Stad Antwerpen levert grote inspanningen om de stad bereikbaar te houden voor haar bewoners, bezoekers en werknemers. Daarom is het belangrijk om een goed mobiliteitsaanbod te garanderen.
In opdracht van de Vervoerregio Antwerpen publiceerde Lantis op 8 juni 2020 de opdracht “Concessie voor de exploitatie van een regionaal deelsysteem met (elektrische) fietsen”. De opdracht werd gegund op basis van een onderhandelingsprocedure sui generis met bekendmaking. Op 8 maart 2021 dienden de kandidaten een Best-And-Final-Offer in. Op grond van dit voorstel werd de opdracht op 16 april 2021 gegund aan de firma Donkey Republic, met zetel gevestigd te 1717 Kopenhagen (Denemarken), Skelbækgade 4B ingeschreven in het Deense Centrale Handelsregister onder het nummer 38049488.
De Vervoerregio Antwerpen financierde een basisnetwerk van 1.650 elektrische deelfietsen. Gemeenten en bedrijven in de Vervoerregio Antwerpen kunnen bijkomende locaties en fietsen zelf bestellen en bekostigen. Het deelfietsensysteem is geen zuiver free floating systeem, maar werkt met virtuele zones waarbinnen de fietsen moeten worden achtergelaten. Stad Antwerpen koos ervoor om deze fietsen ofwel in dropzones (markeringen gecombineerd met een infobord) ofwel in fietsbeugels/fietsenstallingen met markering te plaatsen.
Het college keurde op 5 augustus 2022 (jaarnummer 6461), 12 augustus 2022 (jaarnummer 6670), 2 september 2022 (jaarnummer 7222), 23 september 2022 (jaarnummer 7813) en 18 november 2022 (jaarnummer 9269) de proefprojecten goed om in overleg met Donkey Republic dropzones in te richten voor de elektrische deelfietsen.
Uit evaluatie van Lantis en Donkey Republic blijkt dat het gebruik van de deelfietsen stijgende is, maar nog niet het vooropgestelde gebruik heeft bereikt. Eén van de voornaamste oorzaken hiervan is dat gebruikers afhaken als de wandelafstand tot de dichtstbijzijnde dropzone te groot is. Om die reden stelt Donkey Republic voor om de dichtheid van de dropzones te verhogen.
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling Mobiliteit) stelt een proefproject voor waarbij er maximaal 160 bijkomende locaties worden toegevoegd aan het netwerk.
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling Mobiliteit) stelt in samenspraak met Donkey Republic voor om het netwerk uit te breiden met maximaal 160 bijkomende locaties.
De volledige lijst is opgenomen in het projectvoorstel van Donkey Republic als bijlage van dit besluit.
Het aantal fietsen op Antwerps grondgebied blijft behouden. De locaties zullen enkel te zien zijn in de app van Donkey Republic en dus virtuele hubs zijn. Er wordt geen markering of signalisatie aangebracht. Alle virtuele hubs zullen op bestaande fietsenstallingen liggen. Het gebruik van deze locaties zal nauwgezet door Donkey Republic worden gemonitord zodat er snel kan worden bijgestuurd waar nodig. In het geval van eventuele overlast door hinderlijk gestalde fietsen dient Donkey Republic binnen de 48u na de melding op te treden. Bij een negatieve evaluatie kunnen de virtuele hubs snel worden verwijderd en wordt er dus teruggekeerd naar het huidige netwerk. Bij een positieve evaluatie zal stad Antwerpen bekijken of het opportuun is om op bepaalde locaties dropzones in te richten aan de virtuele hubs.
In functie van digitale opvolging, monitoring en evaluatie verwacht de stad dat Donkey Republic zowel een datastroom met de real time beschikbaarheid van voertuigen als één met de tripdata bezorgt. Hiertoe zal er een datalicentieovereenkomst door beide partijen worden ondertekend.
Het college keurt het proefproject goed om op maximaal 160 locaties, verspreid over heel de stad en enkel aan bestaande fietsenstallingen, virtuele hubs voor de elektrische deelfietsen van Donkey Republic toe te laten, onder voorwaarde van ondertekening van de datalicentieovereenkomst in functie van digitale opvolging, monitoring en evaluatie.
Het college geeft opdracht aan:
Dienst | Taak |
SW/Mobiliteit en SW/Communicatie en participatie | een communicatieplan uitwerken |