Op 14 december 2020 keurde de gemeenteraad het Klimaatplan 2030 goed (jaarnummer 775). Dit plan voorziet onder meer acties om de impact van de klimaatverandering te milderen. Het gaat hierbij om wateroverlast door intense regen en om periodes van langdurige droogte of van extreme hitte. Hiertoe zet de stad in op waterbuffering en -infiltratie en op bijkomende ruimte voor groen.
Op 10 juli 2020 (jaarnummer 5973) keurde het college de gunning goed voor de raamovereenkomst fotografie, op basis van bestek aan Frederik Beyens GAC_2018_00670, perceel 1, Guldensporenstraat 123, 2140 Antwerpen met ondernemingsnummer 0607.966.603.
Op 21 januari 2022 (jaarnummer 512) keurde het college de gunning goed voor de raamovereenkomst voor aankoop mediaruimte, op basis van bestek aan Mediabrands Belgium GAC_2021_01729, perceel 1, Ildefonse Vandammestraat 5/7D, 1560 Hoeilaart met onderdernemingsnummer 0430.415.229.
Artikel 43 §4 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten bepaalt dat als een raamovereenkomst is gesloten met één enkele deelnemer, de erop gebaseerde opdrachten aan hem worden gegund volgens de in de raamovereenkomst gestelde voorwaarden.
Artikel 56 §3, 4° van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 stelt dat het college van burgemeester en schepenen bevoegd is voor het voeren van de plaatsingsprocedure, de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten.
Antwerpen wil tegen 2050 klimaatrobuust zijn. Dat wil zeggen dat de stad klaar is om de gevolgen van de klimaatverandering, zoals wateroverlast, droogte en hitte, op te vangen. Water en groen ruimte geven in de stad is daarop het antwoord. Er werden de voorbije jaren beleidskaders ontwikkeld die een leidraad vormen bij de uitvoering van projecten zoals het waterplan, het groenplan, het strategisch ruimteplan Antwerpen, De Grote Verbinding met de Ringparken. Daarnaast zijn er ook al heel wat realisaties.
Bij een heraanleg van straten, pleinen en bij stadsontwikkelingsprojecten heeft de stad vandaag aandacht voor groen en waterbuffering. Met quick wins, Breekuit in de districten en tuinstraten is er al heel wat onthard. Ook scholen en kinderopvang doen al heel wat inspanningen en krijgen subsidie voor groenere speelplekken en klimaatscholen. Het is de optelsom van al deze inspanningen samen die nu in beeld wordt gebracht door middel van een campagne gericht op de Antwerpenaars. De boodschap is: de stad is straf bezig op vlak van groen en water in het straatbeeld.
De campagne wil de Antwerpenaar tonen dat er in de stad vandaag al plekken zijn met meer ruimte voor groen en water. Als bijlage gaat een longlist met een overzicht van plaatsen waar vandaag al wordt ingezet op groen-blauwe maatregelen. Dit is een uitgebreide lijst, in de verschillende kanalen komt een selectie aan bod. Voorbeelden van wadi’s, onthardingen in straten en pleinen, groene speelplaatsen en kinderopvang komen daarbij in beeld. Met deze plekken tonen we dat de stad op plekken die vroeger verhard waren, nu al groen en water(buffering) voorziet als antwoord op droogte, hitte en wateroverlast.
De campagne loopt van 16 juni tot en met 31 juli 2023.
Mix van mediacampagne en eigen stadskanalen
De campagne verloopt via betaalde media en eigen stadskanalen. We kiezen bewust voor een gevarieerde spreiding van kanalen: sociale media en print. Zo bedienen we de doelgroep op maat (op plekken waar die zijn info haalt).
Medium | Wanneer |
Speciale bijlage van 12 pagina’s over groen-blauwe maatregelen in de stad Gazet van Antwerpen editie stad
| Verschijningsdatum 16 juni 2023 |
3 digitale artikels via Mediabrands (in Gazet van Antwerpen, De Standaard, Play)
| 1 in juni, 2 in juli 2023(gespreid tijdens duurtijd campagne) |
Stadsreportage ATV
|
10 juli 2023 |
Posts op sociale media ‘stad Antwerpen’ en ‘Antwerpen voor Klimaat’
| Juni en juli wekelijkse posts – planning flexibel, inspelend op de weersomstandigheden |
De vastlegging dient voor de media-aankoop van de campagne klimaatrobuuste stad. Bestelbon 4005553467 voor Comm.V. Frederik Beyens, voor een bedrag van 2213,25 EUR voor de aankoop van fotografie werd reeds vrijgegeven door de administratief goedkeurder.
Het college keurt de campagne rond groen-blauwe maatregelen goed.
Het college keurt de opdracht goed voor de media-aankoop van campagne klimaatrobuuste stad aan Mediabrands Belgium NV, Ildefonse Vandammestraat 5/7D, 1560 Hoeilaart, ondernemingsnummer 0430.415.229, voor een bedrag van 22.225,40 EUR.
Het college keurt de opdracht goed voor de media-aankoop van campagne klimaatrobuuste stad aan Mediabrands Belgium NV, Ildefonse Vandammestraat 5/7D, 1560 Hoeilaart, ondernemingsnummer 0430.415.229, voor een bedrag van 21.197,60 EUR.
Omschrijving | Bedrag | Boekingsadres | Bestelbon |
Mediabrands Belgium NV Ildefonse Vandammestraat5/7D 1560 Hoeilaart Ondernemingsnummer: NBE0430415229 Rekeningnummer: BE60310059537070 | 22.225,40 EUR (inclusief btw) | budgetplaats: 5317600000 budgetpositie: 6141 functiegebied: 2SBS060105A00000 subsidie: SUB_NR fonds: intern begrotingsprogramma: 2SA080119 budgetperiode: 2300 | 4005552446 |
Mediabrands Belgium NV Ildefonse Vandammestraat 5/7D 1560 Hoeilaart Ondernemingsnummer: NBE04330415229 BE6031005937070 | 21.197,60 EUR | budgetplaats: 5317600000 budgetpositie: 6141 functiegebied: 2SBS060105A00000 subsidie: SUB_NR fonds: intern begrotingsprogramma: 2SA080119 budgetperiode: 2300 | 4005552123 |