Terug
Gepubliceerd op 08/05/2023

2023_CBS_02848 - Omgevingsvergunning - OMV_2022169506. Schijfstraat 39. District Antwerpen - Weigering

college van burgemeester en schepenen
vr 05/05/2023 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Karin De Craecker, strategisch coördinator

Afwezig

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Verontschuldigd

Karim Bachar, schepen

Secretaris

Karin De Craecker, strategisch coördinator

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2023_CBS_02848 - Omgevingsvergunning - OMV_2022169506. Schijfstraat 39. District Antwerpen - Weigering 2023_CBS_02848 - Omgevingsvergunning - OMV_2022169506. Schijfstraat 39. District Antwerpen - Weigering

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2022169506

Gegevens van de aanvrager:

Neriman Yilmaz met als adres Dendermondestraat 66 te 2018 Antwerpen

Ligging van het project:

Schijfstraat 39 te 2020 Antwerpen

Kadastrale percelen:

afdeling 9 sectie I nr. 2497D6

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

omvormen van een tweewoonst naar eengezinswoning met uitbreiding van het woonvolume en bouwen van een tuinberging

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          17/06/2022: proces-verbaal met stillegging (11002_2022_16285_VPV) voor het uitbreiden van een woning zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van het college van burgemeester en schepenen;

-          07/06/1957: toelating (18#36819) voor verbouwingswerken;

-          19/08/1955: toelating (18#34210) voor veranderingswerken;

-          21/03/1952: toelating (18#29308) voor gevelbekleding met plaketten.

 

Vergunde toestand

-          functie:

  • 1 eenslaapkamerappartement met een netto vloeroppervlakte van circa 50 m² op de gelijkvloerse verdieping;
  • 1 appartement met een netto vloeroppervlakte van circa 78,50 m² op de eerste en tweede verdieping;

-          bouwvolume:

  • 2 bouwlagen met schuin dak;
  • hoofvolume met bouwdiepte 8,60 m;
  • gelijkvloerse perceelsbrede bouwdiepte tot op 12,90 m;
  • op linkerhelft perceel gelijkvloerse bouwdiepte tot op 23,30 m;
  • bouwdiepte op eerste verdieping bedraagt 11 m perceelsbreed;

-          gevelafwerking:

  • rode machinesteen;
  • houten ramen;
  • plint in blauwe steen;

-          inrichting:

  • perceeldiepte van 60 m;

 

Bestaande toestand

-          functie:

  • eengezinswoning;

-          bouwvolume:

  • gelijkvloerse perceelsbrede bouwdiepte tot op 22,88 m;
  • bouwdiepte op eerste verdieping bedraagt 12,36 m perceelsbreed;
  • dakuitbouw met plat dak achteraan en perceelsbrede opwaartse gevel;
  • uitbreiding bouwdiepte dak tot 9,46 m;

-          gevelafwerking:

  • gele steenstrips
  • zwart aluminium schrijnwerk;
  • witte pvc voordeur;

-          inrichting:

  • tuinberging tegen perceelgrenzen achteraan;
  • terras van 21.40 m² achter de woning;
  • terras van 10,91 m² voor de tuinberging achteraan.

 

Nieuwe toestand

-          functie:

  • eengezinswoning;

-          bouwvolume:

  • 2 bouwlagen met schuin dak;
  • gelijkvloerse perceelsbrede bouwdiepte tot op 22,88 m;
  • bouwdiepte op eerste verdieping bedraagt 12,38 m perceelsbreed;
  • dakuitbouw met plat dak achteraan en perceelsbrede opwaartse gevel;
  • bouwdiepte dak tot 9,46 m;

-          gevelafwerking:

  • geïsoleerde voorgevel bezet met witte crépi;
  • plint in blauwe steen;
  • zwart aluminium schrijnwerk;
  • zwarte aluminium voordeur;
  • zwarte pvc opzetrolluiken;

-          inrichting:

  • tuinberging tegen perceelgrenzen achteraan;
  • terras van 21.40 m² achter de woning;
  • terras van 10,91 m² voor de tuinberging achteraan.

Inhoud van de aanvraag

-          uitbreiden van het volume op de gelijkvloerse, eerste en tweede verdieping;

-          doorvoeren van interne constructieve werken;

-          wijzigen van de voorgevel.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Stadsbeheer/ Groen en Begraafplaatsen

3 maart 2023

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de stedelijke agglomeratie van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Kleine Ring en respectievelijk de reservatiestrook voor de aanleg van lijninfrastructuur (de A102) tussen Merksem en Wommelgem, de R11 tussen Wommelgem en Mortsel, de oostelijke grens van Mortsel en Hove en de reservatiestrook voor pijpleidingen tussen Hove/Kontich en Hemiksem.

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:

- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;

- de eigen aard van het betrokken gebied;

- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de verordening voetgangersverkeer.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

  • Artikel 10: Inplanting, bouwhoogte en bouwdiepte: bij nieuwbouw, herbouw, functiewijziging of een volume-uitbreiding moeten de inplanting, bouwhoogte en bouwdiepte in harmonie zijn met het referentiebeeld. De huidige gelijkvloerse bouwdiepte alsook de dakuitbouw achteraan is niet in harmonie met het referentiebeeld;
  • Artikel 27: Open ruimte: verhardingen zijn toegestaan tot 1/3 van de totale tuinoppervlakte voor tuinen groter dan 60 vierkante meter. Er is meer verharding aanwezig dan wat maximum is toegestaan;
  • Artikel 38: Groendaken: het is verplicht om nieuwe daken van meldings- en vergunningsplichtige constructies aan te leggen als een groendak, indien deze daken een helling hebben van minder dan 15° en een oppervlakte hebben van ten minste 20 m² . Het dak van de tuinberging heeft een oppervlakte van 20,61 m², maar wordt niet uitgevoerd als groendak.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is van toepassing op de aanvraag. De aanvraag is hiermee in overeenstemming.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Beoordeling afwijkingen van de voorschriften

De aanvraag wijkt af van artikel 10, 27 en 38 van de bouwcode. Er kan niet op geldige wijze worden van afgeweken. Dit wordt verder gemotiveerd onder de rubriek ‘schaal – ruimtegebruik – bouwdichtheid’ en ‘Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen’.

 

Functionele inpasbaarheid

Volgens de archiefplannen van 1957 betrof het pand een tweewoonst. In de bestaande toestand en nieuwe toestand is dit echter een eengezinswoning. De functionele inpasbaarheid blijft hiermee gegarandeerd.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De aanvraag dient te worden geweigerd.

De woning werd zonder voorafgaande schriftelijke toestemming uitgebreid. Aan de hand van voorliggende omgevingsaanvraag wenst men deze werken te regulariseren. Er wordt vastgesteld dat de gelijkvloerse achterbouw van keuken, magazijn en bergplaats perceelbreed werd uitgebreid en op een totale bouwdiepte werd gebracht van 22,88 meter. Deze bouwdiepte is niet kenmerkend in dit straatsegment en niet inpasbaar op het perceel. Woningen die dieper bebouwd zijn in dit straatsegment zijn ofwel uitzonderingen of bredere percelen of het betreffen eveneens uitbreidingen die zonder vergunning zijn uitgevoerd waardoor dit niet als referentie kan dienen. Bovendien betreft het een smalle woning (gevelbreedte 4,48 meter) waardoor op deze diepte onmogelijk voldoende woonkwaliteit kan gegarandeerd worden. Door zo diep te bouwen wordt er een lange smalle leefruimte gecreëerd die enkel langs de achterzijde licht, lucht en zicht heeft. De zithoek aan de straatzijde wordt hierbij afgesloten van de achterliggende ruimte door het inrichten van een centrale badkamer/berging. Een maximum bouwdiepte op het gelijkvloers van 17 meter is hier eerder kenmerkend. Binnen een bouwdiepte van 17 meter kan er bovendien meer woonkwaliteit gegarandeerd worden mits een gunstige planschikking waarbij er voldoende ruimte is voor al het nodige meubilair te plaatsen en waarbij de leefruimte/leefkeuken ook langs de voorzijde licht, lucht en zicht krijgt.

 

De 1ste verdieping werd vervolgens uitgebreid tot op een bouwdiepte van iets minder dan 13 meter. Deze bouwdiepte is niet vreemd in de context en aanvaardbaar voor een 1ste verdieping. Bovendien is de interne planschikking zo opgevat dat alle verblijfsruimtes voldoende licht, lucht en zicht hebben. Tot slot wordt het hellend dak achteraan uitgebreid met een perceelsbreed volume waardoor, strijdig met artikel 15 van de bouwcode, de kroonlijst doorbroken wordt en de zuivere dakvorm verdwijnt. Dit zware volume is eveneens niet kenmerkend in de context en het betreft geen goede ruimtelijke ordening. De enkele voorbeelden van panden in dit straatsegment met perceelsbrede dakkapellen achteraan kunnen eveneens niet als referentiebeeld dienen. Deze zijn eveneens storend en in tegenstelling tot het voorgesteld dakvolume in deze aanvraag, beperkter in omvang en eerder als dakkapel geconcipieerd en afgewerkt met een dakmateriaal.

 

Visueel-vormelijke elementen

De voorgevel die in de bestaande toestand bestaat uit gele steenstrips wordt in huidig ontwerp voorzien van een witte gevelbepleistering zonder enige detaillering. Gezien de diversiteit aan gevels in de straat, is een afwerking met gevelpleister aanvaardbaar, mits er voldoende kwalitatief gedetailleerd wordt. Dat impliceert het onzichtbaar wegwerken van de hoekprofielen, eigen aan gevelpleister, het vrijlaten van de arrière-corps en het voorzien van dorpels en een plint in natuursteen. Die plint mag ook niet afdragen op het openbaar domein. Verder zouden de werken uitgevoerd moeten worden met een totale dikte van exact 14 cm, in overeenstemming met het rooilijndecreet en het afwegingskader van stad Antwerpen. Bij eventuele vergunning zouden deze punten in voorwaarden opgenomen moeten worden.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Aan de hand van google maps wordt er vastgesteld dat er wel wat bomen in de tuin te zien zijn die niet ingetekend zijn op het inplantingsplan. Indien er een vergunning zou worden verleend, zou er in voorwaarde worden opgenomen dat hoogstammig groen behouden moet blijven. Er wordt ook vastgesteld dat er in de tuinzone meer verharding aanwezig is, dan wat maximum toegelaten is volgens artikel 27 van de bouwcode. Dit zou eveneens in voorwaarde worden opgenomen.

 

Tot slot wordt er opgemerkt dat de tuinberging in de tuin achteraan eveneens zonder vergunning werd gebouwd tot tegen de aangrenzende percelen. Dit volume is op zich niet storend en kan gunstig worden beoordeeld mits de totale verharding in de tuin (inclusief constructies zoals deze berging) in overeenstemming wordt gebracht met artikel 27 van de bouwcode.

 

Indien de tuinberging behouden blijft en indien er een vergunning zou verleend worden, zou er in voorwaarde worden opgenomen om het dak van de tuinberging aan te leggen met een groendak conform artikel 38 van de bouwcode.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).


De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de aanvraag betrekking heeft op de verbouwing van een eengezinswoning waarbij de functie en het aantal woongelegenheden ten opzichte van het bestaande ongewijzigd blijven.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te weigeren, omwille van onverenigbaarheden met een goede ruimtelijke ordening en de stedenbouwkundige voorschriften.

 

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

26 december 2022

Volledig en ontvankelijk

28 februari 2023

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

28 juli 2023

Verslag GOA

21 april 2023

naam GOA

Gerd Cryns

 

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Schriftelijke bezwaarschriften

Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften

Petitielijsten

Digitale bezwaarschriften

1

0

0

0

 

Bespreking van de bezwaren

Er werd 1 bezwaarschift ingediend dat zich laat samenvatten als volgt:

 

  1. Voor bezwaarindiener is de uitbouw op de tweede verdieping achteraan storend aangezien de uitbouw tot over de gemeenschappelijke muur, in de dakgoot van bezwaarindiener komt.

Beoordeling: vanuit stedenbouwkundig oogpunt wordt er geoordeeld dat het zware volume van dakuitbreiding achteraan storend en niet wenselijk is waardoor dit volume ongunstig wordt beoordeeld. Los van deze beoordeling dienen scheidingsmuren echter kwalitatief en volgens de regels van de kunst te worden afgewerkt. Het bezwaar is gegrond.

 

  1. Vermoeden van het gebruik van het plat dak als dakterras met mogelijke inkijk tot gevolg.

Beoordeling: Op het plan staat geen dakterras ingetekend waardoor het bezwaar berust op vermoedens die bijgevolg niet in overweging kunnen genomen worden bij de beoordeling van de aanvraag. Er wordt echter wel geoordeeld dat op het gelijkvloers en de tweede verdieping de maximum bouwdiepte overschreden wordt en dat de op de 1ste verdieping de maximum aanvaardbare bouwdiepte bereikt is. Hierdoor kan er geenszins achter het volume een dakterras gunstig worden geadviseerd.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij:

 

-          de bespreking van de ingediende bezwaren zoals geformuleerd in het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt deze beoordeling tot zijn eigen standpunt;

-          het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

 

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning te weigeren.

Artikel 3

De plannen waarvan het overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, maken integraal deel uit van dit besluit.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.