Terug
Gepubliceerd op 03/07/2023

2023_CBS_04445 - Omgevingsvergunning - OMV_2022139738. Zwartzustersstraat 7. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 30/06/2023 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2023_CBS_04445 - Omgevingsvergunning - OMV_2022139738. Zwartzustersstraat 7. District Antwerpen - Goedkeuring 2023_CBS_04445 - Omgevingsvergunning - OMV_2022139738. Zwartzustersstraat 7. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2022139738

Gegevens van de aanvrager:

OI Kerkfabriek Heilige Paulus (VL - Antwerpen) met als adres Sint-Paulusstraat 22 te 2000 Antwerpen

Ligging van het project:

Zwartzustersstraat 7 te 2000 Antwerpen

Kadastrale percelen:

afdeling 1 sectie A nr. 2216

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

verbouwen, wijzigen van de functie en wijzigen van het aantal woongelegenheden

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          29/03/2019: vaststelling als bouwkundig erfgoed:
https://inventaris.onroerenderfgoed.be/erfgoedobjecten/4759;

-          17/06/1913: toelating (1913#3774) voor gevelveranderingen;

-          23/03/1909: toelating (1909#379) voor een uitstalraam;

-          07/04/1866: toelating (1866#181) voor uitstalramen.

 

Geacht vergunde toestand

-          functie: eengezinswoning met complementaire handelsfunctie op de gelijkvloerse verdieping;

-          bouwvolume:

  • 2 bouwlagen met een schilddak;
  • bouwhoogte van circa 13,9 m;
  • bouwdiepte van circa 7,3 m

-          gevelafwerking:

  • gecementeerde voorgevel met 3 traveeën;
  • wit geschilderd houten gevelschrijnwerk;
  • gelijkvloerse pui in blauw geschilderd hout;
  • rode dakpannen;

-          inrichting:

  • volledig bebouwd perceel;
  • de achtergevel komt uit in de tuin van de Sint-Pauluskerk.

 

Bestaande toestand

-          functie: leegstaande eengezinswoning met complementaire handelsfunctie op de gelijkvloerse verdieping;

-          bouwvolume: gelijk aan de geacht vergunde toestand;

-          gevelafwerking: gelijk aan de geacht vergunde toestand;

-          inrichting: gelijk aan de geacht vergunde toestand.

 

Nieuwe toestand

-          functie: gemeenschapshuis met 7 kamers;

-          bouwvolume: ongewijzigd;

-          gevelafwerking: gelijk aan de geacht vergunde toestand uitgezonderd:

  • nieuwe houten ramen aan de achtergevel;
  • interne verbouwingen;

-          inrichting: terras van circa 11 m² met een erfdienstbaarheid naar het achtergelegen perceel.

 

Inhoud van de aanvraag

-          wijzigen van de functie naar gemeenschapsvoorziening;

-          doorvoeren van interne constructieve werken;

-          wijzigen van het schrijnwerk in de achtergevel. 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

AQUAFIN NV

7 februari 2023

20 februari 2023

Geen advies

Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen BZA

7 februari 2023

3 april 2023

Voorwaardelijk gunstig

Onroerend Erfgoed

7 februari 2023

27 april 2023

Gunstig

Water-link

7 februari 2023

20 februari 2023

Geen advies

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Autonoom gemeentebedrijf voor vastgoed en stadsprojecten in Antwerpen

7 februari 2023

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

Sociale Dienstverlening/ Gemeenschapsvorming/ Ontmoeting/ Levensbeschouwingen

7 februari 2023

7 februari 2023

Stadsontwikkeling/ Mobiliteit

7 februari 2023

10 februari 2023

stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ monumentenzorg

7 februari 2023

10 maart 2023

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Binnenstad, goedgekeurd op 26 april 2012. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: artikel  1:   zone voor wonen - (wo1) en artikel 7: zone voor groen - (gr).

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen 

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater). 
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater) 
 De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag. 
 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid). 
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid) 
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag. 
 

Algemene bouwverordeningen 

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer. 
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer) 
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag. 
  

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen 

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014. 
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’) 
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten: 

  • artikel 5 Cultuurhistorisch erfgoed: 
    Wijzigingen van de bestaande toestand worden onderworpen aan de wenselijkheid van behoud. Door het ingrijpend renoveren van het interieur gaan mogelijk historisch waardevolle elementen verloren.
  • artikel 11 Afwerken van gevels en materiaalgebruik: 
    Het plaatsen van een wit pvc-raam in de achtergevel is een keuze die kwalitatief en esthetisch minder verantwoord is.
  • artikel 21 Minimale hoogte van ruimten: 
    Kamer 4 en 5 hebben een hoogte van circa 2,48 meter. Kamer 1 heeft een hoogte van 2,20 meter. De gemeenschappelijke keuken heeft een hoogte van circa 2,20 meter. De minimale hoogte van verblijfsruimten dient minstens 2,60 meter te zijn. 
  • artikel 24 Minimale lichtinval en minimale luchttoevoer: 
    Kamer 5 heeft onvoldoende voorzieningen voor de toetreding van daglicht en zicht. De lichtdoorlatende oppervlakte van ramen in verblijfsruimten dient minimum 10 %¨van de netto-vloeroppervlakte van deze ruimte te bedragen.
  • artikel 43 Septische putten: 
    Bij ingrijpende verbouwingen dient een septische put te worden voorzien die voldoet aan dit artikel. Er is in het ontwerp geen septische put terug te vinden. 
  • Artikel 40 Privaat gescheiden rioolstelsel en afvoerleidingen 
    Er wordt geen gescheiden stelsel voorzien. 

 

Sectorale regelgeving 

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid. 
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn. 
 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. 
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt. 
 

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020. 
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”) 
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.  
 

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.  
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO)) 
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag. 

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag betreft het omvormen van een eengezinswoning tot een gemeenschapshuis met gastenkamers in functie van de pastorale werking bij de Sint-Pauluskerk. Zowel wonen als gemeenschapsvoorzieningen zijn in overeenstemming met de hoofdbestemmingen volgens RUP Binnenstad.

 

Schaal – ruimtegebruik – bouwdichtheid

De woning maakt deel uit van een ensemble van historische woningen in eigendom van de Kerkfabriek. De huisjes geven aan de achterkant rechtstreeks uit op de publiek toegankelijke calvarietuin. De woning behoudt haar structuur en indeling en kan op ieder moment zonder aanpassingen weer worden omgevormd naar een eengezinswoning. Ze krijgt voorlopig een bestemming als gemeenschapsvoorziening in functie van de parochie. Er zijn geen volumewijzigingen aan het pand.

 

Visueel-vormelijke elementen en cultuurhistorische aspecten

Het pand is gelegen in CHE-gebied en is opgenomen in de inventaris van het bouwkundig erfgoed. Het advies van de stedelijke dienst Monumentenzorg is voorwaardelijk gunstig:

“Het dossier werd voorbesproken. De ingrepen houden voldoende rekening met de historische structuur en de erfgoedwaarde van het pand. Het is een meerwaarde dat de gesloten bovenlichten in voor- en achtergevel terug opengemaakt worden. Gezien de achtergevel uitkomt op de beschermde calvarietuin van de Sint-Pauluskerk gelden er ook hier bijzondere welstandseisen. De kwaliteit van de huidige toestand is voor verbetering vatbaar (opbouwrolluikkasten deur en raam tussenverdieping, pvc-raam verdieping 1 en bikleurig geschilderd schrijnwerk in wit en bruin.) Toekomstige ingrepen dienen hier rekening mee te houden en dienen teruggekoppeld. Ook het schrijnwerk in de voorgevel is voorzien in 3 kleuren (groene kroonlijst, blauwe pui en witte ramen). Het zou een verbetering zijn indien de kroonlijst in eenzelfde witte kleur als de ramen werd geschilderd.

Volgende voorwaarden worden opgelegd:

-          Historische afwerkingslagen (pleister, behangpapier) moeten maximaal bewaard blijven.

-          De rolluikkasten van het raam (tussenverdieping) en de deur in de achtergevel zijn te verwijderen.

-          Het raam in witte pvc in de achtergevel is te vervangen door hout met historische profilering.

-          Het schrijnwerk in de achtergevel is in eenzelfde witte kleur te schilderen.

-          De kroonlijst is in eenzelfde witte kleur als de ramen te schilderen.”

 

De voorwaarden uit het advies van de stedelijke dienst Monumentenzorg dienen te worden opgevolgd.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Het advies van de brandweer is voorwaardelijk gunstig en moet strikt worden nageleefd.

 

Volgens artikel 21 van de bouwcode moet de vrije hoogte in verblijfsruimten minimaal 2,60 meter zijn. De keuken staat rechtstreeks in verbinding met de hoge ontvangstruimte waardoor deze gemeenschappelijke leefruimte voldoende licht en luchtig is. De kamers worden voor korte perioden gebruikt enkel om te overnachten. Mits voldoende licht en luchttoetreding is ook hier de afwijkende vrije hoogte toelaatbaar.

Het gaat hier overigens over een bestaande vergunde woning met hoge historische waarde. Ingrepen om tegemoet te komen aan de vrije hoogte zouden te veel afbreuk doen aan de erfgoedwaarde.

 

De lichtdoorlatende oppervlakte van ramen in verblijfsruimten moet volgens artikel 24 van de bouwcode minimum 10 % van de netto-vloeroppervlakte van deze ruimte bedragen. Voor een kamer met een oppervlakte van 12 m² moet er dus een raam van 1,20 m² geplaatst worden. Dit wordt als voorwaarde opgelegd.

 

Er moet voldaan worden aan artikels 43 (septische putten) en 40 (gescheiden rioolstelsel) van de bouwcode.

 

Mobiliteitsimpact

Toetsing parkeerbehoefte

Het algemene principe is dat een omgevingsvergunningsaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeer- en stallingsnormen uit de tabel van artikel 30 van de bouwcode, herzien op 1 maart 2018, dienen te worden nageleefd bij nieuwbouw, herbouw, verbouwing, functiewijziging, volume-uitbreiding en wijzigen van het aantal wooneenheden. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.

 

Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 1 parkeerplaats.

De parkeerbehoefte wordt bepaald op de functiewijziging naar kamerwoningen (in een gemeenschapshuis). De kamerwoningen zullen gebruikt worden voor bezoekers van de Dominicanen voor tijdelijk verblijf: 5 kamerwoningen met parkeernorm 0,15/kamer: 5 x 0,15 = 0,75.

De werkelijke parkeerbehoefte is 1.

 

De plannen voorzien in 0 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0.

In een aantal gevallen genereert een aanvraag een werkelijke parkeerbehoefte maar kunnen de plaatsen om volgende stedenbouwkundige redenen niet (volledig) gerealiseerd worden:

Voorliggende aanvraag heeft betrekking op een pand met een perceelsbreedte van minder dan of gelijk aan 8 m. Volgens artikel 12 §3, 1° (Levendige plint) van de bouwcode is een toegangspoort voor een autobergplaats niet toegelaten.

De aanvraag heeft bovendien betrekking op een gebouw dat is opgenomen in de inventaris van bouwkundig erfgoed. Indien de werkelijke parkeerbehoefte op het perceel moet gerealiseerd worden, zou de erfgoedwaarde van het gebouw teniet worden gedaan. Daarom kunnen geen parkeerplaatsen voorzien worden.

 

Het bijgestelde aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 0.

Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 1 – 0 = 1.

Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

De berekende parkeerbehoefte van het nieuwe project kan verminderd worden met het aantal parkeerplaatsen van de laatst vergunde toestand dat reeds afgewenteld werd op het openbaar domein. Dit op voorwaarde dat realisatie niet mogelijk is.

In de laatst vergunde toestand is er een eengezinswoning.

Het aantal parkeerplaatsen van de laatst vergunde toestand dat reeds afgewenteld werd op het openbaar domein is 1.

 

Het bijgestelde aantal ontbrekende parkeerplaatsen bedraagt 1 – 1 = 0.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement op de omgevingsvergunning van 17 december 2019. In deze aanvraag is dit dus van toepassing op 0 plaatsen.

 

 

Fietsvoorzieningen

In principe moeten er voor vijf kamers vijf fietsstalplaatsen voorzien worden. Er wordt echter van uitgegaan dat de gasten geen eigen fietsen zullen meebrengen. Het pand laat ook niet toe dat er inpandig fietsen gestald worden. Eventueel kan er elders binnen het domein van de kerk of het klooster ruimte gevonden worden om fietsen of deelfietsen te stallen.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.

2. Na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

3. Overeenkomstig artikel 24 van de bouwcode moet kamer 5 een raam hebben van 1,20 m².

4. Er moet voldaan worden aan artikels 43 (septische putten) en 40 (gescheiden rioolstelsel) van de bouwcode.

5. De voorwaarden uit het advies van de stedelijke dienst Monumentenzorg moeten worden opgevolgd. 

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

8 november 2022

Volledig en ontvankelijk

7 februari 2023

Start openbaar onderzoek

17 februari 2023

Einde openbaar onderzoek

18 maart 2023

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

21 augustus 2023

Verslag GOA

20 juni 2023

naam GOA

Katrine Leemans

 

Onderzoek

De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Startdatum

Einddatum

Schriftelijke bezwaar-schriften

Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften

Petitie-lijsten

Digitale bezwaar-schriften

17 februari 2023

18 maart 2023

0

0

0

0

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.

2. Na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

3. Overeenkomstig artikel 24 van de bouwcode moet kamer 5 een raam hebben van 1,20 m².

4. Er moet voldaan worden aan artikels 43 (septische putten) en 40 (gescheiden rioolstelsel) van de bouwcode.

5. De voorwaarden uit het advies van de stedelijke dienst Monumentenzorg moeten worden opgevolgd. 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.