Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2022168670 |
Gegevens van de aanvrager: | de heer Hakan Altintas met als contactadres Ringlaan 45 te 2610 Antwerpen |
Ligging van het project: | Zwartzustersstraat 6 te 2000 Antwerpen |
Kadastrale percelen: | afdeling 1 sectie A nr. 2252C |
Vergunningsplichten: | stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | verbouwen en wijzigen van de functie op de gelijkvloerse verdieping naar 2 woongelegenheden |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 06/11/1989: vergunning (86#890251) voor de afbraak van bestaande panden en het oprichten van een appartementsgebouw, deel van project "De Witte Engel".
Vergunde toestand
- functie: meergezinswoning met 8 woongelegenheden en een gelijkvloerse commerciële ruimte;
- bouwvolume:
- gevelafwerking: voorgevel van 11 traveeën:
- inrichting: gemeenschappelijke binnenplaats.
Bestaande toestand
overeenkomstig met de vergunde toestand voor wat betreft de functie en het aantal woongelegenheden.
Nieuwe toestand
- functie:
- gevelafwerking: ongewijzigd;
- bouwvolume en inrichting: gemeenschappelijke binnenplaats met 2 nieuwe terrassen en fietsstalplaatsen voor de nieuwe woongelegenheden.
Inhoud van de aanvraag
- vermeerderen van het aantal woongelegenheden van 8 naar 10;
- wijzigen van de functie op de gelijkvloerse verdieping naar wonen;
- inrichten van terrassen.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen BZA | 7 maart 2023 | 3 april 2023 | Voorwaardelijk gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
Ondernemen en Stadsmarketing/ Business en Innovatie | 7 maart 2023 | 16 maart 2023 |
Ondernemen en Stadsmarketing/ Klantencontacten en Dienstverlening/ Loket Thema Wonen - huisnummering | 7 maart 2023 | 7 april 2023 |
Stadsontwikkeling/ Mobiliteit | 7 maart 2023 | 10 maart 2023 |
Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Monumentenzorg | 7 maart 2023 | 29 maart 2023 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Binnenstad, goedgekeurd op 26 april 2012. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: artikel 1: zone voor wonen - (wo1) en artikel 8: zone voor publiek domein - (pu).
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De aanvraag is in overeenstemming met de verordening toegankelijkheid.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
- Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
De aanvraag betreft het omvormen van een handelsgelijkvloers in een meergezinswoning naar twee appartementen en is functioneel inpasbaar. Hierdoor komt het aantal woongelegenheden op 10. Het advies van de stedelijke dienst Business en Innovatie is gunstig:
“Gunstig advies voor de functiewijziging van (voormalige, vergunde) handelsruimten naar woonst, gelijkvloers in een pand gelegen buiten de afgebakende kernwinkelgebieden (verspreide bewinkeling). Gelet op het principe van clustering winkelvloeroppervlakte in afgebakende kernen, is behoud van commerciële ruimte in de zone voor verspreide bewinkeling niet op te leggen en kan er gelijkvloers woonruimte voorzien worden.”
Schaal – ruimtegebruik – bouwdichtheid
Op de gemeenschappelijke binnenkoer worden twee zones voorbehouden voor individuele terrassen. Voor de afbakening van deze terraszones moet gebruik gemaakt worden van lage transparante omheiningen met eventuele begroeiing.
Het terras van appartement 0.02 heeft een nuttige oppervlakte van 5 m². Volgens artikel 27 van de bouwcode moet voor een woning met twee slaapkamers een buitenruimte van minstens 6 m² voorzien worden. Gezien de beschikbare ruimte op de binnenplaats is het niet mogelijk het terras te vergroten zonder de doorgang te hinderen. Deze beperkte afwijking kan worden toegestaan.
Er wordt wel opgemerkt dat dit tweeslaapkamerappartement van 84 m² een relatief kleine leefruimte met geïntegreerde keuken heeft, waar de voordeur bovendien rechtstreeks in het midden van deze ruimte uitkomt. Dit heeft een nadelige impact op de leefkwaliteit. Hoewel de totale oppervlakte van dit appartement redelijk groot is, wordt geadviseerd om de kleine slaapkamer aan de straat te supprimeren en te gebruiken als inkom (in deze ruimte is ook een bestaande tweede inkomdeur).
In deze inkomhal kunnen eventueel ook de fietsen geplaatst worden, zodat het terras groter wordt.
Visueel-vormelijke elementen en cultuurhistorische aspecten
De aanvraag is gelegen in CHE-gebied. Het advies van de stedelijke dienst Monumentenzorg is gunstig.
De appartementen worden gerealiseerd in een historiserend stadvernieuwingsproject uit 1989. Behalve de terrassen achteraan op de binnenplaats zijn er verder geen wijzigingen aan de gevels.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
Het advies van de brandweer is voorwaardelijk gunstig en moet strikt worden nageleefd.
Overeenkomstig artikel 26 van de bouwcode moet er in het gebouw een gemeenschappelijke afvalberging van 4 m² worden voorzien. Dit wordt als voorwaarde opgelegd.
Mobiliteitsimpact
Toetsing parkeerbehoefte
Het algemene principe is dat een omgevingsvergunningsaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeer- en stallingsnormen uit de tabel van artikel 30 van de bouwcode, herzien op 1 maart 2018, dienen te worden nageleefd bij nieuwbouw, herbouw, verbouwing, functiewijziging, volume-uitbreiding en wijzigen van het aantal wooneenheden. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.
Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 3 parkeerplaatsen. De parkeerbehoefte wordt bepaald op de functiewijziging van het gelijkvloers van handel naar 2 bijkomende wooneenheden. De bovenliggende appartementen blijven ongewijzigd. - 1 bijkomend appartement tussen 60 m² en 90 m² met parkeernorm 1,2: 1 x 1,2 = 1,2 - 1 bijkomend appartement > 90 m² met parkeernorm 1,35: 1 x 1,35 = 1,35 De werkelijke parkeerbehoefte is 3 (1,2 + 1,35 = 2,55).
|
De plannen voorzien in 0 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.
|
Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0. In een aantal gevallen genereert een aanvraag een werkelijke parkeerbehoefte maar kunnen de plaatsen om volgende stedenbouwkundige redenen niet (volledig) gerealiseerd worden: Hoewel het complex een totale breedte heeft van om en bij de 40 m, zijn de gevels uitgewerkt met respect voor de verticale geleding in het zestiende-eeuwse straatbeeld. De gevels worden op deze manier waargenomen als vier afzonderlijke smalle gevels van minder dan 8 m breed. Volgens artikel 12 §3, 1° (Levendige plint) van de bouwcode is een toegangspoort voor een autobergplaats niet toegelaten in gevels van <8 m breedte. Het plaatsen van een poort in deze straatwand voor maximum één of twee auto’s op maaiveldniveau zou afbreuk doen aan de beeldwaarde van de straat en is stedenbouwkundig niet te verantwoorden in deze autoluwe straat.
|
Het (bijgestelde) aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 3. Het aantal ontbrekende parkeerplaatsen bedraagt 3 – 0 = 3. Dit is het verschil tussen het aantal volgens parkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren parkeerplaatsen.
De berekende parkeerbehoefte van het nieuwe project kan verminderd worden met het aantal parkeerplaatsen van de laatst vergunde toestand dat reeds afgewenteld werd op het openbaar domein. Dit op voorwaarde dat realisatie niet mogelijk is. In de laatst vergunde toestand is er een commercieel gelijkvloers. Voor deze handelsruimte in het centrum van de stad moesten geen eigen parkeerplaatsen voorzien worden. Het aantal parkeerplaatsen van de laatst vergunde toestand dat reeds afgewenteld werd op het openbaar domein is 0.
|
Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement op de omgevingsvergunning van 17 december 2019. In deze aanvraag is dit dus van toepassing op 3 plaatsen.
|
Fietsvoorzieningen
Voor de twee bijkomende appartementen met twee slaapkamers moeten 6 fietsenstallingen voorzien worden (2 x 3 = 6).
Er worden bij elk appartement drie fietsenstallingen op het terras voorzien.
Volgens artikel 29 van de bouwcode moeten fietsenstallingen overdekt en afgesloten zijn. Omwille van de beeldkwaliteit van de binnenplaats kan hiervan worden afgeweken.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 17 december 2022 |
Volledig en ontvankelijk | 13 februari 2023 |
Start openbaar onderzoek | geen |
Einde openbaar onderzoek | geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Uiterste beslissingsdatum | 13 juli 2023 |
Verslag GOA | 24 april 2023 |
naam GOA | Katrine Leemans |
Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.