Het aantal leerlingen dat met tucht uit een Antwerpse basisschool werd verwijderd, was in schooljaar 2018-2019 35. In schooljaar 2021-2022 is dit aantal gestegen tot 65 definitieve uitsluitingen. De vraag naar ondersteuning om constructief om te gaan met problematisch gedrag in de klas en op school, neemt evenredig toe in de lagere scholen in Antwerpen.
Schoolteams hebben nood aan zich versterken in een verbindend school- en klasklimaat en het omgaan met problematisch gedrag in de klas en op school. Door van in de lagere school te werken aan verbinding in en met de school verkleint immers de kans op schoolwissels en schoolse vertraging, twee belangrijke voorspellers van vroegtijdig schoolverlaten. Een ondersteuningsaanbod afgestemd op de noden in het lager onderwijs, zorgt ervoor dat kinderen vroeger in hun schoolcarrière effectiever en op hun maat ondersteund worden, en er meer preventief ingezet kan worden op het voorkomen van latere schooluitval.
Op 21 oktober 2022 nam het college kennis van de halfjaarlijkse rapportering en actienota 2022-2023 van het programma A'REA UP (jaarnummer 08541). In deze actienota werd de verderzetting van de actie 'Innovatief ondersteuningsaanbod voor basisscholen met leerlingen met specifieke behoeften' opgenomen met twee verschillende delen: een preventief aanbod voor basisscholen en een ondersteuningsaanbod voor leerlingen met risico op schooluitval.
Op 24 februari 2023 (jaarnummer 01069) keurde het college de projectoproep "Een effectief en innovatief ondersteuningsaanbod voor leerlingen en scholen in het basisonderwijs" goed. Met deze oproep gaat stad Antwerpen op zoek naar organisaties die een preventief aanbod uitwerken gericht op uitwerking en implementatie van een gedragen zorgbeleid en visie op een verbindend en herstellend schoolklimaat, én organisaties met een curatief ondersteuningsaanbod voor klasgroepen gericht op het bijsturen van problematisch gedrag door in te zetten op verbinding, herstel en integratie van de leerlingen in de klasgroep. Organisaties konden een voorstel indienen voor een of voor beide delen van de projectoproep.
Het pilootproject dat uit deze oproep voortkomt voorziet in de preventieve ondersteuning van zes scholen en curatieve ondersteuning van tien klasgroepen, en moet resulteren in een aanbeveling gericht op een duurzame en brede uitrol van herstelgericht en verbindend werken in Antwerpse basisscholen.
Artikel 10 van het delegatiebesluit van 25 maart 2019 (jaarnummer 154) bepaalt dat het college bevoegd is voor projectoproepen.
Vier organisaties stelden zich kandidaat: Elegast vzw, Lejo vzw, CAW en het samenwerkingsverband Krachtig Onderwijs.
De ingediende dossiers werden beoordeeld op basis van bekwaamheid (12 punten), algemene visie op het project (15 punten), plan van aanpak voor het gekozen ondersteuningsaanbod (38 punten) en financieel plan (35 punten).
Op basis van het resultaat van de beoordeling van de dossiers wordt het pilootproject en de ondersteuning toegekend aan Elegast vzw.
Het college zal hierna de aanwendingsvoorwaarden voor de ondersteuning vastleggen in een afsprakennota die aan de ontvanger ter kennisgeving wordt voorgelegd. Deze afsprakennota bevat de bepalingen over, onder meer, het bedrag van de ondersteuning en de aanwendingsmodaliteiten ervan en de inhoud, uitvoering en verantwoording van het pilootproject dat door de ontvanger zal worden uitgevoerd.
Het ondersteuningsbudget voor het pilootproject van de projectoproep wordt voorzien op boekingsadres 2LWS020101A00000/5117000000/6496800/SUB_NR/2300.
Het college neemt kennis van het resultaat van de projectoproep 'Een effectief en innovatief ondersteuningsaanbod voor leerlingen en scholen in het basisonderwijs' .
Het college keurt goed dat het pilootproject wordt toegewezen aan Elegast vzw en dat een afsprakennota wordt opgemaakt in het kader van de projectoproep 'Een effectief en innovatief ondersteuningsaanbod voor leerlingen en scholen in het basisonderwijs'.