Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2022156375 |
Gegevens van de aanvrager: | mevrouw Gila Marelus met als adres Theophiel Roucourtstraat 32 te 2600 Antwerpen en de heer Neil Chacham met als adres Theophiel Roucourtstraat 32 te 2600 Antwerpen |
Ligging van het project: | Theophiel Roucourtstraat 32 2600 Antwerpen |
Kadastrale percelen: | afdeling 23 sectie B nr. 362F3 |
Vergunningsplichten: | stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | aanleggen van een dakterras |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 01/09/2022: weigering door deputatie (2022509) voor het aanleggen van een dakterras;
- 24/12/2010: vergunning (3473#7966) voor het verbouwen en renovatie van een herenhuis tot 2 appartementen;
- 29/03/2019: vastgesteld bouwkundig erfgoed: https://id.erfgoed.net/aanduidingsobjecten/104153
Vergunde toestand
- meergezinsgebouw met 2 duplexappartementen;
- bouwvolume:
- halfondergrondse kelderverdieping en verhoogd gelijkvloers: 18,59 m;
- 1ste verdieping: 16,35 m;
- 2de verdieping: 11,05 m;
- gevelafwerking:
- roodbruin genuanceerd gevelmetselwerk;
- hoge plint en dorpels uit blauwe hardsteen;
- olijfgroen houten buitenschrijnwerk;
- ornamentering in witte natuursteen;
- geornamenteerde kroonlijst;
- witte gevelpleister;
- dorpels uit blauwe hardsteen;
- olijfgroen geschilderde stalen lateien;
- olijfgroen houten buitenschrijnwerk.
Bestaande toestand
- in overeenstemming met de vergunde toestand.
Nieuwe toestand
- in overeenstemming met de vergunde toestand, afgezien van:
- dakterras op 2de verdieping rechts achteraan:
- gewijzigde raamopening in de achtergevel in functie van een nieuw deurraam naar het dakterras;
- verkleinde lichtkoepel in het platte dak.
Inhoud van de aanvraag
- inrichten van een dakterras op 2de verdieping rechts achteraan;
- wijzigen van de achtergevel.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Monumentenzorg | 6 maart 2023 | Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de binnenstad van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Leien en de Kleine Ring.
De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).
In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:
- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;
- de eigen aard van het betrokken gebied;
- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied met culturele, historische en/of esthetische waarde. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen). In gebieden en plaatsen van culturele, historische en/of esthetische waarde wordt de wijziging van de bestaande toestand onderworpen aan bijzondere voorwaarden, gegrond op de wenselijkheid van het behoud, (Artikel 6 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend punt:
een dakterras met een onlosmakelijk verbonden hoge groene afsluiting is niet kenmerkend voor de omgeving;
het dakterras wordt niet voorzien tussen twee verticale vlakken onder een hoek van 45° ten opzichte van elke erfscheiding en de kroonlijst.
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
- Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
De bestaande en vergunde functie als meergezinswoning blijft behouden waardoor de functionele inpasbaarheid gegarandeerd blijft.
Visueel-vormelijke elementen en cultuurhistorische aspecten
De gevelwijzigingen beperken zich tot de toevoeging van een balustrade van helder glas in een structuur van roestvrij staal en de aanpassing van een raam in de achtergevel naar een glazen deur die toegang geeft tot het nieuwe dakterras. De glazen deur wordt voorzien in dezelfde materialisatie als het bestaande en vergunde schrijnwerk in de achtergevel waardoor het zich harmonieus inpast in de omgeving. De dakkoepel wordt verkleind.
Aangezien het pand is opgenomen in de inventaris onroerend erfgoed, werd tijdens de procedure advies gevraagd aan de stedelijke dienst Monumentenzorg. Zij hebben vanuit erfgoedoogpunt geen bezwaar tegen het voorzien van een dakterras op het platte dak. De erfgoedwaarde van het pand wordt hierdoor niet fundamenteel aangetast. De aanvraag kan vanuit visueel oogpunt gunstig geadviseerd worden.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid - hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
De aanvrager ontving op 13/05/2022 een voorwaardelijke vergunning voor de inrichting van een dakterras en bijhorende aanpassingswerken aan de achtergevel en dak. Diezelfde aanvraag werd echter na beroep (tegen de gestelde voorwaarden) door de aanvrager geweigerd door de deputatie.
De voorliggende aanvraag voorziet opnieuw in de aanleg van een dakterras ter hoogte van de tweede verdieping op het platte dak achteraan. Het voorgestelde dakterras wordt niet voorzien tot tegen de perceelsgrenzen. Ter hoogte van de rechter en achterste perceelsgrens springt het terras 70 cm terug. Deze zone wordt ingericht met plantenbakken ingevuld met groen. Parallel aan de linker perceelsgrens wordt een strook van 1,90 m breed als groendak aangelegd. Rondom rond het terras worden glazen balustrades voorzien.
De voorgestelde terraszone kan echter niet gunstig geadviseerd worden.
Enerzijds wordt gesteld dat het voorzien van een omheining uit plantenbakken met vegetatie de privacy van de omwonenden niet voldoende kan garanderen. In principe zou hier een massieve scheimuur noodzakelijk zijn. Voor de voorliggende aanvraag wordt de verhoging van de scheimuur met een materiaal conform artikel 34 op de gevraagde diepte niet aanvaardbaar geacht, gezien de toestand in overdreven mate zou afwijken van de omgevingstoestand en hieruit een strijdigheid met artikel 6 ‘Harmonie en draagkracht’ van de Bouwcode zou voortvloeien.
Door geen ontoegankelijke zone van 1,90 m ten opzichte van de rechter perceelsgrens te voorzien, blijft de mogelijkheid bestaan dat er inkijk gegenereerd wordt naar de verblijfsruimtes en tuinzone van de rechterbuur.
Als voorwaarde voor vergunning wordt opgenomen dat ten opzichte van en de rechter perceelsgrens een ontoegankelijke groenzone van 1,90 m voorzien moet worden. Achteraan dient de terraszone zich 1,20 m terug te trekken ten opzichte van de kroonlijsthoogte van de achterbouw. Op die manier blijft het terras van het zicht onttrokken en bevindt het zich ook quasi binnen een denkbeeldige hoek van 45° ten opzichte van de scheidingsmuur. Artikel 13 omtrent ondergrondse en bovengrondse uitsprongen stelt namelijk dat uitsprongen begrepen moeten zijn binnen een hoek van 45° ten opzichte van de erfscheidingen.
De aanvraag resulteert in een verbetering van de woonkwaliteit door de toevoeging van een kwalitatieve buitenruimte. De voorwaarden bij de vergunning in acht genomen, wordt geoordeeld dat het terras geen hinder naar de omgeving geeft en dat de aanvraag bijgevolg gunstig geadviseerd kan worden.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 23 november 2022 |
Volledig en ontvankelijk | 6 maart 2023 |
Start openbaar onderzoek | geen |
Einde openbaar onderzoek | geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Uiterste beslissingsdatum | 3 augustus 2023 |
Verslag GOA | 26 april 2023 |
naam GOA | Cynthia Steurs |
De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Schriftelijke bezwaarschriften | Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften | Petitielijsten | Digitale bezwaarschriften |
0 | 0 | 0 | 0 |
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.