Terug
Gepubliceerd op 08/05/2023

2023_CBS_03017 - District Deurne. Frans Van Heymbeecklaan - Aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 05/05/2023 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Aanvullend reglement op het wegverkeer enkel m.b.t. gemeentewegen (niet in havengebied of speciale beschermingszones).

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Karin De Craecker, strategisch coördinator

Afwezig

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Verontschuldigd

Karim Bachar, schepen

Secretaris

Karin De Craecker, strategisch coördinator

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2023_CBS_03017 - District Deurne. Frans Van Heymbeecklaan - Aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring 2023_CBS_03017 - District Deurne. Frans Van Heymbeecklaan - Aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

De Frans Van Heymbeecklaan in het district Deurne:

  • behoort tot het beheer van de stad Antwerpen;
  • heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer dat goedgekeurd werd door het college op 3 juli 2020 (jaarnummer 5828);
  • maakt deel uit van een goedgekeurde zone 30, gekend als "Omgeving Jaak Van Rillaerlaan";
  • maakt deel uit van het reglement "Parkeren met beperkte parkeertijd binnen de Singel en in de 20ste-eeuwse gordel" met het oog op het betalend- en bewonersparkeren en/of het residentieel parkeren met parkeerschijf en bewonerskaart.  

Het college keurde op 2 juli 2021 (jaarnummer 5504) de proefopstelling voor de Frans Van Heymbeeckstraat goed. Deze proefopstelling liep van 2 augustus 2021 tot 2 november 2021. Tijdens deze proefperiode werden er metingen gedaan om objectief te kunnen evalueren. Uit de resultaten is gebleken dat er zich geen problemen stellen door het invoeren van het eenrichtingsverkeer en dat deze in de definitieve aanleg bestendigd kan worden.

Juridische grond

  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Gemeenteraadsbesluit van 16 december 2019 (jaarnummer 760) waarbij de gewijzigde statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd;
  • Artikel 56 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
  • Collegebesluit van 24 februari 2017 (jaarnummer 1853) waarin de werkwijze voor het opmaken van de verkeersadviezen voor heraanleg openbaar domein, aanvullende verkeersreglementen en proefopstellingen werden vastgesteld. 

Regelgeving: bevoegdheid

De gemeenteraadsbeslissing van 28 januari 2013 (jaarnummer 50) waarin, krachtens het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende verkeersreglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens, de bevoegdheid om te beslissen over aanvullende verkeersreglementen wordt gedelegeerd aan het college.

Argumentatie

In de straat werden groenzones aangelegd in het kader van een onthardingsproject. Voetpaduitstulpingen werden aangebracht aan de kruispunten waardoor de oversteektijd voor voetgangers verkort en het beperkt eenrichtingsverkeer werd ingevoerd. Om de snelheid af te remmen werd een asverschuiving voorzien ter hoogte van het kruispunt Petrus De Beuckelaerlaan/Albert Spietaelslaan door middel van twee schuin tegenover elkaar gelegen grote groenvakken.

Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld:

  • het beperkt eenrichtingsverkeer wordt ingevoerd met toegelaten rijrichting naar de Ruggeveldlaan (artikel 1).

De parkeerbalans neemt af met één (1) plaats, omdat er een groot kwalitatief groenvak werd voorzien ter hoogte van de Petrus De Beuckelaerlaan.

Algemene financiële opmerkingen

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Adviezen

Verkeerspolitie, advies van 28 maart 2023 Gunstig advies
Districtsraad Deurne, advies van 20 april 2023 (jaarnummer 31) Gunstig advies

Beleidsdoelstellingen

2 - Leefbare en mobiele stad
2LMS01 - Mobiliteit
2LMS0104 - Regulier
2LMS010403 - Parkeerbeleid

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt het aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Frans Van Heymbeecklaan in het district Deurne goed, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 3 juni 2020 (jaarnummer 5828).

Artikel 2

Het college keurt goed dat het aanvullend reglement ter kennisname wordt overgemaakt aan het Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen