Terug
Gepubliceerd op 08/05/2023

2023_CBS_02992 - Kermis - Kermisplan met woonwagens, organisatie en randvoorwaarden Sinksenfoor 2023 - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 05/05/2023 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Karin De Craecker, strategisch coördinator

Afwezig

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Verontschuldigd

Karim Bachar, schepen

Secretaris

Karin De Craecker, strategisch coördinator

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2023_CBS_02992 - Kermis - Kermisplan met woonwagens, organisatie en randvoorwaarden Sinksenfoor 2023 - Goedkeuring 2023_CBS_02992 - Kermis - Kermisplan met woonwagens, organisatie en randvoorwaarden Sinksenfoor 2023 - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Voor de inrichting van de Sinksenfoor op Spoor Oost wordt jaarlijks het kermisplan vastgelegd met locatie en data en een duidelijke afbakening en nominatieve benoeming van alle standplaatsen. 

Om de Sinksenfoor maximaal logistiek te kunnen ondersteunen, beslist het college jaarlijks over een verlenging van de uitleentermijn van materiaal. 

Juridische grond

Op 2 mei 2018 werd door de gemeenteraad (jaarnummer 281) het politiereglement op "openbare kermissen en kermisactiviteiten" goedgekeurd.

Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 3 van het politiereglement op openbare kermissen en kermisactiviteiten (gemeenteraadsbesluit van 2 mei 2018, jaarnummer 281) bepaalt dat de Sinksenfoor een bovenlokale kermis is.

Artikel 4 van het politiereglement op openbare kermissen en kermisactiviteiten (gemeenteraadsbesluit van 2 mei 2018, jaarnummer 281) bepaalt dat het college bevoegd is om maatregelen te nemen om de kermis zo goed mogelijk te organiseren.

Artikel 3 van het retributiereglement op de standplaatsen bovenlokale en lokale kermissen (gemeenteraadsbesluit van 19 december 2022, jaarnummer 749) bepaalt dat het college afwijkingen op de retributie standplaatsen Sinksenfoor kan toestaan.

Argumentatie

Exploitatieperiode Sinksenfoor en openingsuren

De Vereniging der Belgische Foornijveraars vraagt om de Sinksenfoor editie 2023 te laten doorgaan van zaterdag 27 mei 2023 tot en met zondag 2 juli 2023. Dit is gelijk aan de standaardperiode: vijf weken en zes weekends.

De openingsuren worden als volgt vastgesteld, rekening houdend met de vragen van de Vereniging der Belgische Foornijveraars en de impact hiervan op de omgeving:

maandag - dinsdag - donderdag16.00 - 00.00 uur
woensdag14.00 - 00.00 uur
vrijdag16.00 - 01.00 uur
zaterdag14.00 - 02.00 uur
zondag14.00 - 00.00 uur


De vraag om later te starten op maandag, dinsdag en donderdag kwam van de Vereniging der Belgische Foornijveraars na de evaluatie van de vorige editie en de vaststelling van een zeer lage opkomst voor dit tijdstip.

Uitzonderingen:

dinsdag 13 juni 2023 dag voor personen met een handicap
14.00 - 00.00 uur
zondag 28 mei 2023dag voor een feestdag14.00 - 01.00 uur


Speciale dagen

De Vereniging der Belgische Foornijveraars organiseert de jaarlijks wederkerende 'Dag voor personen met een handicap' (dag waarbij deze doelgroep wordt uitgenodigd om van de kermissfeer te komen genieten) zoals gewoonlijk op de derde dinsdag van de foor, namelijk op dinsdag 13 juni 2023. Daarnaast organiseren ze ook traditioneel de Big Bang (dag met korting voor de kermisbezoekers) op zondag 2 juli 2022 (laatste zondag van de foor). 

Kermisplan met woonwagens

Het kermisplan van de editie 2022 werd na afloop geëvalueerd samen met de verschillende diensten tijdens een overleg van de Adviesgroep Evenementen Veiligheid (AGEV).

Op basis van de opmerkingen die hier uit voortkwamen, is er de voorbije maanden overleg geweest met alle betrokken diensten om een plan van aanpak uit te werken en de nodige maatregelen te treffen.

In functie van deze optimalisatie worden volgende maatregelen en wijzigingen aan het kermisplan van de Sinksenfoor 2023 doorgevoerd: 

  • aan de noordelijke zijde worden extra woonzones ingetekend achter de kramen van de Noordstraat. Zo kunnen de woonwagens die bij de vorige editie in het zuidelijke woonwagendorp bij elkaar gebracht werden beter verdeeld worden over het terrein;
  • de ‘middenzones’ achter de kramen tussen straat Oost en West worden ingetekend als ‘opslagzone’ zodat de foorkramers hier hun materiaal nodig voor de exploitatie van de attracties kunnen plaatsen;
  • de nummering van de kramen wordt aangepast naar een logische nummering;
  • aan de Noordstraat worden twee extra nooduitgangen voorzien;
  • aan de Noordstraat wordt een evacuatieweg georganiseerd;
  • de nooduitgangen zullen duidelijk gevisualiseerd worden op het terrein;
  • de attracties en kramen waar er zich veel wachtenden vormen, zullen in het rood worden gemarkeerd op het plan zodat de hulpdiensten een inschatting kunnen maken van de drukte in de wandelgangen;
  • er zal toezicht worden georganiseerd op het plaatsen van voorwerpen in de wandelgangen;
  • de stad Antwerpen zal extra inzetten op communicatie aan de foorkramers opdat zij hun klanten inlichten om geen losse voorwerpen in deze attracties mee te nemen.

Daarnaast zal de inzet van eerstehulpverlening verder uitgebreid worden gedurende de hele periode van de foor en zal er op de piekdagen (vrijdag, zaterdag, zondag en feestdagen) ook een veiligheidscoördinator aanwezig zijn in kader van publieksdoorstroming.

Gebruik stadsmateriaal

Om de Sinksenfoor op het terrein van Spoor Oost te organiseren, wordt gebruik gemaakt van het logistiek materiaal (hekwerk, nadars, breugelbakken met vlaggen, enzovoort) van de dienst Stadsbeheer/Bijzondere Opdrachten en Feestmateriaal. Omdat de standaardperiode om materialen ter beschikking te stellen maximaal vijf weken bedraagt en de Sinksenfoor inclusief de opbouw- en afbraakperiode ongeveer acht weken duurt, geeft het college de dienst Stadsbeheer/Bijzondere Opdrachten en Feestmateriaal toelating om het logistiek materiaal langer ter beschikking te stellen voor de Sinksenfoor.

Voorbereidingen terrein en afbraak van de kermis

Om de kermis te kunnen laten doorgaan op Spoor Oost, dienen er elk jaar een aantal aanpassingen op het terrein te gebeuren en dient er hiervoor een op- en afbouwperiode voorzien te worden:

woensdag 10 mei 2023 start voorbereidende werken (aanbrengen markeringen standplaatsen, activeren elektriciteitskasten door Fluvius, aansluitingen water, ..)
woensdag 17 mei  - vrijdag 26 mei 2023
  • levering stadsmaterialen
  • oprijden foorkramers en opbouw
maandag 3 juli t.e.m. vrijdag 7 juli 2023
  • afbouw en afrijden foorkramers
  • ophalen stadsmaterialen
  • opkuis site


Officiële opening Sinksenfoor 2023

Om de opening van de Sinksenfoor 2023 de nodige uitstraling te geven en de kermiskramers te verwelkomen in Antwerpen, zal er een officiële opening georganiseerd worden. Traditiegetrouw start de Sinksenfoor steeds de zaterdag voor Pinksteren en valt hierdoor de opening dit jaar op zaterdag 27 mei 2023. 

Adviezen

MV - Noodplanning - AGEV overleg Gunstig onder voorwaarden

De voorwaarden en richtlijnen zoals besproken in het AGEV overleg van 13 september 2022, 6 december 2022 en 7 maart 2023 en de eventuele bijkomende voorwaarden van de hulp- en veiligheidsdiensten dienen gevolgd te worden.

Voor de opening van het evenement, op vrijdag 26 mei 2023, wordt een veiligheidsrondgang georganiseerd met aanwezigheid van de verschillende AGEV-partners, het Evenemententeam - Markten en Foren en de veiligheidscoördinator.

Er wordt met een CalamiteitenWhatsAppGroep gewerkt om snel af te stemmen bij (dreigende) incidenten/escalaties/situaties.

Specifiek voor standplaats 35 (oude nummer122)(attractie met een hoogte van 60 meter) legt het AGEV een aantal bijkomende voorwaarden op:

  • de uitbater dient een risico analyse op te stellen en neemt hiervoor de nodige maatregelen;
  • er dient naast de attractie in een opstelplaats voor de hoogtewerker van de brandweer voorzien te worden. Afmeting: 8m breed en 20m lang, evenwijdig met de attractie te voorzien;
  • er dient een rijweg vrijgehouden te worden naar deze opstelplaats. Afmeting: 4m x 4m (breedte x vrije hoogte). Rekening houden met draaistralen 11m binnen en 15m buiten. Deze weg mag niet doodlopend voorzien worden;
  • er dient voldaan te worden aan de maximale toegestane meteorologische omstandigheden;
  • het red team van brandweer kan niet op de constructie klimmen. De uitbater dient bij falen van de attractie, in eigen beheer een gepaste hoogtewerker op te kunnen roepen voor de redding van de personen in de attractie gezien er steeds een kans bestaat dat de hoogtewerker 50m van brandweer niet beschikbaar is.
PZA - Openbare Orde Gunstig advies

Gunstig mits standaardvoorwaarden.

BZ - Administratie -District - Borgerhout Gunstig advies

Gunstig met standaardvoorwaarden

SB - EFMF - MAFO Gunstig advies
BW - Brandweer - Preventie Gunstig onder voorwaarden

De organisator dient de standaardvoorwaarden voor evenementen van Brandweer Zone Antwerpen alsook de extra voorwaarden die in het finaal advies worden opgenomen strikt na te leven. De organisator dient nog volgende zaken aan te leveren zodat Brandweer Zone Antwerpen een definitief advies kan bezorgen:

  • inplantingsplan: hydranten aanduiden 
  • bezorgen info aanduiden hydranten in de hoogte
  • bezorgen veiligheidsdraaiboek inclusief maatregelen om drukte te mitigeren, plan van handhaving voorwaarde brandweer, risicoanalyse natuurbrand ifv droogte (nieuwe zaken tov vorig jaar)

Link naar standaardvoorwaarden:

https://www.antwerpen.be/info/52d5051a39d8a6ec798b45ac/brandpreventieevenementen

MV - ST - Buurtregie Spoor Oost Gunstig onder voorwaarden

Er zijn duidelijke afspraken opgesteld en deze worden nog voorgelegd aan foorkramers. 

Er is een wekelijks terugkoppelmoment voorzien om meldingen vanuit gebruikers/partners en/of bewoners tijdig te kunnen opvangen, en hiermee aan de slag te gaan. 

Beleidsdoelstellingen

6 - Lerende en werkende stad
2LWS08 - Markten en foren
2LWS0801 - Uitbouw markten en foren
2LWS080104 - Organisatie Sinksenfoor

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt het bijgevoegde kermisplan voor de Sinksenfoor 2023 goed.

Artikel 2

Het college keurt goed dat de Sinksenfoor opent voor het publiek vanaf zaterdag 27 mei  2023 om 14.00 uur en eindigt op zondag 2 juli 2023 om 00.00 uur.

Artikel 3

Het college keurt goed dat de officiële opening voor de Sinksenfoor 2023 op zaterdag 27 mei 2023 wordt georganiseerd op het kermisterrein te Spoor Oost. 

Artikel 4

Het college keurt goed dat de 'Dag voor personen met een handicap' wordt georganiseerd op dinsdag 13 juni 2023 en de 'Big Bang' op zondag 2 juli 2023.

Artikel 5

Het college keurt de volgende openingsuren goed:

maandag - dinsdag - donderdag

16.00 - 00.00 uur

woensdag

14.00 - 00.00 uur

vrijdag

16.00 - 01.00 uur

zaterdag

14.00 - 02.00 uur

zondag

14.00 - 00.00 uur


Uitzonderingen:

dinsdag 13 juni 2023

dag voor personen met een handicap

14.00 - 00.00 uur

zondag 28 mei 2023

dag voor een feestdag

14.00 - 01.00 uur

Artikel 6

Het college keurt onderstaande activiteiten in het kader van de voorbereiding van het terrein voor de Sinksenfoor 2023 goed:

woensdag 10 mei 2023

start voorbereidende werken (aanbrengen markeringen standplaatsen, activeren elektriciteitskasten door Fluvius, aansluitingen water, ..)

woensdag 17 mei - vrijdag 26 mei 2023

  • levering stadsmaterialen
  • oprijden foorkramers en opbouw

maandag 3 juli t.e.m. vrijdag 7 juli 2023

  • afbouw en afrijden foorkramers
  • ophalen stadsmaterialen
  • opkuis site


Artikel 7

Het college keurt goed dat de benodigde uitleenmaterialen van de dienst Stadsbeheer/ Bijzondere Opdrachten en Feestmateriaal voor de Sinksenfoor 2023 gebruikt kunnen worden op het terrein van Spoor Oost gedurende de volledige periode van de Sinksenfoor.

Artikel 8

Het college geeft opdracht aan:

dienst taak
MV

  • om de openbare orde en veiligheid op Spoor Oost te verzekeren tijdens de periode van de Sinksenfoor;
  • om toezicht te houden op het correct naleven van het kermisreglement;
  • om de woonwagens indien nodig te herorganiseren opdat de kermis zo veilig mogelijk kan doorgaan;
  • om te zorgen dat de groenzones niet beschadigd worden tijdens de Sinksenfoor.
SW/MOB
  • om bereikbaarheidsfiches op te maken, rekening houdend met de andere impactvolle evenementen in de buurt van Spoor Oost;
  • om een signalisatieplan op te maken zodat een vlotte toeleiding naar het kermisterrein kan plaatsvinden.
SB/EFMF
  • om de kermiskramen hun plaats op het terrein aan te wijzen zoals door het kermisplan bepaald en personeel op het terrein beschikbaar te stellen;
  • om met de foorbonden af te spreken zodat de opening van de Sinksenfoor op Spoor Oost kan doorgaan;
  • om naar de foorbonden te communiceren wanneer het kermisterrein kan opgereden worden.
OS/MC
  • om de communicatiecampagne te organiseren zodat de exploitatieperiode van de Sinksenfoor gekend is onder het brede publiek.
SB/BOF
  • om de bestelde materialen aan te leveren, zoals besproken tijdens het voorbereidende overleg;
  • om de bestelde materialen op het kermisterrein te plaatsen;
  • om standpijpen voor water waarop de kermiskramers kunnen aansluiten, te plaatsen op Spoor Oost. 
SB/SR
  • om het terrein voor, tijdens en na de Sinksenfoor te reinigen;
  • om in twee afvaleilanden en de nodige afvalbakken te voorzien op het terrein van de kermis;
  • om dagelijks het afval op te halen tijden de Sinksenfoor.

Artikel 9

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen

  • 20230420_SINKSENFOOR_SPOOR_OOST_Kavels-2023_1_500 _EXTRA NOODUITGANGEN.pdf