Terug
Gepubliceerd op 15/05/2023

2023_CBS_02907 - Stedelijk Patrimonium. Sociale Dienstverlening. Sint-Andrieskerk. Sint-Andriesstraat 5, 2000 Antwerpen - Exterieurrestauratie. Wijziging opdracht - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 12/05/2023 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2023_CBS_02907 - Stedelijk Patrimonium. Sociale Dienstverlening. Sint-Andrieskerk. Sint-Andriesstraat 5, 2000 Antwerpen - Exterieurrestauratie. Wijziging opdracht - Goedkeuring 2023_CBS_02907 - Stedelijk Patrimonium. Sociale Dienstverlening. Sint-Andrieskerk. Sint-Andriesstraat 5, 2000 Antwerpen - Exterieurrestauratie. Wijziging opdracht - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

FaseBestuursorgaanDatumJaarnummer
Bestek GAC_2020_01372 (P04688). Sint-Andrieskerk exterieurrestauratie - Gunning - Goedkeuring
college13 mei 20223926


Op 13 mei 2022 (jaarnummer 3926) keurde het college de gunning goed voor "Sint-Andrieskerk exterieurrestauratie", op basis van bestek GAC_2020_01372, aan Renotec nv, Acaciastraat 14-C te 2440 Geel, met ondernemingsnummer 0436.207.911, tegen een bedrag van 4.857.752,07 EUR inclusief btw.

Juridische grond

In toepassing van artikel 38/1 van het Koninklijk Besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, gewijzigd bij Koninklijk Besluit van 22 juni 2017, is de aanbesteder gerechtigd de oorspronkelijke opdracht te wijzigen voor aanvullende opdrachten die noodzakelijk zijn geworden en die niet in de oorspronkelijke opdracht waren opgenomen wanneer de verandering van opdrachtnemer niet mogelijk is om economische of technische redenen en tot aanzienlijk ongemak of een aanzienlijke kostenstijging zou leiden voor de aanbesteder. De wijziging van de opdracht mag het voorwerp van de opdracht niet wezenlijk wijzigen en blijft beperkt tot 50% van het oorspronkelijke opdrachtbedrag.

In toepassing van artikel 38/2 van het Koninklijk Besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, gewijzigd bij Koninklijk Besluit van 22 juni 2017, is de aanbesteder gerechtigd de oorspronkelijke opdracht te wijzigen wanneer de wijziging het noodzakelijk gevolg is van omstandigheden die een zorgvuldige aanbesteder niet kon voorzien en de wijziging geen verandering in de algemene aard van de opdracht of raamovereenkomst brengt.  De wijziging blijft beperkt tot 50 % van het oorspronkelijke opdrachtbedrag.


In toepassing van artikel 38/4 van het Koninklijk Besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, gewijzigd bij Koninklijk Besluit van 22 juni 2017, mag een wijziging zonder nieuwe plaatsingsprocedure voor een opdracht worden doorgevoerd, indien het bedrag waarmee de wijziging gepaard gaat lager is dan elk van beide volgende bedragen:

1° de drempel voor Europese bekendmaking: en

2° tien procent van de waarde van de aanvankelijke opdracht voor leveringen en diensten en vijftien procent van de waarde van de aanvankelijke opdracht voor werken.


Artikel 81 van het Koninklijk Besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten gewijzigd bij Koninklijk Besluit van 22 juni 2017, voorziet in de mogelijkheid tot herziening van de oorspronkelijke eenheidsprijzen en uitvoeringstermijnen wanneer door de aanbestedende overheid de aangebrachte wijziging aan de opdracht, de werkelijke uitgevoerde hoeveelheden van een post het drievoudige overtreffen of minder bedragen dan de helft van de vermoedelijke hoeveelheden.

Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 56 §3, 4° van  het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 stelt dat het college van burgemeester en schepenen bevoegd is voor het voeren van de plaatsingsprocedure, de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten.

Argumentatie

Vastlegging bijkomend krediet voor overschrijding vermoedelijke hoeveelheden

Artikel 30.16.10_houten dakstructuur - gootconstructies/bakgoten
Artikel 30.16.20_houten dakstructuur - gootconstructies/zaling- en zakgoten
Artikel 37.91_restauratie dakranden en kroonlijsten - herstel boenselplanken

In het bestek werd voorzien dat de goten voor ongeveer 20% vernieuwd zouden worden (vermoedelijke hoeveelheid-post). Gezien de aanwezigheid van het ongebonden asbest in deze goten, moeten ze volledig vernieuwd worden (hout is aangetast). De desbetreffende vermoedelijke hoeveelheid-posten worden op 100% gezet, het bijkomend budget hiervoor (80%) wordt samen met het budget van de asbestsanering (zie VV04.4 hieronder) vastgelegd.

De bijkomende termijnverlenging wordt goedgekeurd onder verrekening VV04.4 hieronder.

Totaal bijkomend vast te leggen budget voor overschrijding vermoedelijke hoeveelheid-posten ten gevolge van asbestsanering bedraagt 48.629,93 EUR + 4.862,99 EUR (10% herzieningen) = 53.492,92 EUR + 11.233,51 EUR (21% btw) = 64.726,44 EUR

Aanvullende opdracht  (artikel 38/1 KB Uitvoering)

Verrekening/

post

Motivatie

In min

Exclusief btw

In meer

Exclusief btw

Termijn-verlenging

VV04.4

5 april 2023

Asbestsanering bak- en zakgoten

Bij het openmaken van enkele naden van de koperen gootbekleding van de bak- en zakgoten kon vastgesteld worden dat er een verdacht materiaal aanwezig was tussen gootbodem en gootbekleding. Er werden enkele stalen genomen en hieruit is gebleken dat het om ongebonden asbest gaat. Dit dient verwijderd te worden volgens de geldende regelgeving.

Zonder stelling was het niet mogelijk om de onderlagen van de goten te bekijken.

Gezien de toren van de kerk nog niet volledig in de stelling staat, is hier nog geen asbestonderzoek uitgevoerd.

Gezien de herzieningscoëfficiënt voor de maand maart reeds 1,08195 (8,195%) bedraagt, zal bijkomend 10% voor herzieningen van de voorgelegde verrekening vastgelegd worden.

De gevraagde termijnverlenging van 50 werkdagen is aanvaardbaar.

 

 595.620,23 EUR

+

59.562,02 EUR (10% herzieningen)

655.182,25 EUR

 50 werkdagen

VV05.4

13 april 2023

Messingkaders maaswerkpanelen

Het restauratieatelier glas-in-lood adviseert om, zoals voorzien voor de rechte panelen, ook voor de (grotere) maaswerkpanelen een verstevigende messingkader te voorzien. Dit in functie van de stijfheid van het geheel. Gezien de onregelmatige vorm van deze panelen, moet het messing profiel manueel geplooid worden volgens een op maat gemaakte mal. Op het kader wordt een loodslab gesoldeerd om overstraling te voorkomen en om de panelen aan de natuursteen te bevestigen.

Er wordt beslist om deze verstevigende kaders te voorzien voor de grotere maaswerkpanelen. Het aantal kaders voor fase één werd ter plaatse bepaald. Gezien er nog geen stelling staat ter hoogte van de glasramen van fase twee en drie werd hier een inschatting gemaakt.

Voor fase één wordt er geen termijnverlenging gevraagd. Voor fase twee en drie zal dit bekeken worden op het moment dat deze werken aanvatten en dit in functie van de kritische planning.

 

 8.859,32 EUR

 

VV06;3
12 april 2023

Verwijderen asbesthoudende mastiek

Bij twee glas-in-loodramen (Z19 & Z20) werden na analyse asbestvezels gevonden in het mastieken voegwerk. Deze voegen mogen verwijderd worden via 'eenvoudige handelingen'. De verwijdering zal gebeuren door restaurateurs met de geschikte opleiding, de mastiek zelf wordt afgevoerd als asbestafval.


11.828,48 EUR

TOTAAL

 

 

 675.870,05 EUR

 50 werkdagen

21% btw

 

 

 141.932,71 EUR

 

 

Onvoorzienbare omstandigheden (artikel 38/2 KB Uitvoering)

Verrekening/

post

Motivatie

In min

Exclusief btw

In meer

Exclusief btw

Termijn-verlenging

VV02.3

22 februari 2023

Micropalen kraanfundering

Na de uitgevoerde sondering bleek de grond niet draagkrachtig genoeg voor het plaatsen van de torenkraan. Er dienden acht micropalen voorzien te worden als fundering voor de kraan. Deze werden uitgevoerd volgens de rekennota van de ingenieur stabiliteit.

 

 21.842,19 EUR

 

VV03.4

5 april 2023

Gebruik pastorie

Gezien de pastorie naast de Sint-Andrieskerk leeg staat, mag de aannemer deze kosteloos gebruiken voor zijn kantoorruimte en personeelslokaal. De aannemer diende wel de elektrische installatie in orde te brengen en heeft een aantal maandelijkse kosten welke ondergebracht werden in dit verrekeningsvoorstel. De kost voor kantoorruimte en personeelslokaal welke in de offerte werden voorzien, worden verhoudingsgewijs in min gebracht.

 - 11.939,82 EUR

 5.466,61 EUR

 

TOTAAL

 

 - 11.939,82 EUR

 27.308,80 EUR

 

21% btw

 

 - 2.507,36 EUR

 5.734,85 EUR

 

 

De minimis-regel (artikel 38/4 KB Uitvoering)

Verrekening/

post

Motivatie

In min

Exclusief btw

In meer

Exclusief btw

Termijn-verlenging

VV01

8 november 2022

RAL-kleur ladder- en klimhaken

De beschreven inoxkleurige ladder- en klimhaken zijn zeer zichtbaar op het zwart-grijze leien dak. Na het voorleggen van stalen, werd besloten om de ladderhaken in een leigrijze RAL-kleur te voorzien waardoor deze minder opvallen in het dakvlak.

 

 1.858,95 EUR

 

TOTAAL

 

 

 1.858,95 EUR

 

21% btw

 

 

 390,38 EUR

 

 

Samenvatting

De bedrijfseenheid Vastgoed legt de wijzingen opdracht (X) ter goedkeuring voor dat als volgt kan worden samengevat:

Omschrijving

In min

exclusief btw

In meer exclusief

 btw

Aanpassingen vermoedelijke hoeveelheden (art 81 AUR)
53.492,92 EUR

Aanvullende opdrachten (art 38/1 AUR)

 

 675.870,05 EUR

Onvoorzienbare omstandigheden (art 38/2 AUR)

 - 11.939,82 EUR

 27.308,80 EUR

De minimis-regel (art 38/4 AUR)

 

 1.858,95 EUR

Totaal

 - 11.939,82 EUR

 758.530,72 EUR

21% btw

 - 2.507,36 EUR

 159.291,45 EUR

Algemeen totaal

 - 14.447,18 EUR

 917.822,17 EUR


Termijnverlenging
Voor bovenstaande verrekeningen wordt een termijnverlenging goedgekeurd van 50 werkdagen. Er worden geen bijkomende kosten aangerekend voor de toegekende termijnverlenging.

Algemene financiële opmerkingen

De uitgave voor de overschrijding van posten in vermoedelijke hoeveelheden bedraagt 48.629,93 EUR + 4.862,99 EUR (10% herzieningen) = 53.492,92 EUR + 11.233,51 EUR (21% btw) = 64.726,44 EUR. 

De uitgave voor de wijziging van de opdracht bedraagt 705.037,80 EUR – 11.939,82 EUR = 693.097,98 EUR + 145.550,58 EUR (21% btw) = 838.648,56 EUR.

Het budget voor de verrekeningen VV01, VV02.3, VV03.4, VV05.4 en VV06.3 bedraagt 37.915,73 EUR + 7.962,30 EUR (21% btw) = 45.878,04 EUR en kan verrekend worden binnen het vastgelegd krediet van de hoofdaanneming met bestelbonnummer 4005513494.

Het budget voor de asbestsanering van de bak- en zakgoten (VV04.4 en overschrijding posten in vermoedelijke hoeveelheden) bedraagt 644.250,16 EUR + 64.425,02 EUR (10% herzieningen) = 708.675,18 EUR + 148.821,79 EUR (21% btw) = 857.496,96 EUR en zal met ika-light worden voorzien op het budgetadres

SBT11184/INTERN/2300-2400/5322000000/260/2HMS110101P04688/2SA040790

waarbij budget zal afgenomen worden van budgetadres

SUB_NR/INTERN/2300/5322000000/221/2HMS110101P10012/2SA040790 (Restauratie buitenschil Sint-Jan Evangelistenkerk).

Voor deze opdracht werd volgende bestelbon vastgelegd:

Bestelbon

Omschrijving

Budget in EUR, inclusief btw

Saldo in EUR, inclusief btw

4005513494

Gunning

 5.343.527,26 EUR

5.008.060,40 EUR

Beleidsdoelstellingen

4 - Harmonieuze stad
2HMS06 - Samenlevingsopbouw en erediensten
2HMS0603 - Levensbeschouwelijk beleid
2HMS060301 - Erediensten
2HMS060301P04688 - Sint Andriesstraat 5_Sint

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt goed dat volgens de onderhandelingsprocedure op basis van briefwisseling prijs werd gevraagd voor de wijziging van de opdracht aan Renotec nv, Acaciastraat 14-C te 2440 Geel, met ondernemingsnummer 0436.207.911.

Artikel 2

Het college keurt de aanvullende opdracht goed voor een bedrag van 675.870,05 EUR  + 141.932,71 EUR 21% btw = 817.802,76 EUR inclusief btw.

Artikel 3

Het college keurt de wijziging in meer goed voor een bedrag van 29.167,75 EUR + 6.125,23 EUR 21% btw = 35.292,98 EUR inclusief btw.

Artikel 4

Het college neemt kennis van de wijziging in min voor een bedrag van 11.939,82 EUR + 2.507,36 EUR 21% btw = 14.447,18 EUR inclusief btw.

Artikel 5

Het college keurt de termijnverlenging van 50 werkdagen goed zonder bijkomende kosten.

Artikel 6

Het college keurt de aanpassing van posten in vermoedelijke hoeveelheden goed op naam van Renotec nv, Acaciastraat 14-C te 2440 Geel, met ondernemingsnummer 0436.207.911 voor het totaalbedrag van 48.629,93 EUR + 4.862,99 EUR (10% herzieningen) = 53.492,92 EUR + 11.233,51 EUR (21% btw) = 64.726,44 EUR

Artikel 7

Het college keurt goed om een bedrag vast te leggen van 857.496,96 EUR inclusief 10% herzieningen en 21% btw voor de aanvullende opdracht VV04.4 en overschrijding posten in vermoedelijke hoeveelheden voor de exterieurrestauratie van de Sint-Andrieskerk, gelegen Sint-Andriesstraat 5 te Antwerpen gegund aan Renotec nv, Acaciastraat 14-C te 2440 Geel, met ondernemingsnummer 0436.207.911.

Artikel 8

De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:
OmschrijvingBedragBoekingsadresBestelbon
P04688
Wijzigen opdracht 

Sint-Andriesstraat 5, 2000 Antwerpen. Sint-Andrieskerk - exterieurrestauratie

Renotec nv
Acaciastraat 14-C
2440 Geel 
Ondernemingsnummer: 0436.207.911
Rekeningnummer: BE95 4134 5085 6158
857.496,96 EUR inclusief herzieningen en 21% btwbudgetplaats: 5322000000
budgetpositie: 260
functiegebied: 2HMS110101P04688
subsidie: SBT11184
fonds: INTERN
begrotingsprogramma: 2SA040790
budgetperiode: 2300-2400
4005550454 

Bijlagen

  • VV01_wijziging kleur ladder- en klimhaken_DEF.pdf
  • VV02.3_230222_Micropalen_fundering kraan_DEF.pdf
  • VV03.4_230405_Huur pastorij_kantoor-en_personeelslokaal_DEF.pdf
  • VV04.4_230405_Asbestsanering bak- en zakgoten_DEF.pdf
  • VV05.4_230413_messingkaders maaswerkpanelen_DEF.pdf
  • VV06.3_230412_asbestsanering mastiekvoegen GIL_ Z19-Z20_DEF.pdf