Het districtscollege richtte een collegiaal schrijven op 20 februari 2023 over de plannen van De Lijn bij de vernieuwing van de Herentalsebaan tussen de Manebruggestraat en Florent Pauwelslei (2023_DCDE_00044).
Het districtscollege vernam dat De Lijn in eerste instantie de tram niet wil stilleggen tijdens de werken, omdat het enkelspoorsysteem geboekt is tot 2023 door de werken aan de Belgiëlei.
De Lijn en de stad Antwerpen bereikten daarna wel een akkoord om de tramlijn uit de Herentalsebaan te trekken, door te laten rijden over de Ruggeveldlaan tussen de Boterlaarbaan en de August Van de Wielelei en te laten draaien aan het Wim Saerensplein.
Het getuigt van weinig terreinkennis van De Lijn (en de stad Antwerpen) om die oplossing naar voor te schuiven. De keerlus op het Wim Saerensplein werkt alleen voor trams die uit Antwerpen komen vanuit de Ter Heydelaan en niet voor rijtuigen die van de Ruggeveldlaan komen. Bovendien werd de Ruggeveldlaan meer dan een decennium geleden aangelegd met een DBFM-constructie (design/ontwerp, build/bouw, finance/financier, maintain/onderhoud) in het kader van Brabo II. Dat maakt dat er onderhandeld moet worden met een aantal bedrijven uit dat consortium. Die onderhandelingen duren meestal vrij lang en die tijd is er gewoon niet.
De Herentalsebaan is in erbarmelijke toestand en moet dringend op de schop.
Het districtscollege vraagt aan het college van burgemeester en schepenen om bij De Lijn aan te dringen op een tijdelijke omleiding over de Ruggeveldlaan tussen de Boterlaarbaan en de August van de Wielelei, met eindstation aan het rondpunt van Wommelgem. Op die manier worden aanpassingen aan het tramnet voorlopig vermeden.
Het districtscollege geeft opdracht aan het districtssecretariaat om deze vraag over te maken aan Bestuurszaken voor toewijzing aan de bevoegde vakschepen.