Terug
Gepubliceerd op 04/09/2023

2023_CBS_05847 - Omgevingsvergunning - OMV_2022144066. Berchemstadionstraat 63, 73-75A, Filip Williotstraat 1. District Berchem - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 01/09/2023 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2023_CBS_05847 - Omgevingsvergunning - OMV_2022144066. Berchemstadionstraat 63, 73-75A, Filip Williotstraat 1. District Berchem - Goedkeuring 2023_CBS_05847 - Omgevingsvergunning - OMV_2022144066. Berchemstadionstraat 63, 73-75A, Filip Williotstraat 1. District Berchem - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2022144066

Gegevens van de aanvrager:

AUTOGEMB AUTONOOM GEMEENTEBEDRIJF VOOR VASTGOEDBEHEER EN STADSPROJECTEN - VESPA met als adres Paradeplein 25 te 2018 Antwerpen

Gegevens van de exploitant:

Stad Antwerpen met als adres Grote Markt 1 te 2000 Antwerpen

Ligging van het project:

Berchemstadionstraat 63, 73-75A, Filip Williotstraat 1 te 2600 Berchem (Antwerpen)

Kadastrale percelen:

afdeling 21 sectie A nrs. 332H2 en 334E

waarvan:

 

-          20221118-0095

afdeling 21 sectie A nr. 334E (HET ROOI _ Berchem Sport)

-          20221118-0097

afdeling 21 sectie A nr. 334E (HET ROOI _ Minerva)

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen, exploitatie van ingedeelde inrichtingen of activiteiten

Voorwerp van de aanvraag:

het afbreken van drie kleedkamergebouwen en cafetaria’s, één berging en bijhorende omgevingsaanleg op sportsite Het Rooi te Berchem; het vellen van bomen; het tijdelijk huisvesten van kleedkamers gedurende de werken; het bouwen en exploiteren van twee nieuwe kleedkamergebouwen inclusief cafetaria’s met beperkte omgevingsaanleg (voor voetbalclub Berchem Sport, korfbalclub Minerva en de stad Antwerpen)

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          31/10/2019: niet-uitgevoerde vergunning (OMV2019076790) voor het slopen van de jeugdkantine, het kleedkamergebouw en berging en nieuw bouwen van een kleedkamergebouw en sanitair gebouw bij voetbalclub;

-          11/09/2015: vergunning (20151631) voor het aanleggen van een terrein en een brandweg. 

 

Vergunde en bestaande toestand

-          sportzone met bijhorende gebouwen en terreinen.

 

Nieuwe toestand

-          functie: behouden van de functie van de sportzone;

-          bouwvolume:

  • slopen van bestaande bebouwing (drie kleedkamergebouwen, cafetaria’s en een berging);
  • twee nieuwe kleedkamergebouwen (inclusief cafetaria’s);

-          inrichting:

  • gewijzigde terreinaanleg, afsluitingen en hekken op het perceel.

 

Inhoud van de aanvraag

-          afbreken van drie kleedkamergebouwen en cafetaria’s, één berging en bijhorende omgevingsaanleg;

-          bouwen van twee nieuwe kleedkamergebouwen inclusief cafetaria’s met beperkte omgevingsaanleg;

-          verwijderen van de niet-noodzakelijk (niet-vergunde) hekken op het perceel;

-          vellen van bomen;

-          aanleggen van de nieuw platte daken als een groendak;

-          tijdelijk huisvesten van kleedkamers in containers gedurende de uitvoering van de werken.

 

Omschrijving ingedeelde inrichtingen of activiteiten

 

Inhoud van de aanvraag

De aanvraag omvat het exploiteren van twee nieuwe kleedkamergebouwen inclusief cafetaria’s voor voetbalclub Berchem Sport, korfbalclub Minerva en de stad Antwerpen op de site Het Rooi te Berchem.

 

Aangevraagde rubriek(en)

 

Aangevraagde rubriek(en) HET ROOI _ Berchem Sport
 

Rubriek

Omschrijving

Gevraagd voor

3.2.2°a)

het lozen van meer dan 600 m³/jaar huishoudelijk afvalwater, niet afkomstig van woongelegenheden, wanneer het lozingspunt gelegen is in een centraal gebied en/of een collectief geoptimaliseerd en individueel te optimaliseren buitengebied en/of buiten het zoneringsplan;

1.710,00 m³/jaar

16.3.2°a)

koelinstallaties, luchtcompressoren, warmtepompen, airconditioningsinstallaties, en andere installaties voor het fysisch behandelen van gassen met een geïnstalleerde totale drijfkracht van 5 kW tot en met 200 kW;

35,13 kW

32.1.1°

feestzalen en andere publiek toegankelijke lokalen waar muziek geproduceerd wordt met een geluidsniveau van hoger dan 85 dB(A) LAeq,15min en lager of gelijk aan 95 dB(A) LAeq,15min;

95,00 dB(A) LAeq,15min

46.1°b)

wasserij niet of niet geheel gelegen in industriegebied met een geïnstalleerde totale drijfkracht van 5 tot en met 100 kW;

75,00 kW

  

Aangevraagde rubriek(en) HET ROOI _ Minerva
 

Rubriek

Omschrijving

Gevraagd voor

3.2.2°a)

het lozen van meer dan 600 m³/jaar huishoudelijk afvalwater, niet afkomstig van woongelegenheden, wanneer het lozingspunt gelegen is in een centraal gebied en/of een collectief geoptimaliseerd en individueel te optimaliseren buitengebied en/of buiten het zoneringsplan;

1.305,00 m³/jaar

16.3.2°a)

koelinstallaties, luchtcompressoren, warmtepompen, airconditioningsinstallaties, en andere installaties voor het fysisch behandelen van gassen met een geïnstalleerde totale drijfkracht van 5 kW tot en met 200 kW;

35,13 kW

32.1.1°

feestzalen en andere publiek toegankelijke lokalen waar muziek geproduceerd wordt met een geluidsniveau van hoger dan 85 dB(A) LAeq,15min en lager of gelijk aan 95 dB(A) LAeq,15min;

95,00 dB(A) LAeq,15min

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Agentschap voor Natuur en Bos/ Adviezen en Vergunningen Antwerpen

21 maart 2023

9 mei 2023

Ongunstig

Agentschap voor Natuur en Bos/ Adviezen en Vergunningen Antwerpen

15 juni 2023

4 juli 2023

Voorwaardelijk gunstig

AQUAFIN NV

21 maart 2023

11 juli 2023

Voorwaardelijk gunstig

AQUAFIN NV

15 juni 2023

11 juli 2023

Voorwaardelijk gunstig

Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen BZA

21 maart 2023

10 mei 2023

Voorwaardelijk gunstig

Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer

21 maart 2023

7 april 2023

Voorwaardelijk gunstig

FOD Binnenlandse Zaken - ASTRID veiligheidscommissie

21 maart 2023

28 maart 2023

Voorwaardelijk gunstig

Politiezone Antwerpen/ Centrale Preventie

21 maart 2023

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

 

Politiezone Antwerpen/ Verkeerspolitie

21 maart 2023

22 maart 2023

Geen bezwaar

Water-link

21 maart 2023

11 juli 2023

Voorwaardelijk gunstig

Water-link

15 juni 2023

11 juli 2023

Voorwaardelijk gunstig

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Stadsbeheer/ Groen en Begraafplaatsen

21 maart 2023

11 april 2023

Stadsbeheer/ Groen en Begraafplaatsen

15 juni 2023

4 augustus 2023

Stadsontwikkeling/ Mobiliteit

21 maart 2023

24 maart 2023

Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Archeologie

21 maart 2023

2 juni 2023

Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Archeologie

15 juni 2023

23 juni 2023

Stadsontwikkeling/ Publieke Ruimte

21 maart 2023

26 april 2023

Stadsontwikkeling/ Publieke Ruimte

15 juni 2023

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Sportpark Het Rooi, goedgekeurd op 24 april 2017. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: artikel 1: zone voor centrumfuncties (ce), artikel 3: zone voor recreatie (re) en artikel 2: zone voor gemengde functies (ge).

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening hemelwater op volgend punt:

  • hoofdstuk 4 Normen inzake de verplichte plaatsing van een hemelwaterput, infiltratievoorziening of buffervoorziening met vertraagde afvoer:

-          het perceel is groter dan 250 m² en er is geen buffer- en infiltratievoorziening voorzien;

-          er wordt een grotere hemelwaterput (20.000 liter) voorzien dan de maximale inhoud van 10.000 liter. Er wordt een afwijking gevraagd op de verordening hemelwater;

-          in de beschrijvende nota is er een afwijking van hemelwaterput en infiltratievoorziening aangevraagd.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening toegankelijkheid op volgend punt:

  • artikel 20 §3 Trappen: de spiltrap moet voldoen aan de trapformule;
  • artikel 20 §4 Trappen: de trapleuning moet minstens 40 cm horizontaal verderlopen. Als de leuning in het ijle stopt, moet ze worden afgerond naar de grond of naar de wand;
  • artikel 29/1 Publiek toegankelijke kleedruimtes of pashokjes: bij aparte kleedruimtes of pashokjes die alleen voor vrouwen of alleen voor vrouwen bestemd zijn, moet er telkens één kleedruimte of pashokje in elke ruimte voldoen aan de bepalingen van artikel 12 en artikelen 22 tot en met 26 van de verordening toegankelijk, behalve als er een aangepast hoekje, bestemd voor zowel mannen als vrouwen zich in een zone bevindt die niet gereserveerd is voor mannen dan wel vrouwen;
  • artikel 29/2 Publiek toegankelijke toiletten en doucheruimtes: bij publiek toegankelijke toiletten moet in elk sanitair blok minstens één toilet voldoen aan de bepalingen. Bij het sanitair blok van het gebouw Berchem Sport op het gelijkvloers is er geen aangepast toilet voorzien. Hiervoor is een afwijking aangevraagd in de beschrijvende nota;
  • artikel 31 Aangepaste toiletten die afwijken van de ruwbouwmaten: het aangepaste toilet op het gelijkvloers Minerva en op de verdieping Minerva voldoen niet aan dit artikel.

 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld.

Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).
Het project is gelegen in een zone zonder overstromingskans.

Het project is niet gelegen in een signaalgebied.

Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

-          Archeologienota: overeenkomstig artikel 5.4.1 van het Onroerenderfgoeddecreet van 12 juli 2013 moet aan bepaalde aanvragen een archeologienota worden toegevoegd waarvan akte werd genomen
Van de archeologienota werd akte genomen door het Agentschap Onroerend Erfgoed op 26 mei 2023 (ID: 25077).
De nota toont gemotiveerd aan dat er geen verder archeologisch onderzoek moet plaatsvinden.

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De bestaande gebouwen worden gesloopt en er worden twee nieuwe kleedkamergebouwen met kantine en sanitair voorzien. Het kleedkamergebouw ‘Minerva’ wordt voorzien in de omgeving van de zuidwesttoegang, de nieuwe speeltuin en de korfbalvelden. Deze locatie is goed bereikbaar langs de noordoost-zuidwest-as van het sportpark. Het kleedkamergebouw ‘Berchem Sport’ wordt in de omgeving van het stadion en de jeugdvelden in het sportpark zelf voorzien. Deze locatie grenst rechtstreeks aan het stadion en de noordwest-zuidoost-as van het sportpark.

 

De kleedkamergebouwen bevinden zich meer dan 230 meter van elkaar en zullen elk een kern vormen voor de onmiddellijk omliggende sportvelden. Hierdoor wordt de afstand van ieder sportveld tot het dichtstbijzijnde kleedkamergebouw beperkt en kunnen de verschillende sportactiviteiten tegelijk op het terrein plaatsvinden zonder elkaar te hinderen.

 

Om het kleedkamergebouw ‘Minerva’ te voorzien wordt de bestaande speeltuin verplaatst naar de omgeving grenzend aan het kleedkamergebouw. De gerooide bomen worden vervangen door nieuwe bomen welke voorzien worden in het gedeelte achter de padelvelden.

 

Het kleedkamergebouw ‘Minerva’ betreft een 7-hoekig alzijdig bouwvolume over twee bouwlagen en voorziet een kantine, sanitair, bergruimtes, kleedkamers voor scheidsrechters en groepskleedkamers.

 

Het kleedkamergebouw ‘Berchem Sport’ betreft een geplooide balk over twee bouwlagen met één kopse zijde naar het voetbalveld van de eerste ploeg en één langse zijde naar het park met oefenvelden. Ook dit gebouw is als een alzijdig toegankelijk volume ontworpen.

 

Visueel-vormelijke elementen

Beide kleedkamergebouwen zijn verschillend in vorm, maar zijn uitgewerkt met een zelfde materialisatie en beeldtaal. Hierdoor ontstaat een geschikte balans tussen de noodzaak tot een samenhangende architectuurtaal binnen het sportgebied en complexiteit om verschillende sportorganisaties met verschillende noden te kunnen huisvesten.

 

Beide gebouwen worden opgetrokken blauwgroene gevelsteen op plint in betonsteen. Deze materialisatie is duurzaam en zal het intensieve gebruik als sportinfrastructuur kunnen doorstaan. Beide gebouwen worden voorzien van zeer grote ramen in natuurkleurig aluminium. De niet toegankelijke delen van de daken worden als groendaken voorzien.

 

Het alzijdige ontwerp van beide gebouwen is duurzaam en inpasbaar binnen de context van een sportpark.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

 

Verordening toegankelijkheid:

De aanvrager vraagt een afwijking aan op artikel 29/2 van de verordening toegankelijkheid met onderstaande argumentatie:

“Het gebouw voldoet volledig aan de verordening, met uitzondering van één sanitaire ruimte. Hier wordt een afwijking voor aangevraagd.

Het sanitair blok op de verdieping dat aansluit bij de cafetaria en door alle bezoekers gebruikt zal worden, voldoet volledig aan de normbepalingen. Op het gelijkvloers werd het sanitair blok gesplitst zodat er één aansluit bij elke spelersgang. Omdat beide sanitaire blokken enkel met de circulatie van elkaar gescheiden zijn en dus erg dicht bij elkaar liggen, wordt er toch slechts één mindervalide toilet geplaatst. Er werd gekozen voor het toilet dat bereikbaar is vanuit de algemene circulatie, waardoor de afstand heel beperkt is.”

 

In het kader de verordening toegankelijkheid heeft de aanvrager ook het advies van INTER toegevoegd. Inzake een eventuele afwijking op artikel 29/2 van deze verordening geeft INTER het advies om in elk gebouw minimaal 1 aangepast toilet te voorzien. Vanuit stedenbouwkundig oogpunt wordt dit advies bijgetreden.

 

Dit en ook de andere opmerkingen uit het advies van INTER zijn gegrond. Deze dienen in voorwaarden bij de vergunning opgenomen te worden.

 

Hemelwater

De aanvrager wenst een afwijking op de verordening hemelwater te bekomen met volgende argumentatie:

“Zoals reeds hierboven vermeld is er een extreem grote vraag naar recuperatie van hemelwater voor het onderhouden van de sportvelden het hele jaar door. De opvang van hemelwater maximaliseren en zo weinig mogelijk water ‘verloren’ laten gaan door infiltratievoorzieningen of overloop naar riolering is het streefdoel. Hiervoor werd een berekening gemaakt, die werd toegevoegd aan het omgevingsloket. We stellen voor om bij Berchem Sport 6x 20.000 liter te plaatsen aan regenwaterputten en bij Minerva 5x 20.000 liter te plaatsen.”

 

Vanuit de beheerder van het rioolnet (Waterlink in samenwerking met Aquafin) wordt met de wijzigingen en aanvullingen uit de nieuwe projectinhoudversie akkoord gegaan, mits aan de door Aquafin opgesomde voorwaarden voldaan wordt. Eén van die voorwaarden betreft echter een advies, dat dus niet als voorwaarde overgenomen kan worden. Het advies luidt immers: “In plaats van een overloop van de hemelwaterputten naar de riolering kan de overloop ook afwateren op eigen terrein, eventueel in een kleine wadi.” Wat hierbij dan ook aan de aanvrager geadviseerd wordt, voor zover de wadi voldoende beperkt blijft om geen vergunningsplichtige handeling te worden.

 

Groen en bomen

In het kader van de tweede projectinhoudversie heeft het Vlaamse Agentschap Natuur en Bos een ongunstig advies gegeven. De aanvrager heeft de vragen en opmerkingen van dit advies ter harte genomen en een nieuwe projectinhoudversie met aangepaste informatie ingediend. Dit PIV3 wordt door het Agentschap voorwaardelijk gunstig geadviseerd. De opmerkingen van het Agentschap worden in voorwaarden opgenomen. 

 

Gelet op de gekapte bomen en het aanwezige groen in het sportpark werd ook het advies van de stedelijke Groendienst gevraagd. Hieruit volgde onderstaand advies:

“De Groendienst geeft een voorwaardelijk gunstig advies:

- het vellen en vervangen van de bomen werd op voorhand reeds doorgesproken met de groendienst

- de aanplant van 'vogelbosjes' werd besproken. Wij zien dit gedeeltelijk ingetekend op het plan maar wordt niet vermeld in de nota. Deze moeten zeker worden aangeplant.

- alle bestaande bomen op de site moeten beschermd worden tijdens de werken. Onder de kruinzone van bestaande bomen mag onder geen enkele voorwaarde een werfzone worden ingericht. Deze kan voorzien worden op het open grasveld. Ook hier kunnen best rijplaten worden gelegd.

- ook parkeren van werfwagens mag niet onder de kruinzone van bestaande bomen gebeuren.

- de nieuwe bomen moeten een plantmaat hebben van tenminste 18/20 en gedurende de eerste 2 jaar geregeld gegoten worden.

- alle standaardvoorwaarden zijn van toepassing.”

 

Vanuit stedenbouwkundig oogpunt wordt dit advies bijgetreden. De voorwaarden van de groendienst worden opgenomen in de vergunning. De standaardvoorwaarden betreffen het voldoen aan artikelen 17 en 18 van de bouwcode.

 

Indoorradiodekking

De ASTRID-veiligheidscommissie geeft in het kader van de indoorradiodekking onderstaand voorwaardelijk gunstig advies:

“Gezien het tijdelijke karakter heeft de commissie beslist dat er geen verplichting is tot indoordekking. Indien het tijdelijk karakter de termijn van 3 jaar (36 maanden) toch overschrijdt, is er een verplichting tot indoordekking in de 2 gebouwen (MINERVA & BERCHEM SPORT).”

 

Enkel de containerkleedkamers tijdens de werken zijn tijdelijk. De twee nieuwe gebouwen zijn permanent. Deze zullen dus conform dit advies van indoordekking voorzien moeten worden.

 

Toetsing van aanvaardbaarheid van de ingedeelde inrichtingen of activiteiten op het vlak van hinder en risico's voor de mens en het milieu

 

Het Rooi – Berchem Sport

 

De nieuwbouw betreft een gebouw met kleedkamers en cafetaria's voor voetbalclub Berchem Sport. Verder bevat het gebouw veel douches, toiletten en urinoirs die behoren bij de vele kleedkamers. Op de gelijkvloerse verdieping wordt er een wasberging voorzien waarin twee wasmachines geplaatst worden en één industriële droogkast. Op de eerste verdieping worden er twee cafetaria's voorzien. Hier zullen af en toe feestjes georganiseerd worden die een geluidsniveau halen waarvoor er een meldingsplicht geldt.

 

Er wordt één centrale luchtgroep geplaatst voor het volledige gebouw. Deze zal voorzien worden in de technische ruimte op de eerste verdieping zodat aanzuig en afblaas via het dak kan verlopen.

 

Omwille van duurzaamheidsredenen zal het gebouw niet meer aangesloten worden op het gasnet. Zowel de ruimteverwarming als het sanitair warm water zal met een lucht - water warmtepomp opgewekt worden. De binnenunit wordt in de technische ruimte op het gelijkvloers geplaatst, de buitenunit wordt in een verdiepte zone op het dak geplaatst.

 

Het Rooi – Minerva

 

De nieuwbouw betreft een gebouw met kleedkamers voor Minerva en de stad Antwerpen en een cafetaria voor Minerva. Verder bevat het gebouw veel douches, toiletten en urinoirs die behoren bij de vele kleedkamers. Op het gelijkvloers wordt er een cafetaria voorzien. Hier zullen af en toe feestjes georganiseerd worden die een geluidsniveau halen waarvoor er een meldingsplicht geldt.

 

Er wordt één centrale luchtgroep geplaatst voor het volledige gebouw. Deze zal voorzien worden in de technische ruimte op de eerste verdieping zodat aanzuig en afblaas via het dak kan verlopen.

 

Omwille van duurzaamheidsredenen zal het gebouw niet meer aangesloten worden op het gasnet. Zowel de ruimteverwarming als het sanitair warm water zal met een lucht - water warmtepomp opgewekt worden. De binnenunit wordt in de technische ruimte op het gelijkvloers geplaatst, de buitenunit wordt in een verdiepte zone op het dak geplaatst:

 

Gezien het voor beide gebouwen nieuwe installaties betreffen, wordt als voorwaarde opgelegd dat de gebruikte koelmiddelen niet onderhevig mogen zijn aan uitfasering.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.

2. De in het rood aangeduide maatregelen in het advies van INTER inzake de toegankelijkheid op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie te voorzien.

3. De gebouwen van indoorradiodekking te voorzien in overeenstemming met het advies van de ASTRID-veiligheidscommissie.

4. Het project integraal te laten voldoen aan de algemene en specifieke voorwaarden van het Vlaamse Agentschap Natuur en Bos, met inbegrip van onderstaande letterlijke voorwaarden:

  • De vergunning wordt verleend op grond van artikel 90bis, §5, derde lid, van het Bosdecreet en onder de voorwaarden zoals opgenomen in het hierbij gevoegde compensatieformulier met kenmerk: 23-204996. 
  • De te ontbossen oppervlakte bedraagt 603 m². Deze oppervlakte valt niet meer onder het toepassingsgebied van het Bosdecreet.  
  • De resterende bosoppervlakte moet ALS BOS behouden blijven. Bijkomende kappingen in deze zone kunnen maar uitgevoerd worden mits machtiging door het Agentschap voor Natuur en Bos. Het is evenmin toegelaten in deze zone constructies op te richten of ingrijpende wijzigingen van de bodem, de strooisel-, kruid- of boomlaag uit te voeren. 
  • De ontbossing kan enkel worden uitgevoerd conform het plan met naam “0094_AB_HETROOI_BOSCOMPENSATIE_SLOOP.pdf” toegevoegd in het omgevingsloket, waarop ook de als bos te behouden zones zijn aangeduid.
  • De bosbehoudsbijdrage van € 4.848,12 dient binnen de 4 maanden, vanaf de datum waarop gebruik mag gemaakt worden van deze vergunning, gestort te worden. Het overschrijvingsformulier voor het vereffenen van de bosbehoudsbijdrage zal rechtstreeks door ons Agentschap worden overgemaakt aan de aanvrager van zodra de vergunning van kracht wordt. 

5. De voorwaarden van de stedelijke dienst Groen en Begraafplaatsen strikt na te leven.

6. Integraal te voldoen aan de bijgevoegde voorwaarden van FOD Mobiliteit en Vervoer – DG Luchtvaart.

7. De diameter van de afval- en hemelwateraansluiting moet minimaal 125 mm en maximaal 200 mm bedragen.

8. De algemene voorwaarden uit het bijgevoegde advies van AQUAFIN zijn strikt na te leven.

 

Advies over de ingedeelde inrichtingen of activiteiten

Mits voldaan wordt aan de voorgestelde vergunningsvoorwaarden, is deze aanvraag in overeenstemming met de Vlarem-wetgeving. Vanuit milieutechnisch oogpunt wordt voorwaardelijk positief advies gegeven de vergunning te verlenen.

 

Geadviseerde rubriek(en)

 

Geadviseerde rubriek(en) HET ROOI Berchem Sport


Rubriek

Omschrijving

Geadviseerd voor

3.2.2°a)

het lozen van meer dan 600 m³/jaar huishoudelijk afvalwater, niet afkomstig van woongelegenheden, wanneer het lozingspunt gelegen is in een centraal gebied en/of een collectief geoptimaliseerd en individueel te optimaliseren buitengebied en/of buiten het zoneringsplan;

1.710,00 m³/jaar

16.3.2°a)

koelinstallaties, luchtcompressoren, warmtepompen, airconditioningsinstallaties, en andere installaties voor het fysisch behandelen van gassen met een geïnstalleerde totale drijfkracht van 5 kW tot en met 200 kW;

35,13 kW

32.1.1°

feestzalen en andere publiek toegankelijke lokalen waar muziek geproduceerd wordt met een geluidsniveau van hoger dan 85 dB(A) LAeq,15min en lager of gelijk aan 95 dB(A) LAeq,15min;

95,00 dB(A) LAeq,15min

46.1°b)

wasserij niet of niet geheel gelegen in industriegebied met een geïnstalleerde totale drijfkracht van 5 tot en met 100 kW;

75,00 kW


Geadviseerde bijzondere milieuvoorwaarden

De gebruikte koelmiddelen mogen niet onderhevig zijn aan uitfasering.

 

Geadviseerde rubriek(en) HET ROOI Minerva


RubriekOmschrijvingGeadviseerd voor
3.2.2°a)het lozen van meer dan 600 m³/jaar huishoudelijk afvalwater, niet afkomstig van woongelegenheden, wanneer het lozingspunt gelegen is in een centraal gebied en/of een collectief geoptimaliseerd en individueel te optimaliseren buitengebied en/of buiten het zoneringsplan;1.305,00 m³/jaar
16.3.2°a)koelinstallaties, luchtcompressoren, warmtepompen, airconditioningsinstallaties, en andere installaties voor het fysisch behandelen van gassen met een geïnstalleerde totale drijfkracht van 5 kW tot en met 200 kW;35,13 kW
32.1.1°feestzalen en andere publiek toegankelijke lokalen waar muziek geproduceerd wordt met een geluidsniveau van hoger dan 85 dB(A) LAeq,15min en lager of gelijk aan 95 dB(A) LAeq,15min;95,00 dB(A) LAeq,15min


Geadviseerde bijzondere milieuvoorwaarden

De gebruikte koelmiddelen mogen niet onderhevig zijn aan uitfasering.

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

16 februari 2023

Volledig en ontvankelijk

21 maart 2023

Start 1e openbaar onderzoek

31 maart 2023

Einde 1e openbaar onderzoek

29 april 2023

Beslissing aanvaarding wijzigingsaanvraag

9 juni 2023

Start laatste openbaar onderzoek

22 juni 2023

Einde laatste openbaar onderzoek

21 juli 2023

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Beslissingsdatum na V&O (zonder noodbesluit)

2 september 2023

Uiterste beslissingsdatum (noodbesluit)

1 december 2023

Verslag GOA

25 augustus 2023

naam GOA

Wim Van Roosendael en Bieke Geypens


Wijzigingsverzoeken

De aanvrager heeft één of meerdere verzoeken ingediend om zijn oorspronkelijke dossier te wijzigen.

Minstens één van die verzoeken werd aanvaard, waardoor de aanvaarde wijzigingen mee beoordeeld worden.

De aanvaarde wijzigingen zijn zodanig dat er een nieuw openbaar onderzoek werd gehouden en eventuele adviezen opnieuw werden gevraagd.

Onderzoek

De aanvraag werd onderworpen aan 2 openbare onderzoeken.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Startdatum

Einddatum

Schriftelijke bezwaar-schriften

Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften

Petitie-lijsten

Digitale bezwaar-schriften

31 maart 2023

29 april 2023

0

0

0

0

22 juni 2023

21 juli 2023

0

0

0

0

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

De algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.

2. De in het rood aangeduide maatregelen in het advies van INTER inzake de toegankelijkheid op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie te voorzien.

3. De gebouwen van indoorradiodekking te voorzien in overeenstemming met het advies van de ASTRID-veiligheidscommissie.

4. Het project integraal te laten voldoen aan de algemene en specifieke voorwaarden van het Vlaamse Agentschap Natuur en Bos, met inbegrip van onderstaande letterlijke voorwaarden:

  • De vergunning wordt verleend op grond van artikel 90bis, §5, derde lid, van het Bosdecreet en onder de voorwaarden zoals opgenomen in het hierbij gevoegde compensatieformulier met kenmerk: 23-204996. 
  • De te ontbossen oppervlakte bedraagt 603 m². Deze oppervlakte valt niet meer onder het toepassingsgebied van het Bosdecreet.  
  • De resterende bosoppervlakte moet ALS BOS behouden blijven. Bijkomende kappingen in deze zone kunnen maar uitgevoerd worden mits machtiging door het Agentschap voor Natuur en Bos. Het is evenmin toegelaten in deze zone constructies op te richten of ingrijpende wijzigingen van de bodem, de strooisel-, kruid- of boomlaag uit te voeren. 
  • De ontbossing kan enkel worden uitgevoerd conform het plan met naam “0094_AB_HETROOI_BOSCOMPENSATIE_SLOOP.pdf” toegevoegd in het omgevingsloket, waarop ook de als bos te behouden zones zijn aangeduid.
  • De bosbehoudsbijdrage van € 4.848,12 dient binnen de 4 maanden, vanaf de datum waarop gebruik mag gemaakt worden van deze vergunning, gestort te worden. Het overschrijvingsformulier voor het vereffenen van de bosbehoudsbijdrage zal rechtstreeks door ons Agentschap worden overgemaakt aan de aanvrager van zodra de vergunning van kracht wordt. 

5. De voorwaarden van de stedelijke dienst Groen en Begraafplaatsen strikt na te leven.

6. Integraal te voldoen aan de bijgevoegde voorwaarden van FOD Mobiliteit en Vervoer – DG Luchtvaart.

7. De diameter van de afval- en hemelwateraansluiting moet minimaal 125 mm en maximaal 200 mm bedragen.

8. De algemene voorwaarden uit het bijgevoegde advies van AQUAFIN zijn strikt na te leven.

 

Bijzondere milieuvoorwaarden

De gebruikte koelmiddelen mogen niet onderhevig zijn aan uitfasering.

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

 

De vergunning omvat thans volgende rubriek(en):


Gecoördineerde rubrieken HET ROOI Berchem Sport 


Rubriek

Omschrijving

Gecoördineerd

3.2.2°a)

het lozen van meer dan 600 m³/jaar huishoudelijk afvalwater, niet afkomstig van woongelegenheden, wanneer het lozingspunt gelegen is in een centraal gebied en/of een collectief geoptimaliseerd en individueel te optimaliseren buitengebied en/of buiten het zoneringsplan;

1.710,00 m³/jaar

16.3.2°a)

koelinstallaties, luchtcompressoren, warmtepompen, airconditioningsinstallaties, en andere installaties voor het fysisch behandelen van gassen met een geïnstalleerde totale drijfkracht van 5 kW tot en met 200 kW;

35,13 kW

32.1.1°

feestzalen en andere publiek toegankelijke lokalen waar muziek geproduceerd wordt met een geluidsniveau van hoger dan 85 dB(A) LAeq,15min en lager of gelijk aan 95 dB(A) LAeq,15min;

95,00 dB(A) LAeq,15min

46.1°b)

wasserij niet of niet geheel gelegen in industriegebied met een geïnstalleerde totale drijfkracht van 5 tot en met 100 kW;

75,00 kW


Gecoördineerde rubriek(en) HET ROOI Minerva

 

RubriekOmschrijvingGecoördineerd
3.2.2°a)het lozen van meer dan 600 m³/jaar huishoudelijk afvalwater, niet afkomstig van woongelegenheden, wanneer het lozingspunt gelegen is in een centraal gebied en/of een collectief geoptimaliseerd en individueel te optimaliseren buitengebied en/of buiten het zoneringsplan;1.305,00 m³/jaar
16.3.2°a)koelinstallaties, luchtcompressoren, warmtepompen, airconditioningsinstallaties, en andere installaties voor het fysisch behandelen van gassen met een geïnstalleerde totale drijfkracht van 5 kW tot en met 200 kW;35,13 kW
32.1.1°feestzalen en andere publiek toegankelijke lokalen waar muziek geproduceerd wordt met een geluidsniveau van hoger dan 85 dB(A) LAeq,15min en lager of gelijk aan 95 dB(A) LAeq,15min;95,00 dB(A) LAeq,15min

Artikel 4

Het college beslist dat de omgevingsvergunning geldig is voor onbepaalde duur.

Artikel 5

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.