Op 28 juni 2018 (jaarnummer 444) keurde de raad voor maatschappelijk welzijn het bouwontwerp en het aangepaste projectbudget (raming werken + raming ereloon architect) goed.
Op 1 maart 2019 (jaarnummer 1675) besliste het college de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en de vergunning af te leveren aan de aanvrager voor het verbouwen van een bestaand gebouw naar zorghostel - fase 2, gelegen in de Trapstraat 13 te 2060 Antwerpen.
Op 24 juni 2019 (jaarnummer 72) keurde de raad voor maatschappelijk welzijn keurt het bestek GAC_2019_00782 voor "Trapstraat 13, Antwerpen Totaalrenovatie Zorghostel" goed en keurde eveneens goed dat hiervoor een openbare procedure wordt uitgeschreven.
Op 27 november 2020 (jaarnummer 336) keurde het vast bureau de gunning goed voor "Trapstraat 13, Antwerpen. Totaalrenovatie Zorghostel", op basis van bestek GAC_2019_00782, aan Alpas nv, Steenkaaistraat 19 te 9200 Dendermonde, met ondernemingsnummer 0429.446.318, tegen een bedrag van 1.507.801,94 EUR inclusief btw.
Op 24 juni 2022 (jaarnummer 162) keurde het vast bureau de correctiebestelbon goed van 116.608,03 EUR + 6.996,48 EUR (6% btw) = 123.604,51 EUR inclusief btw ten gunste van Alpas nv, Steenkaaistraat 19 te 9200 Dendermonde, met ondernemingsnummer 0429.446.318 betreffende het project P08401 Renovatie Zorghostel fase 2, gelegen Trapstraat 13, 2060 Antwerpen.
Op 16 juni 2023 (jaarnummer 152) keurde het vast bureau de wijziging opdracht en de vastlegging krediet voor herzieningen goed van 269.977,22 EUR + 16.198,63 EUR (6% btw) = 286.175,85 EUR inclusief btw ten gunste van Alpas nv, Steenkaaistraat 19 te 9200 Dendermonde, met ondernemingsnummer 0429.446.318 betreffende het project P08401 Renovatie Zorghostel fase 2, gelegen Trapstraat 13, 2060 Antwerpen.
In toepassing van artikel 38/2 van het Koninklijk Besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, gewijzigd bij Koninklijk Besluit van 22 juni 2017, is de aanbesteder gerechtigd de oorspronkelijke opdracht te wijzigen wanneer de wijziging het noodzakelijk gevolg is van omstandigheden die een zorgvuldige aanbesteder niet kon voorzien en de wijziging geen verandering in de algemene aard van de opdracht of raamovereenkomst brengt. De wijziging blijft beperkt tot 50% van het oorspronkelijke opdrachtbedrag.
Artikel 84 §3, 4° van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 stelt dat het vast bureau bevoegd is voor het voeren van de plaatsingsprocedure, de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten.
Tijdens de renovatiewerken kwamen bij de ontmanteling en gedeeltelijke afbraak, onvoorzienbare zaken aan het licht die niet in het aanbestedingsdossier waren opgenomen: het betreft voornamelijk afbraak pleisterwerken, verstevigingen van de daken en aanpassingen aan de uitvoering van de technieken.
Onvoorzienbare omstandigheden (artikel 38/2 KB Uitvoering)
Verrekening/ post | Motivatie | In min exclusief btw | In meer exclusief btw | Termijn-verlenging | |
011a | Een bijkomende hoeveelheid pleisterwerken met inbegrip van het behang wordt afgebroken. |
| 17.265,69 EUR | 10 | |
036
| De schachten op de zolder worden niet tot tegen het dak afgewerkt maar stoppen op +/- 1m boven de zoldervloer. Het geheel van de schachtenwanden en -plafonds worden er brandwerend afgewerkt.
| -2.537,17 EUR | 8.810,0 EUR | 3 | |
038a
| Het structureel gedeelte van het plat dak boven de traphal wordt eveneens gerenoveerd. Het plaatsen van de isolatie en de dakdichting is reeds voorzien.
| 2.480,60 EUR | 2 | ||
041a
| Het tracé van de ventilatiekanalen op de tweede verdieping wordt aangepast in functie van de brandwerendheid van de verlaagde plafonds.
| 4.400,00 EUR | 5 | ||
043a
| De bestaande structuur van het hellend dak wordt verstevigd ter plaatse van drie doorvoeren met de geprefabriceerde schouwen. De schouwen worden voorzien van een hogere zinken opstand rekening houdend met de plaatsing van isolatie bij een toekomstige dakrenovatie.
| 6.000,00 EUR | 8 | ||
044a
| In de polyvalente ruimte wordt een retombé geplaatst die de verwarmingsbuizen omkast. In de lokalen 0.10 Utility en 0.08 Nachtverblijf wordt een retombé voorzien die het verlaagd plafond vóór de ramen aansluit tot tegen het plafond.
| 1.897,83 EUR | 5 | ||
053
| De openingen ter plaatse van de verwijderde rolluikkasten worden geïsoleerd en gedicht boven de gordijnplank.
| 1.710,54 EUR | 2 | ||
061a
| De inplanting van het kraanwerk van een aantal douches wordt aangepast aan de inplanting van de doucheschermen.
| 1.200,00 EUR | 2 | ||
063 | Op zolder worden een aantal openingen in de metselmuren gemaakt voor de doorvoer van de ventilatiekanalen.
| 995,00 EUR | 1 | ||
066a
| In de lokalen Utility op de eerste en tweede verdieping wordt een verlaagd plafond uit gipskartonplaten geplaatst.
| -737,88 EUR | 720,00 EUR | 0 | |
069
| De inplanting van de leeflijnen op het zinken dak wordt aangepast aan de inplanting van de koepel.
| 1.151,15 EUR | 0 | ||
070
| De opening in de gevel ter plaatse van de videofoon aan de Trapstraat 13 wordt dicht gemetst.
| 185,00 EUR | 0 | ||
071 | De beschadigingen aan de deuren door de plaatsing van de Salto-badges worden hersteld.
| 720,00 EUR | 2 | ||
TOTAAL |
| -3.275,05 EUR | 47.535,81 EUR | 40 | |
6% btw | -196,50 EUR | 2.852,15 EUR |
Vastlegging bijkomend krediet voor herzieningen
Gezien de fel doorgestegen herzieningen dient er bijkomend budget te worden vastgelegd om de continuïteit van de betalingen voor de werken te kunnen garanderen.
Hieronder een overzicht van de herzieningen van vorderingsstaat 22 tot en met vorderingsstaat 24.
Detail Herzieningen + Btw | ||||||||
Vorderingsstaat | Totaal Werken | Waarvan herzienbaar | Niet herzienbaar | Herzienings coëfficient | Herziening | Totaal exclusief btw | Btw 6% | Totaal inclusief btw |
Vorderingsstaat 22 - 31/03/23 | € 60.713,93 | € 60.713,93 | € 0,00 | 1,17 | € 10.321,37 | € 71.035,30 | € 4.262,12 | € 75.297,42 |
Vorderingsstaat 23 - 30/04/23 | € 72.212,67 | € 72.212,67 | € 0,00 | 1,17 | € 12.276,15 | € 84.488,82 | € 5.069,33 | € 89.558,15 |
Vorderingsstaat 24 - 31/05/23 | € 140.536,15 | € 140.536,15 | € 0,00 | 1,17 | € 23.891,15 | € 164.427,30 | € 9.865,64 | € 174.292,94 |
Samenvatting
De bedrijfseenheid Vastgoed legt de gewijzigde opdracht ter goedkeuring voor dat als volgt kan worden samengevat:
Omschrijving | In min | In meer |
Onvoorzienbare omstandigheden (art 38/2 AUR)
| -3.275,05 EUR | 47.535,81 EUR |
Prijsherziening vorderingsstaat 22 tot en met vorderingsstaat 24
| 46.488,67 EUR | |
Totaal
| -3.275,05 EUR | 94.024,48 EUR |
6% btw
| -196,50 EUR | 5.641,47 EUR |
Algemeen totaal
| -3.471,55 EUR | 99.665,95 EUR |
De kosten voor deze gewijzigde uitvoeringen en verbeteringen zijn niet voorzien. Om de continuïteit van de uitvoering te garanderen dient het volgende bedrag vastgelegd te worden:
90.749,43 EUR + 5.444,97 EUR (6% btw) = 96.194,40 EUR inclusief btw
De uitvoeringstermijn wordt met 40 werkdagen verlengd zonder bijkomende kosten.
Besluit 2019_VB_00006 - Organisatiebeheersing - Aanpassing principes bestellen en goedkeuren voor het OCMW – Bekrachtiging van 11 januari 2019.
Het vast bureau bekrachtigt om, met ingang van 1 januari 2019, de bevoegdheid tot het goedkeuren van correctiebestellingen namens het OCMW als volgt te regelen (bedragen exclusief btw):
De uitgave voor de continuïteit van de uitvoering bedraagt 96.194,40 EUR inclusief btw en herzieningen en zal verrekend worden op het investeringsbudget 2023. Er is voldoende krediet beschikbaar.
Voor deze opdracht werden volgende bestelbonnen vastgelegd:
Bestelbon | Omschrijving | Budget in EUR, inclusief btw |
4004028467
| Gunning
| 1.030.251,22 EUR Rest saldo : 0,00 EUR |
4004030440
| Budgetoverdracht | 477.550,72 EUR Rest saldo : 0,00 EUR |
4104008944 | Correctiebestelling | 123.604,51 EUR Rest saldo: 0,00 EUR |
4104009253 | Correctiebestelling | 286.175,85 EUR Rest saldo: 71.688,20 EUR |
Het vast bureau keurt goed dat volgens de onderhandelingsprocedure op basis van briefwisseling prijs werd gevraagd voor de wijziging van de opdracht P08401 aan Alpas nv, Steenkaaistraat 19 te 9200 Dendermonde, met ondernemingsnummer 0429.446.318.
Het vast bureau keurt de wijziging van de onvoorzienbare omstandigheden in meer goed voor een bedrag van 47.535,81 EUR + 2.852,15 EUR (6% btw) = 50.387,96 EUR inclusief btw.
Het vast bureau neemt kennis van de wijziging in min voor een bedrag van 3.275,05 EUR + 196,50 EUR (6% btw) = 3.471,55 EUR inclusief btw
Het vast bureau keurt de termijnverlenging van 40 werkdagen goed zonder bijkomende kosten.
Het vast bureau keurt goed dat er voor de prijsherzieningen een bedrag wordt vastgelegd van 46.488,67 EUR + 2.789,32 EUR (6% btw) = 49.277,99 inclusief btw.
Het vast bureau keurt de correctiebestelbon goed van 90.749,43 EUR + 5.444,97 EUR (6% btw) = 96.194,40 EUR inclusief btw en herzieningen ten gunste van Alpas nv, Steenkaaistraat 19 te 9200 Dendermonde, met ondernemingsnummer 0429.446.318 betreffende het project P08401 Renovatie Zorghostel fase 2, gelegen Trapstraat 13, 2060 Antwerpen.
Omschrijving | Bedrag | Boekingsadres | Bestelbon |
P08401 Inrichting en herlocatie. Wijziging Opdracht, correctiebestelling Zorghostel Trapstraat 13, 2060 Antwerpen Alpas nv Steenkaaistraat 19, 9200 Dendermonde Ondernemingsnummer: 0429.446.318 Rekeningnummer: BE67 2930 5853 3087 | 96.194,40 EUR inclusief 6% btw en herzieningen | budgetplaats:4322000000 budgetpositie:221 functiegebied:2HMS040301P08401 subsidie: SUB_NR fonds: INTERN begrotingsprogramma:2OA040909 budgetperiode:2300 | 4104009349 |