Terug
Gepubliceerd op 08/05/2023

2023_CBS_03010 - District Antwerpen - Proefopstelling. Publieke laadpalen. Nieuwe locaties - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 05/05/2023 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Karin De Craecker, strategisch coördinator

Afwezig

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Verontschuldigd

Karim Bachar, schepen

Secretaris

Karin De Craecker, strategisch coördinator

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2023_CBS_03010 - District Antwerpen - Proefopstelling. Publieke laadpalen. Nieuwe locaties - Goedkeuring 2023_CBS_03010 - District Antwerpen - Proefopstelling. Publieke laadpalen. Nieuwe locaties - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Het bestuursakkoord ‘De Grote Verbinding’ (goedgekeurd door de gemeenteraad op 28 januari 2019, jaarnummer 42) wil inzetten op uitbreiden van het aantal laadpunten. In resolutie 22 staat dat het stadsbestuur “het netwerk van laadpunten voor elektrische voertuigen verder wil uitbreiden”. 

Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG (hierna MPA AG) publiceerde op 11 februari 2021 een bestek voor 'het leveren, installeren en exploiteren van publiek toegankelijke, normale laadinfrastructuur en/of snellaadinfrastructuur voor elektrische voertuigen in de stad Antwerpen’. 

Op 24 augustus 2021 besliste het directiecomité van MPA AG om de concessieovereenkomst voor het leveren, installeren en exploiteren van publiek toegankelijke normale laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen in stad Antwerpen (perceel 1), af te sluiten tussen MPA AG en Total Belgium nv (ondernemingsnummer 0403.063.902) (jaarnummer 218).

Het college keurde in zitting van 3 februari 2023 (jaarnummer 657) de locaties en het aanvullend verkeersreglement voor het district Antwerpen goed.

Het college keurde in zitting van 24 maart 2023 (jaarnummer 1828) en 14 april 2023 (jaarnummer 2419) de proefopstellingen nieuwe locaties 'publieke laadpalen' in het district Antwerpen goed. 

Via www.antwerpenlaadt.be werden er diverse nieuwe aanvragen voor de plaatsing van publieke laadpalen ingediend. Deze locaties worden via een proefopstelling ingericht en in een latere fase gereglementeerd in een aanvullend verkeersreglement.

MPA AG legt nu deze nieuwe locaties ter goedkeuring voor.

Juridische grond

  • Artikel 130bis van de Nieuwe Gemeentewet bepaalt dat het college van burgemeester en schepenen bevoegd is voor de tijdelijke politieverordeningen op het wegverkeer;
  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Gemeenteraadsbesluit van 16 december 2019 (jaarnummer 760) waarbij de gewijzigde statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd;
  • Collegebesluit van 24 februari 2017 (jaarnummer 1853) waarin de werkwijze voor het opmaken van de verkeersadviezen voor heraanleg openbaar domein, aanvullende verkeersreglementen en proefopstellingen werden vastgesteld.

Argumentatie

Nieuwe locaties

MPA AG heeft de nieuwe aanvragen onderzocht (voorwaarden, locatiebepaling, advies netaansluiting, enzovoort) en stelt voor publieke laadpalen te plaatsen op de volgende locaties: 

District Antwerpen

  1. Ballaarstraat 49 (één extra laadpaal met één plaats);
  2. Ballaarstraat 101 (één extra laadpaal met één plaats);
  3. Gerard le Grellelaan 1;
  4. Jacob Jordaenstraat 76;
  5. Meloenstraat 6.

De laadpalen worden door de concessiehouder Total Belgium nv (ondernemingsnummer 0403.063.902) geplaatst en geëxploiteerd.

Elke laadpaal heeft twee laadpunten. Er wordt per laadpaal steeds één parkeerplaats voor elektrische voertuigen voorzien. Als uit de gebruikscijfers blijkt dat een tweede voorbehouden parkeerplaats nodig is, dan kan een extra parkeerplaats voor elektrische voertuigen worden ingericht.
Aangezien er voor de Ballaarstraat meerdere aanvragen zijn, werden deze gebundeld, en wordt naast de bestaande laadpaal ter hoogte van huisnummer 45 en 105 een bijkomende laadpaal met één extra plaats voorzien.

Er wordt verwacht dat in een volgende fase parkeersensoren zullen worden voorzien in de parkeervakken zoals voorzien in de concessieovereenkomst.

Algemene financiële opmerkingen

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Adviezen

Districtscollege Antwerpen, advies van 24 april 2023 (jaarnummer 234) Gunstig advies

Beleidsdoelstellingen

9 - Decentralisatie
2ANT01 - De kern van een moderne, leefbare en bruisende stad
2ANT0107 - Adviesbevoegdheid
2ANT010704 - Mobiliteit
2 - Leefbare en mobiele stad
2LMS01 - Mobiliteit
2LMS0104 - Regulier
2LMS010403 - Parkeerbeleid

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt de proefopstelling nieuwe locaties 'publieke laadpalen' in het district Antwerpen goed. Het betreft onderstaande locaties:

  1. Ballaarstraat 49 (één extra laadpaal met één plaats);
  2. Ballaarstraat 101 (één extra laadpaal met één plaats);
  3. Gerard le Grellelaan 1;
  4. Jacob Jordaenstraat 76;
  5. Meloenstraat 6.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen

  • Ballaarstraat 49_PVP.pdf
  • Ballaarstraat 101_PVP.pdf
  • Gerard le Grellelaan 1.pdf
  • Jacob Jordaenstraat 76.pdf
  • Meloenstraat 6.pdf