Terug
Gepubliceerd op 15/05/2023

2023_DRWI_00022 - Gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan Ter Beke Zuid. District Wilrijk - Kennisname start- en procesnota. Advies - Goedkeuring

districtsraad Wilrijk
do 11/05/2023 - 20:00 raadzaal districtshuis Wilrijk
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Kristof Bossuyt, voorzitter van de districtsraad; Hans Ides, districtsschepen; Robert Moens, districtsschepen; Linda Verlinden, districtsschepen; Werner Theuns, districtsschepen; Eric Huijbrechts, districtsraadslid; Martine Depauw, districtsraadslid; Magda Biesemans, districtsraadslid; Sophie Stukken, districtraadslid; Alexandra D'Archambeau, districtsraadslid; Dirk Avonts, districtsraadslid; Youssef Boubker, districtsraadslid; Monique Mahieu, districtsraadslid; Els Vanderelst, districtsraadslid; Xeno Wauters, districtsraadslid; Philippe Kussé, districtsraadslid; Marleen Verbruggen, districtsraadslid; Werner De Gres, districtsraadslid; Omar Al Jouaidi, districtsraadslid; Luc Eliaerts, districtsraadslid; Frida Boeykens, districtsraadslid; Julie De Vos, districtssecretaris

Afwezig

Danny Raets, waarnemend districtssecretaris

Verontschuldigd

Lien Moens, districtsraadslid; Azeddine Hayani, districtsraadslid; Peggy Deckx, districtsraadslid

Secretaris

Julie De Vos, districtssecretaris

Voorzitter

Kristof Bossuyt, voorzitter van de districtsraad
2023_DRWI_00022 - Gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan Ter Beke Zuid. District Wilrijk - Kennisname start- en procesnota. Advies - Goedkeuring 2023_DRWI_00022 - Gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan Ter Beke Zuid. District Wilrijk - Kennisname start- en procesnota. Advies - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Op 10 juli 2015 (jaarnummer 6015) keurde het college de samenwerkingsovereenkomst met de nv Artim goed en besliste om Grontmij Vlaanderen nv te belasten met de opmaak en projectregie van het gemeentelijke ruimtelijk uitvoeringsplan (RUP) Ter Beke Zuid. Hierbij werd ook een plan-MER opgemaakt, samen met het plangebied voor RUP Oudebaan, dat op 15 mei 2018 door het Team Mer werd goedgekeurd.

Op 7 juli 2017 (jaarnummer 6026) keurde het college het ontwerp-eindrapport goed van de waterstudie voor Te Beke, opgemaakt door Sweco Belgium nv. Hierbij werd beslist om het robuust watersysteem als leidraad te nemen voor het toekomstig gebied als startpunt voor de technische uitwerking van de deelprojecten.

Op 17 november 2017 (jaarnummer 9418) keurde het college het eerste voorontwerp- RUP ‘Ter Beke Zuid’ goed.

Op 1 juni 2018 (jaarnummer 5026) keurde het college het tweede voorontwerp-RUP ‘Ter Beke Zuid’. Het planproces voor dit RUP werd on hold gezet na de 2de plenaire vergadering van 28 juni 2018.

Op 29 mei 2019 werd vanuit de Vlaamse minister van Omgeving, Natuur en Landbouw de planningsbevoegdheid gedelegeerd aan de stad Antwerpen voor het RUP ‘Ter Beke Zuid’ voor zover daarbij de reservatiestrook voor leidingen behouden blijft tot een minimale breedte van 70 meter en voor zover dit gebied bovengronds onbebouwd blijft en ingericht als open ruimte.

Op 10 februari 2020 (jaarnummer 1305) besliste het college het RUP ‘Ter Beke Zuid’ opnieuw op te starten en hiervoor een deelopdracht te gunnen aan Sweco Belgium nv. Het plangebied van het RUP ‘Ter Beke Zuid’ werd verruimd in noordelijke richting met als doel alle kritische locaties op te nemen om het robuust watersysteem voor het bedrijventerrein vorm te geven en om een antwoord te bieden aan de noodzakelijke herbestemmingen voor het aanpakken van de waterproblematiek in het bedrijventerrein. Het Ferrarisbos bevindt zich nu mee in het plangebied.

Op 30 mei 2022 (jaarnummer 348) keurde de gemeenteraad de aankoop goed van de gronden gelegen aan de Fotografielaan z/n, 2610 Wilrijk, kadastraal gekend onder Antwerpen 44ste afdeling, Wilrijk 3de afdeling, sectie D nummers 156b, 155a/deel en 537a/deel met een totale oppervlakte van 35.612,25 m², dit aan de prijs van 2.848.980,00 EUR. 

Op 28 november 2022 (jaarnummer 682) keurde de gemeenteraad de aankoop goed van de grond gelegen aan de Fotografielaan z/n, 2610 Wilrijk, kadastraal gekend onder Antwerpen 44ste afdeling, Wilrijk 3de afdeling, sectie D nummers 157c/deel, met een oppervlakte van 21.848,00 m², zoals afgebeeld in blauwe kleur als lot 2 op het splitsingsplan opgemaakt door landmeterskantoor Geerts op 17 oktober 2022, en dit voor een bedrag van 2.881.840,00,00 EUR.


Op 17 maart 2023 (jaarnummer 1641) keurde het college de proces- en startnota van het gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplan ‘Ter Beke Zuid’ met Algplan_ID RUP_11002_214_80005_00001, district Wilrijk, goed.

Juridische grond

Art. 2.2.18 en volgende van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) die de procedure vastleggen voor de opmaak van de gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen.

Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 138 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017:              

Naast de beslissingsbevoegdheden waarover de districtsraad beschikt op grond van dit decreet, heeft de districtsraad een algemene adviesbevoegdheid voor alle aangelegenheden die betrekking hebben op het district. De districtsraad kan bij reglement die algemene adviesbevoegdheid of delen ervan overdragen aan het districtscollege.

Argumentatie

1. Planprocedure

  • In 2017 werd de site onderzocht in het bovenlokaal groenplan van de stad Antwerpen. Gezien het industriegebied Ter Beke in Wilrijk een hoge verhardingsgraad kent en een beperkt volume aan waterbuffering op perceelniveau (met regelmatige overstromingen als gevolg), werd in het bovenlokaal groenplan van de stad Antwerpen gezocht naar opportuniteiten om bovenlokale groenstructuren te versterken die geënt zijn op het watersysteem. Dit gaf aanleiding tot een alternatief concept dat inzet op gedecentraliseerde, open waterberging (dwars op de topografie) en het realiseren van groenblauwe verbindingen.
  • In februari 2018 werd een waterstudie opgemaakt voor de gehele bedrijvenzone Ter Beke, in opdracht van Stad Antwerpen, district Wilrijk, POM Antwerpen en Water-Link. Binnen deze studie werd een robuust waternetwerk uitgewerkt om de waterproblematiek in Ter Beke aan te pakken, het openbaar domein terug de nodige uitstraling te geven en het terrein leesbaarder te maken. Kortom, om de basis te leggen voor de herontwikkeling van het terrein tot een hedendaags en duurzaam bedrijventerrein waar ruimte is voor duurzame economische groei. De uitvoering van de waterstudie voor Ter Beke zal ook als pilootproject naar voren geschoven worden in het Europees Interreg-project BEGIN.
  • Op 29 mei 2019 werd vanuit de Vlaamse minister van Omgeving, Natuur en Landbouw de planningsbevoegdheid gedelegeerd aan de stad Antwerpen voor het RUP ‘Ter Beke Zuid’ voor zover daarbij de reservatiestrook voor leidingen behouden blijft tot een minimale breedte van 70 meter en voor zover dit gebied bovengronds onbebouwd blijft en ingericht als open ruimte.
  • In februari 2020 keurt het college van burgemeester en schepenen de opmaak van het nieuwe RUP door Sweco goed. Samen met dit RUP Ter Beke Zuid wordt ook een plan-MER opgemaakt. Het plangebied van het RUP Ter Beke Zuid werd verruimd in noordelijke richting met als doel de kritische locaties op te nemen om het robuust watersysteem voor het bedrijventerrein vorm te geven en om een antwoord te bieden aan de noodzakelijke herbestemmingen voor het aanpakken van de waterproblematiek in het bedrijventerrein.

Binnen de huidige procedure van het RUP is geen samenwerkingsovereenkomst van toepassing.

In het RUP worden volgende doelstellingen voorop gezet 1) het implementeren van maatregen om de waterproblematiek te reduceren 2) het optimaliseren van het bedrijventerrein en 3) het bestendigen en uitbouwen van een retailcluster.

  • In de loop van 2022 werden verschillende strategische gronden verworven (Ferrarisbos, twee open waterbuffers en een aantal cruciale doorsteken) en werd verdiepend ontwerpend onderzoek gevoerd naar de haalbaarheid van een ecologische corridor en bufferbekken op de terreinen van ING.

2. Plangebied

Het plangebied werd – ten opzichte van het RUP uit 2018 - verruimd in functie van de implementatie van de waterstudie (inclusief Ferrarisbos).

Het plangebied van RUP Ter Beke Zuid omvat:

  • een deel van het bedrijventerrein Ter Beke met verschillende actieve bedrijven, 
  • het Hof Ter Beke in een parkachtige omgeving, 
  • langs de Boomsesteenweg detailhandel, reca, autohandelaars en opslag in openlucht,
  • het Ferrarisbos,
  • een gedeeltelijk akkerland.

Het plangebied wordt als volgt begrensd:

  • in het oosten: Terbekehofdreef en de Boomsesteenweg,
  • in het zuiden: de zuidelijke grens van de reservatiestrook voor pijpleidingen alsook de perceelsranden van een aantal gravitair strategisch gelegen agrairische percelen aan de Grote Struisbeek,
  • in het noorden en westen: de noordelijke en westelijke buitengrens van het BPA Fotografielaan.

3. Plandoelstellingen

De algemene ambitie is het plangebied te transformeren naar een aantrekkelijke en toekomstbestendig gebied, waar ruimte is voor duurzame economische groei. Belangrijke uitgangspunten hierbij is het realiseren van een groen-blauw netwerk, bestaande uit een robuust open watersysteem en groene verbindingen.

Vijf aanleidingen (en tevens ook doelstellingen) kunnen worden onderscheiden:

1. Belang van het behoud van het bedrijventerrein en de ruimtelijk-economische opwaardering

Ter Beke is belangrijk voor de stad omdat de aard van de bedrijfsactiviteiten geen fijnmazige verweving met het stadsweefsel toelaten. Het planinitiatief van dit RUP heeft dan ook tot doel het bestaand gebied Ter Beke te behouden als gewenste locatie voor een bedrijventerrein en het gebied ruimtelijk-economische op te waarderen.

De ruimtelijke opwaardering van het bedrijventerrein houdt ook het versmallen van de bestaande 200 meter brede reservatiestrook voor pijpleidingen in, die dwars door het plangebied loopt. Met de versmalling kan de vrijgekomen ruimte benut worden voor bedrijvigheid (alsook voor detailhandel en groen).

Met de versmalling van de reservatiestrook voor pijpleidingen komt er ruimte vrij voor bedrijvigheid en groen. Vandaag is deze ruimte onbebouwbaar.

Daarnaast wordt binnen het plangebied gezocht naar een geschikte locatie voor een publieke vrachtwagenparking, die ten dienste zal staan van het plangebied, zodat vrachtwagenchauffeurs op een veilig en comfortabele manier hun rusttijden kunnen opnemen en vrachtwagens op een veilige manier gestald kunnen worden.

2. Het bekomen van een bestendiging en de uitbouw van de grootschalige detailhandelscluster

Om dezelfde reden is het ook nodig om de bestaande grootschalige detailhandelscluster aan de Boomsesteenweg te bestendigen en indien nodig uit te bouwen.

3. Het belang van de bestendiging en opwaardering van een aantal groen-blauwe verbindingen

Een groot deel van het plangebied is verhard. Het RUP is een kans om een aantal groen-blauwe verbindingen binnen het plangebied te realiseren, die aansluiten op een hoger niveau bij grotere open ruimte verbindingen, met name van de Grote Struisbeekvallei.

4. De wens ter bescherming van het Ferrarisbos

Het Ferrarisbos is vandaag planologisch bestemd als industriegebied. Met dit plan wordt het Ferrarisbos beschermd en herbestemd als bos. In het verdere planningsproces zal berekend worden over welke oppervlakte industrie dit gaat. De stad heeft immers de ambitie om, met oog op de noodzakelijke ruimte voor niet-verweefbare bedrijfsactiviteiten, het aandeel ‘paarse ruimte’ binnen haar grondgebied te behouden (cf. beleidsnota Ruimtelijke Economie). De compensatie van deze paarse ruimte op het grondgebied van de stad wordt parallel aan dit planningsproces mee opgenomen.

5. De noodzaak van het vormgeven van een robuuster watersysteem op het bedrijventerrein

Tot slot kampt het gebied met een waterproblematiek (overstromingen en wateroverlast). De natuurlijke gravitaire afwatering van het terrein werd in de loop der jaren verstoord door bebouwing, verharding, wegenis en grondverzet. Het RUP omvat een aantal kritische locaties die nog in uitvoering kunnen worden gebracht om een robuust watersysteem voor het bedrijventerrein vorm te geven, maar houdt wel rekening met de huidige situatie op het terrein waarbij delen reeds anders zijn uitgevoerd dan voorzien in de waterstudie. In dit RUP wordt dus een aangepaste doorvertaling van de waterstudie vooropgesteld.

Parallel aan de opmaak van dit RUP zal een compensatie voor het schrappen van de zone voor industrie van het Ferrarisbos worden uitgewerkt. Dit wordt verder bekeken.

Fasering

Start- en procesnota

 

Opmaak start- en procesnota

Najaar 2021 – februari 2023

Intern overleg start- en procesnota

Najaar 2021 – februari 2023

Collegebesluit: start- en procesnota

17/03/2023 (jaarnummer 1641)

Terinzagelegging: start- en procesnota

24 maart 2023 t.e.m. 25 mei 2023

GECORO: advies start- en procesnota

4 mei 2023

Districtsraad: advies start- en procesnota

11 mei 2023

Scopingnota & Voorontwerp-RUP & ontwerp plan-MER

 

Opmaak scopingnota & voorontwerp-RUP

Juni 2023 – oktober 2023

Collegebesluit: scopingnota & voorontwerp RUP

November 2023

GECORO: advies voorontwerp RUP

December 2023

Districtsraad: advies voorontwerp RUP

December 2023

Plenaire vergadering en adviezen

December 2023

Ontwerp-RUP

 

Opmaak ontwerp-RUP & aanpassingen ontwerp plan-MER

Januari 2024 – februari 2024

Collegebesluit: voorstel aan gemeenteraad om ontwerp-RUP voorlopig vast te stellen

Februari 2024

Gemeenteraad: voorlopige vaststelling ontwerp-RUP

Maart 2024

Openbaar onderzoek (60 dagen)

April 2024 – mei 2024

GECORO: advies 

Juli 2024

Definitief RUP

 

Opmaak definitief RUP

Augustus 2024

Collegebesluit: voorstel aan gemeenteraad om RUP definitief vast te stellen

Augustus 2024

Gemeenteraad: definitieve vaststelling

September 2024

Schorsingstermijn Vlaamse regering / deputatie (45 dagen)

September 2024

Publicatie in Belgisch Staatsblad

Oktober 2024

Termijn Raad van State

60 dagen

Data in vet cursief zijn ramingen.

Beleidsdoelstellingen

5 - Woonstad
2WNS03 - Ruimtelijke ordening
2WNS0302 - Plannen
2WNS030202 - Ruimtelijke uitvoeringsplannen

Besluit

De districtsraad wilrijk beslist:

Artikel 1

De districtsraad neemt kennis van de startnota van het gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplan 'Ter Beke Zuid' met Algplan_ID RUP_11002_214_80005_00001.

Artikel 2

De districtsraad geeft volgend advies op de startnota van het gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplan 'Ter Beke Zuid' met Algplan_ID RUP_11002_214_80005_00001:

Detailhandel

Bij de invulling van de site worden categorie 1 (voeding) en categorie 2 (persoonsuitrusting) uitgesloten, categorie 3 (bloemen en planten) en categorie 4 (andere) zijn wel toegelaten onder specifieke voorwaarden.

Momenteel is er bedrijvigheid in categorie 2. De gevolgen voor die bedrijven moeten helder in kaart gebracht worden. District Wilrijk wil meer duidelijkheid over het eventueel vergunningenbeleid bij deze keuze van detailhandel.

De reservatiestrook zal worden gereduceerd van 200m naar 70m, maar het is niet duidelijk hoe deze reducering exact zal gebeuren (in welke richting: Noord – Zuid – naar het midden)? Hierover wenst district Wilrijk meer duidelijkheid.

Mobiliteit

De voorgestelde effectbeoordeling mobiliteit is gebaseerd op oude mobiliteitsstudies. We vragen om rekening te houden met recente cijfers. Wij vragen verder rekening te houden met toekomstige wegenwerken en aanpassingen aan de mobiliteitssituatie. De mogelijke uitbreiding van de detailhandelscluster mag immers geen bovenmatige negatieve impact hebben op de bestaande mobiliteitssituatie.

Indien er grootschalige retail (zie detailhandel) mogelijk moet zijn, vormt de huidige, toekomstige (op – en afritten) structuur van de A12 wellicht een probleem: dit wordt niet duidelijk in beeld gebracht in deze startnota. District Wilrijk verwacht dat dit duidelijker in kaart gebracht wordt.

 Er is nood aan een afdoende personenparking voor de activiteiten in Hof Ter Beke. We vinden het heel positief dat een vrachtwagenparking wordt opgenomen in het RUP. 

Landbouw

Het is nodig om de impact op de landbouwgronden en landbouwactiviteiten te onderzoeken. De opmaak van een landbouwimpactstudie kan hiertoe een meerwaarde zijn.

Waterhuishouding

We vragen meer duidelijkheid over de reductie van de bufferzone thv Essers? Hierover is overleg geweest met Essers en Aquafin. Als district vragen we hierover ook meer toelichting.

Er wordt verwezen naar een waterstudie, uitgevoerd in 2017. Ondertussen werden er al werken uitgevoerd (fase 1 & 2) in de industriezone Ter Beke. Hoe passen deze reeds uitgevoerde werken in dit RUP? Wordt er met de al genomen maatregelen afdeoende rekening gehouden? Wat heeft men geleerd uit de evaluatie ervan? Bovendien werd deze waterstudie geadviseerd door het district Wilrijk. Indien er bijkomende informatie of nieuwe studies beschikbaar zouden zijn, vraagt het district Wilrijk ook deze ter advies voor te leggen.

Milieu/Natuur

Bij de uitwerking van het plan moet er voldoende aandacht gaan naar ontharden en water buffering, rekening houdend met de industriële context. Verder is afstemming - met de ambities langs de vallei van de Grote Struisbeek ten oosten van de A12 - vereist.

Verdere bescherming van het Ferrarisbos als “bos”-gebied is voor Wilrijk uiteraard ook cruciaal en wensen we als dusdanig in het RUP vastgelegd zien.

Industrie

Het Ferrarisbos staat ingekleurd als uitbreiding industriezone en zal nu bos blijven. Hoe zal deze zone (voor uitbreiding industrie) worden gecompenseerd?

Daarnaast vraagt district Wilrijk ook om actuele cijfers van effectieve leegstand op te nemen in de start – en procesnota.

Seveso

Ter Beke omvat een aantal seveso bedrijven die telkens een specifieke risico-analyse ondergaan. Indien in de industriezone in dit RUP recreatie zou mogelijk gemaakt worden is het in dat kader niet onbelangrijk om de effecten op die seveso bedrijven in kaart te brengen en om weloverwogen keuzes te maken. De vraag is of recreatie er dan wel aangewezen is.

Opnemen van aanleg warmtenetten

 Deze startnota houdt wel al rekening met en verwijst naar het nieuwe voorontwerp SRA, maar niet met het voorontwerp en finaal goedgekeurde roadmap 2030 Warmtenetten én met het aanwezige bestaande warmtenet, de uitbreiding ervan en eventueel alternatieve bevoorrading door ondermeer RZWI AquaFin, Umicore, … .

 Een hoofdstuk warmtenetten is dus helaas niet voorzien in deze nota. Dit ondanks het belang voor de aanwezige industrie en de eerder aangelegde infrastructuur in die omgeving. Onafhankelijk van welke warmtebron er zou gebruikt worden dringt Wilrijk eropaan, om alleszins zo een hoofdstuk toe te voegen.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen

  • RUP Ter Beke Zuid_procesnota_f.pdf
  • Bijlage 3_kaartenbundel.pdf
  • RUP_11002_214_80005_00001_SN_ST_Deel_1.pdf
  • RUP_11002_214_80005_00001_SN_ST_Deel_2.pdf