Terug
Gepubliceerd op 08/05/2023

2023_CBS_02917 - Onderwijs. Oproep ondersteuningsaanbod basisonderwijs - Resultaat projectoproep - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 05/05/2023 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Karin De Craecker, strategisch coördinator

Afwezig

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Verontschuldigd

Karim Bachar, schepen

Secretaris

Karin De Craecker, strategisch coördinator

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2023_CBS_02917 - Onderwijs. Oproep ondersteuningsaanbod basisonderwijs - Resultaat projectoproep - Goedkeuring 2023_CBS_02917 - Onderwijs. Oproep ondersteuningsaanbod basisonderwijs - Resultaat projectoproep - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Het aantal leerlingen dat met tucht uit een Antwerpse basisschool werd verwijderd, was in schooljaar 2018-2019 35. In schooljaar 2021-2022 is dit aantal gestegen tot 65 definitieve uitsluitingen. De vraag naar ondersteuning om constructief om te gaan met problematisch gedrag in de klas en op school, neemt evenredig toe in de lagere scholen in Antwerpen.
Schoolteams hebben nood aan zich versterken in een verbindend school- en klasklimaat en het omgaan met problematisch gedrag in de klas en op school. Door van in de lagere school te werken aan verbinding in en met de school verkleint immers de kans op schoolwissels en schoolse vertraging, twee belangrijke voorspellers van vroegtijdig schoolverlaten. Een ondersteuningsaanbod afgestemd op de noden in het lager onderwijs, zorgt ervoor dat kinderen vroeger in hun schoolcarrière effectiever en op hun maat ondersteund worden, en er meer preventief ingezet kan worden op het voorkomen van latere schooluitval.

Op 21 oktober 2022 nam het college kennis van de halfjaarlijkse rapportering en actienota 2022-2023 van het programma A'REA UP (jaarnummer 08541). In deze actienota werd de verderzetting van de actie 'Innovatief ondersteuningsaanbod voor basisscholen met leerlingen met specifieke behoeften' opgenomen met twee verschillende delen: een preventief aanbod voor basisscholen en een ondersteuningsaanbod voor leerlingen met risico op schooluitval.

Op 24 februari 2023 (jaarnummer 01069) keurde het college de projectoproep "Een effectief en innovatief ondersteuningsaanbod voor leerlingen en scholen in het basisonderwijs" goed. Met deze oproep gaat stad Antwerpen op zoek naar organisaties die een preventief aanbod uitwerken gericht op uitwerking en implementatie van een gedragen zorgbeleid en visie op een verbindend en herstellend schoolklimaat, én organisaties met een curatief ondersteuningsaanbod voor klasgroepen gericht op het bijsturen van problematisch gedrag door in te zetten op verbinding, herstel en integratie van de leerlingen in de klasgroep. Organisaties konden een voorstel indienen voor een of voor beide delen van de projectoproep.

Het pilootproject dat uit deze oproep voortkomt voorziet in de preventieve ondersteuning van zes scholen en curatieve ondersteuning van tien klasgroepen, en moet resulteren in een aanbeveling gericht op een duurzame en brede uitrol van herstelgericht en verbindend werken in Antwerpse basisscholen.

Juridische grond

  • De wet van 14 november 1983 over de controle op de toekenning en aanwending van toelagen;
  • Het Kaderbesluit basisprincipes met betrekking tot het ondersteuningsbeleid, zoals goedgekeurd door de gemeenteraad op 26 oktober 2020 (jaarnummer 595).

Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 10 van het delegatiebesluit van 25 maart 2019 (jaarnummer 154) bepaalt dat het college bevoegd is voor projectoproepen.

Argumentatie

Vier organisaties stelden zich kandidaat: Elegast vzw, Lejo vzw, CAW en het samenwerkingsverband Krachtig Onderwijs.
De ingediende dossiers werden beoordeeld op basis van bekwaamheid (12 punten), algemene visie op het project (15 punten), plan van aanpak voor het gekozen ondersteuningsaanbod (38 punten) en financieel plan (35 punten).

  • Elegast vzw stelt zich kandidaat voor zowel het preventieve als curatieve ondersteuningsaanbod. In het projectvoorstel wordt een duidelijke en onderbouwde visie op een verbindend en herstelgericht school- en klasklimaat geformuleerd, die zowel op preventie als curatie gericht is. Het uitgewerkte plan van aanpak is concreet, betrekt alle actoren en licht toe hoe beide onderdelen van het pilootproject al dan niet op elkaar kunnen aansluiten. Het projectvoorstel bevat  een concreet voorstel gericht op brede uitrolbaarheid in Antwerpse basisscholen.
  • Lejo vzw stelde zich enkel kandidaat voor het preventieve ondersteuningsaanbod. Als NAFT-partner heeft de organisatie een sterke bekwaamheid in werken met (kwetsbare) jongeren. De helder geformuleerde visie op het preventief inzetten op verbinding in en met de school, wordt door verschillende methodieken onderbouwd. Er wordt geen verbinding gemaakt met een curatief aanbod, in het projectvoorstel wordt de visie van de organisatie hierop niet toegelicht.
  • CAW stelt zich met Kwadraat kandidaat voor het curatief ondersteuningsaanbod. Ze verwijzen voor het preventieve deel naar een mogelijke samenwerking met een externe partner, de visie op het afstemmen van beide onderdelen op elkaar ontbreekt in het voorstel. Het plan van aanpak is sterk gericht op de individuele noden van de leerling maar biedt weinig inzicht in hoe hiermee de werking en versterking van de school en leerkracht gerealiseerd zal worden.
  • Krachtig Onderwijs stelt een samenwerkingsverband voor dat vertrekt vanuit een sterke ervaring in het ondersteunen van basisscholen. Ze formuleren een heldere en sterke visie op het onderwerp van de projectoproep en bieden workshops aan die zowel voor het preventieve als curatieve ondersteuningsaanbod mogelijk zijn. In het plan van aanpak wordt slechts beknopt gerefereerd naar het betrekken van leerlingen en klasgroepen, en wordt het evalueren en monitoren van de impact van de geboden ondersteuning, noodzakelijk voor een beleidsadvies gericht op brede uitrolbaarheid, slechts beperkt toegelicht.

Op basis van het resultaat van de beoordeling van de dossiers wordt het pilootproject en de ondersteuning toegekend aan Elegast vzw.

Het college zal hierna de aanwendingsvoorwaarden voor de ondersteuning vastleggen in een afsprakennota die aan de ontvanger ter kennisgeving wordt voorgelegd. Deze afsprakennota bevat de bepalingen over, onder meer, het bedrag van de ondersteuning en de aanwendingsmodaliteiten ervan en de inhoud, uitvoering en verantwoording van het pilootproject dat door de ontvanger zal worden uitgevoerd. 

Algemene financiële opmerkingen

Het ondersteuningsbudget voor het pilootproject van de projectoproep wordt voorzien op boekingsadres 2LWS020101A00000/5117000000/6496800/SUB_NR/2300.

Beleidsdoelstellingen

6 - Lerende en werkende stad
2LWS02 - Onderwijs
2LWS0201 - Onderwijshoofdstad van Vlaanderen
2LWS020101 - Succesvolle leerloopbaan
2LWS020101PA6606 - Innovatief Aanbod BAO

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college neemt kennis van het resultaat van de projectoproep 'Een effectief en innovatief ondersteuningsaanbod voor leerlingen en scholen in het basisonderwijs' .

Artikel 2

Het college keurt goed dat het pilootproject wordt toegewezen aan Elegast vzw en dat een afsprakennota wordt opgemaakt in het kader van de projectoproep 'Een effectief en innovatief ondersteuningsaanbod voor leerlingen en scholen in het basisonderwijs'.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen

  • Beoordelingsverslag_Oproep_Ondersteuning_AanbodBasisonderwijs.pdf