fase | actie | datum | jaarnummer |
projectdefinitie en concept | goedkeuring districtscollege
| 3 april 2023 | 84 |
mobiliteitsvoorwaarden | goedkeuring college | 28 april 2023 | 2785 |
adviezen | Coördinatieoverleg Openbaar Domein | 30 mei 2023 | -- |
info | infomoment | 1 juni 2023 | -- |
Het districtscollege keurde in zitting van 3 april 2023 (jaarnummer 84) de projectdefinitie en concept voor de wegeniswerken in de Ter Rivierenlaan, district Deurne, goed en nam kennis van de mobiliteitswaarden.
Het college keurde in zitting van 28 april 2023 (jaarnummer 2785) de mobiliteitsvoorwaarden goed.
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling heeft het concept vertaald in een definitief ontwerp.
Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges vastgelegd.
Artikel 11 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale straten en pleinen.
In het gemeenteraadsbesluit van 31 mei 2021 (jaarnummer 309) werden de bovenlokale locaties gecoördineerd.
De Ter Rivierenlaan is een lokale straat.
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling maakte een definitief ontwerp op. Er werden ten opzichte van de projectdefinitie en concept volgende wijzigingen aangebracht.
Parkeerbalans
Het definitief ontwerp resulteert in een parkeerbalans van 140 plaatsen in de bestaande toestand naar 122 plaatsen in de nieuwe toestand. Het verlies aan parkeerplaatsen is voornamelijk te wijten aan het omvormen van de haakse en schuine parkeerplaatsen naar langsparkeerplaatsen.
Bomenbalans
Het definitief ontwerp resulteert in een positieve bomenbalans. Van de 137 bestaande bomen kunnen er 28 behouden blijven. Aanvullend worden er 152 nieuwe bomen voorzien. Dit resulteert in een bomenbalans van 180 (+43). In het ambitieuze groenplan worden 33 verschillende boomsoorten gebruikt.
Hemelwaterplan
Op 19 januari 2018 (jaarnummer 501) keurde het college het hemelwaterplan goed.
De Vlaamse wetgeving en het hemelwaterplan van de stad Antwerpen stellen dat maximaal moet worden gestreefd naar bronmaatregelen om hemelwater op te vangen en te verwerken.
De Ter Rivierenlaan ligt in een zone waar het rioleringsstelsel gescheiden aangelegd moet worden. Voor deze zone wordt een gescheiden systeem voorgesteld.
Het hemelwater dat terechtkomt op het openbaar domein wordt integraal afgevoerd naar de infiltratiezones. Deze hebben een buffer en infiltratiecapaciteit die voldoende hoog ligt om een T20-bui volledig op te vangen en lokaal te laten infiltreren. Voor zeer intense buien worden er in de infiltratiezones overstortkolken voorzien die overtollig regenwater richting RWA sturen.
Omgevingsvergunning
Voor deze werken is een omgevingsvergunning vereist.
Het voor deze opdracht vereist budget is voorzien op SUB_NR/INTERN/5042500000/224/2DEU010101M01316/2DE090200/2400 en 2500.
Op 30 mei 2023 geeft het Coördinatieoverleg Openbaar Domein gunstig advies op voorwaarde dat:
• Er bij de opmaak van het beplantingsplan rekening gehouden wordt met de zichtbaarheid op kruis- en oversteekpunten;
Dit wordt meegenomen bij de opmaak van het beplantingsplan.
• In samenspraak met SW/MOB onderzocht wordt hoe het Vélo-station beter bereikbaar gemaakt kan worden;
Dit werd onderzocht en aangepast op plan in samenspraak met SW/MOB (Mobiliteit)
• De positie en bereikbaarheid van de parkeerplaatsen voor gehandicapten verbeterd wordt;
De locatie werd gewijzigd in functie van een betere bereikbaarheid.
• Nagekeken wordt of de breekpalen niet te omzeilen zijn en deze indien nodig verplaatst worden;
De positie van de (breek)palen werd onderzocht en bijgesteld waar nodig.
• De correcte fietspadmarkeringen aangebracht worden op plan;
Deze werden toegevoegd op plan.
• De afslagstrook voor fietser ter hoogte van de Turnhoutsebaan compacter gemaakt wordt;
Dit werd opgenomen met SW/MOB, er werd beslist de ingetekende afslagstrook te behouden.
• De positie van de verkeerslichten en signalisatie nagekeken wordt;
Dit wordt verder onderzocht bij opmaak signalisatieplannen.
• Er extra fietsbeugels voorzien worden in zone 1;
Het aantal fietsbeugels in zone 1 werd verhoogd naar 13 beugels.
• Er onderzocht wordt of het kruispunt met de Plankenbergstraat nog beter ontworpen kan worden;
Het kruispunt werd herbekeken en aangepast in functie van een betere leesbaarheid voor de verschillende vervoersmodi.
• Nagegaan wordt of de fietstrommel teruggeplaatst of vervangen dient te worden;
De fietstrommel werd teruggeplaatst in nabijheid van zijn originele locatie.
• Onderzocht wordt of de keerlussen voldoende breed zijn;
De keerlussen werden verbreed naar 4,00m.
• Onderzocht wordt of de nieuwe locatie van de glasbak weerhouden kan worden;
Dit werd afgestemd met SB/SR (Stadsbeheer/ ***), de glascontainer werd voorzien nabij de huidige locatie.
• Het (aankomend) advies rond speelaanleidingen gevolgd wordt;
Op basis van het advies werd de speelzone verder gedetailleerd.
• De vuilbakken gepositioneerd worden zoals SB/SR voorstelt;
Dit werd aangepast op plan.
• De ‘POORT-berekening’ toegevoegd worden aan het collegebesluit;
Deze werd als bijlage toegevoegd.
• De sandwichconstructies mee op plan gezet worden;
Deze werden toegevoegd aan het plan.
• De lichtenregeling voor kruispunt Turnhoutsebaan uitgewerkt wordt in samenwerking met het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV);
Dit zal in functie van het uitvoeringsdossier opgenomen worden met AWV.
Het districtscollege keurt het definitief ontwerp (20 juli 2023) voor wegeniswerken in de Ter Rivierenlaan, district Deurne goed.
Het districtscollege keurt goed dat de aanvraag van een omgevingsvergunning voor wegeniswerken in de Ter Rivierenlaan, district Deurne, wordt ingediend bij de bevoegde instantie.
Het districtscollege geeft opdracht aan:
Dienst | Taak |
SW/PR/ONT |
|
SW/Mobiliteit | definitief signalisatieplan opmaken |