodig wordt hiervoor contact opgenomen met de dienst Openbaar Domein.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Het verhoogde terras achteraan het gebouw veroorzaakt, zoals eerder gemotiveerd, privacyproblemen ten opzichte van de aanpalende buren.

 

Mits het naleven van de gestelde voorwaarden voldoet de woning aan de actuele eisen wat betreft hinderaspecten, gezondheid en gebruiksgenot.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de aanvraag betrekking heeft op de verbouwing van een eengezinswoning waarbij de functie en het aantal woongelegenheden ten opzichte van het bestaande ongewijzigd blijven.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

  1. De isolatie samen met het afwerkingsmateriaal uit te voeren met een totale dikte van 14 centimeter.
  1. De arrière-corps dient behouden te blijven en vrijgehouden van materiaal en isolatie.
  1. De uitstekende delen van de gevel (plint, raamdorpels, raamkaders, kroonlijst, …) te behouden door deze te verplaatsen of te vervangen door een nieuw element in het zelfde materiaal en met dezelfde hoogte en uitsteek ten opzichte van het gevelvlak zoals in de bestaande toestand.
  1. De elementen voor straatverlichting of nutsvoorzieningen die zich aan de gevel bevinden in de bestaande toestand, integraal te verplaatsen.
  1. De constructie die dienst doet als verhoogd terras te verwijderen en de toegang tot de buitenruimte te voorzien zoals vergund op 23/08/1956.
  1. De tuinzone in te richten conform artikel 27 van de bouwcode.
  1. Alle handelingen, werken en wijzigingen met betrekking tot de tuinberging worden uitgesloten van vergunning.
  1. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

 

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

19 januari 2023

Volledig en ontvankelijk

14 maart 2023

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

11 augustus 2023

Verslag GOA

4 mei 2023

naam GOA

Cynthia Steurs

 

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

  1. De isolatie samen met het afwerkingsmateriaal uit te voeren met een totale dikte van 14 centimeter.
  1. De arrière-corps dient behouden te blijven en vrijgehouden van materiaal en isolatie.
  1. De uitstekende delen van de gevel (plint, raamdorpels, raamkaders, kroonlijst, …) te behouden door deze te verplaatsen of te vervangen door een nieuw element in het zelfde materiaal en met dezelfde hoogte en uitsteek ten opzichte van het gevelvlak zoals in de bestaande toestand.
  1. De elementen voor straatverlichting of nutsvoorzieningen die zich aan de gevel bevinden in de bestaande toestand, integraal te verplaatsen.
  1. De constructie die dienst doet als verhoogd terras te verwijderen en de toegang tot de buitenruimte te voorzien zoals vergund op 23/08/1956.
  1. De tuinzone in te richten conform artikel 27 van de bouwcode.
  1. Alle handelingen, werken en wijzigingen met betrekking tot de tuinberging worden uitgesloten van vergunning.
  1. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.