Terug
Gepubliceerd op 08/05/2023

2023_CBS_03002 - Districten Antwerpen en Borgerhout. Sinksenfoor - Proefopstelling. Parkeren met beperkte parkeertijd binnen de Singel en in de 20ste-eeuwse gordel. Aanpassing verkeerssignalisatie - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 05/05/2023 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Karin De Craecker, strategisch coördinator

Afwezig

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Verontschuldigd

Karim Bachar, schepen

Secretaris

Karin De Craecker, strategisch coördinator

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2023_CBS_03002 - Districten Antwerpen en Borgerhout. Sinksenfoor - Proefopstelling. Parkeren met beperkte parkeertijd binnen de Singel en in de 20ste-eeuwse gordel. Aanpassing verkeerssignalisatie - Goedkeuring 2023_CBS_03002 - Districten Antwerpen en Borgerhout. Sinksenfoor - Proefopstelling. Parkeren met beperkte parkeertijd binnen de Singel en in de 20ste-eeuwse gordel. Aanpassing verkeerssignalisatie - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Op 18 april 2014 (jaarnummer 3439) besliste het college om de Sinksenfoor vanaf 2015 op de site Spoor Oost te organiseren, onder voorbehoud van het bereiken van een akkoord over het gebruik van de gronden.

Op 20 maart 2015 (jaarnummer 2224) keurde het college het principe goed om het betalend parkeren in de omgeving van Spoor Oost toe te passen tot 22.00 uur en op zondag.

Op 29 april 2016 (jaarnummer 3684) keurde het college de aangepaste proefopstelling goed. De zone werd lichtjes anders afgebakend.

Het college keurde op 30 september 2022 (jaarnummer 8006) het aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer goed voor "Parkeren met beperkte parkeertijd binnen de Singel en in de 20ste-eeuwse gordel" in de districten Antwerpen, Berchem, Borgerhout, Deurne, Hoboken, Merksem en Wilrijk.

Het college keurde in zitting van 18 november 2022 (jaarnummer 9264) de data voor verschillende kermissen goed. De Sinksenfoor krijgt een nieuwe editie op Spoor Oost, van 27 mei 2023 tot en met 2 juli 2023.
De zone voor deze editie wordt afgebakend conform de proefopstellingen van de voorbije jaren.

Juridische grond

  • Artikel 130bis van de Nieuwe Gemeentewet bepaalt dat het college van burgemeester en schepenen bevoegd is voor de tijdelijke politieverordeningen op het wegverkeer;
  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Gemeenteraadsbesluit van 16 december 2019 (jaarnummer 760) waarbij de gewijzigde statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd.

Argumentatie

Op 18 april 2014 besliste het college om de Sinksenfoor vanaf 2015 op de site Spoor Oost te organiseren. Hierover werd met de foorkramers een overeenkomst bereikt. Jaarlijks trekt de Sinksenfoor ongeveer tussen de 800.000 en 1.200.000 bezoekers, met op topdagen 100.000 bezoekers per dag. Het organiseren van een dergelijk groot evenement vraagt daarom de nodige mobiliteitsmaatregelen om al deze bezoekers op een veilige en comfortabele manier naar het evenement te brengen. Daarom maakte stad Antwerpen een evenementenvervoerplan op in functie van de Sinksenfoor.

Eén van de maatregelen in dit evenementenvervoerplan is het toepassen van een flankerend parkeerbeleid in de onmiddellijke omgeving van Spoor Oost. Er worden diverse mobiliteitsmaatregelen genomen gedurende de Sinksenfoor om de verkeersoverlast rond Spoor Oost ten gevolge van de Sinksenfoor zo beperkt mogelijk te houden. Elk jaar wordt er een beschrijvende evaluatie gemaakt van deze maatregelen en voorgelegd aan het college.

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling Mobiliteit) en Mobiliteit en Parkeren Antwerpen (MPA) stellen voor om voor deze editie van de Sinksenfoor, naar analogie met de vorige edities, het betalend parkeren binnen de Singel voor een deel van het gebied uit te breiden tot 22.00 uur en op zondag specifiek in de zones Dam en Stuivenberg (oostelijk deel van de spoorweg boven Park Spoor Noord tot aan Schijnpoortweg) en een gedeelte in zone Borgerhout Intra Muros Noord (met als westgrens de volgende straten die nog inbegrepen zijn: Bothastraat/Drossaardstraat/Potgieterstraat/Pothoekstraat). 

De nodige afspraken werden met respectievelijk Lantis en Indigo gemaakt over het gebruik van het terrein gelegen langs de Noordersingel en over de opening van de parking Bernaerts tijdens de Sinksenfoor (zelfde openingsuren als die van de Sinksenfoor, 6,00 EUR/parkeerbeurt).

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling Mobiliteit) en MPA stellen voor om de proefopstelling goed te keuren.

Algemene financiële opmerkingen

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling en Mobiliteit en Parkeren Antwerpen zullen de nodige signalisatie aanpassen. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Adviezen

Districtscollege Antwerpen, advies van 17 april 2023 (jaarnummer 205) Gunstig onder voorwaarden

Het districtscollege geeft gunstig advies voor de proefopstelling voor deze editie van de Sinksenfoor (zones Dam, Stuivenberg en Borgerhout Intra Muros Noord) voor de periode van 27 mei 2023 tot en met 2 juli 2023, onder voorwaarde van bijkomende maatregelen zoals het verhogen van het parkeertarief op de openbare weg of het invoeren van exclusief bewonersparkeren. 

Districtscollege Borgerhout, advies van 18 april 2023 (jaarnummer 75) Gunstig onder voorwaarden

Het districtscollege geeft gunstig advies voor de proefopstelling voor deze editie van de Sinksenfoor (zones Dam, Stuivenberg en Borgerhout Intra Muros Noord) voor de periode van 27 mei 2023 tot en met 2 juli 2023 mits volgende voorwaarden worden nageleefd: 

1. Proefopstelling: In de volgende straten wordt het parkeren toegelaten. De parkeertijd wordt er beperkt volgens de gebruiksmodaliteiten van de parkeerautomaten met tekst “Verplicht gebruik van maandag tot zondag van 9.00 tot 22.00 uur”.

Gebied omsloten door volgende (delen van) straten, deze straten niet inbegrepen:

IJzerlaan (tussen Spoor Noord en Slachthuislaan), Spoor Noord, Slachthuislaan en Noordersingel, Turnhoutsebaan (tussen Noordersingel en Bothastraat), Bothastraat (wel inbegrepen), Generaal de Wetstraat (wel inbegrepen), van de Poelstraat (wel inbegrepen), Examenstraat (wel inbegrepen), Borsbeekstraat (van Terlostraat tot Ranststraat), Drossaardstraat, Groeningerplein, Van Montfortstraat, Eggestraat, Pothoekstraat (tussen Eggestraat en Potgieterstraat), Pothoekstraat (van Potgieterstraat tot Schijnpoortweg (wel inbegrepen)), Schijnpoortweg (van Lange Lobroekstraat tot Slachthuislaan (wel inbegrepen)).

2. Bijkomende voorwaarden: Het verlengen van het betalend parkeren tot 22u is absoluut geen voldoende oplossing voor de overlast van foutparkeerders / zoekverkeer van bezoekers aan de Sinksenfoor in de omliggende wijken. Het is onlogisch dat het stadsbestuur wel zorgt voor honderden extra parkeerplaatsen voor bezoekers van evenementen in het Sportpaleis en de Lotto Arena, maar geen plan heeft voor al het extra autoverkeer tijdens de Sinksenfoor. 

1. Er moet veel meer worden ingezet de modal shift, zodat bezoekers vlot te voet, met de fiets en met het openbaar vervoer de Sinksenfoor kunnen bereiken.

    • Investeer in communicatie over hoe je de Sinksenfoor, ook van buiten Antwerpen, snel en veilig kan bereiken met het openbaar vervoer en met de fiets.
    • Voer een combiticket P&R - openbaar vervoer – korting op de Sinksenfoor in.
    • Zorg voor extra trams en bussen, in het weekend tot 2u ’s nachts tussen de P&R’s en haltes Hof ter Lo en Schijnpoort.
    • Zet, net zoals ten tijde van het vaccinatiedorp, pendelbussen in, langs de Singel en van en naar randparkings als er van daar geen rechtstreekse tram- of busverbinding is naar de Sinksenfoor. 
    • Zet de parking van de MAKRO in als P&R.

    2. Voor bezoekers die toch met de auto tot aan de Sinksenfoor komen, moet het duidelijk zijn dat ze hun auto niet kunnen parkeren in de aangrenzende woonwijken.

    • De omliggende woonwijken (Oud-Borgerhout, Antwerpen-Noord) moeten voorbehouden blijven voor auto’s van bewoners. Dat kan bijvoorbeeld door tijdens de Sinksenfoor blauwe zone in te voeren.
    • De Buurtspoorweglei moet tijdens de Sinksenfoor afgesloten worden voor autoverkeer van niet-bewoners.
    • Laat op Google-maps aanpassen dat er geen toegang is voor autoverkeer op de Sinksenfoor via de Buurtspoorweglei.
    • Open extra parkings in de buurt van privé-eigenaars o.m. de parking van het Sportpaleis, de parking van de Gamma op de Noordersingel, de parkings van de supermarkten op de Slachthuislaan.

    Beleidsdoelstellingen

    2 - Leefbare en mobiele stad
    2LMS01 - Mobiliteit
    2LMS0104 - Regulier
    2LMS010403 - Parkeerbeleid

    Besluit

    Het college van burgemeester en schepenen beslist:

    Artikel 1

    Het college keurt de proefopstelling voor deze editie van de Sinksenfoor (zones Dam, Stuivenberg en Borgerhout Intra Muros Noord) voor de periode van 27 mei 2023 tot en met 2 juli 2023 goed.

    In de volgende straten wordt het parkeren toegelaten. De parkeertijd wordt er beperkt volgens de gebruiksmodaliteiten van de parkeerautomaten met tekst “Verplicht gebruik van maandag tot zondag van 9.00 tot 22.00 uur”. Gebied omsloten door volgende (delen van) straten, deze straten niet inbegrepen:
    IJzerlaan (tussen Spoor Noord en Slachthuislaan), Spoor Noord, Slachthuislaan en Noordersingel, Turnhoutsebaan (tussen Noordersingel en Bothastraat), Bothastraat (wel inbegrepen), Generaal de Wetstraat (wel inbegrepen), van de Poelstraat (wel inbegrepen), Examenstraat (wel inbegrepen), Borsbeekstraat (van Terlostraat tot Ranststraat), Drossaardstraat, Groeningerplein, Van Montfortstraat, Eggestraat, Pothoekstraat (tussen Eggestraat en Potgieterstraat), Pothoekstraat (van Potgieterstraat tot Schijnpoortweg (wel inbegrepen)), Schijnpoortweg (van Lange Lobroekstraat tot Slachthuislaan (wel inbegrepen)).

    Artikel 2

    Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

    Bijlagen

    • Event_Geheel_Stippellijn_2-gecomprimeerd.pdf