Terug
Gepubliceerd op 05/06/2023

2023_CBS_03629 - Omgevingsvergunning - OMV_2023029531. Abdijstraat 10-14. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 02/06/2023 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Nabilla Ait Daoud, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2023_CBS_03629 - Omgevingsvergunning - OMV_2023029531. Abdijstraat 10-14. District Antwerpen - Goedkeuring 2023_CBS_03629 - Omgevingsvergunning - OMV_2023029531. Abdijstraat 10-14. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2023029531

Gegevens van de aanvrager:

de heer Tarik Ben Yahya met als adres Kontichsesteenweg 2 te 2630 Aartselaar

Ligging van het project:

Abdijstraat 10-14 te 2020 Antwerpen

Kadastrale percelen:

afdeling 9 sectie I nrs. 2442R2, 2442T2 en 2442N

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

Wijzigen van de functie handel naar dareca en het plaatsen van publiciteit aan de voorgevel

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

- 05/08/1999: vergunning (86#990279) voor het verbouwen van een winkelpand.

 

Vergunde toestand

- functie:

  • gelijkvloerse handel met bovenliggende woonfunctie;

- bouwvolume:

  • 2 bouwlagen met mansardedak (Abdijstraat 12 en 14), 2 bouwlagen met plat dak   (Abdijstraat 10); 
  • kroonlijsthoogte tot op 7,25 m en nokhoogte tot op circa 10 m (Abdijstraat 12 en 14);
  • kroonlijsthoogte tot op circa 7 m en nokhoogte tot op  (Abdijstraat 10);
  • bouwdiepte tot op circa 19 m (Abdijstraat 10);

- gevelafwerking:

  • voorgevels in witte bepleistering;
  • buitenschrijnwerk gelijkvloerse verdieping zwart aluminium, buitenschrijnwerk eerste      verdieping in zwart geschilderd hout (Abdijstraat 12 en 14);
  • buitenschrijnwerk gelijkvloerse verdieping in wit aluminium, buitenschrijnwerk eerste verdieping in wit geschilderd hout (Abdijstraat 10);
  • plint en dorpels in graniet;

-          inrichting:

  • volledig dichtgebouwd perceel.

 

 

Bestaande toestand

- gevelafwerking:

  • voorgevel in grijs pleisterwerk;
  • plint in blauwe hardsteen;
  • buitenschrijnwerk gelijkvloerse verdieping in zwart pvc (Abdijstraat 10);
  • buitenschrijnwerk eerste verdieping in grijs geschilderd hout (Abdijstraat 12 en 14).

 

Nieuwe toestand

- functie: 

  • functie gelijkvloers: restaurant.

 

-          gevelafwerking:

  • voorgevel in grijs pleisterwerk;
  • plint in blauwe hardsteen;
  • buitenschrijnwerk gelijkvloerse verdieping in zwart pvc (Abdijstraat 10) en aluminium schrijnwerk (Abdijstraat 12 en 14);
  • buitenschrijnwerk eerste verdieping in grijs geschilderd hout (Abdijstraat 12 en 14).
  • logo (in 3D) aan de voorgevel.

Inhoud van de aanvraag

-          wijzigen van de functie;

-          plaatsen van publiciteit aan de voorgevel.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen BZA

20 april 2023

16 mei 2023

Voorwaardelijk gunstig

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Ondernemen en Stadsmarketing/ Business en Innovatie

20 april 2023

2 mei 2023

Stadsontwikkeling/ Mobiliteit

20 april 2023

28 april 2023

Stadsontwikkeling/ Omgeving/ Vergunningen Milieu

20 april 2023

24 april 2023

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de stedelijke agglomeratie van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Kleine Ring en respectievelijk de reservatiestrook voor de aanleg van lijninfrastructuur (de A102) tussen Merksem en Wommelgem, de R11 tussen Wommelgem en Mortsel, de oostelijke grens van Mortsel en Hove en de reservatiestrook voor pijpleidingen tussen Hove/Kontich en Hemiksem.

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:

- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;

- de eigen aard van het betrokken gebied;

- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.

 

(Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)

De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening toegankelijkheid op volgende punten:

-          Artikel 18 Niveauverschillen tot en met 18 cm moeten, zowel binnen als buiten, minstens met een helling overbrugd worden, met uitzondering van niveauverschillen tot twee cm in buitenruimtes of niveauverschillen tot twee cm bij een overgang tussen binnen- en buitenruimtes. De toegangsdeur tot de reca ruimte werd aangepast en heeft een niveauverschil van 10 cm.

-          Artikel 22 §2. De ruwbouwmaten van toegangen of deuropeningen moeten minstens 105 cm breed zijn, zodat na afwerking een vrije en vlakke doorgangsbreedte van minstens 90 cm gegarandeerd wordt. De doorgangsbreedte van de deuren naar de nieuwe sanitaire ruimte is smaller dan 90 cm.

-          Artikel 24 Vóór en achter elke toegang of deur waarop dit besluit van toepassing is, met uitsluiting van toegangen tot of deuren naar gesloten trappenhallen, moet voor een vrije en vlakke draairuimte worden gezorgd. Bij manueel te bedienen deuren moet de buitenste rand van de vrije en vlakke draairuimte aan de trekzijde van de deur, het draaivlak van de deur raken en moet de buitenste rand van de vrije en vlakke draairuimte aan de duwzijde van de deur, het gesloten deurvlak raken. De deuren van de nieuwe sanitaire ruimte voldoen hier niet aan.

-          Artikel 25 Bij een manueel te bedienen deur, met uitsluiting van toegangen tot of deuren naar gesloten trappenhallen, moet naast de krukzijde voor een vrije en vlakke wand- en vloerbreedte worden gezorgd, met een ruwbouwmaat van minstens 45 cm, zodat na de afwerking een vrije en vlakke wand- en vloerbreedte van minstens 50 cm gegarandeerd wordt. De toegangsdeur tot de sanitaire ruimte voldoet hier niet aan.

-          Artikel 29/2 Bij handelingen aan publiek toegankelijke toiletten moet in elk sanitair blok minstens één toilet voldoen aan de bepalingen van artikel 12, 30, eerste lid en artikel 31, inzonderheid 1° en 2°. Het sanitair blok voldoet hier niet aan.

 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend(e) punt(en):

  • Artikel 11: Afwerken van gevels en materiaalgebruik: Omwille van de stedelijke opwarming… moet de lichte kleurstelling van bepleisterde en geschilderde gevels bewaard of hersteld worden.
  • artikel 44: Vetafscheiders en olieafscheiders: Horeca-inrichtingen en andere bedrijven en instellingen waar voedsel wordt verwerkt en/of waar warme maaltijden ter plekke worden geconsumeerd, zijn verplicht hun afvalwater via vetafscheiders te lozen. Het is niet duidelijk op de plannen waar deze zich bevinden.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.

Het project is gelegen in een zone met een pluviale overstromingskans van 1 keer op 100 jaar onder huidig klimaat

Voor het project is geen fluviale overstromingskans gemodelleerd.

Het project is niet gelegen in een signaalgebied

Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.

 

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.
 

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Beoordeling afwijkingen van de voorschriften

De aanvraag wijkt af van artikel 11 van de bouwcode. Dit wordt verder gemotiveerd onder de rubriek ‘Visueel-vormelijke elementen’.

 

Functionele inpasbaarheid

Er werd advies gevraagd aan de stedelijke dienst Ondernemen en Stadsmarketing. Het advies is gunstig en luidt als volgt:

“Gunstig advies voor het wijzigen van de functie handel naar reca op de gelijkvloerse verdieping van een pand gelegen in de zone lokaal kernwinkelgebied Abdijstraat-Den TIR. De Beleidsnota Detailhandel 2020 stelt dat in deze zones er gestreefd wordt naar een goede mix tussen de functies handel, reca en diensten om op deze manier de aantrekkelijkheid en de verblijftijd van de bezoekers te verhogen.”

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De aanvraag beoogt het wijzigen van de gelijkvloerse functie van handel naar reca op het gelijkvloers van huisnummer 10, 12 en 14. Deze verbinding werd in het verleden gemaakt en is vergund. De bergruimtes en bureel op de 1ste en 2de verdieping blijven behouden alsook de afzonderlijk bereikbare en vergunde woning op de hoger gelegen verdiepingen wijzigt niet. De werken gebeuren aldus binnen het bestaand en vergund volume waardoor schaal en ruimtegebruik gunstig zijn.

 

Visueel-vormelijke elementen

Er wordt opgemerkt dat de wit bepleisterde gevel volgens de vergunning 86#990279 en ook te zien op google maps, donkergrijs werd bepleisterd. Hierbij werd ook het graniet van de plint verwijderd en dit gedeelte werd mee bepleisterd.

 

Deze donkergrijze kleur is echter strijdig met artikel 11 van de bouwcode dat stelt dat omwille van onder andere de stedelijke opwarming en de beeldkwaliteit de lichte kleurstelling van bepleisterde en geschilderde gevels bewaard of hersteld dient te worden. Er kan niet op geldige wijze worden afgeweken van dit artikel. De voorgevelwijziging zal uitgesloten worden uit de vergunning.

 

Voor het overige wordt er een nieuwe gevelreclame voorzien in losse letters in 3D met led verlichting. De voorziene gevelreclame is kwalitatief, esthetisch verantwoord en in verhouding met de gevel.

 

De visueel vormelijke elementen, zijn mits het naleven van de gestelde voorwaarde, gunstig.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

De aanvraag werd ter advies voorgelegd aan de stedelijke Milieudienst. Het advies is voorwaardelijk gunstig.

“De aanvraag omvat een regularisatie van de functie van de gebouwen, waar een visrestaurant uitgebaat wordt. Op de plannen is niet duidelijk of het afvalwater van de inrichtingen behandeld wordt door een vetafscheider vooraleer het geloosd wordt in de riolering. De evacuatie van de afgezogen lucht uit de keuken dient te gebeuren op voldoende hoogte om een snelle dispersie ervan te verzekeren.” 

 

Vanuit stedenbouwkundig oogpunt sluiten we ons aan bij voormeld advies. In voorwaarde bij de vergunning zal worden opgenomen dat er een vetafscheider dient geplaatst te worden conform artikel 44 van de bouwcode en dat evacuatie van de afgezogen lucht uit de keuken dient te gebeuren op voldoende hoogte conform artikel 35 van de bouwcode.

 

Op het gelijkvloers achteraan worden er, op de plaats waar voorheen de personeelsruimte was, toiletten voorzien. Er wordt opgemerkt dat deze niet voldoen aan de verordening toegankelijkheid en meer specifiek artikel 22, 24, 25 en 29/2. Ook de inkomdeur van de reca zaak werd aangepast en voldoet niet aan artikel 18 van deze verordening. Dit zal in voorwaarde bij de vergunning worden opgenomen.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat elke omgevingsvergunningsaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).


De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de inhoud van de aanvraag geen impact heeft op de parkeerbehoefte.


De parkeerbehoefte wordt bepaald op de functiewijziging van handel naar reca.

Op het gelijkvloers wordt een restaurant ingericht. Het gaat om een oppervlakte van 23 4m². Omdat het om een beperkte oppervlakte gaat (< 500 m²) moeten er geen parkeerplaatsen voorzien worden.

 

Fietsvoorzieningen:

Omdat handel en reca tot dezelfde functiegroep behoren voor het bepalen van het aantal fietsstalplaatsen moeten er geen fietsstalplaatsen voorzien worden.

 

Laden en lossen:

Laden en lossen kan gebeuren op de bestaande laad- en loszones in de Abdijstraat.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

  1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.
  1. De voorgevelwijzigingen ten opzichte van vergunning 86#990279 worden uitgesloten uit de vergunning.
  1. Er dient een vetafscheider te worden geplaatst conform artikel 44 van de bouwcode.
  1. De evacuatie van de afgezogen lucht uit de keuken dient te gebeuren op voldoende hoogte conform artikel 35 van de bouwcode.
  1. Er dient te worden voldaan aan de verordening toegankelijkheid en meer specifiek artikel 18, 22, 24, 25 en 29/2.

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

2 maart 2023

Volledig en ontvankelijk

20 april 2023

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

17 september 2023

Verslag GOA

26 mei 2023

naam GOA

Gerd Cryns

 

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Schriftelijke bezwaarschriften

Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften

Petitielijsten

Digitale bezwaarschriften

0

0

0

0

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

  1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.
  1. De voorgevelwijzigingen ten opzichte van vergunning 86#990279 worden uitgesloten uit de vergunning.
  1. Er dient een vetafscheider te worden geplaatst conform artikel 44 van de bouwcode.
  1. De evacuatie van de afgezogen lucht uit de keuken dient te gebeuren op voldoende hoogte conform artikel 35 van de bouwcode.
  1. Er dient te worden voldaan aan de verordening toegankelijkheid en meer specifiek artikel 18, 22, 24, 25 en 29/2.

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.