Vrijdag 15 december kwam aan het licht dat Stad Antwerpen de aanvraag voor de omgevingsvergunning intrekt voor het dossier van de omstreden keerlus Drakenhoflaan – Boekenberglei - Cruyslei. Dit volgt nadat meer dan duizend bezwaarschriften niet meegenomen zijn als deel van het openbaar onderzoek tijdens de vergunningsprocedure. Bezwaarschriften die al eens opnieuw moesten ingediend worden, omdat het ontwerp licht aangepast werd na een advies van de brandweer bij een vorig openbaar onderzoek in augustus, waarna er onzekerheid was of de toen al ingediende bezwaren nog wel mee in rekening gebracht zouden worden. Dubbel werk dus voor de buurtbewoners die zich massaal schaarden achter de oproep van o.a. burgergroepering Het Juiste Spoor om bezwaar in te dienen. Dit maakt het extra pijnlijk om dan te horen dat er omwille van geblunder met een groot deel van deze bezwaren geen rekening gehouden is.
Het is een dossier dat alles behalve vlekkeloos verloopt. We hebben in 2018 en 2021 bomenstudies gehad die negatief waren over de impact van de trambedding op bomen die aangeduid zijn als te behouden bomen. We hebben het voorbereiden van het verplaatsen van de bomen gehad, terwijl het democratisch proces van de vergunningsaanvraag nog niet afgerond was en dit zonder enige vorm van communicatie. We hebben de ongezien sterke weerstand van de buurtbewoners t.o.v. dit project en nu hebben we het geblunder met bezwaarschriften. Dit dossier loopt ondertussen al zo lang en wil maar niet slagen.
Voor mij, onze fractie en duizenden andere mensen is het nog steeds zoeken naar argumenten waarom deze keerlus een meerwaarde zou zijn voor de buurt en bij uitbreiding de mobiliteit in Deurne en Antwerpen. Ondertussen blijft de Boekenberglei wel een van de minst fietsvriendelijke straten van Deurne. Ondertussen blijft het kruispunt Boekenberglei/Cruyslei/Gouverneur Holvoetlaan een van de gevaarlijkste kruispunten van Deurne. Deze zaken moeten dringend aangepakt worden voor de veiligheid van de Deurnenaars. Als je de toevoeging van nieuwe tramsporen buiten beschouwing laat waren er in het ontwerp weldegelijk veel positieve elementen terug te vinden. Laten we dit momentum aansnijden om definitief afstand te nemen van de nutteloze en kostelijke aanleg van tramsporen waar er geen nodig zijn en om na te denken over een heraanleg van de Boekenberglei tussen het kruispunt met de Menegemlei/Jozef Verbovenlei en het kruispunt met de Drakenhoflaan zonder keerlus.
Graag het standpunt van het college a.u.b.