Terug
Gepubliceerd op 28/02/2024

Notulen  districtscollege Hoboken

di 10/01/2023 - 19:00 Collegezaal

Samenstelling

Aanwezig

Kathelijne Toen, districtsburgemeester; Tom De Boeck, districtsschepen; Paul De Ranter, districtsschepen; Carine Leys, districtsschepen; Ineke Pycke, Districtssecretaris

Afwezig

Ine Van de kerkhove, waarnemend districtssecretaris

Verontschuldigd

Carolyn Krekels, districtsschepen

Secretaris

Ineke Pycke, Districtssecretaris

Voorzitter

Kathelijne Toen, districtsburgemeester

Agendapunten

1.

2023_DCHO_00001 - District Hoboken. Lichtenberglaan - Proefopstelling. Aanpassing verkeerssignalisatie. Advies - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Kathelijne Toen, districtsburgemeester; Tom De Boeck, districtsschepen; Paul De Ranter, districtsschepen; Carine Leys, districtsschepen; Ineke Pycke, Districtssecretaris
Afwezig
Ine Van de kerkhove, waarnemend districtssecretaris
Verontschuldigd
Carolyn Krekels, districtsschepen
Secretaris
Ineke Pycke, Districtssecretaris
Voorzitter
Kathelijne Toen, districtsburgemeester
1.

2023_DCHO_00001 - District Hoboken. Lichtenberglaan - Proefopstelling. Aanpassing verkeerssignalisatie. Advies - Goedkeuring

2023_DCHO_00001 - District Hoboken. Lichtenberglaan - Proefopstelling. Aanpassing verkeerssignalisatie. Advies - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten
Aanleiding en context

De Lichtenberglaan in het district Hoboken:

  • behoort tot het beheer van de stad Antwerpen;
  • heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer dat goedgekeurd werd door het college op 8 oktober 2021 (jaarnummer 8175);
  • maakt deel uit van een goedgekeurde zone 30, gekend als 'Hoboken-Noord'.
Het kruispunt Lichtenberglaan/Commandant Weynsstraat wordt compacter gemaakt, hierdoor is de oversteekbeweging voor voetgangers korter en veiliger. 

In samenspraak met het district Hoboken wordt nu voorgesteld om een verdrijvingsvlak met paaltjes te voorzien in de Lichtenberglaan. Dit voor een periode van zes maanden.

Argumentatie
Een verdrijvingsvlak wordt gemarkeerd om het kruispunt compacter te maken.   

De parkeerbalans neemt af met twee parkeerplaatsen, deze parkeerplaatsen kunnen bij de definitieve heraanleg gecompenseerd worden.

Juridische grond
  • Artikel 130bis van de Nieuwe Gemeentewet bepaalt dat het college van burgemeester en schepenen bevoegd is voor de tijdelijke politieverordeningen op het wegverkeer.
  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Gemeenteraadsbesluit van 16 december 2019 (jaarnummer 760) waarbij de gewijzigde statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd.
Algemene financiële opmerkingen
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.
Adviezen
Verkeerspolitie, advies van 2 december 2022 Gunstig advies

Beleidsdoelstellingen

9 - Decentralisatie
2HOB01 - Hoboken speelt zijn troeven uit
2HOB0106 - Adviesbevoegdheid
2HOB010602 - Mobiliteit

Besluit

Het districtscollege hoboken beslist:

Artikel 1

Het districtscollege geeft gunstig advies voor de proefopstelling in de Lichtenberglaan.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.
2.

2023_DCHO_00002 - Districtscollege - Notulen 20 december 2022 - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Kathelijne Toen, districtsburgemeester; Tom De Boeck, districtsschepen; Paul De Ranter, districtsschepen; Carine Leys, districtsschepen; Ineke Pycke, Districtssecretaris
Afwezig
Ine Van de kerkhove, waarnemend districtssecretaris
Verontschuldigd
Carolyn Krekels, districtsschepen
Secretaris
Ineke Pycke, Districtssecretaris
Voorzitter
Kathelijne Toen, districtsburgemeester
2.

2023_DCHO_00002 - Districtscollege - Notulen 20 december 2022 - Goedkeuring

2023_DCHO_00002 - Districtscollege - Notulen 20 december 2022 - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context
Het districtscollege vergaderde op 20 december 2022. Iedereen was aanwezig, behalve de heer Tom De Boeck, districtsschepen en mevrouw Carine Leys, districtsschepen.
Argumentatie
Het districtscollege dient de notulen van de zitting goed te keuren in de eerstvolgende gewone zitting.
Regelgeving: bevoegdheid
Artikelen 132 en 277 van het Decreet lokaal bestuur belasten de districtssecretaris met het opstellen en bewaren van de notulen van het districtscollege. De notulen vermelden in chronologische volgorde alle besproken onderwerpen en het gevolg dat eraan werd gegeven. Zij vermelden duidelijk alle genomen beslissingen.

Artikelen 50 en 129 van het Decreet lokaal bestuur bepalen dat de notulen worden goedgekeurd op de eerstvolgende vergadering van het districtscollege. De originelen van de notulen van het districtscollege worden, na goedkeuring, door de voorzitter van het districtscollege en door de districtssecretaris ondertekend. De goedgekeurde notulen worden in de loop van de week na de goedkeuring aan de raadsleden bezorgd, hetzij elektronisch, hetzij fysiek.

Beleidsdoelstellingen

9 - Decentralisatie
2HOB01 - Hoboken speelt zijn troeven uit
2HOB0104 - Hoboken is een verantwoordelijk en slim district
2HOB010403 - Het district is efficiënt georganiseerd

Besluit

Het districtscollege hoboken beslist:

Artikel 1

Het districtscollege keurt de notulen van 20 december 2022 goed.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Artikel 3

Het districtscollege geeft opdracht aan:
DienstTaak
DistrictssecretarisDe notulen binnen de wettelijk voorgeschreven termijn te bezorgen aan de districtsraadsleden.
3.

2023_DCHO_00003 - Presentiegelden districtsraadsleden - Uitbetaling vierde kwartaal 2022 - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Kathelijne Toen, districtsburgemeester; Tom De Boeck, districtsschepen; Paul De Ranter, districtsschepen; Carine Leys, districtsschepen; Ineke Pycke, Districtssecretaris
Afwezig
Ine Van de kerkhove, waarnemend districtssecretaris
Verontschuldigd
Carolyn Krekels, districtsschepen
Secretaris
Ineke Pycke, Districtssecretaris
Voorzitter
Kathelijne Toen, districtsburgemeester
3.

2023_DCHO_00003 - Presentiegelden districtsraadsleden - Uitbetaling vierde kwartaal 2022 - Goedkeuring

2023_DCHO_00003 - Presentiegelden districtsraadsleden - Uitbetaling vierde kwartaal 2022 - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context
Het besluit van de Vlaamse Regering van 6 juli 2018 betreffende het statuut van de lokale mandataris bepaalt de grenzen waarbinnen het bedrag van het presentiegeld zich moet bevinden. Deze grenzen werden vastgelegd op minimaal 28,57 EUR en maximaal 124,98 EUR, niet-geïndexeerd. Gekoppeld aan de spilindex komen deze bedragen sinds 1 oktober 2018 neer op minimaal 48,77 EUR en maximaal 213,33 EUR. De gemeenteraad besliste op 21 oktober 2019 (jaarnummer 607) het bedrag van de presentiegelden met ingang van 1 januari 2020 te verhogen naar 213,33 EUR. Op 18 november 2019 (jaarnummer 109) besliste de districtsraad het bedrag van de presentiegelden met ingang van 1 januari 2020 vast te stellen op 213,33 EUR voor districtsraadsleden. Op 1 april 2021 was er een indexaanpassing waardoor de presentiegelden verhoogd zijn naar 217,59 EUR. In oktober 2021 was er een indexaanpassing waardoor de presentiegelden verhoogd zijn naar 221,94 EUR. Op 1 februari 2022 was er een indexaanpassing waardoor de presentiegelden verhoogd zijn naar 226,40 EUR. Op 1 april 2022 was er een indexaanpassing waardoor de presentiegelden verhoogd zijn naar 230,91 EUR. Op 1 juni 2022 was er een indexaanpassing waardoor de presentiegelden verhoogd zijn naar 235,52 EUR. Op 1 september 2022 was er een indexaanpassing waardoor de presentiegelden verhoogd zijn naar 240,24 EUR. Op 1 december 2022 was er een indexaanpassing waardoor de presentiegelden verhoogd zijn naar 245,05 EUR. 
Argumentatie
Voor het vierde kwartaal 2022 werden 85 aanwezigheden genoteerd voor 3 districtsraden en 3 raadscommissies.
Juridische grond
  • artikelen 16 en 17 van het Decreet lokaal bestuur regelen het presentiegeld voor de raadsleden. Ingevolge artikel 119 van het Decreet lokaal bestuur zijn die artikelen ook van toepassing op de districten;
  • titel IV van het besluit van de Vlaamse regering van 19 januari 2007 houdende het statuut van de lokale en provinciale mandatarissen, dat de lijst van vergaderingen vaststelt waarvoor presentiegeld kan toegekend worden, evenals de voorwaarden en modaliteiten van toekenning van de presentiegelden.
Algemene financiële opmerkingen
Het totale bedrag van de presentiegelden voor het vierde kwartaal 2022 bedraagt 20.550,27 EUR voor 85 aanwezigheden (58 aanwezigheden aan 240,24 EUR en 27 aanwezigheden aan 245,05 EUR). De zitpenningen voor de districtsraadsleden vallen ten laste van het district.

Beleidsdoelstellingen

9 - Decentralisatie
2HOB01 - Hoboken speelt zijn troeven uit
2HOB0104 - Hoboken is een verantwoordelijk en slim district

Besluit

Het districtscollege hoboken beslist:

Artikel 1

Het districtscollege keurt de presentiegelden voor de districtsraden en de commissiezittingen van het vierde kwartaal 2022 goed voor een totaalbedrag van 20.550,27 EUR.

Artikel 2

De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:
OmschrijvingBedragBoekingsadresBestelbon
Presentiegelden district Hoboken
vierde kwartaal 2022
20.550,27 EURbudgetplaats: 5060100000
budgetpositie: 6200
functiegebied: 2HOB010403A00000
subsidie: SUB_NR
fonds: intern
begrotingsprogramma: 2HO090190
budgetperiode: 2300
uitbetaling via payroll
4.

2023_DCHO_00004 - Binnengemeentelijke decentralisatie - Verslag Raad voor Overleg Jeugd 27 oktober 2022 - Kennisneming

Kennis genomen

Samenstelling

Aanwezig
Kathelijne Toen, districtsburgemeester; Tom De Boeck, districtsschepen; Paul De Ranter, districtsschepen; Carine Leys, districtsschepen; Ineke Pycke, Districtssecretaris
Afwezig
Ine Van de kerkhove, waarnemend districtssecretaris
Verontschuldigd
Carolyn Krekels, districtsschepen
Secretaris
Ineke Pycke, Districtssecretaris
Voorzitter
Kathelijne Toen, districtsburgemeester
4.

2023_DCHO_00004 - Binnengemeentelijke decentralisatie - Verslag Raad voor Overleg Jeugd 27 oktober 2022 - Kennisneming

2023_DCHO_00004 - Binnengemeentelijke decentralisatie - Verslag Raad voor Overleg Jeugd 27 oktober 2022 - Kennisneming

Motivering

Aanleiding en context

Het reglement bestuurlijke organisatie van de stad Antwerpen voorziet de mogelijkheid voor het stadsbestuur en de districtsbesturen om regelmatig met elkaar in overleg te gaan. Aanvullend werd een nieuw samenwerkingsmodel stad-districten opgemaakt. Hiermee wordt het overleg tussen de tien besturen gekoppeld aan de beleids- en beheerscyclus, en wordt de vorm van het overleg afhankelijk gemaakt van de doelstelling ervan. Wanneer sprake is van het uitzetten of scherpstellen van een beleidsvisie, of wanneer overgegaan wordt tot evaluatie, houden de besturen een raad voor overleg.

Indien het gaat om het operationaliseren van een beleidsvisie, organiseert men een werkoverleg. In alle gevallen is het mogelijk om ter voorbereiding bilateraal overleg in te plannen. Als men alleen tot bedoeling heeft om informatie te laten doorstromen, wordt dit aangegeven met de term informatiesessie.

Het nieuwe samenwerkingsmodel laat toe om voorstellen tot beslissing te formuleren.

Argumentatie

Conform het nieuwe samenwerkingsmodel worden de verslagen van het overleg tussen stad en districten ter kennisneming geagendeerd op het college en de districtscolleges. 

Volgende werkvergadering vond plaats:

DatumDomeinTitel Agendapunten
27 oktober 2022Jeugd  Thema Jeugd 
  • Toelichting kader voor inspraak
  • Ondersteuning voor professioneel jeugdwerk
  • Verplicht model 2 uittreksel strafregister voor jeugdwerk

  • Juridische grond

    Artikel 27 van het basisreglement bestuurlijke organisatie stad Antwerpen goedgekeurd door de gemeenteraad op 25 februari 2019 (jaarnummer 130) bepaalt de modaliteiten van de raad voor overleg (het reglementair overlegorgaan tussen het college en de districtscolleges).

    Beleidsdoelstellingen

    8 - Sterk bestuurde stad
    2SBS01 - Bestuurszaken
    2SBS0101 - Reguliere taken bestuurszaken

    Besluit

    Het districtscollege hoboken beslist:

    Artikel 1

    Het districtscollege neemt kennis van volgend verslag, thema Jeugd:
    Raad voor Overleg van 27 oktober 2022 Inhoud:
    • Toelichting kader voor inspraak
    • Ondersteuning professioneel jeugdwerk
    • Verplicht model 2 uittreksel strafregister voor jeugdwerk


    Artikel 2

    Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.
    5.

    2023_DCHO_00005 - Binnengemeentelijke decentralisatie - Verslag conferentie van districtsburgemeesters 27 oktober 2022 - Kennisneming

    Kennis genomen

    Samenstelling

    Aanwezig
    Kathelijne Toen, districtsburgemeester; Tom De Boeck, districtsschepen; Paul De Ranter, districtsschepen; Carine Leys, districtsschepen; Ineke Pycke, Districtssecretaris
    Afwezig
    Ine Van de kerkhove, waarnemend districtssecretaris
    Verontschuldigd
    Carolyn Krekels, districtsschepen
    Secretaris
    Ineke Pycke, Districtssecretaris
    Voorzitter
    Kathelijne Toen, districtsburgemeester
    5.

    2023_DCHO_00005 - Binnengemeentelijke decentralisatie - Verslag conferentie van districtsburgemeesters 27 oktober 2022 - Kennisneming

    2023_DCHO_00005 - Binnengemeentelijke decentralisatie - Verslag conferentie van districtsburgemeesters 27 oktober 2022 - Kennisneming

    Motivering

    Aanleiding en context

    De conferentie van districtsburgemeesters vergaderde op 27 oktober 2022 over aanpassing 6 van het meerjarenplan 2020-2025 voor de districten.

    Argumentatie

    Conform het samenwerkingsmodel worden de verslagen van het overleg tussen stad en districten ter kennisneming geagendeerd op het college en de districtscolleges. Op 27 oktober 2022 vond de conferentie van districtsburgemeesters plaats over aanpassing 6 van het meerjarenplan 2020-2025.

    Juridische grond

    Artikel 144 van het Decreet lokaal bestuur bepaalt dat de districtsburgemeesters door het college van burgemeester en schepenen voor overleg kunnen worden samengeroepen telkens als de toestand dat vereist. Een dergelijk overleg is jaarlijks verplicht voor de opmaak van het meerjarenplan en de aanpassingen ervan, alsook voor de vaststelling van de personeelsbehoeften van de districtsraden. De voorzitters vormen samen de conferentie van de districtsburgemeesters voor dat overleg. 

    Beleidsdoelstellingen

    8 - Sterk bestuurde stad
    2SBS01 - Bestuurszaken
    2SBS0101 - Reguliere taken bestuurszaken

    Besluit

    Het districtscollege hoboken beslist:

    Artikel 1

    Het districtscollege neemt kennis van het verslag van de conferentie van districtsburgemeesters van 27 oktober 2022.

    Artikel 2

    Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.
    6.

    2023_DCHO_00006 - District Hoboken. Edmond Cretsstraat - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring

    Goedgekeurd

    Samenstelling

    Aanwezig
    Kathelijne Toen, districtsburgemeester; Tom De Boeck, districtsschepen; Paul De Ranter, districtsschepen; Carine Leys, districtsschepen; Ineke Pycke, Districtssecretaris
    Afwezig
    Ine Van de kerkhove, waarnemend districtssecretaris
    Verontschuldigd
    Carolyn Krekels, districtsschepen
    Secretaris
    Ineke Pycke, Districtssecretaris
    Voorzitter
    Kathelijne Toen, districtsburgemeester
    6.

    2023_DCHO_00006 - District Hoboken. Edmond Cretsstraat - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring

    2023_DCHO_00006 - District Hoboken. Edmond Cretsstraat - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring

    Motivering

    Gekoppelde besluiten
    Aanleiding en context

    De Edmond Cretsstraat in het district Hoboken:

    • behoort tot het beheer van de stad Antwerpen;
    • heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer dat goedgekeurd werd door het college op 12 mei 2021 (jaarnummer 3920);
    • maakt deel uit van een goedgekeurde zone 30, gekend als 'Kern Hoboken'.
    Op 20 november 2022 werd een aanvraag ingediend door een bewoner van de Edmond Cretsstraat om een voorbehouden parkeerplaats voor personen met een handicap in te richten.

    De oversteekplaatsen voor voetgangers ter hoogte van de Vinkeveldenstraat werden verwijderd bij het inrichten van de fietsstraat. De straat wordt later aangelegd volgens de norm zone 30.

    Argumentatie
    Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld: 
    • inrichten van een voorbehouden parkeerplaats voor personen met een handicap ter hoogte van nummer 41 (artikel 2).
      Onderzoek heeft uitgewezen dat de aanvrager, wonende in de Edmond Cretsstraat 26, voldoet aan de voorwaarden.
    • De oversteekplaatsen langs de beide zijden van het kruispunt met de Vinkeveldenstraat werden verwijderd. Het desbetreffende artikel 3 van het aanvullend verkeersreglement wordt hieraan aangepast.
    De parkeerbalans blijft ongewijzigd.
    Juridische grond
    • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
    • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
    • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
    • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
    • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
    • Gemeenteraadsbesluit van 16 december 2019 (jaarnummer 760) waarbij de gewijzigde statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd;
    • Artikel 56 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
    • Collegebesluit van 24 februari 2017 (jaarnummer 1853) waarin de werkwijze voor het opmaken van de verkeersadviezen voor heraanleg openbaar domein, aanvullende verkeersreglementen en proefopstellingen werden vastgesteld;
    • Ministeriële rondzendbrief van 3 april 2001 betreffende parkeerplaatsen, voorbehouden voor personen met een handicap;
    • Collegebesluit van 19 december 2001 (jaarnummer 13659) met de richtlijnen voor het inrichten van voorbehouden parkeerplaatsen voor personen met een handicap;
    • Ministeriële rondzendbrief van 25 april 2003 betreffende parkeerplaatsen, voorbehouden voor personen met een handicap;
    • Collegebesluit van 6 juli 2007 (jaarnummer 8652) betreffende parkeerplaatsen voorbehouden voor personen met een handicap.
    Regelgeving: bevoegdheid
    Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4464) werden de principes en werkkaders bevestigd, die van toepassing zijn op de districtscolleges en districtsraden voor de uitvoering van hun bevoegdheden. Het college besliste om bij de goedkeuring van een aanvullend verkeersreglement, voorafgaandelijk aan de beslissing, telkens advies te vragen aan het betrokken district.
    Algemene financiële opmerkingen
    De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

    Beleidsdoelstellingen

    9 - Decentralisatie
    2HOB01 - Hoboken speelt zijn troeven uit
    2HOB0106 - Adviesbevoegdheid
    2HOB010602 - Mobiliteit

    Besluit

    Het districtscollege hoboken legt het volgende voor aan de districtsraad hoboken:

    Artikel 1

    De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Edmond Cretsstraat in het district Hoboken, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in de collegezitting van 12 mei 2021 (jaarnummer 3920).

    Artikel 2

    Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.