Op 8 januari 2019 (jaarnummer 6) legde mevrouw Maxime Peeters de eed af als districtsraadslid.
De voorzitter van de districtsraad werd op 1 april 2023, via e-mail, op de hoogte gebracht van het ontslag van mevrouw Maxime Peeters als districtsraadslid.
Voor het invullen van het openstaande mandaat werd(en) hiernavolgende opvolger(s) aangeschreven.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur
De geloofsbrieven van de heer Wim Walschaerts werden tijdig aan de districtssecretaris bezorgd.
De heer Wim Walschaerts voldoet aan alle gestelde eisen van verkiesbaarheid en bevindt zich niet in een geval van onverenigbaarheid.
De districtsraad neemt kennis van het ontslag van de mevrouw Maxime Peeters als districtsraadslid.
De districtsraad neemt kennis dat de heer Bruno Valkeniers, opvolger, afziet van zijn mandaat als districtsraadslid.
De districtsraad neemt kennis dat mevrouw Sharon De Keyser, de tweede opvolger, afziet van haar mandaat als districtsraadslid.
De districtsraad neemt kennis dat de heer Wim Walschaerts, de derde opvolger, het mandaat van districtsraadslid zal opnemen.
De districtsraad keurt de geloofsbrieven van de heer Wim Walschaerts goed.
De heer Wim Walschaerts legt de volgende eed af: "Ik zweer de verplichtingen van mijn mandaat trouw na te komen."
De voorzitter verklaart de heer Wim Walschaerts
aangesteld in het mandaat van districtsraadslid.
Op 11 mei 2023 wordt de heer Wim Walschaerts aangesteld als districtsraadslid, ter vervanging van districtsraadslid mevrouw Maxime Peeters.
Artikel 6 §7 en artikel 119 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur stelt dat de rangorde van de districtsraadsleden tijdens de installatievergadering van de nieuwe districtsraad onmiddellijk na de eedaflegging van de districtsraadsleden wordt vastgesteld.
De omzendbrief KB / ABB 2018 / 3 van 26 oktober 2018 omtrent de start van de lokale en provinciale bestuursperiode.
De districtsraad dient kennis te nemen van de actuele rangorde van de districtsraadsleden.
De districtsraad neemt kennis van de rangorde van de districtsraadsleden.
naam | voornaam | status | partij | geboortedatum | naamstemmen |
anciënniteit (in dagen) |
Huijbrechts | Eric | verkozen | VLAAMS BELANG | 3 september 1954 | 104 | 8144 |
Theuns | Werner | verkozen | Open Vld | 6 oktober 1959 | 395 | 6457 |
Bossuyt | Kristof | verkozen | N-VA | 12 februari 1976 | 2723 | 5949 |
Ides | Hans | verkozen | CD&V | 22 maart 1979 | 862 | 5949 |
Moens | Robert | verkozen | N-VA | 5 maart 1967 | 487 | 4704 |
Depauw | Martine | opvolger | Vooruit | 1 februari 1954 | 150 | 4102 |
Verlinden | Linda | verkozen | N-VA | 23 september 1969 | 911 | 3762 |
Biesemans | Magda | verkozen | N-VA | 6 augustus 1952 | 446 | 3762 |
Stukken | Sophie | verkozen | N-VA | 3 januari 1941 | 242 | 3762 |
D'Archambeau | Alexandra | verkozen | Open Vld | 31 december 1991 | 523 | 3732 |
Moens | Lien | verkozen | PVDA | 17 mei 1975 | 584 | 2989 |
Avonts | Dirk | verkozen | Groen | 29 juni 1954 | 762 | 2779 |
Hayani | Azeddine | verkozen | Groen | 5 juni 1968 | 414 |
1584 |
Boubker | Youssef | verkozen | PVDA | 2 april 1988 |
322 |
1584 |
Deckx | Peggy | verkozen | Groen | 1 juni 1975 | 318 | 1584 |
Mahieu | Monique | verkozen | N-VA | 6 februari 1948 | 317 | 1584 |
Vanderelst | Els | verkozen | N-VA | 9 april 1960 | 270 | 1584 |
Wauters | Xeno | verkozen | N-VA | 30 april 2000 | 254 | 1584 |
Kussé | Philippe | opvolger | N-VA | 27 maart 1995 | 242 | 1584 |
Verbruggen | Marleen | verkozen | CD&V | 15 april 1959 | 235 | 1584 |
De Gres | Werner | verkozen | VLAAMS BELANG | 18 mei 1966 | 160 | 1584 |
Al Jouaidi | Omar | opvolger | Vooruit | 5 juni 1970 | 137 | 1584 |
Eliaerts | Luc | opvolger | Groen | 11 november 1953 | 119 | 1584 |
Boeykens | Frida | opvolger | N-VA | 7 augustus 1944 | 221 | 483 |
Walschaerts | Wim | opvolger | VLAAMS BELANG | 5 november 1972 | 74 | 1 |
Op 10 juli 2015 (jaarnummer 6015) keurde het college de samenwerkingsovereenkomst met de nv Artim goed en besliste om Grontmij Vlaanderen nv te belasten met de opmaak en projectregie van het gemeentelijke ruimtelijk uitvoeringsplan (RUP) Ter Beke Zuid. Hierbij werd ook een plan-MER opgemaakt, samen met het plangebied voor RUP Oudebaan, dat op 15 mei 2018 door het Team Mer werd goedgekeurd.
Op 7 juli 2017 (jaarnummer 6026) keurde het college het ontwerp-eindrapport goed van de waterstudie voor Te Beke, opgemaakt door Sweco Belgium nv. Hierbij werd beslist om het robuust watersysteem als leidraad te nemen voor het toekomstig gebied als startpunt voor de technische uitwerking van de deelprojecten.
Op 17 november 2017 (jaarnummer 9418) keurde het college het eerste voorontwerp- RUP ‘Ter Beke Zuid’ goed.
Op 1 juni 2018 (jaarnummer 5026) keurde het college het tweede voorontwerp-RUP ‘Ter Beke Zuid’. Het planproces voor dit RUP werd on hold gezet na de 2de plenaire vergadering van 28 juni 2018.
Op 29 mei 2019 werd vanuit de Vlaamse minister van Omgeving, Natuur en Landbouw de planningsbevoegdheid gedelegeerd aan de stad Antwerpen voor het RUP ‘Ter Beke Zuid’ voor zover daarbij de reservatiestrook voor leidingen behouden blijft tot een minimale breedte van 70 meter en voor zover dit gebied bovengronds onbebouwd blijft en ingericht als open ruimte.
Op 10 februari 2020 (jaarnummer 1305) besliste het college het RUP ‘Ter Beke Zuid’ opnieuw op te starten en hiervoor een deelopdracht te gunnen aan Sweco Belgium nv. Het plangebied van het RUP ‘Ter Beke Zuid’ werd verruimd in noordelijke richting met als doel alle kritische locaties op te nemen om het robuust watersysteem voor het bedrijventerrein vorm te geven en om een antwoord te bieden aan de noodzakelijke herbestemmingen voor het aanpakken van de waterproblematiek in het bedrijventerrein. Het Ferrarisbos bevindt zich nu mee in het plangebied.
Op 30 mei 2022 (jaarnummer 348) keurde de gemeenteraad de aankoop goed van de gronden gelegen aan de Fotografielaan z/n, 2610 Wilrijk, kadastraal gekend onder Antwerpen 44ste afdeling, Wilrijk 3de afdeling, sectie D nummers 156b, 155a/deel en 537a/deel met een totale oppervlakte van 35.612,25 m², dit aan de prijs van 2.848.980,00 EUR.
Op 28 november 2022 (jaarnummer 682) keurde de gemeenteraad de aankoop goed van de grond gelegen aan de Fotografielaan z/n, 2610 Wilrijk, kadastraal gekend onder Antwerpen 44ste afdeling, Wilrijk 3de afdeling, sectie D nummers 157c/deel, met een oppervlakte van 21.848,00 m², zoals afgebeeld in blauwe kleur als lot 2 op het splitsingsplan opgemaakt door landmeterskantoor Geerts op 17 oktober 2022, en dit voor een bedrag van 2.881.840,00,00 EUR.Art. 2.2.18 en volgende van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) die de procedure vastleggen voor de opmaak van de gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen.
Artikel 138 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017:
Naast de beslissingsbevoegdheden waarover de districtsraad beschikt op grond van dit decreet, heeft de districtsraad een algemene adviesbevoegdheid voor alle aangelegenheden die betrekking hebben op het district. De districtsraad kan bij reglement die algemene adviesbevoegdheid of delen ervan overdragen aan het districtscollege.
1. Planprocedure
Binnen de huidige procedure van het RUP is geen samenwerkingsovereenkomst van toepassing.
In het RUP worden volgende doelstellingen voorop gezet 1) het implementeren van maatregen om de waterproblematiek te reduceren 2) het optimaliseren van het bedrijventerrein en 3) het bestendigen en uitbouwen van een retailcluster.
2. Plangebied
Het plangebied werd – ten opzichte van het RUP uit 2018 - verruimd in functie van de implementatie van de waterstudie (inclusief Ferrarisbos).
Het plangebied van RUP Ter Beke Zuid omvat:
Het plangebied wordt als volgt begrensd:
3. Plandoelstellingen
De algemene ambitie is het plangebied te transformeren naar een aantrekkelijke en toekomstbestendig gebied, waar ruimte is voor duurzame economische groei. Belangrijke uitgangspunten hierbij is het realiseren van een groen-blauw netwerk, bestaande uit een robuust open watersysteem en groene verbindingen.
Vijf aanleidingen (en tevens ook doelstellingen) kunnen worden onderscheiden:
1. Belang van het behoud van het bedrijventerrein en de ruimtelijk-economische opwaardering
Ter Beke is belangrijk voor de stad omdat de aard van de bedrijfsactiviteiten geen fijnmazige verweving met het stadsweefsel toelaten. Het planinitiatief van dit RUP heeft dan ook tot doel het bestaand gebied Ter Beke te behouden als gewenste locatie voor een bedrijventerrein en het gebied ruimtelijk-economische op te waarderen.
De ruimtelijke opwaardering van het bedrijventerrein houdt ook het versmallen van de bestaande 200 meter brede reservatiestrook voor pijpleidingen in, die dwars door het plangebied loopt. Met de versmalling kan de vrijgekomen ruimte benut worden voor bedrijvigheid (alsook voor detailhandel en groen).
Met de versmalling van de reservatiestrook voor pijpleidingen komt er ruimte vrij voor bedrijvigheid en groen. Vandaag is deze ruimte onbebouwbaar.
Daarnaast wordt binnen het plangebied gezocht naar een geschikte locatie voor een publieke vrachtwagenparking, die ten dienste zal staan van het plangebied, zodat vrachtwagenchauffeurs op een veilig en comfortabele manier hun rusttijden kunnen opnemen en vrachtwagens op een veilige manier gestald kunnen worden.
2. Het bekomen van een bestendiging en de uitbouw van de grootschalige detailhandelscluster
Om dezelfde reden is het ook nodig om de bestaande grootschalige detailhandelscluster aan de Boomsesteenweg te bestendigen en indien nodig uit te bouwen.
3. Het belang van de bestendiging en opwaardering van een aantal groen-blauwe verbindingen
Een groot deel van het plangebied is verhard. Het RUP is een kans om een aantal groen-blauwe verbindingen binnen het plangebied te realiseren, die aansluiten op een hoger niveau bij grotere open ruimte verbindingen, met name van de Grote Struisbeekvallei.
4. De wens ter bescherming van het Ferrarisbos
Het Ferrarisbos is vandaag planologisch bestemd als industriegebied. Met dit plan wordt het Ferrarisbos beschermd en herbestemd als bos. In het verdere planningsproces zal berekend worden over welke oppervlakte industrie dit gaat. De stad heeft immers de ambitie om, met oog op de noodzakelijke ruimte voor niet-verweefbare bedrijfsactiviteiten, het aandeel ‘paarse ruimte’ binnen haar grondgebied te behouden (cf. beleidsnota Ruimtelijke Economie). De compensatie van deze paarse ruimte op het grondgebied van de stad wordt parallel aan dit planningsproces mee opgenomen.
5. De noodzaak van het vormgeven van een robuuster watersysteem op het bedrijventerrein
Tot slot kampt het gebied met een waterproblematiek (overstromingen en wateroverlast). De natuurlijke gravitaire afwatering van het terrein werd in de loop der jaren verstoord door bebouwing, verharding, wegenis en grondverzet. Het RUP omvat een aantal kritische locaties die nog in uitvoering kunnen worden gebracht om een robuust watersysteem voor het bedrijventerrein vorm te geven, maar houdt wel rekening met de huidige situatie op het terrein waarbij delen reeds anders zijn uitgevoerd dan voorzien in de waterstudie. In dit RUP wordt dus een aangepaste doorvertaling van de waterstudie vooropgesteld.
Parallel aan de opmaak van dit RUP zal een compensatie voor het schrappen van de zone voor industrie van het Ferrarisbos worden uitgewerkt. Dit wordt verder bekeken.
Start- en procesnota |
|
Opmaak start- en procesnota | Najaar 2021 – februari 2023 |
Intern overleg start- en procesnota | Najaar 2021 – februari 2023 |
Collegebesluit: start- en procesnota | 17/03/2023 (jaarnummer 1641) |
Terinzagelegging: start- en procesnota | 24 maart 2023 t.e.m. 25 mei 2023 |
GECORO: advies start- en procesnota | 4 mei 2023 |
Districtsraad: advies start- en procesnota | 11 mei 2023 |
Scopingnota & Voorontwerp-RUP & ontwerp plan-MER |
|
Opmaak scopingnota & voorontwerp-RUP | Juni 2023 – oktober 2023 |
Collegebesluit: scopingnota & voorontwerp RUP | November 2023 |
GECORO: advies voorontwerp RUP | December 2023 |
Districtsraad: advies voorontwerp RUP | December 2023 |
Plenaire vergadering en adviezen | December 2023 |
Ontwerp-RUP |
|
Opmaak ontwerp-RUP & aanpassingen ontwerp plan-MER | Januari 2024 – februari 2024 |
Collegebesluit: voorstel aan gemeenteraad om ontwerp-RUP voorlopig vast te stellen | Februari 2024 |
Gemeenteraad: voorlopige vaststelling ontwerp-RUP | Maart 2024 |
Openbaar onderzoek (60 dagen) | April 2024 – mei 2024 |
GECORO: advies | Juli 2024 |
Definitief RUP |
|
Opmaak definitief RUP | Augustus 2024 |
Collegebesluit: voorstel aan gemeenteraad om RUP definitief vast te stellen | Augustus 2024 |
Gemeenteraad: definitieve vaststelling | September 2024 |
Schorsingstermijn Vlaamse regering / deputatie (45 dagen) | September 2024 |
Publicatie in Belgisch Staatsblad | Oktober 2024 |
Termijn Raad van State | 60 dagen |
Data in vet cursief zijn ramingen.
De districtsraad Wilrijk keurt éénparig artikel 2 goed.
De districtsraad neemt kennis van de startnota van het gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplan 'Ter Beke Zuid' met Algplan_ID RUP_11002_214_80005_00001.
De districtsraad geeft volgend advies op de startnota van het gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplan 'Ter Beke Zuid' met Algplan_ID RUP_11002_214_80005_00001:
Detailhandel
Bij de invulling van de site worden categorie 1 (voeding) en categorie 2 (persoonsuitrusting) uitgesloten, categorie 3 (bloemen en planten) en categorie 4 (andere) zijn wel toegelaten onder specifieke voorwaarden.
Momenteel is er bedrijvigheid in categorie 2. De gevolgen voor die bedrijven moeten helder in kaart gebracht worden. District Wilrijk wil meer duidelijkheid over het eventueel vergunningenbeleid bij deze keuze van detailhandel.
De reservatiestrook zal worden gereduceerd van 200m naar 70m, maar het is niet duidelijk hoe deze reducering exact zal gebeuren (in welke richting: Noord – Zuid – naar het midden)? Hierover wenst district Wilrijk meer duidelijkheid.
Mobiliteit
De voorgestelde effectbeoordeling mobiliteit is gebaseerd op oude mobiliteitsstudies. We vragen om rekening te houden met recente cijfers. Wij vragen verder rekening te houden met toekomstige wegenwerken en aanpassingen aan de mobiliteitssituatie. De mogelijke uitbreiding van de detailhandelscluster mag immers geen bovenmatige negatieve impact hebben op de bestaande mobiliteitssituatie.
Indien er grootschalige retail (zie detailhandel) mogelijk moet zijn, vormt de huidige, toekomstige (op – en afritten) structuur van de A12 wellicht een probleem: dit wordt niet duidelijk in beeld gebracht in deze startnota. District Wilrijk verwacht dat dit duidelijker in kaart gebracht wordt.
Er is nood aan een afdoende personenparking voor de activiteiten in Hof Ter Beke. We vinden het heel positief dat een vrachtwagenparking wordt opgenomen in het RUP.
Landbouw
Het is nodig om de impact op de landbouwgronden en landbouwactiviteiten te onderzoeken. De opmaak van een landbouwimpactstudie kan hiertoe een meerwaarde zijn.
Waterhuishouding
We vragen meer duidelijkheid over de reductie van de bufferzone thv Essers? Hierover is overleg geweest met Essers en Aquafin. Als district vragen we hierover ook meer toelichting.
Er wordt verwezen naar een waterstudie, uitgevoerd in 2017. Ondertussen werden er al werken uitgevoerd (fase 1 & 2) in de industriezone Ter Beke. Hoe passen deze reeds uitgevoerde werken in dit RUP? Wordt er met de al genomen maatregelen afdeoende rekening gehouden? Wat heeft men geleerd uit de evaluatie ervan? Bovendien werd deze waterstudie geadviseerd door het district Wilrijk. Indien er bijkomende informatie of nieuwe studies beschikbaar zouden zijn, vraagt het district Wilrijk ook deze ter advies voor te leggen.
Milieu/Natuur
Bij de uitwerking van het plan moet er voldoende aandacht gaan naar ontharden en water buffering, rekening houdend met de industriële context. Verder is afstemming - met de ambities langs de vallei van de Grote Struisbeek ten oosten van de A12 - vereist.
Verdere bescherming van het Ferrarisbos als “bos”-gebied is voor Wilrijk uiteraard ook cruciaal en wensen we als dusdanig in het RUP vastgelegd zien.
Industrie
Het Ferrarisbos staat ingekleurd als uitbreiding industriezone en zal nu bos blijven. Hoe zal deze zone (voor uitbreiding industrie) worden gecompenseerd?
Daarnaast vraagt district Wilrijk ook om actuele cijfers van effectieve leegstand op te nemen in de start – en procesnota.
Seveso
Ter Beke omvat een aantal seveso bedrijven die telkens een specifieke risico-analyse ondergaan. Indien in de industriezone in dit RUP recreatie zou mogelijk gemaakt worden is het in dat kader niet onbelangrijk om de effecten op die seveso bedrijven in kaart te brengen en om weloverwogen keuzes te maken. De vraag is of recreatie er dan wel aangewezen is.
Opnemen van aanleg warmtenetten
Deze startnota houdt wel al rekening met en verwijst naar het nieuwe voorontwerp SRA, maar niet met het voorontwerp en finaal goedgekeurde roadmap 2030 Warmtenetten én met het aanwezige bestaande warmtenet, de uitbreiding ervan en eventueel alternatieve bevoorrading door ondermeer RZWI AquaFin, Umicore, … .
Een hoofdstuk warmtenetten is dus helaas niet voorzien in deze nota. Dit ondanks het belang voor de aanwezige industrie en de eerder aangelegde infrastructuur in die omgeving. Onafhankelijk van welke warmtebron er zou gebruikt worden dringt Wilrijk eropaan, om alleszins zo een hoofdstuk toe te voegen.
De districtsraad vergaderde op 30 maart 2023.
Artikel 278 van het Decreet Lokaal Bestuur stelt dat de notulen alle besproken onderwerpen, alsook het gevolg dat werd gegeven aan de punten waarover de gemeenteraad geen beslissing heeft genomen, vermelden in chronologische volgorde.
Artikelen 32, 277 en 132 van het Decreet Lokaal Bestuur belasten de districtssecretaris met het opstellen en bewaren van de notulen.
De notulen vermelden in chronologische volgorde alle besproken onderwerpen en het gevolg dat eraan werd gegeven. Zij vermelden duidelijk alle genomen beslissingen. De originelen van de notulen van de districtsraad worden, na goedkeuring, door de voorzitter van de districtsraad en de districtssecretaris ondertekend.
De districtsraad keurt de notulen van 30 maart 2023 goed.
De Vierseizoenenlaan in het district Wilrijk:
Op vraag van het district Wilrijk wordt een parkeerverbod ingevoerd naast de groenzones, hier wordt momenteel foutief geparkeerd waardoor schoolbussen en vrachtwagens niet veilig de geparkeerde wagens kunnen voorbijrijden.
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Vierseizoenenlaan in het district Wilrijk.
De Groenenborgerlaan in de districten Wilrijk en Antwerpen:
Op 7 maart 2023 werd een aanvraag ingediend door een bewoner van de Groenenborgerlaan om een voorbehouden parkeerplaats voor personen met een handicap te verwijderen.
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Groenenborgerlaan in de districten Wilrijk en Antwerpen, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in de collegezitting van 5 juni 2020 (jaarnummer 4903).
Bij de heraanleg van de straat werd de rijstrookverdeling verwijderd en de parkeerplaats voor personen met een handicap ter hoogte van nummer 42 werd verplaatst naar nummer 10.
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Egied Segerslaan in het district Wilrijk, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in de collegezitting van 4 december 2015 (jaarnummer 10161).
Op 19 december 2014 (jaarnummer 13003) keurde het college het evaluatierapport over het strategisch Ruimtelijk Structuurplan Antwerpen (s-RSA) goed; de gemeenteraad nam er op 26 januari 2015 (jaarnummer 37) kennis van.
Op 22 februari 2016 (jaarnummer 109) keurde de gemeenteraad de doorstartnota van het s-RSA, met als titel “We geven de stad van morgen Ruimte” goed. De doorstartnota vormde de eerste fase van het totale vernieuwingsproces van het s-RSA zoals opgenomen in het evaluatierapport. De onderzoeksfase vormde de tweede fase en liep van 2016 tot en met 2018. De resultaten uit deze onderzoeksfase werden gebundeld in een inspiratienota. De derde en laatste fase bevat de effectieve opmaak van het nieuwe Strategische Ruimteplan Antwerpen (SRA).
Op 4 mei 2018 (jaarnummer 4144) keurde het college de Inspiratienota "Ruimte geven aan de stad van morgen" goed.
Op 5 juni 2020 (jaarnummer 4855) keurde het college de selectieleidraad GAC_2020_01116 voor de opmaak van het SRA goed en keurde eveneens goed dat hiervoor een mededingingsprocedure met onderhandeling werd uitgeschreven met Europese bekendmaking.
Op 23 oktober 2020 (jaarnummer 8843) keurde het college de selectie van kandidaten en het bestek GAC_2020_01116 voor het opmaken van het SRA goed.
Op 26 maart 2021 (jaarnummer 2493) keurde het college de gunning voor het Strategisch Ruimteplan, op basis van bestek GAC_2020_01116, aan TV BUUR cvba – Rebelgroup Advisory Belgium nv – Sweco Belgium nv, goed.
Op 20 december 2021 (jaarnummer 730) keurde de gemeenteraad de formele start van het planproces voor het SRA goed.
Op 14 januari 2022 (jaarnummer 322) keurde het college de conceptnota voor het SRA en de kennisgevingsnota van het plan-MER voor het SRA goed.
Op 10 maart 2023 (jaarnummer 1175) keurde het college het voorontwerp SRA goed.
Het districtscollege Wilrijk besprak het SRA in haar zitting van 8 mei 2023 (jaarnummer 69).
Artikels 2.1.11, 2.1.12 en 2.1.13 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, die de procedure voor de opmaak van een gemeentelijk beleidsplan ruimte vastleggen.
Artikel 138 van het decreet lokaal bestuur: "Naast de beslissingsbevoegdheden waarover de districtsraad beschikt op grond van dit decreet, heeft de districtsraad een algemene adviesbevoegdheid voor alle aangelegenheden die betrekking hebben op het district. De districtsraad kan bij reglement die algemene adviesbevoegdheid of delen ervan overdragen aan het districtscollege."
Begin 2022 werden de conceptnota en de kennisgevingsnota van het plan-MER voor het SRA goedgekeurd. De conceptnota bevat de krijtlijnen van het toekomstig ruimtelijk beleid dat Antwerpen wil vastleggen in het SRA.
De drie stedelijke lagen Levendige Woonstad, Veerkrachtig Landschap en Slimme Netwerkstad uit de Inspiratienota "Ruimte geven aan de stad van morgen" werden in de conceptnota verder uitgewerkt. De centrale ambitie van de conceptnota is om de meest leefbare stad te zijn met een hoge levenskwaliteit.
De conceptnota bevat de strategische visie met een tijdshorizon tot 2040. Ook werd een blik op twee beleidskaders gegeven: een onderzoek naar het ruimtelijk instrumentarium ter uitvoering van het SRA en een onderzoek over de stedelijke ruimte rond het Albertkanaal.
Gedurende 2022 werd de conceptnota verder uitgewerkt in een voorontwerp SRA.
Inhoud van het voorontwerp SRA
De grote inhoudelijke lijnen die in de conceptnota werden uitgezet, bleven behouden in het voorontwerp, maar werden aangevuld en aangepast op basis van de adviesronde begin 2022 en bijkomend onderzoek ter onderbouwing van het SRA.
De strategische visie in het voorontwerp SRA is een verdere uitwerking van de strategische visie in de conceptnota SRA en vertrekt vanuit de ambitie van Antwerpen als meest leefbare stad van Vlaanderen met een hoge levenskwaliteit voor haar bewoners en bezoekers. De thematische en gebiedsgerichte benadering is behouden in de drie stedelijke lagen Levendige Woonstad, Veerkrachtig Landschap en Slimme Netwerkstad en de zeven deelgebieden: Schelde, Over de Ring, Intra Muros, Linkeroever, de 20ste-eeuwse gordel, de Noordelijke districten en de Kanaalzone.
In de uitwerking van het voorontwerp is gekozen om één beleidskader uit te werken, het beleidskader "Ruimte geven aan de Stad van Morgen".
In dat beleidskader worden de zes krachtlijnen van de strategische visie uitgewerkt.
Het betreft de krachtlijnen:
Door het SRA op te bouwen rond de strategische visie en dat beleidskader is er een duidelijk verband tussen de visie op de ruimtelijke ontwikkeling van de stad voor de lange termijn en de operationalisering van die visie op de middellange termijn.
De keuze om slechts een beleidskader uit te werken komt voort uit voortschrijdend inzicht in de inhoudelijke en procedurele mogelijkheden van een ruimtelijk beleidsplan en de adviesronde over de conceptnota.
Het voorontwerp SRA wordt aan een adviesronde onderworpen. In het najaar van 2023 wordt het ontwerp SRA voorlopig vastgesteld en wordt het plan aan een openbaar onderzoek onderworpen. Begin 2024 wordt het SRA definitief opgeleverd.
De districtsraad Wilrijk keurt artikel 2 goed met 20 stemmen voor (Kristof Bossuyt, Hans Ides, Werner Theuns, Robert Moens, Linda Verlinden, Magda Biesemans, Sophie Stukken, Monique Mahieu, Els Vanderelst, Xeno Wauters, Philippe Kussé, Frida Boeykens, Alexandra D'Archambeau, Marleen Verbruggen, Eric Huijbrechts, Werner De Gres, Wim Walschaerts, Martine Depauw, Omar Al Jouaidi, Youssef Boubker) er zijn 2 onthoudingen (Dirk Avonts en Luc Eliaerts).
De districtsraad neemt kennis van het voorontwerp Strategisch Ruimteplan Antwerpen.
De districtsraadsraad geeft volgend advies op het voorontwerp Strategisch Ruimteplan Antwerpen (SRA):
Hoewel het hier gaat om een heel lijvig document, blijven de grote lijnen onvoldoende bekend.
Het document wordt opgemaakt, zonder dat er budget voorzien is om ook effectief uitvoering te kunnen geven aan projecten die binnen dit kader passen: dit is contradictorisch.
Bovendien gaat het – nu al – duidelijk ten koste van districtsprojecten, die met veel vertraging of niet in uitvoering worden gebracht door een gebrek aan tekenaars en ontwerpers.
Vormt het SRA een voorafname om ingediende projecten te beoordelen? Want wat bijvoorbeeld met Hof Van Mols dat nu ter ontwikkeling voorligt? Krijgt dit dan ook al de SRA-toets? Het voorontwerp van het SRA “Ruimte geven aan de stad van Morgen”, kent blijkbaar zes sterke krachtlijnen. Om deze krachtlijnen te kunnen uitvoeren is het – weze het nogmaals herhaald - nodig dat er voldoende budget beschikbaar is. Het SRA is opgemaakt zonder gekend budget én zonder extra dotatie voor de districten. Indien districten door het kader van het SRA gedwongen worden tot hogere kosten, moet het budget wat hiervoor nodig zou zijn, volgen; bvb. qua vergroening, de uitbouw van gezondere leefomgevingen, de voorzieningen op wijkniveau en woonbuurten, ….
Grenzen
Het district Wilrijk adviseert om de geografische omschrijving van de wijken correct te noteren. Momenteel klopt deze niet (bijvoorbeeld Valaar (=Hoboken), Oosterveld (=Wilrijk) en Molenveld (=Edegem)). Vóórafgaand overleg had dit kunnen vermijden!
Het SRA respecteert wel de gemeentegrenzen: want van Borsbeek kan blijkbaar juridisch nog geen vermelding worden gemaakt. Maar dit betreft toch louter een visie?
Wat dan met de districtsgrenzen? Deze worden niet gerespecteerd (cfr. aaneengesloten kern Hoboken-Kiel-Wilrijk): het lijkt wel om een voorafname te gaan van een herstructurering van de districten.
Identiteit Wilrijk
Het district Wilrijk wil als autonome entiteit te worden blijven beschouwd en als dusdanig o.m. benoemd te worden én blijven. Momenteel wordt Wilrijk in het SRA mee opgenomen in de stedelijke kern van de 20e eeuwse gordel en wordt het als aaneengesloten kern benoemd met Hoboken-Kiel-Wilrijk. Qua aard en uitdagingen heeft district Wilrijk meer kenmerken gemeenschappelijk met de zuidrand (Aartselaar, Edegem, …). We zijn van mening dat het SRA door Wilrijk op deze manier te benoemen geen rekening houdt met haar identiteit.
Verdichting en hoogbouw
Het district Wilrijk komt volgens het SRA in aanmerking om de verstedelijking (mee en verder) op te vangen. Maar tegelijkertijd zet dat SRA vooral in op klimaatadaptief landschap, hitte-eilanden tegengaan, waterhuishouding verbeteren. Hoe wordt dit met elkaar vereenzelvigd (en betaalbaar gehouden)?
Hoogbouw wordt kort aangestipt in het SRA, maar wat is nu de visie binnen het brede geheel hieromtrent? Welke zones binnen Wilrijk komen hiervoor in aanmerking? Voor ons alleszins niet over het hele grondgebied van Wilrijk. De omschrijving is zeer ‘flou’ en onduidelijk. Hoogbouw impliceert volgens ons ook het behoud van de huidige open ruimte, 1 van de huidige aantrekkingspolen van Wilrijk. Indien het district Wilrijk de demografische druk mee zal opvangen, moet een betere en performantere, vóórafgaandelijke ontsluiting van het openbaar vervoer een voorwaarde te zijn. Deze ontsluiting moet dus prioritair zijn ten opzichte van eventuele verdere verdichting. De verdichting moet bovendien altijd in evenwicht staan met open en toegankelijke/publieke ruimte voor elke bewoner. District Wilrijk adviseert om te werken met een streefcijfer (x m²/inwoner) zodanig dat dit evenwicht nagestreefd / bewaakt kan blijven.
We lezen niks over sociale woningen, studentenhuisvesting, … ? Moet dit dan ook worden bekeken via de ‘aaneengesloten kern’ Hoboken-Wilrijk-Kiel? Of wel elke entiteit apart? Dit valt volgens ons toch niet los te koppelen?
Er wordt gesproken van een tekort aan voorzieningen op de Bist in Wilrijk: over welke gaat het dan?
Mobiliteit
Op het vlak van o.m. mobiliteit staat het district Wilrijk erop dat een planningsproces wordt opgestart met als doel de afbraak van het viaduct over de A12 en een nieuwe bovengrondse invulling met een meerwaarde voor de inwoners van Wilrijk. Het district verwijst hierbij ook naar de unanieme motie i.v.m. leefbaarheid en verkeersveiligheid A12 (2014_MOT_00118). Ook qua invulling bovengronds wenst district Wilrijk betrokken te worden. Het district Wilrijk wil ook de aanpak van gevaarlijke kruispunten in het district vermeld zien.
Het district Wilrijk adviseert in ieder geval ongunstig m.b.t. een tramtracé dat bovengronds via de Groenenborgerlaan het district Wilrijk zou doorkruisen, dit is alleszins geen optie voor het district Wilrijk. Wat met de tram over de N177, via de krijgslaan naar het UZA, hiervan wordt op geen enkele wijze meer melding van gemaakt? Nochtans wél opgenomen in het voorontwerp van het RUP Terbeke Zuid, alleszins dient mogelijk tracé van bij idee-fase met het district Wilrijk te worden besproken, waarbij advies van het district een conditio sine qua non is.
Groen industriegebied
Het Ferraris-bos dient nu alleszins blijvend als bos afdoende te worden beschermd, welk wél dient gecompenseerd te worden m.b.t. de oppervlakte aan industriegrond die hierdoor verdwijnt én op de overige bedrijventerreinen moet vooral bedrijvigheid mogelijk blijven.
RUP en SOK
Het district Wilrijk wil ook betrokken worden in eventuele SOK’s nav nieuwe ruimtelijke uitvoeringsplannen, zodanig dat de rol van het district hierin duidelijk bepaald kan worden.