Terug
Gepubliceerd op 04/04/2023

2023_DCDE_00084 - Ter Rivierenlaan. SWOU12214. Wegeniswerken - Projectdefinitie en concept - Goedkeuring

districtscollege Deurne
ma 03/04/2023 - 09:00 Digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Tjerk Sekeris, districtsburgemeester; Frank Vercammen, districtsschepen; Freddy Lorent, districtsschepen; Philip Van Acker, districtsschepen; Mieke De Wispeleir, plaatsvervangend districtssecretaris; Maarten Caestecker, districtssecretaris

Afwezig

Elke Brydenbach, districtsschepen

Secretaris

Mieke De Wispeleir, plaatsvervangend districtssecretaris

Voorzitter

Tjerk Sekeris, districtsburgemeester
2023_DCDE_00084 - Ter Rivierenlaan. SWOU12214. Wegeniswerken - Projectdefinitie en concept - Goedkeuring 2023_DCDE_00084 - Ter Rivierenlaan. SWOU12214. Wegeniswerken - Projectdefinitie en concept - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

fase

actie

datum

jaarnummer

infomoment bewoners

Leefbaarheidsbevraging

Workshop

Infomoment

augustus 2021

10 mei 2022

8 december 2022

 --


Het district wenst:

  • dat de Ter Rivierenlaan wordt heringericht tot een aangename woonstraat met meer ruimte voor groen en water, en die een groene verbinding vormt tussen het Rivierenhof en Bremweide;
  • de verkeersveiligheid te verhogen, doorgaand gemotoriseerd verkeer door de straat en de omliggende wijk te beperken en snelheid milderende maatregelen door te voeren;
  • extra verblijfsruimten op maat van de wijk te integreren die de sociale cohesie in de wijk kunnen versterken.

Argumentatie

Het district Deurne wenst de Ter Rivierenlaan her aan te leggen en om te vormen tot een klimaatrobuuste straat die klaar is voor de toekomst. Bij deze herinrichting wordt er ingezet op ontharding en verblauwing. Hiervoor wordt een kwalitatieve en duurzame groenstructuur voorzien die tevens een verbinding vormt tussen de aangrenzende groengebieden. De verblijfskwaliteit wordt verbeterd en er wordt ingezet op verkeersveiligheid. Water-link vernieuwt de riolering in de straat en neemt inrichtingsmaatregelen op om het regenwater te laten infiltreren en bufferen zodat wateroverlast wordt voorkomen. 

Analyse

Op basis van de adviezen en een grondige analyse werd de bestaande toestand in beeld gebracht.

  • Karakter:

De Ter Rivierenlaan is een statige woonstraat met historisch waardevolle woningen met groene voortuinen, verschillende bomen, ruime voetpaden en een breed straatprofiel.

  • Gebruik

De Ter Rivierenlaan is  een straat met voornamelijk woonfuncties. Op de straathoeken en onder de appartementsgebouwen in het meest zuidelijke straatdeel bevindt zich op verschillende plekken lokaal gerichte kleinhandel. Centraal in de straat staat de Sint Rumolduskerk. In de directe omgeving van de Ter Rivierenlaan is er de basisschool ‘Het Baronneke’ en zijn er enkele kleine groene speelplekken.

  • Mobiliteit

De straat is een lokale woonstraat met een snelheidsregime van 30km/u en tweerichtingsverkeer. De kruispunten zijn ingericht als ronde punten. Langs weerszijden van de rijweg bevindt zich een parkeerstrook voor langsparkeren. De straat is aangeduid als een wijkroute in het functioneel fietsroutenetwerk.

  • Water

De Ter Rivierenlaan is overstromingsgevoelig. Verschillende woningen hebben geregeld last van ondergelopen kelders. De huidige riolering bestaat uit een gemengd stelsel.

  • Groen

De vele en gevarieerde bomen in de straat creëren een groen straatbeeld. Dankzij haar ligging en breedte heeft de Ter Rivierenlaan het potentieel om een waardevolle groenstructuur en groenverbinding tussen het noordelijk gelegen gemeentepark ‘Bremweide’ en het zuidelijk gelegen provinciaal groendomein ‘Rivierenhof’ te vormen. 

Concept

Op basis van ontwerpend onderzoek werden verschillende profielen met elkaar vergeleken. Rekening houdend met de ambities voor de straat (ontharden, vergroenen, aangename woonomgeving creëren, verkeersveiligheid,…) waterinfiltratie, brandveiligheid en daarbij horend de bereikbaarheid van de woningen werd het voorliggende concept weerhouden. 

De krachtlijnen van het aangepaste concept worden hier opgesomd: 

  • De Ter Rivierenlaan wordt heraangelegd tot een aangename woonstraat met ruimte voor groen en water. Hiervoor krijgt de straat van aan de Plankenbergstraat tot aan de Ter Heydelaan een nieuwe brede groene middenberm.  Deze grote en maximaal aaneengesloten groenstructuur wordt op een toekomstgerichte, klimaatrobuuste wijze ingericht door de aanplant van bomen van verschillende soorten in combinatie met een gevarieerde onderbeplanting (struiken, grassen, …) en met oog op het zo snel mogelijk realiseren van een volwaardige en duurzame groenstructuur. Bijkomend biedt de brede middenberm kansen voor maximale waterinfiltratie. In het straatdeel van aan de Plankenbergstraat tot aan de Turnhoutsebaan blijft de bestaande groenstructuur grotendeels behouden, enkel de onderbeplanting wordt diverser. Door deze kwalitatieve, ruime groencorridor ontstaat een waardevolle groenverbinding tussen de Bremweide en het Rivierenhof.
  • De straat wordt heringericht als een lokale woonstraat met aandacht voor verkeersveiligheid. De rijweg wordt opgedeeld door middel van een centrale groene berm. Verhoogde inrichtingen op de kruispunten zorgen voor snelheidsremming van het verkeer. Op vier plaatsen worden de oost-west verbindingen voor gemotoriseerd verkeer onderbroken. Voor zachte weggebruikers worden er verkeersveilige oversteken voorzien. De bereikbaarheid van alle gebouwen blijft gegarandeerd.
  • De Ter Rivierenlaan wordt ingericht op maat van de gebruikers en ter versterking van de sociale cohesie. Op verschillende plaatsen worden zitvoorzieningen, rustpunten, speelaanleidingen en functioneel straatmeubilair zoals fietsbeugels, afvalbakken,… voorzien. Ook de middenberm wordt aangewend voor dit programma, zodat voetpaden en parkeerstroken deels gevrijwaard kunnen worden van obstakels en de middenberm als een aangename ontmoetingsruimte kan functioneren. Ter hoogte van de kerk wordt nog extra ingezet op het creëren van een aangename verblijfsomgeving.

Mobiliteitsvoorwaarden

  • Snelheidsregime: zone 30.
  • Verkeersplateaus op de kruispunten.
  • Voorrangsregeling: voorrang van rechts.
  • Verkeerssamenstelling: gemengd verkeer.
  • Parkeerorganisatie: langsparkeren.
  • Rijrichting: ontdubbelde rijwegen met centrale middenberm (met uitzondering van deel tussen Turnhoutsebaan en Plankenbergstraat).
  • VRI aan Turnhoutsebaan.
  • Doortrekking centrale groenstructuur ter hoogte van:
    1. Plankenbergstraat;
    2. De Neufstraat;
    3. Kreglingerstraat;
    4. Baron Leroystraat.

Parkeerbalans
In de bestaande toestand zijn er 198 plaatsen. Bij de heraanleg wordt de volledige straat voorzien van langsparkeerplaatsen. Bij de uitwerking naar de volgende fase zal dit verder geconcretiseerd worden.

Bomenbalans
In het straatdeel van de Turnhoutsebaan tot aan de Plankenbergstraat blijven al de bestaande bomen behouden. In de rest van de straat dient, ten gevolge van diverse randvoorwaarden, waaronder de brandweerbereikbaarheid,  een groot deel van de bestaande bomen te verdwijnen. Deze straatsegmenten worden volledig heraangelegd met een brede middenberm die sterk inzet op een kwalitatieve groenstructuur met een hoog aantal toekomstbomen en snel groeiende ondersteuners waardoor een volwassen en groen straatbeeld zo snel mogelijk gerealiseerd wordt.

Hemelwaterplan
Op 19 januari 2018 (jaarnummer 501) keurde het college het hemelwaterplan goed.
De Vlaamse wetgeving en het hemelwaterplan van de stad Antwerpen stellen dat maximaal moet worden gestreefd naar bronmaatregelen om hemelwater op te vangen en te verwerken.

De Ter Rivierenlaan heeft vandaag een gemengd rioleringsstelsel. Bij de heraanleg wordt een gescheiden riolering voorzien. Bijkomend wordt volop ingezet op het infiltreren en vertraagd afvoeren van hemelwater.

Regelgeving: bevoegdheid

Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges vastgelegd.
Artikel 11 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale straten en pleinen.

In het gemeenteraadsbesluit van 31 mei 2021 (jaarnummer 309) werden de bovenlokale locaties gecoördineerd.
De Ter Rivierenlaan is een lokale straat.

Inspraak

In de zomer van 2021 werd een leefbaarheidsbevraging georganiseerd. Straat- en buurtbewoners konden zo (digitaal) doorgeven hoe zij hun straat beleven, wat er goed is en wat er beter kan.

Op dinsdag 10 en woensdag 11 mei 2022 organiseerde district Deurne een participatiemoment dat doorging in de vorm van een workshop. Hierbij gingen deelnemers concreet aan de slag om hun straat vorm te geven. De focus lag hierbij op de invulling van de groene ruimte en de straatbeleving. De ontwerper ging met deze input aan de slag om het conceptontwerp op te maken.

Op 8 december 2022 organiseerde het district Deurne een inloopmoment over het concept. Voor bepaalde inrichtingselementen konden aanwezigen ter plaatse feedback geven. 

Algemene financiële opmerkingen

Het voor deze opdracht vereist budget is voorzien op SUB_NR/INTERN/2400/5042500000/224/2DEU010101M01316/2DE090200.

Beleidsdoelstellingen

9 - Decentralisatie
2DEU01 - Ambitieus Deurne
2DEU0101 - Een leefbaar Deurne
2DEU010101 - Grijs, straatmeubilair en verkeersveiligheid
2DEU010101M01316 - SWOU12214 Ter Rivierenlaan

Besluit

Het districtscollege deurne beslist:

Artikel 1

Het districtscollege keurt de projectdefinitie en het concept (17 maart 2023) voor de wegeniswerken in de Ter Rivierenlaan, district Deurne, goed.

Artikel 2

Het districtscollege neemt kennis van de mobiliteitsvoorwaarden.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Artikel 4

Het districtscollege geeft opdracht aan:

Dienst

Taak

SW/PR/ONT

  • Opdracht aan Water-link:
    • opmaken ontwerpmaatregelen voor infiltratie.
  • concept uitwerken tot een definitief ontwerp

SW/PR/ADM

mobiliteitsvoorwaarden ter goedkeuring voorleggen aan het college


Bijlagen

  • 20230317_12214_PDCON_CB.pdf