Terug
Gepubliceerd op 08/05/2023

2023_CBS_02833 - Omgevingsvergunning - OMV_2022154911. Ankerrui 2. District Antwerpen - Weigering

college van burgemeester en schepenen
vr 05/05/2023 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Karin De Craecker, strategisch coördinator

Afwezig

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Verontschuldigd

Karim Bachar, schepen

Secretaris

Karin De Craecker, strategisch coördinator

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2023_CBS_02833 - Omgevingsvergunning - OMV_2022154911. Ankerrui 2. District Antwerpen - Weigering 2023_CBS_02833 - Omgevingsvergunning - OMV_2022154911. Ankerrui 2. District Antwerpen - Weigering

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2022154911

Gegevens van de aanvrager:

BV Cycle Concepts Holding met als adres Nieuwe Passeerdersstraat 12 te 1016XP Amsterdam (Nederland)

Gegevens van de exploitant:

BV Cycle Concepts Holding met als adres Nieuwe Passeerdersstraat 12 te 1016XP Amsterdam (Nederland)

Ligging van het project:

Ankerrui 2 te 2000 Antwerpen

Kadastrale percelen:

afdeling 2 sectie B nr. 247S

waarvan:

 

-     20221229-0016

afdeling 2 sectie B nr. 247S (Rocycle)

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen, exploitatie van ingedeelde inrichtingen of activiteiten

Voorwerp van de aanvraag:

het verbouwen met functiewijziging, regulariseren en exploiteren van een fitnessruimte

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis 

-     24/08/1951: toelating (18#28532) voor binnenveranderingen.

-     19/11/1984: vergunning (18#65273) voor de verbouwing van een kantoorgebouw;

-     07/10/1999: vergunning (86#990375) voor het plaatsen van een binnentrap tussen twee kantoorverdiepingen;

-     29/03/2019: vastgesteld bouwkundig erfgoed: https://id.erfgoed.net/aanduidingsobjecten/98306

 

Vergunde toestand 

-     gelijkvloerse kantoorruime met magazijngedeelte plus een conciërgeloge;

-     hoekpand van 5 bouwlagen onder een zadeldak; 

-     gelijkvloerse voorgevels in blauwe hardsteen met stalen buitenschrijnwerk.

 

Bestaande toestand

-     gelijkvloerse commerciële unit met een sanitair blok;

-     de drie ramen aan de zijde van de Ankerrui werden verlaagd tot vitrineramen met buitenschrijnwerk in zwart aluminium;

-     gewijzigde poort aan de zijde van het Hessenplein.

 

Nieuwe toestand

-     gelijkvloerse functiewijziging en inrichting naar een fitnessruimte (dagrecreatie);

-     interne indeling in een sportruimte, kleedkamers, een kleine kantoorunit, bergingen en een balie;

-     verhogen van de vloerpas met 15 cm;

-     behoud van de vitrineramen aan de zijde van de Ankerrui;

-     nieuwe inkomdeur in de plaats van de poort aan de zijde van het Hessenplein;

-     inwendig verlichte letters en haakse gevelreclame;

-     de kopse inkomhal naar de verdiepingen maakt geen deel uit van de aanvraag.


Inhoud van de aanvraag

-     wijzigen van de functie kantoor naar dagrecreatie; 

-     wijzigen van de voorgevels;

-     verhogen van de vloerpas;

-     plaatsen van gevelreclame.

 

Omschrijving ingedeelde inrichtingen of activiteiten

 

Voorgeschiedenis

In 2021 vond een stilzwijgende aktename plaats door het college voor de exploitatie van een pottenbakkerij (OMV_2021017618). Er is geen melding van stopzetting van deze inrichting gekend. Er zijn ook geen redenen om aan te nemen dat deze activiteit nog plaatsvindt op de site.

 

Inhoud van de aanvraag

De aanvraag heeft betrekking op het verbouwen met functiewijziging, het regulariseren en exploiteren van een fitnessruimte.

 

Aangevraagde rubriek(en)
 

Rubriek

Omschrijving

Gevraagd voor

3.2.2°a)

het lozen van meer dan 600 m³/jaar huishoudelijk afvalwater, niet afkomstig van woongelegenheden, wanneer het lozingspunt gelegen is in een centraal gebied en/of een collectief geoptimaliseerd en individueel te optimaliseren buitengebied en/of buiten het zoneringsplan;

1.500 m³/jaar

16.3.2°a)

koelinstallaties, luchtcompressoren, warmtepompen, airconditioningsinstallaties, en andere installaties voor het fysisch behandelen van gassen met een geïnstalleerde totale drijfkracht van 5 kW tot en met 200 kW;

10,59 kW

17.4.

opslagplaatsen voor gevaarlijke vloeistoffen en vaste stoffen, met uitzondering van deze vermeld onder rubriek 48, in verpakkingen met een inhoudsvermogen van maximaal 30 liter of 30 kg, voor zover de maximale opslag begrepen is tussen 50 kg of 50 liter en 5.000 kg of 5.000 liter.

100 liter

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen BZA

21 februari 2023

6 maart 2023

Ongunstig

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Ondernemen en Stadsmarketing/ Business en Innovatie

21 februari 2023

1 maart 2023

Stadsontwikkeling/ Mobiliteit

21 februari 2023

28 februari 2023

Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Monumentenzorg

21 februari 2023

31 maart 2023

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Binnenstad, goedgekeurd op 26 april 2012. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: culturele, historische en/of esthetische waarde en artikel  6:   zone voor centrumfuncties - stedelijke functies (ce6).

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-     Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag. 

-     Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening toegankelijkheid op volgend(e) punt(en):

-     Artikel 18 Niveauverschillen: na het verhogen van de vloerpas bedraagt het niveauverschil tussen binnen en buiten 33 cm in plaats van de maximaal toegelaten 2 cm zonder het voorzien van een helling of lift.

-     Artikel 28 Vaste inrichtingselementen: het is niet duidelijk of de balie voorzien wordt van een verlaagd gedeelte conform de verordening Toegankelijkheid.

-     Artikels 29 – 32 Bepalingen met betrekking tot het aangepast karakter van constructies of delen van constructies: er worden noch aangepaste toiletten voor mannen en vrouwen voorzien, noch aangepast kleedhokjes en douches.

 

Algemene bouwverordeningen

-     Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-     Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

-     Artikel 5 Cultuurhistorisch erfgoed: het hoekpand is vastgesteld bouwkundig erfgoed en is als dusdanig onderworpen aan de wenselijkheid van behoud. Toch werd de voorgevel gewijzigd door het plaatsen van vitrine ramen.

-     Artikel 12 Levendige plint: het gelijkvloers bezit, vooral langs de zijde van de Ankerrui, geen levendige plint.

-     Artikel 26 Afvalverzameling: er wordt geen afvalberging voorzien.

-     Artikel 27 Open ruimte: er wordt na de functiewijziging geen open, onbebouwde ruimte voorzien op het maaiveldniveau.

-     Artikel 29 Fietsstalplaatsen en fietsparkeerplaatsen: er worden noch fietsstalplaatsen noch fietsparkeerplaatsen voorzien.

-     Artikel 43 Septische putten: er wordt geen septische put voorzien.

 

Sectorale regelgeving

-     MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn. 

-     Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt. 

-     Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021. 

-     Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009. 
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag voorziet in de functiewijziging van handel naar dagrecreatie.

Het project past binnen de visie van de beleidsnota ruimtelijke economie inzonderheid het aspect verweving van functies.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De aanvraag voorziet niet in een open ruimte, hoewel het een functiewijziging betreft. Dit is strijdig met de bouwcode (artikel 27). De luchtfoto toont dat het gelijkvloers groter is dan de erboven gelegen bouwlagen. Het is onduidelijk waarom het gedeelte van het gelijkvloers voorbij de bouwdiepte van de bovenliggende verdiepingen niet wordt ontpit. Dit gedeelte sluit aan bij een aanpalende open ruimte. Het vergroten van het binnengebied zou een grote meerwaarde betekenen voor alle omwonenden die uitzicht hebben op deze buitenruimte. Door het ontbreken van een argumentatie kan deze niet meegenomen worden in de beoordeling. Er kan dan ook geen afwijking op worden toegestaan. De aanvraag dient hierom te worden geweigerd.

 

Cultuurhistorische en Visueel-vormelijke aspecten

Aan de stedelijke dienst Monumentenzorg werd advies gevraagd omdat de aanvraag gelegen is in CHE-gebied en is opgenomen in de vastgestelde inventaris van het bouwkundig erfgoed. De wijziging van de bestaande toestand van elk gebouw en/of constructie in dergelijk gebied dient immers onderworpen te worden aan de wenselijkheid van behoud. Het behoud van de elementen met historische, stedenbouwkundige, architecturale, bouwhistorische en/of esthetische waarde primeert boven de andere voorschriften. Dit geldt zowel voor het exterieur als het interieur.

 

De dienst Monumentenzorg gaf een ongunstig advies:

“De regularisatie van de verlaagde gelijkvloerse gevelopeningen ter hoogte van de Ankerrui zijn aanvaardbaar. Het is niet duidelijk of er voor de interne ingrepen (verhogen vloer 15 cm) afbreuk wordt gedaan aan mogelijk aanwezige waardevolle interieurelementen. Er werd navraag gedaan en er zou met een box-in-box systeem gewerkt worden. Er zou extra info aangeleverd worden maar dit is niet gebeurd waardoor deze ingreep en de hiermee gepaard gaande aanpassing aan de poort ter hoogte van het Hessenplein (2 treden) onvoldoende kan beoordeeld worden. Het is belangrijk dat de recente en/of onvergunde gevelaanpassingen (zwart schilderen donkerrode baksteen, houten of stalen schrijnwerk vervangen door alu of pvc, schilderen dakkapel) uitgesloten worden”.

 

Vanuit stedenbouwkundig oogpunt wordt dit advies gevolgd, voorliggende aanvraag dient bijgevolg hierom te worden geweigerd.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat een omgevingsvergunningsaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeer- en stallingsnormen uit de tabel van artikel 30 van de bouwcode, herzien op 1 maart 2018, dienen te worden nageleefd bij nieuwbouw, herbouw, verbouwing, functiewijziging, volume-uitbreiding en wijzigen van het aantal wooneenheden. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.

 

Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 5 parkeerplaatsen.

 

De parkeerbehoefte wordt bepaald op de functiewijziging naar een fitness voor spinningslessen.

 

De parkeernorm uit crow voor een fitnesstudio in sterk stedelijk gebied is 1,4 / 100 m²: 389 m² x 1,4 / 100 m² = 5,4

 

De plannen voorzien in 0 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0.

Het plan voorziet niet in (minstens) het aantal te realiseren plaatsen. In een aantal gevallen genereert een aanvraag een werkelijke parkeerbehoefte maar kunnen de plaatsen om stedenbouwkundige redenen niet gerealiseerd worden. Dit is het geval in voorliggende aanvraag.

Dit perceel betreft een hoekperceel. De grootte en/of vorm van het perceel in relatie tot de functie, laten het bouwen van het aantal te realiseren plaatsen niet toe.

 

Het (bijgestelde) aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 5.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 5.

Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

De berekende parkeerbehoefte van het nieuwe project kan verminderd worden met het aantal parkeerplaatsen van de laatst vergunde toestand dat reeds afgewenteld werd op het openbaar domein. Dit op voorwaarde dat realisatie niet mogelijk is.

De laatst vergunde toestand van het gelijkvloers is een handelsruimte. Voor een handelsruimte in het centrum van de stad moeten geen eigen parkeerplaatsen voorzien worden.

 

Het aantal parkeerplaatsen van de laatst vergunde toestand dat reeds afgewenteld werd op het openbaar domein is 0

Er is geen bijstelling van toepassing.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement op de omgevingsvergunning van 17 december 2019. In deze aanvraag is dit dus van toepassing op 5 plaatsen.

 

 

Fietsvoorzieningen:

Er is een spinningzaal met 60 fietsen voor lessen.

Aangezien de fitness vooral gericht is op de buurt, worden veel bezoekers met de fiets verwacht.

 

Er moet voor minimum ½ aanwezigen een fietsenstalling voorzien worden.

In totaal moeten minimum 30 fietsenstallingen ingericht worden. Deze moeten overdekt en afgesloten zijn. In voorliggende aanvraag wordt geen fietsenstalling voorzien. Hier kan geen afwijking op worden toegestaan. Om in aanmerking te kunnen komen van vergunning dienen er voldoende fietsenstallingen voorzien te worden.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Langsheen de gevel aan de Ankerrui bevindt zich geen enkele verblijfsruimte van waaruit contact mogelijk is met de straat en omgekeerd. Dit genereert een lage beeldkwaliteit wat vanuit ruimtelijk oogpunt bezwaarlijk gunstig kan worden geadviseerd. In een nieuwe aanvraag kan onderzocht worden om de sportruimte te voorzien langsheen de straat en de gang en sanitaire ruimten achteraan tegenaan de gesloten scheidsmuur.

 

De aanvraag voorziet niet in een afvalberging. Hier kan geen afwijking op worden toegestaan en kan bij een eventuele vergunning in voorwaarde worden opgelegd.

 

De aanvraag voorziet slechts één toilet voor de heren en één voor de dames. Het is onduidelijk of dit, gezien het aantal gebruikers, voldoende is.

 

De aanvraag is op een aantal punten strijdig met de bepalingen van de verordening toegankelijkheid. Hier kunnen geen afwijkingen op worden toegestaan. De aanvraag moet ook hierom worden geweigerd.

 

Op basis van het dossier is het onduidelijk hoe de ventilatie van de ruimte voorzien zal worden, wat wel noodzakelijk is.

 

Er wordt, strijdig met de bouwcode, geen septische put voorzien. Hier kan geen afwijking op worden toegestaan. De aanvraag moet ook hierom worden geweigerd.

 

Door Brandweer werd een ongunstig advies afgeleverd. Dit advies maakt gewag van een groot aantal tekortkomingen in de voorliggende aanvraag. Deze tekortkomingen kunnen niet in voorwaarden worden opgelegd en vereisen essentiële aanpassingen aan de voorliggende aanvraag. Ook ingevolge het advies van Brandweer dient de voorliggende aanvraag ongunstig geadviseerd te worden.

 

Toetsing van aanvaardbaarheid van de ingedeelde inrichtingen of activiteiten op het vlak van hinder en risico's voor de mens en het milieu

 

De aanvraag omvat het verbouwen met functiewijziging, regulariseren en exploiteren van een fitnessruimte die exclusieve spinninglessen aanbiedt.

 

De volgende ingedeelde activiteiten zullen uitgebaat worden:

-     het lozen van huishoudelijk afvalwater;

-     airconditioningsinstallaties;

-     opslag van gevaarlijke producten in kleine verpakkingen.

 

Volgens het dossier heeft de ingedeelde inrichting mogelijk effecten op het watersysteem, op het voorkomen van geluid en/of trillingen en lichthinder.

 

Het watersysteem

Het huishoudelijk afvalwater is afkomstig van de douches, lavabo´s en toiletten. Dit zal vooral geloosd worden tijdens de piekmomenten wanneer de meeste bezoekers aanwezig zijn. Deze piekmomenten liggen tussen 18.00 uur en 21.00 uur. Het huishoudelijk afvalwater wordt rechtstreeks geloosd via één lozingspunt in de openbare riolering van de Ankerrui.

 

Het huishoudelijk afvalwater wordt beperkt door het waterverbruik in de inrichting te verminderen door:

-     het spoelvolume in de toiletten te beperken;

-     het kraanwerk van de lavabo’s te voorzien van een luchtschuimbek;

-     het aanbrengen van waterbesparende douchekoppen.

 

Geluid en/of trillingen

De VRV-installaties (Variable Refrigerant Volume) kunnen geluid produceren. Deze worden zodanig opgesteld dat deze de omgeving minimaal hinderen. Er zal aan de vigerende geluidsnormen worden voldaan. Ook de studio zal geluid produceren tijdens de exploitatie. De studio wordt met geluidswerend materiaal aangelegd, teneinde de geluidnormen te halen.

 

De technische installaties zijn opgesteld in aparte technische ruimtes in het gebouw. Alle koelinstallaties staan opgesteld achter een akoestisch scherm. Eventuele buitenunits van de VRV-installaties moeten geplaatst worden volgens artikel 16 van de bouwcode.

 

Lichthinder

De fitnessclub zal 7 dagen per week open zijn en enkel gesloten zijn tijdens de eindejaarsfeesten. De club zal door de week geopend zijn van 9.00 uur tot en met 22.30 uur en tijdens het weekend van 9.00 uur tot en met 16.00 uur. De buitenverlichting blijft enkel branden tijdens de openingsuren en wordt buiten de openingsuren gedimd.

Er wordt geen lichthinder verwacht..

Geadviseerde bijzondere milieuvoorwaarden

1.

De technische installaties zijn opgesteld in aparte technische ruimtes in het gebouw. Alle koelinstallaties staan opgesteld achter een akoestisch scherm.

2.

De exploitant voldoet ten allen tijde aan de geluidsnormen van hoofdstuk 4.5 van Vlarem II. Hij neemt de nodige constructieve maatregelen om geluidshinder naar de omgeving en de omliggende verdiepingen te voorkomen.

3.

Eventuele buitenunits van de VRV-installaties moeten geplaatst worden volgens artikel 16 van de bouwcode.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te weigeren, omwille van onverenigbaarheden met stedenbouwkundige voorschriften, een goede ruimtelijke ordening en  het ongunstig advies van de brandweer.

 

Advies over de ingedeelde inrichtingen of activiteiten

De activiteiten kunnen plaatsvinden met respect voor de algemene en sectorale voorwaarden uit Vlarem II. Wegens het onlosmakelijk verband met de stedenbouwkundige handelingen, kan echter geen akte genomen worden van de ingedeelde inrichtingen en activiteiten.  


Geadviseerde rubrieken

 

Rubriek

Omschrijving

Ongunstig geadviseerd voor

3.2.2°a)

het lozen van meer dan 600 m³/jaar huishoudelijk afvalwater, niet afkomstig van woongelegenheden, wanneer het lozingspunt gelegen is in een centraal gebied en/of een collectief geoptimaliseerd en individueel te optimaliseren buitengebied en/of buiten het zoneringsplan;

1.500 m³/jaar

16.3.2°a)

koelinstallaties, luchtcompressoren, warmtepompen, airconditioningsinstallaties, en andere installaties voor het fysisch behandelen van gassen met een geïnstalleerde totale drijfkracht van 5 kW tot en met 200 kW;

10,59 kW

17.4.

opslagplaatsen voor gevaarlijke vloeistoffen en vaste stoffen, met uitzondering van deze vermeld onder rubriek 48, in verpakkingen met een inhoudsvermogen van maximaal 30 liter of 30 kg, voor zover de maximale opslag begrepen is tussen 50 kg of 50 liter en 5.000 kg of 5.000 liter.

100 liter


Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

29 december 2022

Volledig en ontvankelijk

14 februari 2023

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum met noodbesluit

14 juli 2023

Verslag GOA

28 april 2023

naam GOA

Katrijn Apostel en Bieke Geypens

 

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning te weigeren.

Artikel 3

De plannen waarvan het overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, maken integraal deel uit van dit besluit.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.