Terug
Gepubliceerd op 08/05/2023

2023_CBS_02850 - Omgevingsvergunning - OMV_2022168670. Zwartzustersstraat 6. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 05/05/2023 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Karin De Craecker, strategisch coördinator

Afwezig

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Verontschuldigd

Karim Bachar, schepen

Secretaris

Karin De Craecker, strategisch coördinator

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2023_CBS_02850 - Omgevingsvergunning - OMV_2022168670. Zwartzustersstraat 6. District Antwerpen - Goedkeuring 2023_CBS_02850 - Omgevingsvergunning - OMV_2022168670. Zwartzustersstraat 6. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2022168670

Gegevens van de aanvrager:

de heer Hakan Altintas met als contactadres Ringlaan 45 te 2610 Antwerpen

Ligging van het project:

Zwartzustersstraat 6 te 2000 Antwerpen

Kadastrale percelen:

afdeling 1 sectie A nr. 2252C

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

verbouwen en wijzigen van de functie op de gelijkvloerse verdieping naar 2 woongelegenheden

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          06/11/1989: vergunning (86#890251) voor de afbraak van bestaande panden en het oprichten van een appartementsgebouw, deel van project "De Witte Engel".

 

Vergunde toestand

-          functie: meergezinswoning met 8 woongelegenheden en een gelijkvloerse commerciële ruimte;

-          bouwvolume:

  • aaneengesloten bebouwing van 4 bouwlagen en 2 dakverdiepingen in een schuin dak;
  • uitsprongen aan de het dak in de vorm van dakkapellen;

-          gevelafwerking: voorgevel van 11 traveeën:

  • ter hoogte van de eerste 2 traveeën: gevel in witte steen;
  • de rest van de traveeën: gevel in rode baksteen met omlijstingen van de raamopeningen in blauwe hardsteen;
  • donker grijs geschilderde gelijkvloerse pui in hout over 3 traveeën;

-          inrichting: gemeenschappelijke binnenplaats.

 

Bestaande toestand

overeenkomstig met de vergunde toestand voor wat betreft de functie en het aantal woongelegenheden.

 

Nieuwe toestand

-          functie:

  • meergezinswoning met 10 woongelegenheden waarvan 2 nieuwe tweeslaapkamerappartementen;
  • gesupprimeerde commerciële functie;

-          gevelafwerking: ongewijzigd;

-          bouwvolume en inrichting: gemeenschappelijke binnenplaats met 2 nieuwe terrassen en fietsstalplaatsen voor de nieuwe woongelegenheden.

 

Inhoud van de aanvraag

-          vermeerderen van het aantal woongelegenheden van 8 naar 10;

-          wijzigen van de functie op de gelijkvloerse verdieping naar wonen;

-          inrichten van terrassen.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen BZA

7 maart 2023

3 april 2023

Voorwaardelijk gunstig

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Ondernemen en Stadsmarketing/ Business en Innovatie

7 maart 2023

16 maart 2023

Ondernemen en Stadsmarketing/ Klantencontacten en Dienstverlening/ Loket Thema Wonen - huisnummering

7 maart 2023

7 april 2023

Stadsontwikkeling/ Mobiliteit

7 maart 2023

10 maart 2023

Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Monumentenzorg

7 maart 2023

29 maart 2023

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Binnenstad, goedgekeurd op 26 april 2012. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: artikel  1:   zone voor wonen - (wo1) en artikel  8:   zone voor publiek domein - (pu).

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-      Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
 

-      Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De aanvraag is in overeenstemming met de verordening toegankelijkheid.
 

Algemene bouwverordeningen

-      Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-      Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

  • Artikel 26 Afvalverzameling:
    Gebouwen met minimaal 4 woongelegenheden dienen een afvalberging van minstens 4 m² te hebben voorzien van verluchting. Gezien er 2 bijkomende woongelegenheden bijkomen, dient er dus een afvalberging te worden voorzien.
  • Artikel 27 Open ruimte:
    Het terras van appartement 0.02 heeft slechts een nuttige oppervlakte van circa 5 m². De oppervlakte van de buitenruimte, voor een tweeslaapkamerappartement dient minstens 6 m² te zijn.

 

Sectorale regelgeving

-      MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
 

-      Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
 

-      Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
 

-      Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag betreft het omvormen van een handelsgelijkvloers in een meergezinswoning naar twee appartementen en is functioneel inpasbaar. Hierdoor komt het aantal woongelegenheden op 10. Het advies van de stedelijke dienst Business en Innovatie is gunstig:

 

“Gunstig advies voor de functiewijziging van (voormalige, vergunde) handelsruimten naar woonst, gelijkvloers in een pand gelegen buiten de afgebakende kernwinkelgebieden (verspreide bewinkeling). Gelet op het principe van clustering winkelvloeroppervlakte in afgebakende kernen, is behoud van commerciële ruimte in de zone voor verspreide bewinkeling niet op te leggen en kan er gelijkvloers woonruimte voorzien worden.”

 

Schaal – ruimtegebruik – bouwdichtheid

Op de gemeenschappelijke binnenkoer worden twee zones voorbehouden voor individuele terrassen. Voor de afbakening van deze terraszones moet gebruik gemaakt worden van lage transparante omheiningen met eventuele begroeiing.

 

Het terras van appartement 0.02 heeft een nuttige oppervlakte van 5 m². Volgens artikel 27 van de bouwcode moet voor een woning met twee slaapkamers een buitenruimte van minstens 6 m² voorzien worden. Gezien de beschikbare ruimte op de binnenplaats is het niet mogelijk het terras te vergroten zonder de doorgang te hinderen. Deze beperkte afwijking kan worden toegestaan.

 

Er wordt wel opgemerkt dat dit tweeslaapkamerappartement van 84 m² een relatief kleine leefruimte met geïntegreerde keuken heeft, waar de voordeur bovendien rechtstreeks in het midden van deze ruimte uitkomt. Dit heeft een nadelige impact op de leefkwaliteit. Hoewel de totale oppervlakte van dit appartement redelijk groot is, wordt geadviseerd om de kleine slaapkamer aan de straat te supprimeren en te gebruiken als inkom (in deze ruimte is ook een bestaande tweede inkomdeur).

In deze inkomhal kunnen eventueel ook de fietsen geplaatst worden, zodat het terras groter wordt.

 

Visueel-vormelijke elementen en cultuurhistorische aspecten

De aanvraag is gelegen in CHE-gebied. Het advies van de stedelijke dienst Monumentenzorg is gunstig.

 

De appartementen worden gerealiseerd in een historiserend stadvernieuwingsproject uit 1989. Behalve de terrassen achteraan op de binnenplaats zijn er verder geen wijzigingen aan de gevels.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Het advies van de brandweer is voorwaardelijk gunstig en moet strikt worden nageleefd.

 

Overeenkomstig artikel 26 van de bouwcode moet er in het gebouw een gemeenschappelijke afvalberging van 4 m² worden voorzien. Dit wordt als voorwaarde opgelegd.

 

Mobiliteitsimpact

Toetsing parkeerbehoefte

Het algemene principe is dat een omgevingsvergunningsaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeer- en stallingsnormen uit de tabel van artikel 30 van de bouwcode, herzien op 1 maart 2018, dienen te worden nageleefd bij nieuwbouw, herbouw, verbouwing, functiewijziging, volume-uitbreiding en wijzigen van het aantal wooneenheden. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.

 

Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 3 parkeerplaatsen.

De parkeerbehoefte wordt bepaald op de functiewijziging van het gelijkvloers van handel naar 2 bijkomende wooneenheden. De bovenliggende appartementen blijven ongewijzigd.

- 1 bijkomend appartement tussen 60 m² en 90 m² met parkeernorm 1,2: 1 x 1,2 = 1,2

- 1 bijkomend appartement > 90 m² met parkeernorm 1,35: 1 x 1,35 = 1,35

De werkelijke parkeerbehoefte is 3 (1,2 + 1,35 = 2,55).

 

De plannen voorzien in 0 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0.

In een aantal gevallen genereert een aanvraag een werkelijke parkeerbehoefte maar kunnen de plaatsen om volgende stedenbouwkundige redenen niet (volledig) gerealiseerd worden:

Hoewel het complex een totale breedte heeft van om en bij de 40 m, zijn de gevels uitgewerkt met respect voor de verticale geleding in het zestiende-eeuwse straatbeeld. De gevels worden op deze manier waargenomen als vier afzonderlijke smalle gevels van minder dan 8 m breed.

Volgens artikel 12 §3, 1° (Levendige plint) van de bouwcode is een toegangspoort voor een autobergplaats niet toegelaten in gevels van <8 m breedte.

Het plaatsen van een poort in deze straatwand voor maximum één of twee auto’s op maaiveldniveau zou afbreuk doen aan de beeldwaarde van de straat en is stedenbouwkundig niet te verantwoorden in deze autoluwe straat.

 

Het (bijgestelde) aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 3.

Het aantal ontbrekende parkeerplaatsen bedraagt 3 – 0 = 3. Dit is het verschil tussen het aantal volgens parkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren parkeerplaatsen.

 

De berekende parkeerbehoefte van het nieuwe project kan verminderd worden met het aantal parkeerplaatsen van de laatst vergunde toestand dat reeds afgewenteld werd op het openbaar domein. Dit op voorwaarde dat realisatie niet mogelijk is.

In de laatst vergunde toestand is er een commercieel gelijkvloers. Voor deze handelsruimte in het centrum van de stad moesten geen eigen parkeerplaatsen voorzien worden.

Het aantal parkeerplaatsen van de laatst vergunde toestand dat reeds afgewenteld werd op het openbaar domein is 0.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement op de omgevingsvergunning van 17 december 2019. In deze aanvraag is dit dus van toepassing op 3 plaatsen.

 

 

Fietsvoorzieningen

Voor de twee bijkomende appartementen met twee slaapkamers moeten 6 fietsenstallingen voorzien worden (2 x 3 = 6).

Er worden bij elk appartement drie fietsenstallingen op het terras voorzien.

 

Volgens artikel 29 van de bouwcode moeten fietsenstallingen overdekt en afgesloten zijn. Omwille van de beeldkwaliteit van de binnenplaats kan hiervan worden afgeweken.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

  1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.
  1. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
  1. Voor de afbakening van deze terraszones moet gebruik gemaakt worden van lage transparante omheiningen met eventuele begroeiing.
  1. Overeenkomstig artikel 26 van de bouwcode moet er in het gebouw een gemeenschappelijke afvalberging van 4 m² worden voorzien.

 

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

17 december 2022

Volledig en ontvankelijk

13 februari 2023

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

13 juli 2023

Verslag GOA

24 april 2023

naam GOA

Katrine Leemans

 

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

  1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.
  1. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
  1. Voor de afbakening van deze terraszones moet gebruik gemaakt worden van lage transparante omheiningen met eventuele begroeiing.
  1. Overeenkomstig artikel 26 van de bouwcode moet er in het gebouw een gemeenschappelijke afvalberging van 4 m² worden voorzien.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.