Terug
Gepubliceerd op 08/05/2023

2023_CBS_03025 - District Merksem. Fortsteenweg - Aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 05/05/2023 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Aanvullend reglement op het wegverkeer enkel m.b.t. gemeentewegen (niet in havengebied of speciale beschermingszones).

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Karin De Craecker, strategisch coördinator

Afwezig

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Verontschuldigd

Karim Bachar, schepen

Secretaris

Karin De Craecker, strategisch coördinator

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2023_CBS_03025 - District Merksem. Fortsteenweg - Aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring 2023_CBS_03025 - District Merksem. Fortsteenweg - Aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

De Fortsteenweg in het district Merksem:

  • behoort tot het beheer van de stad Antwerpen;
  • heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer dat goedgekeurd werd door het college op 5 oktober 2018 (jaarnummer 8982);
  • maakt deel uit van een goedgekeurde zone 30, gekend als nummer 77, "Omgeving Fort van Merksem"; 
  • maakt deel uit van de wijk "Fortsteenweg/Villalaan" waar het parkeren beperkt wordt tot voertuigen met een maximale toegelaten massa van 3,50 ton.
Op vraag van het district Merksem wordt het toegangsverbod voor ieder bestuurder, uitgezonderd voor plaatselijk verkeer, verwijderd. Op deze manier wordt het parkeren toegelaten voor niet-bewoners van de straat. 

Het aanvullend verkeersreglement wordt tevens aangepast aan de huidige situatie in de straat. De wijzigingen die werden gereglementeerd bij de vorige aanpassing van het reglement (circulatieplan voor busverkeer), werden uiteindelijk niet doorgevoerd. Het districtsbestuur heeft dit (informeel) beslist aangezien er uiteindelijk te veel fysieke ingrepen nodig bleken te zijn om deze wijzigingen veilig te faciliteren (aanpassingen ter hoogte van de in- en uitrit van die parking in functie van zichtbaarheid/draaicirkels).

Juridische grond

  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Gemeenteraadsbesluit van 16 december 2019 (jaarnummer 760) waarbij de statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd;
  • Artikel 56 Decreet lokaal bestuur;
  • Collegebesluit van 24 februari 2017 (jaarnummer 1853) waarbij de werkwijze voor het opmaken van de verkeersadviezen voor heraanleg van openbaar domein, aanvullende verkeersreglementen en proefopstellingen werd goedgekeurd.

Regelgeving: bevoegdheid

De gemeenteraadsbeslissing van 28 januari 2013 (jaarnummer 50) waarin, krachtens het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende verkeersreglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens, de bevoegdheid om te beslissen over aanvullende verkeersreglementen wordt gedelegeerd aan het college.

Argumentatie

Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld: 

  • het toegangsverbod voor ieder bestuurder, uitgezonderd voor plaatselijk verkeer, wordt verwijderd. Het betreffende artikel wordt uit het aanvullend reglement gehaald;
  • de maatregelen die gereglementeerd werden bij de vorige aanpassing van het aanvullend reglement (circulatieplan voor busverkeer), werden niet uitgevoerd en worden bijgevolg uit het reglement verwijderd:
    • het toegangsverbod voor bestuurders van autobussen, in het gedeelte van de Fortsteenweg, tussen de Villalaan en de begraafplaats, richting begraafplaats;
    • de verplichting om naar rechts te rijden voor autobussen die de parking 'sportvelden Fortseenweg' verlaten;
    • inrichten van  een parkeerplaats voor autobussen op de parking 'sportvelden Fortsteenweg'.

De parkeerbalans blijft ongewijzigd.

Algemene financiële opmerkingen

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Adviezen

verkeerspolitie, advies van 2 december 2022 Gunstig advies
districtsraad Merksem, advies van 26 januari 2023 (jaarnummer 2) Gunstig advies

Beleidsdoelstellingen

2 - Leefbare en mobiele stad
2LMS01 - Mobiliteit
2LMS0104 - Regulier
2LMS010403 - Parkeerbeleid

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt het aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Fortsteenweg in het district Merksem goed, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 5 oktober 2018 (jaarnummer 8982).

Artikel 2

Het college keurt goed dat het aanvullend reglement ter kennisname wordt overgemaakt aan het Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen

  • 20221122_bijlage_avr.pdf
  • 20221122_fortsteenweg_plan 1.pdf
  • 20221122_fortsteenweg_plan 2.pdf
  • 20221122_fortsteenweg_plan 3.pdf
  • 20221122_fortsteenweg_plan 4.pdf