Terug
Gepubliceerd op 15/05/2023

2023_CBS_03064 - Omgevingsvergunning - OMV_2023012885. Blancefloerlaan 6. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 12/05/2023 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2023_CBS_03064 - Omgevingsvergunning - OMV_2023012885. Blancefloerlaan 6. District Antwerpen - Goedkeuring 2023_CBS_03064 - Omgevingsvergunning - OMV_2023012885. Blancefloerlaan 6. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2023012885

Gegevens van de aanvrager:

VZW Wilskracht met als adres Sint-Bernardsesteenweg 200 te 2020 Antwerpen

Ligging van het project:

Blancefloerlaan 6 te 2050 Antwerpen

Kadastrale percelen:

afdeling 13 sectie N nr. 915C15

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

slopen van het balkon en plaatsen van een reclamepaneel

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          02/09/2022: vergunning (OMV_2021158966) voor het exploiteren en verbouwen van een kantoorgebouw met beperkte gevelwijzigingen en de bouw van brandtrappen aan de buitenzijde van het gebouw;

-          26/10/1962: vergunning (19621569116001) voor het bouwen van een sociaal centrum;

-          04/11/1985: toelating (1985129) voor het herinrichten van een kantoor.

 

Vergunde toestand

-          functie:

  • mutualiteitskantoor

-          bouwvolume:

  • 3 bouwlagen onder plat dak in halfopen bebouwing;
  • bouwdiepte van 18,50 m en een nokhoogte van 13,05 m;

-          gevelafwerking:

  • voorgevel in zandkleurige gevelsteen;
  • buitenschrijnwerk in aluminium met kruisverdeling;
  • plinten in arduin;
  • balkon met balustrade. Toegang naar balkon via deur op de eerste verdieping;
  • zaakgebonden publiciteit;

-          inrichting:

  • uitpandige brandtrap aan de achtergevel.

 

Bestaande toestand

-          functie, bouwvolume, gevelafwerking overeenkomstig vergunde toestand, uitgezonderd van;

  • geen uitpandige brandtrap aan de achtergevel;
  • zaakgebonden publicitiet.

 

Nieuwe toestand

-          functie:

  • mutualiteitskantoor

-          bouwvolume:

  • 3 bouwlagen onder plat dak in halfopen bebouwing;
  • bouwdiepte van 18,50 m en een nokhoogte van 13,05 m;

-          gevelafwerking:

  • voorgevel in zandkleurige gevelsteen;
  • buitenschrijnwerk in zwarte aluminium;
  • plinten in arduin;
  • zaakgebonden publiciteit in witte aluminiumplaat met kleefletters;
  • toegangsdeur tot balkon vervangen door raam;

-          inrichting:

  • uitpandige brandtrap aan de achtergevel.

 

Inhoud van de aanvraag

-          slopen van het balkon;

-          plaatsen van een reclamepaneel aan de voorgevel.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen BZA

22 maart 2023

4 mei 2023

Voorwaardelijk gunstig

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Ondernemen en Stadsmarketing/ Visit Antwerpen

22 maart 2023

19 april 2023

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)


De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)


De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de verordening toegankelijkheid.

 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)


De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de verordening voetgangersverkeer.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)


De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.
 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.


Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).


Het voorliggende project is gedeeltelijk gelegen in een zone waarvoor De Vlaamse Waterweg en de Provincie Antwerpen aangewezen is als adviesinstantie. Voor het project is geen pluviale overstromingskans gemodelleerd. Het project is gelegen in een zone met een fluviale overstromingskans van 1 keer op 1000 jaar onder toekomstig (2050) klimaat.

Het project is gelegen in een signaalgebied. Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.

 

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)


De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

 

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))


Artikel 4.3.8 is van toepassing op de aanvraag. De aanvraag is hiermee in overeenstemming.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag is functioneel inpasbaar in de omgeving. De aanvraag bevat geen functiewijziging. De bestaande vergunde functie blijft behouden. Het mutualiteitskantoor wordt beschouwd als een woonondersteunende voorziening (dienstverlening) en is verenigbaar met het woongebied volgens het gewestplan van Linkeroever.

 

Visueel-vormelijke elementen

Het pand uit de aanvraag kan beschouwd worden als een modernistisch gebouw. Deze stijlstroming is sterk aanwezig op Linkeroever. Ook al is het gebouw niet geïnventariseerd als bouwkundig erfgoed, toch straalt het een eigenheid uit, mede versterkt door de andere modernistische gebouwen in de omgeving. 

 

In een eerdere aanvraag (OMV_2021158966) werd het balkon op de verdieping verwijderd en de deuropening naar het balkon ingekort tot op de hoogte van de overige ramen op de verdieping. Aangezien deze ingreep afbreuk doet aan het beeld van het modernistisch gebouw, werd de afbraak van het balkon en het inkorten van de deuropening uitgesloten uit de vergunning.

 

De werken zijn intussen aangevat. Het behoud van het balkon blijkt technisch moeilijk haalbaar. Het balkon is aangetast door betonrot en de betonstructuur vormt een koudebrug die enkel kan weggewerkt worden door het balkon rondom rond te isoleren. Hierdoor zal de dikte van het balkon met 25 centimeter verzwaren. Gezien de beperkte overkraging van het balkon moet ook de voorzijde mee geïsoleerd worden. Bovendien zal de leuning moeten verhoogd worden van 70 centimeter naar 110 centimeter om te voldoen aan de Belgische norm. Deze ingrepen zullen eveneens het gevelbeeld van het modernistische gebouw aantasten. De aanvrager geeft bovendien aan dat de gevel na afbraak kan hersteld worden met een steen identiek aan de oorspronkelijk gevelsteen. De motivatie om het balkon af te breken en de deuropening in te korten wordt aanvaard. Het gebruik van een identieke gevelsteen zorgt ervoor dat de visueel-vormelijke inpassing van deze ingrepen verenigbaar blijft met de goede ruimtelijke ordening.

 

Het aluminiumkleurig schrijnwerk wordt vervangen door zwart aluminium schrijnwerk (steellook) met een andere indeling. In de eerdere vergunning werd de toen voorgestelde indeling uitgesloten uit de vergunning. Er werd als voorwaarde gesteld dat een indeling moet gekozen worden die meer aansluit bij de oorspronkelijke indeling. Deze voorwaarde werd uitgewerkt in voorliggende aanvraag en wordt gunstig geadviseerd.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat elke omgevingsvergunningsaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de inhoud van de aanvraag geen impact heeft op de parkeerbehoefte.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie na te leven.

 

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

2 februari 2023

Volledig en ontvankelijk

22 maart 2023

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

19 augustus 2023

Verslag GOA

5 mei 2023

naam GOA

Cynthia Steurs

 

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

  1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie na te leven.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.