Er werd bij de Vlaamse Regering of de gewestelijke omgevingsambtenaar een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend. De aanvraag wordt behandeld volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
De gewestelijke omgevingsvergunningscommissie verzoekt het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar om:
- een openbaar onderzoek te houden;
- advies uit te brengen;
- het dossier aan de gemeenteraad voor te leggen voor beslissing over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg.
Projectnummer: | OMV_2022111627 |
Gegevens van de aanvrager: | AUTOGEMB AUTONOOM GEMEENTEBEDRIJF VOOR VASTGOEDBEHEER EN STADSPROJECTEN - VESPA met als adres Paradeplein 25 te 2018 Antwerpen |
Gegevens van de exploitant: | AUTOGEMB AUTONOOM GEMEENTEBEDRIJF VOOR VASTGOEDBEHEER EN STADSPROJECTEN - VESPA (0267402076) met als adres Paradeplein 25 te 2018 Antwerpen |
Ligging van het project: | Benzineweg, D'Herbouvillekaai, Lakweg, Petroleumkaai, Olieweg zn (zonder nummer) te 2020 Antwerpen |
Kadastrale percelen: | afdeling 9 sectie I nrs. 2817/5A, 2877S, 2883/2A, 2886/2C, 2886/2D, 2886/2N, 2887/6L, 2887/5B, 2887/3A, 2887/7, 2887/6F, 2887/6D, 2901/2, 2910M, 2927E, 2927L, 2927C, 2927P, 2927F, 2936G, 2936P, 2936M, 2936F en 2938A |
waarvan: |
|
- 20220923-0055 | afdeling 9 sectie I nrs. 2927F, 2886/2N, 2936F, 2887/5B, 2887/3A, 2927C, 2887/6L, 2877S, 2936P, 2887/7, 2887/6F, 2938A, 2901/2, 2936M, 2886/2C, 2817/5A, 2887/6D, 2910M, 2927L, 2936G, 2886/2D, 2883/2A, 2927P en 2927E (Blue Gate antwerpen - milieuluik werffase) |
Vergunningsplichten: | stedenbouwkundige handelingen, exploitatie van ingedeelde inrichtingen of activiteiten, vegetatiewijzigingen |
Voorwerp van de aanvraag: | het saneren en heraanleggen van openbaar domein van Petroleumcluster langsheen de Schelde op de site van Blue Gate; het exploiteren van een bemaling, waterzuiveringsinstallatie, lozing en werfactiviteiten (onder andere tussentijdse opslag voor uitgegraven bodem) voor rioleringswerken en het aanleggen van constructies; het aanvragen van vegetatiewijzigingen. |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Inhoud van de aanvraag
Relevante voorgeschiedenis
Geacht vergunde toestand
Nieuwe toestand
naar uitzicht van het reeds ontwikkelde zuidelijke deel van de Petroleumcluster;
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Artikel 31 en 32 van het Omgevingsvergunningsdecreet stellen dat als de vergunningsaanvraag de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg omvat, de gemeenteraad een beslissing over de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg, en over de eventuele opname in het openbaar domein, neemt voor de bevoegde overheid een beslissing neemt over de aanvraag.
Adviezen met betrekking tot de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen BZA | 29 maart 2023 | 27 april 2023 | Voorwaardelijk gunstig |
Politiezone Antwerpen/ Centrale Preventie | 20 maart 2023 | Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag |
|
Politiezone Antwerpen/ Verkeerspolitie | 20 maart 2023 | 22 maart 2023 | Geen bezwaar |
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
Autonoom gemeentebedrijf voor vastgoed en stadsprojecten in Antwerpen | 15 maart 2023 | Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag |
Ondernemen en Stadsmarketing/ Business en Innovatie | 15 maart 2023 | 27 maart 2023 |
Stadsbeheer/ Groen en Begraafplaatsen | 13 maart 2023 | 14 maart 2023 |
Stadsontwikkeling/ Mobiliteit | 13 maart 2023 | 17 maart 2023 |
Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Archeologie | 15 maart 2023 | 4 april 2023 |
Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Monumentenzorg | 20 maart 2023 | Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag |
Stadsontwikkeling/ Publieke Ruimte | 15 maart 2023 | Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag |
Tijdens de procedure werden interne adviezen ingewonnen. Er werden geen voorwaarden of uitsluitingen met betrekking tot de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg overgemaakt.
Er werd tijdens de procedure ook een advies ingewonnen van Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht. Het advies d.d. 27 april 2023 bevat volgende conclusie:
“GUNSTIG brandpreventieverslag mits naleving van de bijgevoegde opmerkingen en voorwaarden in hoofdstukken F en G.”
Toetsing aan de doelstellingen en principes van het gemeentewegendecreet
Het noordelijke deel van de ‘Petroleumcluster’ omvat volgende gemeentewegen:
Naar aanleiding van de herontwikkeling van dit gebied worden deze straten heraangelegd en voorzien van een hedendaagse inrichting, naar voorbeeld van het reeds ontwikkelde zuidelijke deel van de petroleumcluster.
Bij deze heraanleg wordt rekening gehouden met de noden van elke weggebruiker. Zowel (zwaar) gemotoriseerd verkeer als fietsers en voetgangers krijgen hun plaats in de openbare ruimte. Ook de leesbaarheid van het openbaar domein wordt drastisch verbeterd. Bedrijven worden op een eenduidige manier ontsloten.
Voor fietsers en voetgangers wordt een ontsluiting voorzien naar de Hobokense polder.
De aanvraag bevat een rooilijnplan ‘Rooilijndossier_Rooilijnplan’ en innemingsplan ‘Rooilijndossier_innemingsplan’ waarin de toekomstige situatie van de rooilijnen wordt weergegeven.
Concreet worden volgende wijzigen aangevraagd tegenover de feitelijke toestand van de rooilijnen:
Motivatie voor het wijzigen, verplaatsen of afschaffen van een gemeenteweg
De wijzigingen aan de gemeentewegen kaderen in de herontwikkeling van de Petroleumcluster.
De straten worden heraangelegd en ingericht volgens de hedendaagse en toekomstige normen en noden van de weggebruikers. De werken kaderen in het algemeen belang.
Wegontwerp, ontsluiting, mobiliteit en verkeersveiligheid
De gebruikte materialen voor de wegenis, de fiets- en voetpaden, de opritten en de groeninrichting verwijzen naar het reeds ontwikkelde zuidelijke deel van de Petroleumcluster.
Er wordt voor fietspaden gebruik gemaakt van roodbruine asfalt. Voetpaden worden voorzien in gezaagde kassei, enkel ter hoogte van de Olieweg worden betonstraatstenen gebruikt. De rijweg wordt aangelegd in grijze asfalt. Inritten worden voorzien in kasseien.
Het materiaalgebruik verbetert de leesbaarheid en de verkeersveiligheid van het openbaar domein.
De ontsluiting van het bedrijventerrein voor het zwaar verkeer gebeurt langs de Olieweg.
Door de ontwikkeling van de logistieke zone wordt de D’Herbouvillekaai geknipt en is het rechterdeel doodlopend. In het westelijke deel wordt het industrieterrein via lus-principe ontsloten. De hulpdiensten kunnen bij calamiteiten ook via de Lakweg en Naftaweg het projectgebied bereiken. Zacht verkeer bereikt de Petroleumcluster via de Olieweg, de Naftaweg of de Benzineweg.
Aan de D’Herbouvillekaai, de Olieweg, Naftaweg en Benzineweg wordt een vrijliggend fietspad voorzien voor gebruik in twee richtingen. Naast het overgrote deel van dit fietspad wordt ook een voetpad aangelegd. Door de aanleg van een vrijliggend fiets- en voetpad wordt de verkeersveiligheid drastisch verbeterd.
De voorliggende aanvraag zorgt ook voor een herwaardering van het netwerk van trage wegen door het voorzien van die fiets- en voetpaden. De heraanleg van het openbaar domein versterkt eveneens de beeldwaarde van het aanwezige erfgoed.
Waardevermindering of waardevermeerdering van de gronden ten gevolge van de wijziging
Het rooilijnplan bevat geen berekening van de eventuele waardevermindering of waardevermeerdering van de gronden ten gevolge van de wijziging van de gemeenteweg overeenkomstig artikel 28 van het gemeentewegendecreet.
Procedurestap | Datum |
Ontvangst adviesvraag | 28 februari 2023 |
Start openbaar onderzoek | 10 maart 2023 |
Einde openbaar onderzoek | 8 april 2023 |
Gemeenteraad voor wegenwerken | 22 mei 2023 |
De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.
Beoordeling van de bezwaren met betrekking tot de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg
Startdatum | Einddatum | Schriftelijke bezwaar-schriften | Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften | Petitie-lijsten | Digitale bezwaar-schriften |
10 maart 2023 | 8 april 2023 | 0 | 0 | 0 | 1 |
Tijdens het openbaar onderzoek werd 1 bezwaarschrift ontvangen.
Het bezwaarschrift handelt over de mobiliteitsimpact gedurende de werken en de huidige parkeermogelijkheden op de openbare weg die worden geschrapt. Hieronder worden een aantal stukken van dit bezwaarschrift hernomen:
“Op een gemiddelde werkdag zijn er een honderdtal mensen aanwezig op de site. Het betreffen werknemers, klanten, leveranciers, …. Deze aanwezigheid gaat gepaard met een aanzienlijke hoeveelheid verkeersbewegingen. Daarnaast vinden er op een gemiddelde werkdag ook een dertig à vijftig verkeersbewegingen met vrachtwagens plaats.”
…
“Verder wordt in de verantwoordingsnota aangegeven dat de werken in verschillende fases
uitgevoerd zullen worden. De eerste fase bestaat uit de heraanleg van het stuk van de Naftaweg tot net voorbij het kruispunt met de Benzineweg en het stuk van de Benzineweg tot vlak voor de site van onze cliënt. Dit zal tot gevolg hebben dat de site van onze cliënt uitermate moeilijk bereikbaar zal zijn. De site zal enkel nog maar bereikbaar zal zijn via een aanzienlijk omleiding via de Lakweg, Olieweg en de D’Herbouvillekaai. Ook de hulpdiensten zullen de site van onze cliënte alleen maar kunnen bereiken via deze omleiding.”
Dit deel van het bezwaar is ongegrond. Het betreft een tijdelijke situatie die nodig is om de nieuwe aanleg te realiseren. Na de uitvoering van de werken zal de site van het bedrijf namelijk bereikbaar zijn via een lus-principe voor zwaar verkeer. Voor de aanlegfase worden in de gemeenteraadsbeslissing dus geen milderende maatregelen opgelegd.
“Tenslotte moet opgemerkt worden dat momenteel een grote meerderheid van het personeel
van onze cliënte zijn wagens parkeert langsheen de Petroleumkaai. Na het uitvoeren van de
werken zal er geen parkeermogelijkheid meer zijn op het openbaar domein.
…
Op haar site kan onze cliënte geen parkeerplaatsen voorzien en bovendien zou dit ook ingaan tegen de ontwikkelingsvisie van het Blue Gate bedrijventerrein waarbij individuele parkings op niveau van het maaiveld niet toegelaten zijn en er gewerkt wordt met gemeenschappelijke parkings. Er is echter in de nabijheid van onze cliënte geen gemeenschappelijke parking voorzien.”
In het zuidelijke deel van de petroleumcluster werden gemeenschappelijke parkings voorzien. In de voorliggende aanvraag zijn geen gemeenschappelijke parkeermogelijkheden voorzien. Er is wel op te merken dat naast het bedrijf een stuk braakliggend terrein ligt. Er is naast het bedrijf ook al verharding voorzien waar nu autostaanplaatsen zijn ingericht. Dit deel van het bezwaar is dus ook ongegrond aangezien er wel mogelijkheden zijn om een gemeenschappelijke parking te voorzien in een latere fase.
Het volledige bezwaar wordt beoordeeld als ongegrond.
De gemeenteraad neemt kennis van het volledig aanvraagdossier en de bijhorende plannen voor wat betreft de ‘aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg’.
De gemeenteraad beslist de bezwaren over de ‘aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg’ te verwerpen.
De gemeenteraad beslist zijn goedkeuring te hechten aan het bijgevoegde rooilijn ‘Rooilijndossier_Rooilijnplan’, het opheffingsplan ‘Blue Gate rooilijndossier_afschaf buurtwegen’ en het innemingsplan ‘Rooilijndossier_innemingsplan’.
De gemeenteraad beslist zijn goedkeuring te hechten aan de ligging, breedte en uitrusting van:
onder volgende voorwaarden: