Het fietsgebruik blijft stijgen in Antwerpen. Daarom is er nood aan meer capaciteit aan de kruispunten en meer fietscomfort aan het verkeerslicht. Om fietsers die rechtsaf willen niet nodeloos aan het verkeerslicht te laten wachten, zijn er een aantal maatregelen mogelijk. Het vademecum fietsvoorzieningen geeft de aanbeveling om eerst infrastructureel oplossingen te onderzoeken omdat dit nog altijd het veiligste en comfortabelste is voor de fietser. De stad Antwerpen wil dan ook dit principe “rechtsaf voor rood” zoveel mogelijk toepassen.
Op 5 juni 2020 (jaarnummer 4900) besliste het college om aan aantal projecten “rechtsaf voor rood” verder uit te werken, waaronder het kruispunt Julius De Geyterstraat- VII-de Olympiadelaan.
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling maakte voor de toepassing van dit principe op het kruispunt Julius De Geyterstraat- VIIde- Olympiadelaan- De Bruynlaan een definitief ontwerp op.
Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges gecoördineerd.
Artikel 11 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale straten en pleinen.
In het gemeenteraadsbesluit van 31 mei 2021 (jaarnummer 309) werden de bovenlokale locaties vastgesteld.
De VIIde-Olympiadelaan is een bovenlokale weg. De Julius De Geyterstraat is een lokale straat.
Het college is bevoegd voor bovenlokale projecten.
Aan het kruispunt VIIde-Olympiadelaan- Julius De Geyterstraat wordt aan de noordzijde van het kruispunt een bypass voor fietsers gecreëerd, zodat ze vóór het verkeerslicht de Julius De Geyterstraat in kunnen rijden en dus niet onnodig moeten wachten. Er wordt een veilige inweefzone voorzien, zodat fietsers zich veilig kunnen mengen in het verkeer.
Aan de zuidzijde van het kruispunt wordt het fietspad verder doorgetrokken tot aan het fietslicht. Mits implementatie van een signalisatiebord vrij rechtdoor voor fietsers (B23) ter hoogte van het driekleurige verkeerslicht, kunnen fietsers zo verder doorrijden en zich opstellen ter hoogte van het fietslicht om verder rechtdoor te rijden of rechtsaf te slaan. Dit geeft deze fietsers, die tegelijk groen hebben met recht doorgaand en rechts afslaand autoverkeer een ruimtelijke voorsprong bij begin groen, waardoor de verkeersveiligheid verhoogt.
Met de nieuwe verkeerslichtenregeling voor dit kruispunt die geïmplementeerd zal worden binnen het project van de verkeerslichtencoördinatiecentrale (VLCC), worden ook de fietsopstelstroken in de De Bruynlaan en de VIIde-Olympiadelaan verwijderd, waardoor conflicten tussen linksafslaande fietsers en recht doorgaand vermeden worden. De nieuwe verkeerslichtenregeling en de uitvoering van de infrastructurele wijziging zullen op elkaar afgestemd worden.
Omgevingsvergunning
Voor deze werken is geen omgevingsvergunning vereist.
Het voor deze opdracht vereiste budget is voorzien op SBT11363/INTERN/2300/5153000000/224/2LMS010402M01862/2SA020200.
Het districtscollege keurt het definitief ontwerp voor rechtsaf voor rood, kruispunt Julius De Geyterstraat- VIIde- Olympiadelaan- De Bruynlaan, district Wilrijk, goed.