Terug
Gepubliceerd op 23/05/2023

2023_DCWI_00080 - District Wilrijk - Proefopstelling. Publieke laadpalen. Nieuwe locaties. Advies - Goedkeuring

districtscollege Wilrijk
ma 15/05/2023 - 18:15 collegezaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Kristof Bossuyt, districtsburgemeester; Hans Ides, districtsschepen; Linda Verlinden, districtsschepen; Robert Moens, districtsschepen; Julie De Vos, districtssecretaris

Afwezig

Werner Theuns, districtsschepen; Danny Raets, waarnemend districtssecretaris

Secretaris

Julie De Vos, districtssecretaris

Voorzitter

Kristof Bossuyt, districtsburgemeester
2023_DCWI_00080 - District Wilrijk - Proefopstelling. Publieke laadpalen. Nieuwe locaties. Advies - Goedkeuring 2023_DCWI_00080 - District Wilrijk - Proefopstelling. Publieke laadpalen. Nieuwe locaties. Advies - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Het bestuursakkoord ‘De Grote Verbinding’ (goedgekeurd door de gemeenteraad op 28 januari 2019, jaarnummer 42) wil inzetten op uitbreiden van het aantal laadpunten. In resolutie 22 staat dat het stadsbestuur “het netwerk van laadpunten voor elektrische voertuigen verder wil uitbreiden”. 

Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG (hierna MPA AG) publiceerde op 11 februari 2021 een bestek voor 'het leveren, installeren en exploiteren van publiek toegankelijke, normale laadinfrastructuur en/of snellaadinfrastructuur voor elektrische voertuigen in de stad Antwerpen’. 

Op 24 augustus 2021 (jaarnummer 218) besliste het directiecomité van MPA AG om de concessieovereenkomst voor het leveren, installeren en exploiteren van publiek toegankelijke normale laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen in stad Antwerpen (perceel 1), af te sluiten tussen MPA AG en Total Belgium nv (ondernemingsnummer 0403.063.902).

Het college keurde in zitting van 3 februari 2023 (jaarnummer 665) de locaties en het aanvullend verkeersreglement voor het district Wilrijk goed.

Het college keurde in zitting van 24 maart 2023 (jaarnummer 1838) de proefopstelling nieuwe locaties 'publieke laadpalen' in het district Wilrijk goed.

Via www.antwerpenlaadt.be werden er diverse nieuwe aanvragen voor de plaatsing van publieke laadpalen ingediend. Deze locaties worden via een proefopstelling ingericht en in een latere fase gereglementeerd in een aanvullend verkeersreglement.

MPA AG legt nu deze nieuwe locaties ter advies voor.

Juridische grond

  • Artikel 130bis van de Nieuwe Gemeentewet bepaalt dat het college van burgemeester en schepenen bevoegd is voor de tijdelijke politieverordeningen op het wegverkeer.
  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Gemeenteraadsbesluit van 16 december 2019 (jaarnummer 760) waarbij de gewijzigde statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd;
  • Collegebesluit van 24 februari 2017 (jaarnummer 1853) waarin de werkwijze voor het opmaken van de verkeersadviezen voor heraanleg openbaar domein, aanvullende verkeersreglementen en proefopstellingen werden vastgesteld.

Argumentatie

Nieuwe locaties

MPA AG heeft de nieuwe aanvragen onderzocht (voorwaarden, locatiebepaling, advies netaansluiting, enzovoort) en stelt voor publieke laadpalen te plaatsen op de volgende locaties: 

District Wilrijk

  1. Hulststraat 16;
  2. Jachtlaan 3;
  3. Julius de Geyterstraat 244 (twee palen, vier plaatsen);
  4. Kerkeveldstraat 63;
  5. Krijgslaan 33;
  6. Oversneslaan 6;
  7. Palmanshoevestraat 58A;
  8. Pastoor De Conincklaan 65;
  9. Sint-Camillusstraat 38.

De laadpalen worden door de concessiehouder Total Belgium nv (ondernemingsnummer 0403.063.902) geplaatst en geëxploiteerd.

Elke laadpaal heeft twee laadpunten. Er wordt per laadpaal steeds één parkeerplaats voor elektrische voertuigen voorzien. Als uit de gebruikscijfers blijkt dat een tweede voorbehouden parkeerplaats nodig is, dan kan een extra parkeerplaats voor elektrische voertuigen worden ingericht.
Aangezien er voor Julius de Geyterstraat meerdere aanvragen zijn, werden deze gebundeld, en worden er ineens twee laadpalen en vier voorbehouden plaatsen ingericht.  

Er wordt verwacht dat in een volgende fase parkeersensoren zullen worden voorzien in de parkeervakken zoals voorzien in de concessieovereenkomst.

Algemene financiële opmerkingen

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Beleidsdoelstellingen

9 - Decentralisatie
2WIL01 - 7 unieke en diverse wijken, samen één bruisend Wilrijk
2WIL0110 - Adviesbevoegdheid
2WIL011004 - Mobiliteit, fiets en parkeren
2 - Leefbare en mobiele stad
2LMS01 - Mobiliteit
2LMS0104 - Regulier
2LMS010403 - Parkeerbeleid

Besluit

Het districtscollege wilrijk beslist:

Artikel 1

Het districtscollege geeft ongunstig advies over de proefopstelling nieuwe locaties 'publieke laadpalen' in het district Wilrijk en formuleert hierbij gewenste alternatieven om te onderzoeken. Het betreft onderstaande locaties:

  1. Hulststraat 16; het districtscollege Wilrijk blijft het principe hanteren om laadpalen te voorzien aan dwarsparkeervakken en stelt opnieuw als alternatieve locatie haakse parkeerplaatsen Schaliemolenstraat voor, met aanbeveling om deze zone te voorzien van een 400V-netwerk;
  2. Jachtlaan 3; het districtscollege Wilrijk blijft het principe hanteren om laadpalen te voorzien aan dwarsparkeervakken en stelt als alternatieve locatie de middenberm van de Elsdonklaan voor, met aanbeveling om deze zone te voorzien van een 400V-netwerk;
  3. Julius de Geyterstraat 244 (twee palen, vier plaatsen); in principe akkoord met de voorgestelde locatie, maar de laadpalen spreiden over de zone en niet zoals nu allemaal naast elkaar te voorzien; aan beide zijden van de straat bijvoorbeeld; 
  4. Oversneslaan 6; het districtscollege Wilrijk blijft het principe hanteren om laadpalen te voorzien aan dwarsparkeervakken en stelt opnieuw als alternatieve locatie haakse parkeerplaatsen aan de parkeerpocket Boekstraat/ Oudestraat voor, met aanbeveling om deze zone te voorzien van een 400V-netwerk; ook de Kerkeveldstraat (zie artikel 2) kan voor deze locatie een alternatief vormen; ook graag mogelijkheden onderzoeken om laadpalen te voorzien op de parking van zwembad Ieperman;
  5. Palmanshoevestraat 58A; het districtscollege Wilrijk blijft het principe hanteren om laadpalen te voorzien aan dwarsparkeervakken en stelt als alternatieve locatie de haakse parkeerplaatsen Ridderveld voor;
  6. Pastoor De Conincklaan 65; het districtscollege Wilrijk blijft het principe hanteren om laadpalen te voorzien aan dwarsparkeervakken en stelt opnieuw als alternatieve locatie de haakse parkeerplaatsen aan het Rozenkransplein voor; er zullen twee parkeerplaatsen voor mindervaliden verdwijnen: voorstel om deze in te richten voor laadpaal-plaatsen; indien dit iets buiten de 250m-cirkel ligt kan hier voor het districtscollege Wilrijk van worden afgeweken. 
  7. Sint-Camillusstraat 38; het districtscollege Wilrijk blijft het principe hanteren om laadpalen te voorzien aan dwarsparkeervakken en stelt opnieuw als alternatieve locatie haakse parkeerplaatsen Sint-Bavostaat/ Steytelincklei voor, met aanbeveling om deze zone te voorzien van een 400V-netwerk.

Artikel 2

Het districtscollege geeft gunstig advies over de proefopstelling nieuwe locaties 'publieke laadpalen' in het district Wilrijk. Het betreft onderstaande locaties:

  1. Kerkeveldstraat 63;
  2. Krijgslaan 33.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen

  • Hulststraat 16_herevaluatie.pdf
  • Jachtlaan 3.pdf
  • Julius de Geyterstraat 244_nieuw plan.pdf
  • Kerkeveldstraat 63_nieuw.pdf
  • Krijgslaan 33.pdf
  • Oversneslaan 6_herevaluatie.pdf
  • Palmanshoevestraat 58A.pdf
  • Sint-Camillusstraat 38_herevaluatie.pdf
  • Pastoor De Conincklaan 65_hereval_nieuw foto.pdf