Terug
Gepubliceerd op 18/09/2023

2023_VB_00241 - OCMW patrimonium. Sociale Dienstverlening. Zorghostel. Trapstraat 13, 2060 Antwerpen - Inrichting en herlocatie. Wijziging opdracht. Correctiebestelling - Goedkeuring

Vast Bureau
vr 15/09/2023 - 10:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2023_VB_00241 - OCMW patrimonium. Sociale Dienstverlening. Zorghostel. Trapstraat 13, 2060 Antwerpen - Inrichting en herlocatie. Wijziging opdracht. Correctiebestelling - Goedkeuring 2023_VB_00241 - OCMW patrimonium. Sociale Dienstverlening. Zorghostel. Trapstraat 13, 2060 Antwerpen - Inrichting en herlocatie. Wijziging opdracht. Correctiebestelling - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Op 28 juni 2018 (jaarnummer 444) keurde de raad voor maatschappelijk welzijn het bouwontwerp en het aangepaste projectbudget (raming werken + raming ereloon architect) goed. 

Op 1 maart 2019 (jaarnummer 1675) besliste het college de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager voor het verbouwen van een bestaand gebouw naar zorghostel - fase 2, gelegen in de Trapstraat 13 te 2060 Antwerpen.

Op 24 juni 2019 (jaarnummer 72) keurde de raad voor maatschappelijk welzijn keurt het bestek GAC_2019_00782 voor "Trapstraat 13, Antwerpen Totaalrenovatie Zorghostel" goed en keurde eveneens goed dat hiervoor een openbare procedure wordt uitgeschreven. 

Op 27 november 2020 (jaarnummer 336) keurde het vast bureau de gunning goed voor "Trapstraat 13, Antwerpen. Totaalrenovatie Zorghostel", op basis van bestek GAC_2019_00782, aan Alpas nv, Steenkaaistraat 19 te 9200 Dendermonde, met ondernemingsnummer 0429.446.318, tegen een bedrag van 1.507.801,94 EUR inclusief btw.

Op 24 juni 2022 (jaarnummer 162) keurde het vast bureau de correctiebestelbon goed van 116.608,03 EUR + 6.996,48 EUR (6% btw) = 123.604,51 EUR inclusief btw ten gunste van Alpas nv, Steenkaaistraat 19 te 9200 Dendermonde, met ondernemingsnummer 0429.446.318 betreffende het project P08401 Renovatie Zorghostel fase 2, gelegen Trapstraat 13, 2060 Antwerpen. 

Op 16 juni 2023 (jaarnummer 152) keurde het vast bureau de wijziging opdracht en de vastlegging krediet voor herzieningen goed van 269.977,22 EUR + 16.198,63 EUR (6% btw) = 286.175,85 EUR inclusief btw ten gunste van Alpas nv, Steenkaaistraat 19 te 9200 Dendermonde, met ondernemingsnummer 0429.446.318 betreffende het project P08401 Renovatie Zorghostel fase 2, gelegen Trapstraat 13, 2060 Antwerpen.

Juridische grond

In toepassing van artikel 38/2 van het Koninklijk Besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, gewijzigd bij Koninklijk Besluit van 22 juni 2017, is de aanbesteder gerechtigd de oorspronkelijke opdracht te wijzigen wanneer de wijziging het noodzakelijk gevolg is van omstandigheden die een zorgvuldige aanbesteder niet kon voorzien en de wijziging geen verandering in de algemene aard van de opdracht of raamovereenkomst brengt.  De wijziging blijft beperkt tot 50% van het oorspronkelijke opdrachtbedrag.

Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 84 §3, 4° van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 stelt dat het vast bureau bevoegd is voor het voeren van de plaatsingsprocedure, de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten.

Argumentatie

Tijdens de renovatiewerken kwamen bij de ontmanteling en gedeeltelijke afbraak, onvoorzienbare zaken aan het licht die niet in het aanbestedingsdossier waren opgenomen: het betreft voornamelijk afbraak pleisterwerken, verstevigingen van de daken en aanpassingen aan de uitvoering van de technieken.

Onvoorzienbare omstandigheden (artikel 38/2 KB Uitvoering)

Verrekening/

post

Motivatie

In min 

exclusief btw

In meer

exclusief btw

Termijn-verlenging

011a

Een bijkomende hoeveelheid pleisterwerken met inbegrip van het behang wordt afgebroken.

 

 17.265,69 EUR

 10

036

De schachten op de zolder worden niet tot tegen het dak afgewerkt maar stoppen op +/- 1m boven de zoldervloer. Het geheel van de schachtenwanden en -plafonds worden er brandwerend afgewerkt.

-2.537,17 EUR8.810,0 EUR

3
038a
Het structureel gedeelte van het plat dak boven de traphal wordt eveneens gerenoveerd. Het plaatsen van de isolatie en de dakdichting is reeds voorzien.

2.480,60 EUR
2
041a
Het tracé van de ventilatiekanalen op de tweede verdieping wordt aangepast in functie van de brandwerendheid van de verlaagde plafonds.

4.400,00 EUR
5
043a
De bestaande structuur van het hellend dak wordt verstevigd ter plaatse van drie doorvoeren met de geprefabriceerde schouwen. De schouwen worden voorzien van een hogere zinken opstand rekening houdend met de plaatsing van isolatie bij een toekomstige dakrenovatie.

6.000,00 EUR
8
044a
In de polyvalente ruimte wordt een retombé geplaatst die de verwarmingsbuizen omkast. In de lokalen 0.10 Utility en 0.08 Nachtverblijf wordt een retombé voorzien die het verlaagd plafond vóór de ramen aansluit tot tegen het plafond.

1.897,83 EUR
5
053
De openingen ter plaatse van de verwijderde rolluikkasten worden geïsoleerd en gedicht boven de gordijnplank.

1.710,54 EUR
2
061a
De inplanting van het kraanwerk van een aantal douches wordt aangepast aan de inplanting van de doucheschermen.

1.200,00 EUR
2
063Op zolder worden een aantal openingen in de metselmuren gemaakt voor de doorvoer van de ventilatiekanalen.

995,00 EUR
1
066a
In de lokalen Utility op de eerste en tweede verdieping wordt een verlaagd plafond uit gipskartonplaten geplaatst.
-737,88 EUR
720,00 EUR
0
069
De inplanting van de leeflijnen op het zinken dak wordt aangepast aan de inplanting van de koepel.

1.151,15 EUR
0
070
De opening in de gevel ter plaatse van de videofoon aan de Trapstraat 13 wordt dicht gemetst.

185,00 EUR
0
071De beschadigingen aan de deuren door de plaatsing van de Salto-badges worden hersteld.

720,00 EUR2

TOTAAL

 

-3.275,05 EUR47.535,81 EUR40

6% btw


-196,50 EUR2.852,15 EUR


Vastlegging bijkomend krediet voor herzieningen

Gezien de fel doorgestegen herzieningen dient er bijkomend budget te worden vastgelegd om de continuïteit van de betalingen voor de werken te kunnen garanderen.

Hieronder een overzicht van de herzieningen van vorderingsstaat 22 tot en met vorderingsstaat 24.

Detail Herzieningen + Btw

Vorderingsstaat

Totaal Werken

Waarvan herzienbaar

Niet herzienbaar

Herzienings coëfficient

Herziening

Totaal exclusief btw

Btw 6%

Totaal inclusief btw

Vorderingsstaat 22 - 31/03/23

€ 60.713,93

€ 60.713,93

€ 0,00

1,17

€ 10.321,37

€ 71.035,30

€ 4.262,12

€ 75.297,42

Vorderingsstaat 23 - 30/04/23

€ 72.212,67

€ 72.212,67

€ 0,00

1,17

€ 12.276,15

€ 84.488,82

€ 5.069,33

€ 89.558,15

Vorderingsstaat 24 - 31/05/23

€ 140.536,15

€ 140.536,15

€ 0,00

1,17

€ 23.891,15

€ 164.427,30

€ 9.865,64

€ 174.292,94

Samenvatting 
De bedrijfseenheid Vastgoed legt de gewijzigde opdracht ter goedkeuring voor dat als volgt kan worden samengevat: 

Omschrijving 


In min 
exclusief btw 


In meer 
exclusief btw 

Onvoorzienbare omstandigheden (art 38/2 AUR)
-3.275,05 EUR
47.535,81 EUR
Prijsherziening vorderingsstaat 22 tot en met vorderingsstaat 24

46.488,67 EUR
Totaal
-3.275,05 EUR
94.024,48 EUR
6% btw
-196,50 EUR
5.641,47 EUR
Algemeen totaal
-3.471,55 EUR
99.665,95 EUR


De kosten voor deze gewijzigde uitvoeringen en verbeteringen zijn niet voorzien. Om de continuïteit van de uitvoering te garanderen dient het  volgende bedrag vastgelegd te worden:

90.749,43 EUR + 5.444,97 EUR (6% btw) = 96.194,40 EUR inclusief btw

De uitvoeringstermijn wordt met 40 werkdagen verlengd zonder bijkomende kosten.

Besluit 2019_VB_00006 - Organisatiebeheersing - Aanpassing principes bestellen en goedkeuren voor het OCMW – Bekrachtiging van 11 januari 2019.
Het vast bureau bekrachtigt om, met ingang van 1 januari 2019, de bevoegdheid tot het goedkeuren van correctiebestellingen namens het OCMW als volgt te regelen (bedragen exclusief btw):

  • uitgaven exploitatie en investering, 5.500,00 EUR: goedkeuring door de algemeen directeur na decentraal visum:
    • de algemeen directeur kan bovengenoemde bevoegdheden delegeren aan personeelsleden van de administratie van stad en OCMW Antwerpen;
    • de medewerker aan wie de bevoegdheid tot goedkeuren gedelegeerd wordt, kan te allen tijde beslissen om een bepaalde correctiebestelling voor te leggen aan een hoger orgaan voor expliciete goedkeuring;
  • uitgaven exploitatie en investering, > 5.500,00 EUR: goedkeuring door het vast bureau na centraal visum.

Algemene financiële opmerkingen

De uitgave voor de continuïteit van de uitvoering  bedraagt  96.194,40 EUR inclusief btw en herzieningen en zal verrekend worden op het investeringsbudget 2023. Er is voldoende krediet beschikbaar. 

Voor deze opdracht werden volgende bestelbonnen vastgelegd: 

Bestelbon

Omschrijving

Budget in EUR, inclusief btw

4004028467
Gunning
1.030.251,22 EUR
Rest saldo : 0,00 EUR
4004030440
Budgetoverdracht 477.550,72 EUR
Rest saldo : 0,00 EUR
4104008944Correctiebestelling123.604,51 EUR
Rest saldo: 0,00 EUR
4104009253Correctiebestelling286.175,85 EUR
Rest saldo: 71.688,20 EUR

Beleidsdoelstellingen

4 - Harmonieuze stad
2HMS04 - Sociale zaken
2HMS0403 - De stad is regisseur van een ketenaanpak dak- en thuisloosheid en zorgt dat geen enkele Antwerpenaar op straat hoeft te slapen
2HMS040301 - Dak- en thuisloosheid
2HMS040301P08401 - Dambruggestr304_Zorghoste

Besluit

Het vast bureau beslist:

Artikel 1

Het vast bureau keurt goed dat volgens de onderhandelingsprocedure op basis van briefwisseling prijs werd gevraagd voor de wijziging van de opdracht P08401 aan Alpas nv, Steenkaaistraat 19 te 9200 Dendermonde, met ondernemingsnummer 0429.446.318.

Artikel 2

Het vast bureau keurt de wijziging van de onvoorzienbare omstandigheden in meer goed voor een bedrag van 47.535,81 EUR + 2.852,15 EUR (6% btw) = 50.387,96 EUR inclusief btw.

Artikel 3

Het vast bureau neemt kennis van de wijziging in min voor een bedrag van 3.275,05 EUR + 196,50 EUR (6% btw) = 3.471,55 EUR inclusief btw

Artikel 4

Het vast bureau keurt de termijnverlenging van 40 werkdagen goed zonder bijkomende kosten.

Artikel 5

Het vast bureau keurt goed dat er voor de prijsherzieningen een bedrag wordt vastgelegd van 46.488,67 EUR + 2.789,32 EUR (6% btw) = 49.277,99 inclusief btw. 

Artikel 6

Het  vast bureau keurt de correctiebestelbon goed van 90.749,43 EUR + 5.444,97 EUR (6% btw) = 96.194,40 EUR inclusief btw en herzieningen ten gunste van Alpas nv, Steenkaaistraat 19 te 9200 Dendermonde, met ondernemingsnummer 0429.446.318 betreffende het project P08401 Renovatie Zorghostel fase 2, gelegen Trapstraat 13, 2060 Antwerpen.

Artikel 7

De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:
OmschrijvingBedragBoekingsadresBestelbon
P08401
Inrichting en herlocatie. Wijziging Opdracht, correctiebestelling
Zorghostel
Trapstraat 13, 2060 Antwerpen

Alpas nv
Steenkaaistraat 19, 9200 Dendermonde
Ondernemingsnummer: 0429.446.318
Rekeningnummer: BE67 2930 5853 3087

96.194,40 EUR inclusief 6% btw en herzieningenbudgetplaats:4322000000
budgetpositie:221
functiegebied:2HMS040301P08401
subsidie: SUB_NR
fonds: INTERN
begrotingsprogramma:2OA040909
budgetperiode:2300
4104009349