Terug
Gepubliceerd op 24/10/2023

2023_DCDE_00275 - District Deurne. Ter Heydelaan - Proefopstelling. Aanpassing verkeerssignalisatie. Advies - Goedkeuring

districtscollege Deurne
ma 23/10/2023 - 09:00 Districtshuis Deurne
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Tjerk Sekeris, districtsburgemeester; Elke Brydenbach, districtsschepen; Frank Vercammen, districtsschepen; Freddy Lorent, districtsschepen; Philip Van Acker, districtsschepen; Maarten Caestecker, districtssecretaris

Verontschuldigd

Mieke De Wispeleir, plaatsvervangend districtssecretaris

Secretaris

Maarten Caestecker, districtssecretaris

Voorzitter

Tjerk Sekeris, districtsburgemeester
2023_DCDE_00275 - District Deurne. Ter Heydelaan - Proefopstelling. Aanpassing verkeerssignalisatie. Advies - Goedkeuring 2023_DCDE_00275 - District Deurne. Ter Heydelaan - Proefopstelling. Aanpassing verkeerssignalisatie. Advies - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

De Ter Heydelaan in het district Deurne:

  • behoort tot het beheer van de stad Antwerpen;
  • heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer dat goedgekeurd werd door het college op 3 maart 2023 (jaarnummer 1327);
  • maakt deel uit van het reglement "Parkeren met beperkte parkeertijd binnen de Singel en in de 20ste-eeuwse gordel" met het oog op het betalend- en bewonersparkeren en/of het residentieel parkeren met parkeerschijf en bewonerskaart.

Stad Antwerpen is bezig met de aanpak van niet-beveiligde zebrapaden over méér dan één rijstrook uit één richting. Deze zebrapaden creëren een potentieel onveilige verkeerssituatie, omdat voertuigen elkaar het zicht ontnemen op overstekende zwakke weggebruikers. Daarnaast is er bij een lang zebrapad ook een langere periode kans op een conflict. Het doel van de aanpak is om de verkeerssituatie aan deze oversteken veiliger te maken voor alle weggebruikers.

De Ter Heydelaan heeft een zeer breed rijvlak zonder middenmarkering van 11-12 meter waar men aan beide zijden mag langsparkeren. Er is dus een rijbaan van 7-8 meter waar men elkaar voorbij kan rijden. De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling Mobiliteit) stelt voor om via een proefopstelling een veilige oversteek voor voetgangers en fietsers te voorzien en dit voor een periode van minimaal zes maanden.

Juridische grond

  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Gemeenteraadsbesluit van 16 december 2019 (jaarnummer 760) waarbij de gewijzigde statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd;
  • Collegebesluit van 24 februari 2017 (jaarnummer 1853) waarin de werkwijze voor het opmaken van de verkeersadviezen voor heraanleg openbaar domein, aanvullende verkeersreglementen en proefopstellingen werden vastgesteld.

Argumentatie

Kruispunt Ter Heydelaan met Ter Rivierenlaan
De gemarkeerde oversteek naar de tramhalte wordt verkort door de rijweg plaatselijk te versmallen met markeringen en plooibakens. Hierdoor kan het autoverkeer niet naast elkaar rijden en blijft er goed zicht op de overstekende voetganger. Om in de rijrichting van de Gallifortlei goed zicht te houden op de overstekende voetganger worden de taxistandplaatsen verplaatst tot voorbij het zebrapad. De afbakening, in de vorm van jerseys op de nieuwe locaties voor taxi's, worden richting de tramlijn verplaatst zodat er voldoende plaats is om in- en uit te stappen. Op de oude taxistandplaatsen worden fietsnietjes voorzien om zo foutparkeren tegen te gaan. Voor de bus wordt er een haltehaven ingetekend. 

Kruispunt Ter Heydelaan met André Hermanslaan
De gemarkeerde oversteken naar de tramhalte worden verkort door de rijweg plaatselijk te versmallen met markeringen, plooibakens en jerseys. Hierdoor kan het autoverkeer niet naast elkaar rijden en blijft er goed zicht op de overstekende voetganger. Ook parkeren tot tegen het zebrapad wordt tegengegaan met markeringen en paaltjes om het zicht op voetgangers vrij te houden. Voor de brandweer is er rekening gehouden met de plaatsing van de plooibakens, zodat de draaicirkels vrij blijven van obstakels.

Kruispunt Ter Heydelaan met Leopold Gilislaan
Parkeren tot tegen de oversteek wordt tegengegaan met markering en plooibakens om het zicht op overstekende fietsers vrij te houden.

Ter Heydelaan ter hoogte van huisnummer 448
De gemarkeerde oversteken worden verkort door de rijweg plaatselijk te versmallen met markeringen, plooibakens en jerseys. Hierdoor kan het autoverkeer niet naast elkaar rijden en blijft er goed zicht op de overstekende voetganger. Hierbij wordt rekening gehouden met de uitrit van huisnummer 448. Bij het plaatsen van de plooibakens wordt rekening gehouden met het opstellen van de glaswagen aan de glasbollen.   

Eén van de maatregelen voor verbeterde verkeersveiligheid is zorgen voor goed zicht op overstekende voetgangers en fietsers, en zorgen dat er niet op de oversteek wordt geparkeerd. Voor een 50 km/u weg wordt er een parkeervrije ruimte van 10 meter vóór iedere voetgangers- en fietsoversteek gehanteerd. Om dit mogelijk te maken, verdwijnen er zes plaatsen. Daarnaast is het niet veilig om abrupt te versmallen op een weg waar de maximumsnelheid 50 km/u is. Daarom zullen er aan de André Hermanslaan voor de geleidelijke versmalling nog drie plaatsen weggenomen worden.

Algemene financiële opmerkingen

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Adviezen

Brandweer Antwerpen, advies van 5 september 2023 Gunstig advies
Verkeerspolitie Antwerpen, advies van 17 juli 2022 Gunstig advies
De Lijn, advies van 14 juni 2023 Gunstig advies

Beleidsdoelstellingen

9 - Decentralisatie
2DEU01 - Ambitieus Deurne
2DEU0104 - Een goed bestuurd Deurne
2DEU010405 - Adviesraden

Besluit

Het districtscollege deurne beslist:

Artikel 1

Het districtscollege geeft gunstig advies voor de proefopstelling in de Ter Heydelaan.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen

  • Ter_Heydelaan_kruispunt_Leopold_Gilislaan_BT_NT.pdf
  • Ter_Heydelaan_NR448_BT_NT.pdf
  • Ter_Heydelaan_kruispunt_André_Hermanslaan_BT_NT.pdf
  • Ter_Heydelaan_kruispunt_Ter_Rivierenlaan_BT_NT.pdf