Terug
Gepubliceerd op 05/06/2023

2023_CBS_03631 - Omgevingsvergunning - OMV_2023010388. Jef Cassiersstraat, Jan Van Asperenpad, Jos Smolderenstraat, Ledeganckkaai. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 02/06/2023 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Nabilla Ait Daoud, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2023_CBS_03631 - Omgevingsvergunning - OMV_2023010388. Jef Cassiersstraat, Jan Van Asperenpad, Jos Smolderenstraat, Ledeganckkaai. District Antwerpen - Goedkeuring 2023_CBS_03631 - Omgevingsvergunning - OMV_2023010388. Jef Cassiersstraat, Jan Van Asperenpad, Jos Smolderenstraat, Ledeganckkaai. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2023010388

Gegevens van de aanvrager:

de heer Stefan Paeleman met als contactadres Michel De Braeystraat 55 te 2000 Antwerpen

Ligging van het project:

Jef Cassiersstraat, Jan Van Asperenpad, Jos Smolderenstraat, Ledeganckkaai te 2000 Antwerpen

Kadastrale percelen:

afdeling 11 sectie L nr. 3917V2

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

doorvoeren van wijzigingen aan vergunning OMV_2021113975 (Striga 4, blok 19)

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          24/04/2021: vergunning (OMV_2021113975) voor het doorvoeren van wijzigingen op vergunning OMV_2020030378;

-          31/07/2020: vergunning (OMV_2020030378) voor het doorvoeren van wijzigingen op vergunning OMV_2018122153;

-          18/07/2019: vergunning (OMV_2018122153) voor de realisatie van een nieuwbouwproject met 116 wooneenheden, commerciële ruimte en een ondergrondse parking met toegangsinfrastructuur (Striga 4-blok19).

Vergunde/vergund geachte toestand

-          meergezinswoning met 116 wooneenheden, benedenverdieping met 4 commerciële ruimten;

-          bouwvolume:

  • pand met minimaal 4 en maximaal 8 bouwlagen onder plat dak;
  • U-vormige voetafdruk;

-          gevelafwerking:

  • gevels bekleed met rood genuanceerd betonnen panelen;
  • aluminium buitenschrijnwerk;
  • stalen balustrades, hekwerk en kolommen (kleur roodbruin).

-          inrichting:

  • binnentuin in orthogonale structuur;
  • ondergrondse kelder met 154 parkeerplaatsen.

Huidige toestand

-          werken in uitvoering.

Gewenste toestand

-          functie:

  • samengevoegde appartementen waardoor het project een totaal van 101 wooneenheden omvat;

-          bouwvolume:

  • toegevoegde wintertuin aan dakappartement 75/101 op de vierde verdieping;

-          gevelafwerking:

  • toegevoegde wintertuin binnen de structuur van de stalen pergola;
  • verbreed raam naar het terras bij appartement 77/101;

-          inrichting:

  • binnentuin met organische padenstructuur;
  • ondergrondse kelder met 153 parkeerplaatsen.

Inhoud van de aanvraag

-          verminderen van het aantal woongelegenheden van 116 naar 101;

-          uitbreiden van het volume;

-          wijzigen van de voorgevel;

-          doorvoeren van interne constructieve werken.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen BZA

17 april 2023

22 mei 2023

Voorwaardelijk gunstig

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Nieuw Zuid, goedgekeurd op 17 juli 2014. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: artikel 1 zone voor centrumfuncties (ce1) en artikel 5 zone voor publiek domein (pu1).

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan Nieuw Zuid.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de verordening toegankelijkheid.

 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving besluit de toegevoegde project-MER-screeningsnota dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn. De nota wordt aanvaard.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).
Het voorliggende project is geheel gelegen in een zone waarvoor De Vlaamse Waterweg aangewezen is als adviesinstantie.

Voor het project is geen pluviale overstromingskans gemodelleerd.

Het project is gelegen in een zone met een fluviale overstromingskans van 1 keer op 1000 jaar onder huidig klimaat.

De aanvraag betreft een aanpassingen van een reeds vergunde gebouwencomplex. Aan de inplanting van het gebouw worden geen wijzigingen aangebracht. Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

-          Archeologienota: overeenkomstig artikel 5.4.1 van het Onroerenderfgoeddecreet van 12 juli 2013 moet aan bepaalde aanvragen een archeologienota worden toegevoegd waarvan akte werd genomen
Van de archeologienota werd akte genomen door het agentschap Onroerend Erfgoed op 24/09/2018. De nota bevat voorwaarden die in een eerdere vergunning werden opgelegd.

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.
 

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag betreft een vrijstaand gebouw dat deel uitmaakt van het stadsontwikkelingsproject Nieuw Zuid. Het gebouw is in uitvoering. De aanvraag omvat wijzigingen aan de eerder verleende vergunningen waaronder de vermindering van het aantal wooneenheden van 116 naar 101. De functies zijn verenigbaar met het RUP en de aanwezige functies in het in ontwikkeling zijnde stadsweefsel.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

Het dakappartement in het volume langs het Van Asperenpad wordt uitgebreid met een wintertuin binnen de ritmiek van de stalen pergolastructuur. Deze uitbreiding doet geen afbreuk aan het totaalbeeld en is verenigbaar met de goede ruimtelijke ordening.

 

De aanleg van de binnentuin is geëvolueerd naar een meer organische padenstructuur. Het oorspronkelijke rechte pad dat de noord- en zuidblok met elkaar verbindt neemt nu een meer natuurlijke vorm aan door enkele paden kronkelend tussen de ingangen van het overdekte maaiveld te voorzien. Ze vormen tevens het verharde pad dat toegankelijk is voor de brandweer. De eerder rechtlijnige positie van de bomen in de centrale groen zone is gewijzigd naar een meer natuurlijke positie. Het aandeel verharding blijft nagenoeg hetzelfde. Bovendien wordt de binnentuin op de ondergrondse parkeerbak gesitueerd. De gewijzigde inrichting van de binnentuin is verenigbaar met de goede ruimtelijke ordening. 

 

Visueel-vormelijke elementen

Bij het penthouse in het volume langs het Van Asperenpad wordt een wintertuin toegevoegd onder de stalen pergolastructuur waardoor de visueel-vormelijke impact amper merkbaar zal zijn en geen inbreuk maakt op de architecturale vormgeving van het gebouw.

 

De vormgeving van het raam aan de noordgevel van het appartement 77/1010 wordt met 60 cm verbreed: van 2,97 m naar 3,57 m. Het raamsysteem wijzigt van een draai-kip naar een plooiraam bestaande uit 4 delen in plaats van 3 delen. Deze wijziging gebeurt in harmonie met de totale gevel en in samenhang met de aangrenzende daktuin. De wijziging is visueel-vormelijk inpasbaar.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

In de vorige vergunning werd het samenvoegen van de appartementen uitgesloten uit vergunning omdat er geen planschikking werd aangegeven. Het was bijgevolg onduidelijk hoe de appartementen precies samengevoegd zouden worden, hoeveel slaapkamers elk appartement had en welke ruimtes de samengevoegde appartementen zouden bevatten. De samengevoegde appartementen konden bijgevolg niet worden beoordeeld. In voorliggende aanvraag wordt de planschikking wel opgetekend. Het totale aantal wooneenheden vermindert van 116 naar 101. Door de samenvoeging van de appartementen blijft het aantal slaapkamers hetzelfde of wordt het aantal zelfs verminderd terwijl de leefruimte groter wordt. Deze keuze heeft een gunstige invloed op het wooncomfort van het project.

 

In bepaalde situaties worden alle wooneenheden rond een verticale circulatieschacht samengevoegd waardoor deze worden geprivatiseerd. Deze keuze wordt onderschreven omdat hierdoor extra ruimte aan de wooneenheden wordt toegevoegd wat het wooncomfort verder verhoogd.

 

Het aantal vluchtdeuren van de commerciële ruimtes wordt aan de noordgevel aangepast van 5 naar 4 vluchtdeuren. Ondanks de wijziging wordt voldaan aan het opgelegde aantal vluchtdeuren voor de oppervlakte en bezetting van de commerciële ruimtes.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat elke omgevingsvergunningsaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).


De parkeerparagraaf is niet van toepassing gezien de aanvraag geen vermeerdering van het aantal woongelegenheden ten opzichte van de bestaande en vergunde of vergund geachte situatie inhoudt.

Op het niveau -1 wordt een technisch lokaal voorzien dat zal dienst doen als stroomvoorziening van laadpalen ten behoeve van de wagens die geparkeerd staan in de ondergrondse parking. Hierdoor vervalt de parkeerplaats met het nummer 020. De ondergrondse parking voorziet 153 parkeerplaatsen en dit voldoet nog steeds aan de opgelegde 122 plaatsen voor het gebouw.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.

2. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering, tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.


Lasten

Artikel 75 van het Omgevingsvergunningendecreet bepaalt dat de vergunningverlener lasten bij vergunningen kan opleggen.

De last kan de vorm aannemen van een louter financiële last of een realisatie in natura door de ontwikkelaar. In elk geval kan ingespeeld worden op maatschappelijke noden en behoeften op buurt- en wijkniveau. Het is aan de vergunningverlenende overheid om te bepalen of een louter financiële last aan de ontwikkelaar wordt opgelegd of een realisatie in natura door de ontwikkelaar wordt geëist. De inkomsten voor de stad van lasten moeten vanuit de regelgeving een expliciete bestemming krijgen met een link in de nabijheid van het project. Bij beslissing van de lasten moet dit meteen vastgelegd worden. Het kaderbesluit van 9 maart 2018 (jaarnummer 2203) legde de principes voor de lasten vast.

De stedenbouwkundige lasten voor het volledige projectgebied Nieuw-Zuid werden vastgelegd in een overeenkomst stedenbouwkundige lasten voorgelegd aan de gemeenteraad op 26 mei 2014 (jaarnummer 455), gewijzigd en/of aangevuld in een eerste en tweede addendum op deze overeenkomst, respectievelijk voorgelegd aan de gemeenteraad op 30 maart 2015 (jaarnummer 164) en op 24 april 2017 (jaarnummer 239).

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

13 februari 2023

Volledig en ontvankelijk

31 maart 2023

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Beslissing aanvaarding wijzigingsaanvraag

11 april 2023

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

28 augustus 2023

Verslag GOA

23 mei 2023

naam GOA

Katrijn Apostel

Wijzigingsverzoeken

De aanvrager heeft één of meerdere verzoeken ingediend om zijn oorspronkelijke dossier te wijzigen.

Minstens één van die verzoeken werd aanvaard, waardoor de aanvaarde wijzigingen mee beoordeeld worden.

 

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.

2. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering, tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.