Terug
Gepubliceerd op 03/07/2023

2023_CBS_04449 - Omgevingsvergunning - OMV_2023005800. Silsburgstraat 41. District Deurne - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 30/06/2023 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2023_CBS_04449 - Omgevingsvergunning - OMV_2023005800. Silsburgstraat 41. District Deurne - Goedkeuring 2023_CBS_04449 - Omgevingsvergunning - OMV_2023005800. Silsburgstraat 41. District Deurne - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2023005800

Gegevens van de aanvrager:

mevrouw Jasmien De Proost met als adres Silsburgstraat 41 te 2100 Deurne (Antwerpen) en de heer Peter Blomme met als adres Silsburgstraat 41 te 2100  Deurne (Antwerpen)

Ligging van het project:

Silsburgstraat 41 te 2100 Deurne (Antwerpen)

Kadastrale percelen:

afdeling 31 sectie B nr. 226Z6

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

verbouwen en uitbreiden van een eengezinwoning

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          10/10/2016: proces-verbaal (20152399) voor het uitvoeren van werken zonder voorafgaandelijke schriftelijke stedenbouwkundige vergunning;

-          28/01/1947: toelating (329#19576) voor het verbouwen van een geteisterde tweewoonst (huisnummers 39-41).

 

Vergunde toestand

-          functie: eengezinswoning.

-          bouwvolume:

  • 2 bouwlagen met plat dak; 
  • bouwdiepte van 17,40 m;
  • kroonlijsthoogte van 6,60 m;
  • terras aan de woning en tuintje met een gezamenlijke oppervlakte van circa 36 m²;

-          gevelafwerking:

  • gevels opgetrokken in roodbruine gevelsteen;
  • buitenschrijnwerk in wit PVC.

 

Bestaande toestand  

-          functie: eengezinswoning.

-          bouwvolume:

  • 2 bouwlagen met plat dak; 
  • bouwdiepte van 17,40 m;
  • kroonlijsthoogte van 6,60 m;
  • terras aan de woning en tuintje met een gezamenlijke oppervlakte van circa 36 m²;
  • gewijzigde inrichting van het gelijkvloers met slaapruimten;

-          gevelafwerking:

  • gevels opgetrokken in roodbruine gevelsteen;
  • buitenschrijnwerk in wit PVC.

 

Nieuwe toestand

-          functie: eengezinswoning;

-          bouwvolume:

  • 3 bouwlagen met zadeldak; 
  • bouwdiepte van het gelijkvloers en de eerste verdieping van 17,40 m;
  • bouwdiepte van de 3de bouwlaag van 8,60 m;
  • terras aan de woning en tuintje met een gezamenlijke oppervlakte van circa 36 m²;

-          gevelafwerking:

  • nieuwe bouwlaag bekleed met gebroken witte golfplaten (zowel gevel als zadeldak);
  • buitenschrijnwerk van de nieuwe bouwlaag in antracietkleurig aluminium.

 

Inhoud van de aanvraag

-          uitbreiden van het volume met een bijkomende bouwlaag met zadeldak;

-          wijzigen van de scheimuren; 

-          doorvoeren van interne constructieve werken.

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

Er werden geen adviezen gevraagd.

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de stedelijke agglomeratie van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Kleine Ring en respectievelijk de reservatiestrook voor de aanleg van lijninfrastructuur (de A102) tussen Merksem en Wommelgem, de R11 tussen Wommelgem en Mortsel, de oostelijke grens van Mortsel en Hove en de reservatiestrook voor pijpleidingen tussen Hove/Kontich en Hemiksem.

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:

- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;

- de eigen aard van het betrokken gebied;

- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)

De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)

De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)

De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)

De aanvraag wijkt af van de voorschriften van de bouwcode op volgende punten:

  • Artikel 6 Harmonie en draagkracht:

De vorm en het materiaal van de bijkomende daklaag is niet in harmonie met de omgeving. Twee kroonlijsten boven elkaar is atypisch voor een rijwoning. Het materiaalgebruik van de daklaag is niet kenmerkend.

  • Artikel 24 Minimale lichtinval en luchttoevoer:

In de centrale slaapkamer op de gelijkvloerse verdieping is er geen natuurlijk lichtinval of luchttoevoer.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.

Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).

Het voorliggende project is geheel gedeeltelijk gelegen in een zone waarvoor de Provincie aangewezen is als adviesinstantie.

Voor het project is geen pluviale overstromingskans gemodelleerd.

Voor het project is geen fluviale overstromingskans gemodelleerd.

 

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)

De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

 

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))

Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

De functie van de woning blijft behouden en is inpasbaar in de omgeving.

 

Schaal – ruimtegebruik – bouwdichtheid

De aanvraag heeft betrekking tot het optoppen van de woning. Er wordt een bijkomende bouwlaag met zadeldak voorzien en ingericht met een zitruimte en slaapkamers. De straat wordt gekenmerkt door woningen met twee en drie bouwlagen onder plat of hellend dak. De aanvraag is inzake schaal ruimtelijk inpasbaar.

 

Visueel-vormelijke elementen

De wijzigingen aan de bestaande voorgevel hebben betrekking op de bijkomende bouwlaag. In de achtergevel wordt een nieuwe raamopening voorzien en de bestaande gevelopening wordt vergroot, waardoor meer licht in de woning getrokken wordt. De gevelaanpassingen zijn visueel-vormelijk inpasbaar.

 

Verder wordt de nieuwe bouwlaag opgevat als een aparte toevoeging waarbij de bestaande kroonlijst behouden blijft. Deze nieuwe bouwlaag wordt boven de bestaande kroonlijst voorzien van een gevel en zadeldak dat aan voor- en achterzijde uitspringt. Zowel de gevels als het dak worden afgewerkt met gebroken witte golfplaten.

 

De nieuwe uitspringende dakrand aan de straatzijde komt over als een tweede kroonlijst, wat vreemd is in het straatbeeld. Bijkomend is de voorgestelde afwerking van de gevel en het dak van de nieuwe bouwlaag met witte aluminium platen, niet conform artikel 6 uit de bouwcode. Als voorwaarde wordt opgenomen de bestaande kroonlijst te verwijderen en de voorgevel van de nieuwe bouwlaag uit te voeren in gevelsteen zoals de bestaande gevelafwerking. De zijgevels en achtergevel kunnen na isolatie bepleisterd worden. De voorgevel moet van één uitgesproken kroonlijst worden voorzien waar het hellend dakvlak op aansluit. Het zadeldak dient afgewerkt te worden met een typisch dakmateriaal zoals dakpannen, leien, ….

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Er wordt een buitentrap voorzien tegen de bestaande scheidingsmuur met de linkerbuur. Er is hiervan weinig tot geen privacyhinder.

 

Het plan met het gelijkvloers van de laatst vergunde toestand in de aanvraag komt niet overeen met het plan van het gelijkvloers zoals opgenomen in het vergunningenregister. De inrichting van het gelijkvloers is ten opzichte van de laatst vergunde toestand gewijzigd. Deze wijzigingen maken echter geen deel uit van de aanvraag en worden uitgesloten van vergunning.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat elke omgevingsvergunningsaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de aanvraag betrekking heeft op de verbouwing van een eengezinswoning waarbij de functie en het aantal woongelegenheden ten opzichte van de bestaande toestand ongewijzigd blijven.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

  1. De bestaande kroonlijst is te verwijderen en de voorgevel van de nieuwe bouwlaag is uit te voeren in gevelsteen zoals de bestaande gevelafwerking. De zijgevels en achtergevel kunnen na isolatie bepleisterd worden. De voorgevel moet van één uitgesproken kroonlijst worden voorzien waar het hellend dakvlak op aansluit. Het zadeldak dient afgewerkt te worden met een typisch dakmateriaal zoals dakpannen, leien, ….
  1. Na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
  1. De wijzigingen op het gelijkvloers ten opzichte van de laatst vergunde toestand, worden uitgesloten uit de vergunning.

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

31 januari 2023

Volledig en ontvankelijk

17 maart 2023

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

14 augustus 2023

Verslag GOA

20 juni 2023

naam GOA

Katrine Leemans

 

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Schriftelijke bezwaarschriften

Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften

Petitielijsten

Digitale bezwaarschriften

0

0

0

0

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

  1. De bestaande kroonlijst is te verwijderen en de voorgevel van de nieuwe bouwlaag is uit te voeren in gevelsteen zoals de bestaande gevelafwerking. De zijgevels en achtergevel kunnen na isolatie bepleisterd worden. De voorgevel moet van één uitgesproken kroonlijst worden voorzien waar het hellend dakvlak op aansluit. Het zadeldak dient afgewerkt te worden met een typisch dakmateriaal zoals dakpannen, leien, ….
  1. Na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
  1. De wijzigingen op het gelijkvloers ten opzichte van de laatst vergunde toestand, worden uitgesloten uit de vergunning.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.